Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2087
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088
2087
3)
rodzaj oraz zakres wykonywanej działalności gospodarczej przez przedsiębiorstwo
energetyczne, o którym mowa w ust. 1.
4. Do informacji, o której mowa w ust. 2, przedsiębiorstwo energetyczne dołącza
oświadczenie zawierające oznaczenie miejsca i datę złożenia oraz podpis osoby
uprawnionej do jego reprezentowania, o następującej treści:
„Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia,
oświadczam, że:
1)
dane zawarte w informacji są kompletne i zgodne z prawdą;
2)
znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej
w zakresie obrotu energią elektryczną określone w ustawie z dnia 10 kwietnia
1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 oraz z 2013 r. poz. 984);
3)
decyduję się na przyjęcie obowiązku, o którym mowa w art. 30b ust. 1 ustawy
z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw
(Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z późn. zm.).”.
Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie
fałszywych zeznań.
5. Informacja, o której mowa w ust. 2, może być sporządzona w postaci
elektronicznej oraz przesyłana za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej
w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą
elektroniczną.
Art. 30f. 1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki jest uprawniony do
przeprowadzania kontroli podmiotów realizujących Narodowy Cel Redukcyjny,
w zakresie wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 30b ust. 1.
2. Czynności kontrolne wykonują upoważnieni pracownicy Urzędu Regulacji
Energetyki po doręczeniu podmiotowi realizującemu Narodowy Cel Redukcyjny albo
osobie przez niego upoważnionej upoważnienia do przeprowadzenia kontroli jego
działalności.
3. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
1)
imię, nazwisko oraz stanowisko służbowe pracownika organu kontroli
uprawnionego do przeprowadzenia kontroli;
2)
oznaczenie kontrolowanego;
3)
określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
4)
wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;
– 16 –
5)
wskazanie podstawy prawnej kontroli;
6)
oznaczenie organu kontroli;
7)
określenie daty i miejsca wystawienia upoważnienia;
8)
podpis osoby wystawiającej upoważnienie, z podaniem zajmowanego stanowiska
służbowego;
9)
pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego.
4. Kontrola, o której mowa w ust. 1, polega na analizie wyjaśnień oraz
dokumentów przedstawionych przez podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny.
5. Upoważnionym pracownikom, o których mowa w ust. 2, przysługuje prawo
żądania od kontrolowanego podmiotu realizującego Narodowy Cel Redukcyjny:
1)
ustnych i pisemnych wyjaśnień, a także przedstawienia dokumentów dotyczących
zapewnienia minimalnej wartości ograniczenia emisji gazów cieplarnianych
w cyklu życia paliw, o której mowa w art. 30b ust. 1;
2)
przedstawienia dokumentów umożliwiających sprawdzenie zgodności stanu
faktycznego z wielkością obliczoną zgodnie z art. 30b ust. 2.
6. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który w szczególności
zawiera wnioski oraz pouczenie o sposobie złożenia zastrzeżeń co do jego treści
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
7. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez podmiot realizujący
Narodowy Cel Redukcyjny, kontrolujący dokonuje stosownej adnotacji w protokole.
Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do jego podpisania przez
kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.
8. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może wezwać podmiot realizujący
Narodowy Cel Redukcyjny do usunięcia uchybień określonych w protokole w terminie
nie krótszym niż 7 dni.
Art. 30g. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych przekazuje
Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, na podstawie danych z systemów administracji
celnej prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów i sporządzone według kodów
CN, sprawozdanie roczne zawierające informacje dotyczące ilości gazu skroplonego
(LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG) oraz skroplonego gazu ziemnego (LNG)
importowanych oraz sprowadzonych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego przez
podmioty realizujące Narodowy Cel Redukcyjny, w terminie do 45 dni po zakończeniu
roku kalendarzowego.
– 17 –
2. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki corocznie sporządza i przedstawia Radzie
Ministrów, na podstawie sprawozdań rocznych złożonych stosownie do art. 30i ust. 1
przez podmioty realizujące Narodowy Cel Redukcyjny, zbiorczy raport roczny dla
Komisji Europejskiej, dotyczący ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w cyklu
życia paliw i energii elektrycznej, w terminie do dnia 31 maja roku następującego po
roku sprawozdawczym.
3. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przekazuje zbiorczy raport roczny,
o którym mowa w ust. 2, Komisji Europejskiej w terminie do dnia 30 czerwca roku
następującego po roku sprawozdawczym.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy zakres zbiorczego raportu rocznego, o którym mowa w ust. 2,
uwzględniając przyjęte w Unii Europejskiej regulacje w tym zakresie, a także
konieczność zapewnienia kompletności danych dotyczących emisji gazów
cieplarnianych w cyklu życia paliw i energii elektrycznej.
Art. 30h. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, po wydaniu przez Komisję Europejską regulacji określonych w art. 7a
ust. 5 dyrektywy 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października
1998 r. odnoszącej się do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz zmieniającej
dyrektywę Rady 93/12/EWG (Dz. Urz. UE L 350 z 28.12.1998, str. 58, z późn. zm.;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 23, str. 182, z późn. zm.):
1)
metodykę obliczania emisji gazów cieplarnianych w przeliczeniu na jednostkę
energii z paliw innych niż biopaliwa ciekłe oraz z energii elektrycznej przez
podmioty realizujące Narodowy Cel Redukcyjny,
2)
wskaźniki emisji gazów cieplarnianych dla poszczególnych paliw oraz energii,
3)
wielkość emisji gazów cieplarnianych w przeliczeniu na jednostkę energii
z 2010 r.,
4)
wartość opałową dla poszczególnych paliw oraz wartość energetyczną energii
elektrycznej
– mając na względzie regulacje przyjęte w Unii Europejskiej w tym zakresie oraz stan
wiedzy technicznej.
Art. 30i. 1. Podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny jest obowiązany do
przekazywania Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki sprawozdania rocznego
dotyczącego emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw i energii elektrycznej,
– 18 –
zwanego dalej „sprawozdaniem rocznym”, sporządzanego na podstawie faktur VAT lub
innych dokumentów, w terminie do dnia 1 marca roku następującego po roku
sprawozdawczym.
2. Sprawozdanie roczne może być sporządzone w postaci elektronicznej oraz
przesyłane za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2
pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe dane i wzór sprawozdania rocznego oraz może określić w tym
rozporządzeniu rodzaje innych dokumentów, o których mowa w ust. 1, mając na
względzie przyjęte w Unii Europejskiej regulacje w tym zakresie, a także konieczność
zapewnienia kompletności danych dotyczących emisji gazów cieplarnianych w cyklu
życia paliw i energii elektrycznej.”;
22) w art. 31 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kto wytwarza, transportuje, magazynuje lub wprowadza do obrotu paliwa
ciekłe, biopaliwa ciekłe lub inne paliwa odnawialne, gaz skroplony (LPG), sprężony gaz
ziemny (CNG), skroplony gaz ziemny (LNG) lub lekki olej opałowy niespełniające
wymagań jakościowych określonych w ustawie, podlega grzywnie od 50 000 zł
do 500 000 zł lub karze pozbawienia wolności do lat 3.”;
23) uchyla się art. 31a;
24) w art. 33:
a)
uchyla się ust. 3,
b)
uchyla się ust. 5 i 6;
25) po rozdziale 3 dodaje się rozdział 3a w brzmieniu:
„Rozdział 3a
Kary pieniężne
Art. 35a. Karze pieniężnej podlega:
1)
przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania,
magazynowania lub wprowadzania do obrotu biopaliw ciekłych przeznaczonych
do stosowania w wybranej flocie, który magazynuje to biopaliwo w zbiorniku
nieoznakowanym w sposób określony w art. 8 ust. 1 pkt 3;
2)
przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania,
magazynowania lub wprowadzania do obrotu biopaliw ciekłych przeznaczonych
– 19 –
do stosowania w wybranej flocie, który zaopatruje tę flotę w to biopaliwo
z dystrybutora nieoznakowanego w sposób określony w art. 8 ust. 2 pkt 4;
3)
właściciel lub użytkownik wybranej floty, który nie wykonuje obowiązku
informowania Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zmianie
danych zawartych w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 9 ust. 1;
4)
przedsiębiorca, który nie zamieszcza na stacji paliwowej lub stacji zakładowej
informacji dotyczących zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych
wprowadzanych do obrotu na tej stacji w sposób określony w art. 9a;
5)
przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do
obrotu na stacjach paliwowych benzyn silnikowych zawierających od 5,0% do
10,0% objętościowo bioetanolu lub od 15,0% do 22,0% objętościowo eteru etylo-
-tert-butylowego lub eteru etylo-tert-amylowego, który nie wykonuje obowiązku,
o którym mowa w art. 9b ust. 1;
6)
przedsiębiorca, który nie oznakowuje dystrybutora na stacji paliwowej lub stacji
zakładowej w sposób określony w art. 9b ust. 2 lub w art. 9c;
7)
podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny, który nie wykonał obowiązku,
o którym mowa w art. 30b ust. 1;
8)
podmiot realizujący Narodowy Cel Redukcyjny, który nie przekazał w terminie
sprawozdania rocznego, o którym mowa w art. 30i ust. 1, lub podał w tym
sprawozdaniu nieprawdziwe dane.
Art. 35b. 1. W przypadku niewykonania obowiązku, o którym mowa w art. 30b
ust. 1, przez podmioty realizujące wspólnie ten obowiązek, karze pieniężnej podlega ten
z podmiotów, który nie zrealizował tego obowiązku.
2. W przypadku nieprzekazania sprawozdania rocznego, o którym mowa w art. 30i
ust. 1, karze pieniężnej podlega podmiot wskazany zgodnie z art. 30d ust. 3 pkt 4.
Art. 35c. 1. Wysokość kary pieniężnej wymierzonej w przypadkach, o których
mowa w art. 35a pkt 1–4, 6 i 8, wynosi 5000 zł.
2. Wysokość kary pieniężnej wymierzonej w przypadku, o którym mowa
w art. 35a pkt 5, wynosi 10% przychodu uzyskanego z wprowadzonych do obrotu na tej
stacji benzyn silnikowych w okresie 30 dni przed dniem rozpoczęcia kontroli.
3. Wysokość kary pieniężnej wymierzonej w przypadku, o którym mowa
w art. 35a pkt 7, oblicza się według wzoru:
K= S x O x W
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2087
› Pobierz plik