Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2087
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088
2087
zdecydować o przystąpieniu do realizacji NCR, po poinformowaniu o tym Prezesa
URE.
Ustawa określa wysokość NCR na poziomie 6% w 2020 r. Wartość redukcji liczona
będzie od bazowego poziomu emisji gazów cieplarnianych wyliczonego na podstawie
danych za 2010 r.
Zgodnie ze wstępnymi propozycjami Komisji Europejskiej (dalej KE), cele w zakresie
redukcji emisji gazów cieplarnianych do atmosfery mogą być realizowane m.in. przez
stosowanie biokomponentów i biopaliw ciekłych oraz ograniczanie emisji powstających
podczas spalania i uwalniania gazów do atmosfery w miejscach wydobycia ropy
naftowej. Ponadto przedsiębiorcy będą mogli ograniczyć emisję gazów cieplarnianych
poprzez stosowanie paliw o niższej wartości emisyjności, takich jak np. LPG czy CNG.
Art. 7a ust. 1 dyrektywy 2009/30/WE stanowi, że ze skutkiem od 2011 r. wchodzi
w życie obowiązek sprawozdawczy w zakresie natężenia emisji gazów cieplarnianych
w cyklu życia paliw. Jednakże niniejszy przepis stanowi również, iż w stosownych
przypadkach Komisja Europejska ustanawia wytyczne dotyczące wdrażania niniejszego
ustępu. Ponadto, zgodnie z ust. 5, środki niezbędne do wprowadzenia w życie art. 7a,
w tym m.in. w zakresie ustanowienia metodyki obliczania emisji gazów cieplarnianych
w całym cyklu życia paliw i energii, metodykę obliczania wartości bazowej w 2010 r.,
regulacje dotyczące wspólnego wypełniania obowiązku redukcji przez grupę
dostawców, są przyjmowane zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą.
Zgodnie z procedurą komitetową wynikającą z przepisów dyrektywy 2009/30/WE KE
wspomaga Komitet ds. Jakości Paliw, którego głównym celem jest wypracowanie
wspólnego stanowiska w kwestii implementacji art. 7a dyrektywy 2009/30/WE.
W ramach działania Komitetu, KE przekazała państwom członkowskim materiały do
konsultacji dotyczące metodyki obliczeń emisji gazów cieplarnianych (w 2009 r.
i 2010 r.). Na podstawie wyników tychże konsultacji KE przygotowała projekt
dyrektywy ustanawiającej metodykę obliczeń i sprawozdawczości i przekazała go
państwom członkowskim w październiku 2011 r.
W projekcie dyrektywy zaproponowano metodykę obliczania emisji gazów
cieplarnianych opartą o odrębne wartości domyślne (default values) dla benzyn i oleju
4
napędowego, uwarunkowane źródłem pochodzenia surowca do ich produkcji, oraz dla
innych paliw, np. LPG i CNG (określone w gCO /MJ). Ponadto zgodnie z założeniami
2eq
projektu dyrektywy redukcja emisji GHG będzie liczona od konkretnej bazowej
wartości (określonej w projekcie dyrektywy na poziomie emisji z roku 2010 wynoszącej
88,3 gCO2eq/MJ). Komitet ds. Jakości Paliw do lutego 2012 r. dyskutował nad
przedłożonym przez KE projektem dyrektywy, po czym na posiedzeniu ww. Komitetu,
które odbyło się w dniu 23 lutego 2012 r., przeprowadzono głosowanie nad projektem
dyrektywy. Polska głosowała za odrzuceniem projektu dyrektywy w brzmieniu
proponowanym przez KE, ponieważ nie uwzględniała ona krajowego stanowiska
popierającego zastosowania pojedynczej wartości domyślnej.
Prezentowane przez polską stronę podejście w sposób najpełniejszy reprezentuje
interesy krajowego sektora zajmującego się przerobem ropy naftowej. Sektor paliwowy
wyraża obawy, że przyjęcie odrębnych wartości domyślnych emisji GHG dla paliw,
które zostanie uwarunkowane źródłem ich pochodzenia, może doprowadzić w dalszej
perspektywie do wprowadzenia indywidualnej oceny emisji poszczególnych rodzajów
ropy konwencjonalnej. To z kolei wpłynęłoby negatywnie na polskie rafinerie,
korzystające przede wszystkim z rosyjskiej ropy REBCO, która z racji składu
chemicznego byłaby obciążona wysokim wskaźnikiem emisyjności CO2
(w przeciwieństwie do ropy używanej przez rafinerie w krajach EU15, korzystające
przede wszystkim z ropy BRENT). Należy mieć na uwadze fakt, że krajowe rafinerie
nie mają wpływu na wysokość emisji GHG, występujące podczas procesu wydobycia
i przechowywania ropy na terenie Rosji – co dodatkowo komplikowałoby możliwości
dokonywania tego typu obliczeń.
Wyniki głosowania nad projektem dyrektywy uwidoczniły brak porozumienia państw
członkowskich w przedmiotowej kwestii, jak również ogólną dezaprobatę dla
propozycji zaproponowanych przez KE (za: 89 głosów; przeciw: 128; wstrzymało się
od głosu: 128). W związku z ww. wynikami, projekt dyrektywy nie został dalej
procedowany zgodnie z obowiązującym trybem i do dnia dzisiejszego nie został
przekazany pod obrady Rady Unii Europejskiej. Jednocześnie w kwietniu 2012 r. w KE
podjęta została ostatecznie decyzja o konieczności uzupełnienia projektu dyrektywy
o ocenę skutków (impact assessment), uwzględniając w ten sposób postulaty znacznej
części państw członkowskich zgłaszane w trakcie konsultacji, a także mówiące
5
o konieczności dokonania stosownych uzupełnień w projekcie. Decyzja ta została
podjęta pomimo tego, że początkowo KE postulat ten odrzucała.
Wstępnie KE szacowała, że prace nad oceną skutków potrwają najwyżej do końca
2012 r. Jednakże na warsztatach zorganizowanych w dniu 20 grudnia 2012 r.
przedstawione zostały jedynie wstępne wyniki prac obejmujące założenia opracowane
przez firmę doradczą ICF International, które dotyczyły oceny skutków m.in.
w zakresie propozycji alternatywnych metod obliczania emisji gazów cieplarnianych.
Zaproponowane warianty opierają się na różnych założeniach wyjściowych, m.in.
wartościach domyślnych (standardowych) lub rzeczywistych. Na kolejnych warsztatach
zorganizowanych przez KE (w dniu 15 kwietnia 2013 r.) kontynuowana była dyskusja
w ww. sprawie.
W ramach wariantów uwzględniających wartości domyślne zostało rozróżnionych kilka
podgrup (propozycji alternatywnych) uwzględniających pojedyncze wartości domyślne
dla poszczególnych rodzajów paliw lub też odrębne wartości domyślne uwzględniające
źródło pochodzenia surowca – konwencjonalne i niekonwencjonalne źródła (np. piaski
roponośne). Ponadto, zgodnie z proponowanymi alternatywnymi scenariuszami,
wartości domyślne mogą być określone na poziomie całej UE lub na poziomie
poszczególnych państw członkowskich.
Zaproponowane warianty, które zostały zaprezentowane w grudniu 2012 r., zostały
wstępnie opracowane w sposób bardzo ogólny, nie zawierały szeregu istotnych
elementów, które pozwoliłyby na precyzyjne dokonanie analiz na poziomie
poszczególnych państw członkowskich w zakresie wpływu, jaki proponowana regulacja
wywrze na przedsiębiorców. Należy zatem zauważyć, że zarówno prace nad oceną
skutków tej regulacji, jak i ostateczne propozycje dotyczące metodyki obliczeń oraz
sprawozdawczości będą kontynuowane w KE. Na obecnym etapie Ministerstwo
Gospodarki konsultuje poszczególne warianty z branżą paliwową oraz bierze aktywny
udział w dyskusji toczącej się w tej kwestii na forum UE.
Mając na uwadze powyższe, w szczególności uwzględniając fakt, iż obecnie nie jest
możliwe wskazanie jednoznacznego sposobu realizacji celów wynikających z art. 7a
dyrektywy 2009/30/WE, w projekcie nowelizowanej ustawy przyjęto rozwiązanie,
zgodnie z którym akty wykonawcze, określające szczegółową metodykę obliczania
6
emisji gazów cieplarnianych w przeliczeniu na jednostkę energii z paliw innych niż
biopaliwa ciekłe oraz z energii elektrycznej przez podmioty realizujące NCR, wskaźniki
emisji gazów cieplarnianych dla poszczególnych paliw oraz energii, poziom emisji
gazów cieplarnianych w przeliczeniu na jednostkę energii z 2010 r., szczegółowy
sposób wspólnej realizacji przez podmioty realizujące NCR obowiązków w zakresie
redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz sprawozdawczości, wejdą w życie
w terminie późniejszym, a ich wydanie jest uzależnione od przedłożenia przez KE
wytycznych w tym zakresie – a więc po zakończeniu prac nad projektem
ww. dyrektywy i jej wejściem w życie.
Należy podkreślić, że wartości domyślne dla LPG i CNG zostały określone w projekcie
dyrektywy na poziomie, który umożliwi redukcję na poziomie kilkunastu procent
w stosunku do paliw mineralnych (benzyn silnikowych lub oleju napędowego).
W związku z powyższym, zakładając, iż wstępne propozycje KE w tym zakresie nie
ulegną zmianie, przedsiębiorcy zajmujący się obrotem przede wszystkim LPG i CNG
na cele transportowe mogą się okazać „poszukiwanym partnerem” do wykazania
redukcji emisji gazów cieplarnianych przez tych z przedsiębiorców, którzy zajmować
się będą obrotem benzyną silnikową oraz olejem napędowym. W takich przypadkach
istnieje bowiem możliwość skorzystania z przewidzianej w przepisach ustawy
możliwości w zakresie wspólnego wypełniania NCR przez podmioty do tego
zobowiązane.
Jednakże pokreślić należy, że w opinii podmiotów zobowiązanych do realizacji NCR
zajmujących się działalnością gospodarczą w zakresie wytwarzania, importu lub
nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych istnieje jedynie
ograniczona możliwość wsparcia realizacji NCR poprzez dodatkową sprzedaż tzw.
paliw niskoemisyjnych ze względu na już dojrzały i rozwinięty rynek LPG w Polsce
(konsumpcja tego paliwa pozostaje od dłuższego czasu na stałym poziomie) oraz
ograniczone możliwości zwiększenia produkcji tego paliwa przez rafinerię. Paliwo LPG
niemal w całości pochodzi z importu (w ubiegłym roku sprowadzono do Polski 84%
skonsumowanego LPG), więc biorąc pod uwagę, że zastępuje ono produkowane
w kraju benzyny silnikowe, wzrost konsumpcji tego paliwa (w tym również z uwagi na
konieczność realizacji NCR) nie leży w interesie krajowego przemysłu rafineryjnego
i bezpieczeństwa energetycznego kraju.
7
Brak rozbudowanej i kosztownej infrastruktury oraz dostatecznej ilości pojazdów
dostosowanych do LNG i CNG ogranicza wsparcie tych paliw na potrzeby realizacji
NCR, rozumianego jako wzrost udziału LPG, LNG lub CNG będącego efektem
konieczności realizacji obowiązku nałożonego na podmioty zobowiązane do realizacji
NCR.
Ponadto należy podkreślić, że biokomponenty charakteryzują się znacznie niższą emisją
gazów cieplarnianych (np. bioetanol z pszenicy –
55
gCO2eq/MJ,
estry – 52 gCO2eq/MJ) niż paliwa gazowe (LPG – 73,6 gCO2eq/MJ, LNG
i CNG – 76,7 gCO2eq/MJ), dając w związku z tym większe efekty w zakresie redukcji
emisji. Mając na uwadze powyższe, redukcja emisji gazów cieplarnianych w cyklu
życia paliw będzie głównie realizowana poprzez stosowanie niskoemisyjnych
biokomponentów w paliwach oraz biopaliwach ciekłych.
Przepisy ustawy stanowią również, że w ramach zapewnienia mechanizmu monitoringu
i sprawozdawczości realizacji przepisów ustawy, zostanie wprowadzony obowiązek
corocznego (do dnia 1 marca) przedkładania szczegółowych sprawozdań Prezesowi
URE przez podmioty zobowiązane do realizacji NCR dotyczących natężenia emisji
gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw i energii elektrycznej. Zgodnie z przepisami
ustawy sprawozdania roczne mogą być sporządzone w postaci elektronicznej oraz
przesyłane za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Na podstawie ww. sprawozdań rocznych, Prezes URE będzie zobowiązany do
corocznego sporządzania i przedstawiania Radzie Ministrów zbiorczego raportu dla KE
(do dnia 31 maja), który następnie przekaże KE (do dnia 30 czerwca).
Przepisy ustawy zobowiązują również ministra właściwego do spraw finansów
publicznych do przekazywania Prezesowi URE sprawozdania rocznego zawierającego
informacje dotyczące ilości gazu skroplonego (LPG), sprężonego gazu ziemnego
(CNG) oraz skroplonego gazu ziemnego (LNG) importowanych oraz sprowadzanych
w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmioty realizujące NCR (art. 30g
ust. 1).
Minister Gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, wzór sprawozdania dla
podmiotów realizujących NCR oraz sprawozdania zbiorczego przygotowywanego przez
Prezesa URE, mając na względzie przyjęte w UE regulacje w tym zakresie.
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2087
› Pobierz plik