Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2087
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088
2087
podmiotom zobowiązanym do realizacji NCR sankcja w postaci kar pieniężnych
wymierzanych w drodze decyzji administracyjnych. W przypadku braku zrealizowania
NCR wymierzona zostanie kara pieniężna określona jako iloczyn stałej kwoty
[zł/gCO ], wartości emisji, która stanowi różnicę pomiędzy poziomem emisji, który
2eq
został wykazany przez dany podmiot w okresie sprawozdawczym, a poziomem emisji
umożliwiającym realizację celu głównego [gCO /MJ] oraz ilości paliw sprzedanych,
2eq
zbytych w innej formie lub zużytych przez nich na potrzeby własne oraz energii
elektrycznej sprzedawanej odbiorcy końcowemu lub zużywanej przez nich na potrzeby
własne [MJ]. Należy przy tym zaznaczyć, że w przypadku przedsiębiorców, którzy będą
wspólnie realizowali cele redukcyjne, zgodnie z przepisami ustawy, karze pieniężnej
będzie podlegał ten podmiot, który faktycznie nie zrealizował tego obowiązku.
Organem odpowiedzialnym za nakładanie kar w obu wyżej wymienionych przypadkach
będzie Prezes URE – art. 35d ust. 1 pkt 2.
W związku z koniecznością zapewnienia prawidłowego wykonania obowiązku,
o którym mowa w art. 30b ust. 1 ustawy, dodano art. 30f, na mocy którego powierza się
Prezesowi URE upoważnienie do przeprowadzania kontroli podmiotów realizujących
NCR. Czynności kontrolne wykonywać będą upoważnieni pracownicy URE po
doręczeniu podmiotowi realizującemu NCR lub osobie przez niego upoważnionej
upoważnienia do przeprowadzenia kontroli jego działalności. Kontrola będzie polegać
na analizie wyjaśnień oraz dokumentów przedstawionych przez podmiot realizujący
NCR. Z przeprowadzonej kontroli będzie sporządzony protokół z dokonanych
czynności, który powinien zawierać zwłaszcza wnioski oraz pouczenie o sposobie
złożenia zastrzeżeń co do jego treści, tj. 14 dni od dnia doręczenia protokołu. Jest to,
w opinii projektodawcy, termin wystarczający na złożenie zastrzeżeń.
W przypadku odmowy podpisania protokołu z kontroli przez podmiot realizujący NCR,
kontrolujący dokona stosownej adnotacji w protokole: odmowa podpisania tego
protokołu nie stanowi przeszkody do jego podpisania przez kontrolującego i realizacji
ustaleń kontroli. Prezes URE będzie miał także możliwość wezwania podmiotu
realizującego NCR do usunięcia uchybień określonych w protokole z kontroli,
wyznaczając termin ich usunięcia.
9
Podkreślić należy, że na podstawie art. 28 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo
energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059, z późn. zm.) Prezes URE miałby możliwość
monitorowania podmiotów realizujących NCR w zakresie realizacji ww. obowiązku.
Należy zwrócić uwagę, iż przepis ten odnosi się wyłącznie do podmiotów
posiadających koncesję. W praktyce większość podmiotów realizujących NCR jest
równocześnie podmiotami koncesjonowanymi, jednakże nie wszystkie są zobowiązane
do posiadania koncesji, co w zasadzie uniemożliwia Prezesowi URE przeprowadzenie
weryfikacji realizacji obowiązku przez takie podmioty.
W związku z tym, do ustawy wprowadzono art. 30f, na mocy którego Prezes URE
będzie mógł dokonać kontroli w zasadzie każdego podmiotu realizującego NCR.
Należy podkreślić, że na podstawie ww. artykułu Prezes URE ma możliwość wyboru
miejsca dokonywania czynności kontrolnych, których w szczególności może dokonać
(1) w siedzibie podmiotu kontrolowanego, (2) w siedzibie URE (po dostarczeniu przez
kontrolowany podmiot dokumentów na pisemne żądanie Prezesa URE).
Wybór podstawy kontroli (art. 30f ustawy lub art. 28 ustawy – Prawo energetyczne), jak
również sposobu jej przeprowadzenia (pisemne żądanie Prezesa URE dotyczące
przekazania dokumentów i ich przekazanie przez podmiot realizujący NCR lub
przeprowadzenie czynności w siedzibie kontrolowanego) będzie uzależniony od decyzji
Prezesa URE w tym zakresie.
W art. 30c określono obowiązek niezwłocznego poinformowania Prezesa URE
o adresie do doręczeń oraz o osobie upoważnionej do reprezentowania podmiotu
zagranicznego realizującego NCR, w szczególności do odbierania upoważnienia,
o którym mowa w art. 30f. Art. 30c ma służyć wzmocnieniu skuteczności
egzekwowania przepisów ustawy w zakresie kontroli realizacji NCR przez podmioty
mające siedzibę za granicą. Sprawa zapewnienia takiej skuteczności była akcentowana
m.in. przez Radę Legislacyjną.
W ustawie wprowadzone zostały delegacje dla ministra właściwego do spraw
gospodarki do wydania rozporządzeń, w których określone zostaną:
− metodyka obliczania emisji gazów cieplarnianych w przeliczeniu na jednostkę
energii z paliw innych niż biopaliwa ciekłe i z energii elektrycznej,
− wskaźniki emisji gazów cieplarnianych dla poszczególnych paliw oraz energii,
10
− wielkość emisji gazów cieplarnianych w przeliczeniu na jednostkę energii z 2010 r.,
− wartość opałowa dla poszczególnych paliw oraz wartość energetyczna energii
elektrycznej,
− szczegółowy zakres sprawozdania rocznego, dotyczącego ograniczenia emisji
gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw i energii elektrycznej, przekazywanego
przez podmioty realizujące NCR Prezesowi URE,
− szczegółowy zakres zbiorczego raportu rocznego dla Komisji Europejskiej
dotyczącego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw,
przekazywanego przez Prezesa URE Radzie Ministrów.
Przedmiotowe rozporządzenia, zgodnie z przepisami ustawy, zostaną wydane nie
wcześniej niż po wejściu w życie opracowanej przez KE metodyki obliczania emisji
gazów cieplarnianych oraz zasad dotyczących sprawozdawczości.
2. Umożliwienie wprowadzania do obrotu na stacjach paliwowych benzyn
silnikowych zawierających do 10% bioetanolu lub do 22% objętościowo eteru
etylo-tert-butylowego lub eteru etylo-tert-amylowego
Należy podkreślić, że zgodnie z przepisami dyrektywy 2009/30/WE maksymalna
zawartość etanolu w benzynach silnikowych wynosi 10% oraz jednocześnie do 22%
eterów. W związku z koniecznością zwiększenia zawartości z obecnie obowiązujących
5% objętościowo bioetanolu lub od 15% objętościowo eteru etylo-tert-butylowego lub
eteru etylo-tert-amylowego (E5) do proponowanych w przepisach ustawy 10%
objętościowo bioetanolu lub do 22% objętościowo eteru etylo-tert-butylowego lub eteru
etylo-tert-amylowego (E10) w benzynach silnikowych dokonana zostanie zmiana
definicji paliw ciekłych i biopaliw ciekłych.
Ze względu na konieczność zapewnienia zaopatrzenia w benzynę silnikową pojazdów
wyposażonych w silniki, które nie zostały przystosowane do benzyn zawierających
więcej niż 5% objętościowo bioetanolu lub 15% objętościowo eteru etylo-tert-
-butylowego lub eteru etylo-tert-amylowego, dyrektywa 2009/30/WE nakłada na
państwa członkowskie wymóg stosowania okresu przejściowego, w trakcie którego
dostawcy paliw będą zobowiązani do zagwarantowania wprowadzania benzyn
o zawartości etanolu wynoszącej do 5% objętościowo i zawartości tlenu wynoszącej do
2,7% masy (art. 1 wprowadzający zmiany w dyrektywie 98/70/WE). W związku
11
z powyższym, przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu na stacjach paliwowych
benzyny silnikowe E10 będą zobowiązani do jednoczesnego wprowadzania do obrotu,
w okresie przejściowym, również benzyn silnikowych E5.
Zgodnie z wymogami dyrektywy 2009/30/WE okres przejściowy obowiązuje do
31 stycznia 2013 r. Jednakże państwa członkowskie mogą wymagać wprowadzania na
rynek takiej benzyny w dłuższym terminie, jeżeli uznają to za konieczne. Mając na
uwadze powyższe oraz fakt, iż paliwo E10 zostanie wprowadzone najwcześniej do
obrotu w 2013 r., projekt ustawy zakłada wydłużenie okresu przejściowego do końca
2020 r.
W trakcie trwania okresu przejściowego monitorowany będzie stan przystosowania
pojazdów samochodowych do korzystania z paliwa E10. Na skutek prowadzonego
monitoringu, w przypadku potwierdzenia konieczności dodatkowego wydłużenia
okresu przejściowego, przed upływem okresu wskazanego w ustawie, zaproponowana
zostanie nowelizacja w tym zakresie.
Zgodnie z informacjami uzyskanymi od Polskiego Związku Przemysłu
Motoryzacyjnego (PZPM) nie ma możliwości wskazania dokładnej liczby pojazdów
w Polsce przystosowanych do stosowania E10. Bazując na wykazie pojazdów
dostosowanych do E10 utworzonym przez ACEA), jeżeli nie znajduje się
na wodach morskich, z wyłączeniem
rekreacyjnej jednostki pływającej, o której
mowa w pkt 27;
27) rekreacyjna jednostka pływająca – jednostkę
pływającą każdego typu przeznaczoną do celów
sportowych i rekreacyjnych, o długości kadłuba
od 2,5 m do 24 m, mierzonej w sposób
określony w mających do niej zastosowanie
normach zharmonizowanych, niezależnie od
rodzaju jej napędu, jeżeli nie znajduje się na
wodach morskich;
W zakresie zmiany zawartości siarki w olejach żeglugi
śródlądowej transpozycja w rozporządzeniu Ministra Gospodarki
zmieniającym rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych
dotyczących zawartości siarki dla olejów oraz rodzajów instalacji
i warunków, w których będą stosowane ciężkie oleje opałowe.
3. Państwa członkowskie mogą, w stosunku do regionów N
Nie dotyczy
peryferyjnych, przyjąć specjalne przepisy dotyczące wprowadzenia
olejów napędowych o maksymalnej zawartości siarki wynoszącej 10
mg/kg. Państwa członkowskie korzystające z tego przepisu
informują o tym Komisję.
.
10
4. W przypadku państw członkowskich, w których zimą występują N
Nie dotyczy
surowe warunki pogodowe, maksymalny punkt destylacji
wynoszący 65 % w temperaturze 250 °C dla olejów napędowych
może zostać zastąpiony maksymalnym punktem destylacji
wynoszącym 10 % (vol/vol) w temperaturze 180 °C.”;
Art. 1 Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych
T
Art. 1 ust.
Art. 1 ust. 2 lit. g pkt 28-31:
ust. 5
1. Państwa członkowskie wyznaczają dostawcę lub dostawców
2, art 1 28) Narodowy Cel Redukcyjny – minimalną wartość ograniczenia
odpowiedzialnych za monitorowanie i sprawozdawczość dotyczące
ust.
21,
emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw ciekłych,
emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia w przeliczeniu na
art. 1 ust.
biopaliw ciekłych, gazu skroplonego (LPG), sprężonego gazu
jednostkę energii uzyskanej z paliw i energii dostarczonej. W
25, Art. 4-
ziemnego (CNG), skroplonego gazu ziemnego (LNG) lub
przypadku dostawców energii elektrycznej wykorzystywanej w
6
oleju do silników statków żeglugi śródlądowej stosowanych
pojazdach drogowych państwa członkowskie zapewniają, że
w transporcie oraz energii elektrycznej stosowanej w
dostawcy ci mogą dokonać wyboru o przyczynianiu się do
pojazdach samochodowych, w przeliczeniu na jednostkę
spełniania obowiązku ograniczania emisji, określonego w ust. 2,
energii;
jeżeli są oni w stanie odpowiednio mierzyć i monitorować energię
29) podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny:
elektryczną dostarczoną z przeznaczeniem na stosowanie w tych
a) każdy podmiot, w tym mający siedzibę lub miejsce
pojazdach.
zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
wykonujący
działalność
gospodarczą
w
zakresie
Ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2011 r. dostawcy corocznie
wytwarzania, importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego
przekazują organowi wyznaczonemu przez państwo członkowskie
paliw ciekłych, biopaliw ciekłych, gazu skroplonego (LPG),
sprawozdania na temat natężenia emisji gazów cieplarnianych dla
sprężonego gazu ziemnego (CNG), skroplonego gazu
paliw i energii dostarczanej w każdym państwie członkowskim;
ziemnego (LNG) lub oleju do silników statków żeglugi
sprawozdanie to zawiera co najmniej następujące informacje:
śródlądowej, który sprzedaje lub zbywa je w innej formie na
a)całkowitą ilość każdego dostarczanego rodzaju paliwa i energii, ze
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zużywa na potrzeby
wskazaniem miejsca ich zakupu i ich pochodzenia; oraz
własne na tym terytorium,
b) emisję gazów cieplarnianych w całym cyklu życia w przeliczeniu
b) przedsiębiorstwo energetyczne w rozumieniu przepisów
na jednostkę energii.
ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz.
Państwa członkowskie zapewniają, by sprawozdania były
U. z 2012 r. poz. 1059 oraz z 2013 r. poz. 984), wykonujące
poddawane weryfikacji.
działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią
W stosownych przypadkach Komisja ustanawia wytyczne dotyczące
elektryczną stosowaną w pojazdach samochodowych w
wdrażania niniejszego ustępu.
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. –
Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448
oraz z 2013 r. poz. 700 i 991), po poinformowaniu Prezesa
Urzędu Regulacji Energetyki o przyjęciu obowiązku, o
którym mowa w art. 30b ust. 1;
30) import – import w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008
r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z
późn. zm.);
31) nabycie wewnątrzwspólnotowe - nabycie
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2087
› Pobierz plik