eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2087
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088

2087

Należy  zaznaczyć,  że  za  brak  spełnienia  obowiązków  redukcyjnych  będzie  groziła 
podmiotom  zobowiązanym  do  realizacji  NCR  sankcja  w  postaci  kar  pieniężnych 
wymierzanych w drodze decyzji administracyjnych. W przypadku braku zrealizowania 
NCR  wymierzona  zostanie  kara  pieniężna  określona  jako  iloczyn  stałej  kwoty 
[zł/gCO ],  wartości  emisji,  która  stanowi  różnicę  pomiędzy  poziomem  emisji,  który 
2eq
został wykazany przez dany podmiot w okresie sprawozdawczym, a poziomem emisji 
umożliwiającym realizację celu głównego [gCO /MJ] oraz ilości paliw sprzedanych, 
2eq
zbytych  w  innej  formie  lub  zużytych  przez  nich  na  potrzeby  własne  oraz  energii 
elektrycznej sprzedawanej odbiorcy końcowemu lub zużywanej przez nich na potrzeby 
własne [MJ]. Należy przy tym zaznaczyć, że w przypadku przedsiębiorców, którzy będą 
wspólnie  realizowali  cele  redukcyjne,  zgodnie  z  przepisami  ustawy,  karze  pieniężnej 
będzie podlegał ten podmiot, który faktycznie nie zrealizował tego obowiązku. 
Organem odpowiedzialnym za nakładanie kar w obu wyżej wymienionych przypadkach 
będzie Prezes URE – art. 35d ust. 1 pkt 2. 
W  związku  z  koniecznością  zapewnienia  prawidłowego  wykonania  obowiązku, 
o którym mowa w art. 30b ust. 1 ustawy, dodano art. 30f, na mocy którego powierza się 
Prezesowi  URE  upoważnienie  do  przeprowadzania  kontroli  podmiotów  realizujących 
NCR.  Czynności  kontrolne  wykonywać  będą  upoważnieni  pracownicy  URE  po 
doręczeniu  podmiotowi  realizującemu  NCR  lub  osobie  przez  niego  upoważnionej 
upoważnienia do przeprowadzenia kontroli jego działalności. Kontrola będzie polegać 
na  analizie  wyjaśnień  oraz  dokumentów  przedstawionych  przez  podmiot  realizujący 
NCR.  Z  przeprowadzonej  kontroli  będzie  sporządzony  protokół  z  dokonanych 
czynności,  który powinien zawierać  zwłaszcza  wnioski oraz pouczenie o sposobie 
złożenia zastrzeżeń co do jego treści, tj. 14 dni od dnia doręczenia protokołu. Jest to, 
w opinii projektodawcy, termin wystarczający na złożenie zastrzeżeń. 
W przypadku odmowy podpisania protokołu z kontroli przez podmiot realizujący NCR, 
kontrolujący  dokona  stosownej  adnotacji  w  protokole:  odmowa podpisania tego 
protokołu nie stanowi przeszkody do jego podpisania przez kontrolującego i realizacji 
ustaleń  kontroli.  Prezes  URE  będzie  miał  także  możliwość  wezwania  podmiotu 
realizującego  NCR  do  usunięcia  uchybień  określonych  w  protokole  z  kontroli, 
wyznaczając termin ich usunięcia.  

 
Podkreślić należy, że na podstawie art. 28 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo 
energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059, z późn. zm.) Prezes URE miałby możliwość 
monitorowania  podmiotów  realizujących  NCR  w  zakresie  realizacji  ww.  obowiązku. 
Należy  zwrócić  uwagę,  iż  przepis  ten  odnosi  się  wyłącznie  do  podmiotów 
posiadających  koncesję.  W  praktyce  większość  podmiotów  realizujących  NCR  jest 
równocześnie podmiotami koncesjonowanymi, jednakże nie wszystkie są zobowiązane 
do posiadania koncesji, co w  zasadzie  uniemożliwia  Prezesowi  URE  przeprowadzenie 
weryfikacji realizacji obowiązku przez takie podmioty.  
W  związku  z  tym,  do  ustawy  wprowadzono  art.  30f, na mocy którego Prezes URE 
będzie  mógł  dokonać  kontroli  w  zasadzie  każdego  podmiotu  realizującego  NCR. 
Należy podkreślić, że na podstawie ww. artykułu Prezes URE ma możliwość wyboru 
miejsca  dokonywania  czynności  kontrolnych,  których  w  szczególności  może  dokonać 
(1) w siedzibie podmiotu kontrolowanego, (2) w siedzibie URE (po dostarczeniu przez 
kontrolowany podmiot dokumentów na pisemne żądanie Prezesa URE).  
Wybór podstawy kontroli (art. 30f ustawy lub art. 28 ustawy – Prawo energetyczne), jak 
również  sposobu  jej  przeprowadzenia  (pisemne  żądanie  Prezesa  URE  dotyczące 
przekazania  dokumentów i ich przekazanie  przez  podmiot  realizujący  NCR  lub 
przeprowadzenie czynności w siedzibie kontrolowanego) będzie uzależniony od decyzji 
Prezesa URE w tym zakresie.  
W  art. 30c  określono  obowiązek  niezwłocznego  poinformowania  Prezesa URE 
o adresie  do  doręczeń  oraz  o  osobie  upoważnionej  do  reprezentowania  podmiotu 
zagranicznego  realizującego  NCR,  w  szczególności  do  odbierania  upoważnienia, 
o którym mowa w art. 30f.  Art. 30c ma  służyć  wzmocnieniu  skuteczności 
egzekwowania przepisów ustawy w zakresie kontroli realizacji NCR przez podmioty 
mające siedzibę za granicą. Sprawa zapewnienia takiej skuteczności była akcentowana 
m.in. przez Radę Legislacyjną. 
W ustawie wprowadzone  zostały  delegacje  dla  ministra  właściwego  do  spraw 
gospodarki do wydania rozporządzeń, w których określone zostaną:  
−  metodyka  obliczania  emisji  gazów  cieplarnianych  w  przeliczeniu  na  jednostkę 
energii z paliw innych niż biopaliwa ciekłe i z energii elektrycznej, 
−  wskaźniki emisji gazów cieplarnianych dla poszczególnych paliw oraz energii, 
10 
 
−  wielkość emisji gazów cieplarnianych w przeliczeniu na jednostkę energii z 2010 r., 
−  wartość  opałowa  dla  poszczególnych  paliw  oraz  wartość  energetyczna  energii 
elektrycznej, 
−  szczegółowy  zakres  sprawozdania  rocznego,  dotyczącego  ograniczenia  emisji 
gazów cieplarnianych w cyklu  życia  paliw  i  energii  elektrycznej,  przekazywanego 
przez podmioty realizujące NCR Prezesowi URE, 
−  szczegółowy  zakres  zbiorczego  raportu  rocznego  dla  Komisji  Europejskiej 
dotyczącego  ograniczenia  emisji  gazów  cieplarnianych  w  cyklu  życia  paliw, 
przekazywanego przez Prezesa URE Radzie Ministrów. 
Przedmiotowe  rozporządzenia, zgodnie z przepisami  ustawy, zostaną  wydane nie 
wcześniej  niż  po  wejściu  w  życie  opracowanej  przez  KE  metodyki  obliczania emisji 
gazów cieplarnianych oraz zasad dotyczących sprawozdawczości. 
 
2.  Umożliwienie  wprowadzania  do  obrotu  na  stacjach  paliwowych  benzyn 
silnikowych  zawierających  do  10%  bioetanolu  lub  do  22%  objętościowo  eteru 
etylo-tert-butylowego lub eteru etylo-tert-amylowego 
Należy  podkreślić,  że  zgodnie  z  przepisami  dyrektywy 2009/30/WE maksymalna 
zawartość  etanolu  w  benzynach  silnikowych  wynosi  10%  oraz  jednocześnie  do  22% 
eterów. W związku z koniecznością zwiększenia zawartości z obecnie obowiązujących 
5% objętościowo bioetanolu lub od 15% objętościowo eteru etylo-tert-butylowego lub 
eteru etylo-tert-amylowego (E5) do proponowanych w przepisach ustawy 10% 
objętościowo bioetanolu lub do 22% objętościowo eteru etylo-tert-butylowego lub eteru 
etylo-tert-amylowego (E10) w benzynach silnikowych dokonana zostanie zmiana 
definicji paliw ciekłych i biopaliw ciekłych. 
Ze względu na konieczność zapewnienia zaopatrzenia w benzynę silnikową pojazdów 
wyposażonych  w  silniki,  które  nie  zostały  przystosowane  do  benzyn  zawierających 
więcej  niż  5%  objętościowo  bioetanolu  lub  15%  objętościowo eteru etylo-tert- 
-butylowego lub eteru etylo-tert-amylowego,  dyrektywa  2009/30/WE  nakłada  na 
państwa  członkowskie  wymóg  stosowania  okresu  przejściowego,  w  trakcie  którego 
dostawcy  paliw  będą  zobowiązani  do  zagwarantowania  wprowadzania  benzyn 
o zawartości etanolu wynoszącej do 5% objętościowo i zawartości tlenu wynoszącej do 
2,7%  masy  (art.  1  wprowadzający  zmiany  w  dyrektywie  98/70/WE).  W  związku 
11 
 
z powyższym,  przedsiębiorcy  wprowadzający  do  obrotu  na  stacjach  paliwowych 
benzyny silnikowe E10 będą zobowiązani do jednoczesnego wprowadzania do obrotu, 
w okresie przejściowym, również benzyn silnikowych E5.  
Zgodnie  z  wymogami  dyrektywy  2009/30/WE  okres  przejściowy  obowiązuje  do 
31 stycznia 2013 r. Jednakże państwa członkowskie mogą wymagać  wprowadzania na 
rynek  takiej  benzyny  w  dłuższym  terminie,  jeżeli  uznają  to  za  konieczne.  Mając  na 
uwadze  powyższe  oraz  fakt,  iż  paliwo  E10  zostanie  wprowadzone  najwcześniej  do 
obrotu w 2013 r., projekt  ustawy  zakłada  wydłużenie  okresu  przejściowego  do  końca 
2020 r. 
W  trakcie  trwania  okresu  przejściowego  monitorowany  będzie  stan  przystosowania 
pojazdów samochodowych  do  korzystania z paliwa E10. Na skutek prowadzonego 
monitoringu,  w  przypadku  potwierdzenia  konieczności  dodatkowego  wydłużenia 
okresu przejściowego, przed upływem okresu wskazanego w ustawie, zaproponowana 
zostanie nowelizacja w tym zakresie.  
Zgodnie  z  informacjami  uzyskanymi  od  Polskiego  Związku  Przemysłu 
Motoryzacyjnego  (PZPM)  nie  ma  możliwości  wskazania  dokładnej  liczby  pojazdów 
w Polsce przystosowanych do  stosowania  E10.  Bazując  na  wykazie  pojazdów 
dostosowanych do E10 utworzonym przez ACEA), jeżeli nie znajduje się 
na  wodach  morskich,  z  wyłączeniem 
rekreacyjnej  jednostki  pływającej,  o  której 
mowa w pkt 27; 
27)  rekreacyjna  jednostka  pływająca  –  jednostkę 
pływającą każdego typu przeznaczoną do celów 
sportowych i rekreacyjnych, o długości kadłuba 
od 2,5 m do 24 m, mierzonej w sposób 
określony  w  mających  do  niej  zastosowanie 
normach  zharmonizowanych,  niezależnie  od 
rodzaju  jej  napędu,  jeżeli  nie  znajduje  się  na 
wodach morskich; 
 
W  zakresie  zmiany  zawartości  siarki  w  olejach  żeglugi 
śródlądowej transpozycja  w rozporządzeniu Ministra Gospodarki 
zmieniającym rozporządzenie  w sprawie wymagań jakościowych 
dotyczących zawartości siarki dla olejów oraz rodzajów instalacji 
i warunków, w których będą stosowane ciężkie oleje opałowe
3.  Państwa  członkowskie  mogą,  w  stosunku  do  regionów  N 
 
Nie dotyczy 
 
peryferyjnych,  przyjąć  specjalne  przepisy  dotyczące  wprowadzenia   
olejów napędowych o maksymalnej zawartości siarki wynoszącej 10 
mg/kg.  Państwa  członkowskie  korzystające  z  tego  przepisu 
informują o tym Komisję. 
 
                                                 

 
10 
4. W przypadku państw członkowskich,  w których zimą  występują  N 
 
Nie dotyczy 
 
surowe warunki pogodowe, maksymalny punkt destylacji 
 
wynoszący  65  %  w  temperaturze  250  °C  dla  olejów  napędowych 
może  zostać  zastąpiony  maksymalnym  punktem  destylacji 
wynoszącym 10 % (vol/vol) w temperaturze 180 °C.”; 
Art. 1  Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych 

Art. 1 ust. 
Art. 1 ust. 2 lit. g pkt 28-31: 
 
ust. 5 
1.    Państwa  członkowskie  wyznaczają  dostawcę  lub  dostawców   
2, art 1  28)  Narodowy Cel Redukcyjny – minimalną wartość ograniczenia 
odpowiedzialnych  za  monitorowanie  i  sprawozdawczość  dotyczące 
ust. 
21, 
emisji  gazów  cieplarnianych  w  cyklu  życia  paliw  ciekłych, 
emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia w przeliczeniu na 
art.  1 ust. 
biopaliw ciekłych, gazu skroplonego (LPG), sprężonego gazu 
jednostkę  energii  uzyskanej  z  paliw  i  energii  dostarczonej.  W 
25, Art. 4-
ziemnego (CNG), skroplonego gazu ziemnego (LNG) lub 
przypadku dostawców energii elektrycznej wykorzystywanej w 
6 
oleju  do  silników  statków  żeglugi  śródlądowej  stosowanych 
pojazdach  drogowych  państwa  członkowskie  zapewniają,  że 
 
w transporcie oraz energii elektrycznej stosowanej w 
dostawcy  ci  mogą  dokonać  wyboru  o  przyczynianiu  się  do 
 
pojazdach  samochodowych,  w  przeliczeniu  na  jednostkę 
spełniania  obowiązku  ograniczania  emisji,  określonego  w  ust.  2, 
energii; 
jeżeli  są  oni  w  stanie  odpowiednio  mierzyć  i  monitorować  energię 
29)  podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny: 
elektryczną  dostarczoną  z  przeznaczeniem  na  stosowanie  w  tych 
a)  każdy  podmiot,  w  tym  mający  siedzibę  lub  miejsce 
pojazdach.  
zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, 
 
wykonujący 
działalność 
gospodarczą 

zakresie 
Ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2011 r. dostawcy corocznie 
wytwarzania,  importu  lub  nabycia  wewnątrzwspólnotowego 
przekazują  organowi  wyznaczonemu  przez  państwo  członkowskie 
paliw  ciekłych,  biopaliw  ciekłych,  gazu  skroplonego  (LPG), 
sprawozdania na temat natężenia emisji gazów cieplarnianych dla  
sprężonego  gazu  ziemnego  (CNG),  skroplonego  gazu 
paliw  i  energii  dostarczanej  w  każdym  państwie  członkowskim; 
ziemnego  (LNG)  lub  oleju  do  silników  statków  żeglugi 
sprawozdanie  to  zawiera  co  najmniej  następujące  informacje: 
śródlądowej, który sprzedaje lub zbywa je w innej formie na 
a)całkowitą ilość każdego dostarczanego rodzaju paliwa i energii, ze 
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zużywa na potrzeby 
wskazaniem miejsca ich zakupu i ich pochodzenia; oraz 
własne na tym terytorium, 
b) emisję gazów cieplarnianych w całym cyklu życia w przeliczeniu 
b)  przedsiębiorstwo  energetyczne  w  rozumieniu  przepisów 
na jednostkę energii. 
ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. 
Państwa  członkowskie  zapewniają,  by  sprawozdania  były 
U. z 2012 r. poz. 1059 oraz z 2013 r. poz. 984), wykonujące 
poddawane weryfikacji. 
działalność  gospodarczą  w  zakresie  obrotu  energią 
W stosownych przypadkach Komisja ustanawia wytyczne dotyczące 
elektryczną  stosowaną    w  pojazdach  samochodowych  w 
wdrażania niniejszego ustępu. 
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – 
 
Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448 
oraz z 2013 r. poz. 700 i 991), po poinformowaniu Prezesa 
Urzędu  Regulacji  Energetyki  o  przyjęciu  obowiązku,  o 
którym mowa w art. 30b ust. 1; 
30)   import – import w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 
r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z 
późn. zm.); 
31)  nabycie wewnątrzwspólnotowe - nabycie 
 
11 
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: