Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2087
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088
2087
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
K –
wysokość kary pieniężnej, wyrażoną w złotych [zł],
S –
stawkę 0,02, wyrażoną w złotych, za gram ekwiwalentu ditlenku węgla
[zł/gCO2eq],
O –
wartość niezrealizowanego obowiązku, o którym mowa w art. 30b ust. 1,
wyrażoną w gramach ekwiwalentu ditlenku węgla w przeliczeniu na
jednostkę energii [gCO2eq/MJ],
W –
odpowiednio wartość opałową lub energetyczną sprzedanych, zbytych
w innej formie lub zużytych na potrzeby własne paliw ciekłych, biopaliw
ciekłych, gazu skroplonego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG) lub
skroplonego gazu ziemnego (LNG) oraz energii elektrycznej sprzedawanej
odbiorcy końcowemu lub zużywanej na potrzeby własne, wyrażoną
w jednostkach energii [MJ].
Art. 35d. 1. Karę pieniężną wymierza:
1)
podmiotom, o których mowa w art. 35a w pkt 1–6, wojewódzki inspektor Inspekcji
Handlowej właściwy ze względu na miejsce przeprowadzenia kontroli,
2)
podmiotom, o których mowa w art. 35a w pkt 7 i 8, Prezes Urzędu Regulacji
Energetyki
– w drodze decyzji.
2. W przypadku łącznego niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 9a,
art. 9b ust. 2 i art. 9c, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może wymierzyć
łączną karę pieniężną w wysokości od 5000 zł do 15 000 zł.
3. Wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej, ustalając wysokość kary pieniężnej,
o której mowa w ust. 2, uwzględnia dotychczasową działalność w tym zakresie
podmiotu dokonującego naruszenia, wielkość obrotu z tej działalności lub wartość paliw
ciekłych wydanych na stacji zakładowej w roku poprzedzającym rok przeprowadzenia
kontroli.
Art. 35e. 1. Wpływy z kar pieniężnych wymierzanych na podstawie art. 35a
stanowią dochód budżetu państwa.
2. Do egzekucji kar pieniężnych stosuje się przepisy o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1164) w art. 2 w ust. 1 w pkt 11 lit. a otrzymuje brzmienie:
– 21 –
„a) benzyny silnikowe zawierające powyżej 10,0% objętościowo biokomponentów lub
powyżej 22,0% objętościowo eterów, o których mowa w pkt 4,”.
Art. 3. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania
do obrotu na stacjach paliwowych benzyn silnikowych realizuje obowiązek, o którym mowa
w art. 9b ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r.
Art. 4. Sprawozdanie roczne, o którym mowa w art. 30i ust. 1 ustawy zmienianej
w art. 1, przekazuje się po raz pierwszy Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki za rok
kalendarzowy następujący po roku wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie
art. 30h tej ustawy.
Art. 5. Informację, o której mowa w art. 30d ust. 2 i art. 30e ust. 2 ustawy zmienianej
w art. 1, przekazuje się po raz pierwszy po dniu wejścia w życie przepisów wydanych na
podstawie art. 30h tej ustawy.
Art. 6. Zbiorczy raport roczny, o którym mowa w art. 30g ust. 2 i 3 ustawy zmienianej
w art. 1, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki po raz pierwszy przekazuje za rok
kalendarzowy następujący po roku wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie
art. 30h tej ustawy.
Art. 7. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy
zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc do dnia wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 18 miesięcy od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy, i mogą być zmieniane.
Art. 8. Ustawa wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia.
12/06rch
UZASADNIENIE
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości
paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych został
przygotowany w związku z koniecznością wdrożenia przepisów dyrektywy
2009/30/WE zmieniającej dyrektywę 98/70/WE odnoszącą się do specyfikacji benzyn,
oleju napędowego i olejów pędnych oraz wprowadzającą mechanizm monitorowania
i ograniczania emisji gazów cieplarnianych pochodzących z wykorzystania paliw
w transporcie drogowym oraz zmieniającą dyrektywę Rady 1999/32/WE w odniesieniu
do specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej oraz
uchylającą dyrektywę 93/12/EWG (Dz. Urz. UE L 140) – zwanej dalej dyrektywą
2009/30/WE, która weszła w życie w dniu 25 czerwca 2009 r.
Obowiązek implementacji przepisów przedmiotowej dyrektywy powoduje konieczność
wprowadzenia szeregu zmian do krajowego prawodawstwa m.in. w zakresie:
–
ustanowienia obowiązku monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych
z paliw i energii elektrycznej stosowanej w transporcie,
–
umożliwienia wprowadzania do obrotu na stacjach paliwowych benzyn silnikowych
zawierających do 10% bioetanolu lub do 22% objętościowo eteru etylo-tert-
-butylowego lub eteru etylo-tert-amylowego,
–
określenia obowiązku umieszczenia na stacjach paliwowych informacji dotyczącej
zawartości dodatków metalicznych w benzynach silnikowych,
–
określenia wymagań jakościowych dla paliw stosowanych w silnikach
wykorzystywanych do napędu rekreacyjnych jednostek pływających.
Ponadto projekt ustawy wprowadza zmiany w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r.
o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200,
z późn. zm.) w obszarach mających wpływ na funkcjonowanie systemu monitorowania
i kontrolowania jakości paliw. Zmiany te dotyczą przede wszystkim zadań
Zarządzającego systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw w Polsce –
Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej UOKiK) oraz kontroli
jakości paliw realizowanych przez Inspekcję Handlową (dalej IH).
Należy podkreślić, że obecnie zagadnienia związane z jakością paliw określa ustawa
z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz
ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U.
Nr 169, poz. 1199, z późn. zm.).
Ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw wdraża postanowienia
dyrektywy 98/70/WE odnoszącej się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz
zmieniającej dyrektywę Rady 93/12/EWG w zakresie określenia wymagań
jakościowych dla paliw ciekłych oraz ustanowienia zasad i sposobu funkcjonowania
systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw objętych dyrektywą 98/70/WE
oraz w zakresie olejów opałowych i oleju do silników wykorzystywanych przez statki
żeglugi śródlądowej objętych dyrektywą 1999/32/WE odnoszącą się do redukcji
zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych oraz zmieniającą dyrektywę
93/12/EWG. Należy podkreślić, że ustawa z dnia 27 maja 2011 r. o zmianie ustawy
o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. Nr 153, poz. 902) częściowo wdrożyła przepisy dyrektywy 2009/30/WE do
polskiego porządku prawnego, wprowadzając możliwość zwiększenia z 5% do 7%
dopuszczalnej ilości estrów dodawanych do oleju napędowego oraz wprowadzając
obowiązek umieszczania na stacjach paliwowych informacji dotyczących zawartości
biokomponentów w benzynach i oleju napędowym.
Projekt ustawy, poza zmianą ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie
monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z późn. zm.),
przewiduje dokonanie zmian w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach
i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1164).
.
I. Przepisy wynikające z konieczności wdrożenia dyrektywy 2009/30/WE do krajowego
porządku prawnego
1. Ustanowienie obowiązku monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych
z paliw i energii elektrycznej stosowanej w transporcie
Dyrektywa 2009/30/WE w art. 7a ust. 2 określa:
– poziom obowiązkowego do wypełnienia dla państw członkowskich celu redukcji
emisji gazów cieplarnianych w wysokości 6% do 2020 r.,
– cele pośrednie (zwane w treści dyrektywy 2009/30/WE przejściowymi)
w wysokości 2% do 2014 r. oraz 4% do 2017 r.
2
Ww. dyrektywa wskazuje również, w sposób ogólny, możliwe sposoby realizacji
nałożonych na państwa członkowskie celów, wskazując w tym kontekście m.in.
wykorzystanie biopaliw spełniających kryteria zrównoważonego rozwoju. W tym
zakresie postanowienia dyrektywy pokrywają się z postanowieniami dyrektywy
2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych,
zmieniającej i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE.
W związku z powyższym, projekt niniejszej ustawy wprowadza obowiązek
ograniczenia emisji gazów cieplarnianych przez wprowadzenie obowiązku realizacji
tzw. Narodowych Celów Redukcyjnych (dalej NCR) oraz ustanawianie mechanizmów
mających na celu zapewnienie monitorowania realizacji tego obowiązku. Mając na
uwadze powyższe, art. 1, w którym określono cel wydania ustawy, zostanie
uzupełniony o zasady monitorowania oraz stosowania niektórych środków ograniczania
emisji gazów cieplarnianych powstających w wyniku spalania paliw, a do ustawy
zostaną wprowadzone następujące pojęcia: Narodowy Cel Redukcyjny, podmiot
realizujący Narodowy Cel Redukcyjny, emisja gazów cieplarnianych w cyklu życia
paliw, emisja gazów cieplarnianych w cyklu życia energii, cykl życia paliw lub energii,
gazy cieplarniane, emisja gazów cieplarnianych w przeliczeniu na jednostkę energii.
Należy podkreślić, że przy podejmowaniu decyzji dotyczących sposobu implementacji
wymogów Unii Europejskiej (dalej UE) do krajowego prawodawstwa i tym samym
wskazaniu Urzędu Regulacji Energetyki (dalej URE), jako organu odpowiedzialnego za
monitorowanie procedury realizacji NCR (m.in. koordynowanie sprawozdawczości
w tym zakresie), Minister Gospodarki kierował się w szczególności racjonalnością
wydatków budżetu państwa. URE posiada bowiem wieloletnie doświadczenie
w monitorowaniu realizacji NCW, które będzie można wykorzystać w związku
z obowiązkiem monitorowania realizacji NCR.
Projekt ustawy wprowadza również możliwość realizacji NCR przez grupę
przedsiębiorców, umożliwiając ułatwienie wypełnienia ww. obowiązku, co jest zgodne
z przepisami dyrektywy (art. 7a ust. 4). Przedsiębiorcy, którzy wspólnie wypełniają
NCR, po poinformowaniu o tym Prezesa URE, będą uznawani za grupę
przedsiębiorców, dla których poziom realizacji NCR w danym roku ulega zsumowaniu
indywidualnych poziomów wykonanych przez poszczególnych przedsiębiorców
wchodzących w skład danej grupy. Ponadto przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2087
› Pobierz plik