eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2087
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088

2087

Załącznik nr 3  
 
WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA OLEJU NAPĘDOWEGO STOSOWANEGO  
W POJAZDACH, CIĄGNIKACH ROLNICZYCH, A TAKŻE MASZYNACH 
NIEPORUSZAJĄCYCH SIĘ PO DROGACH, WYPOSAŻONYCH W SILNIKI  
Z ZAPŁONEM SAMOCZYNNYM 
Olej napędowy  
Olej napędowy 
„o polepszonych 
„standardowy” 
właściwościach 
Parametr  
Jednostka 
niskotemperaturowych” 
zakresy 1) 
zakresy 1) 
minimum 
maksimum 
minimum 
maksimum 
Liczba cetanowa 
 
51,0 
— 
51,0 
— 
Indeks cetanowy 
 
46,0 
— 
46,0 
— 
Gęstość w temperaturze 15 °C 
kg/m3 
820,0 
845,0 
800,0 
840,0 
Zawartość wielopierścieniowych węglowodorów 
aromatycznych 
% (m/m
— 
8,0 
— 
8,0 
Zawartość siarki  
mg/kg 
— 
10,0 
— 
10,0 
Temperatura zapłonu 
°C 
powyżej 55 
— 
powyżej 55 
— 
Pozostałość po koksowaniu 2)  
(z 10 % pozostałości destylacyjnej)
% (m/m
— 
0,30 
— 
0,30 
 
Pozostałość po spopieleniu 
% (m/m
— 
0,01 
— 
0,01 
Zawartość wody 
mg/kg 
— 
200 
— 
200 
Zawartość zanieczyszczeń 
mg/kg 
— 
24 
— 
24 
Badanie działania korodującego na miedź  
klasa 
klasa 1 
klasa 1 
(3 h w temperaturze 50 ºC) 
Odporność na utlenianie
g/m3              
— 
25 
— 
25 
 

203) 
— 
203) 
— 
Smarność, skorygowana średnica śladu zużycia (WS 
µm 
— 
460 
— 
460 
1,4) w temperaturze 60 ºC 
Lepkość w temperaturze 40 ºC 
mm2/s 
2,00 
4,50 
1,50 
4,00 
Skład frakcyjny 4): 
 
 
 
 
 
- do temperatury 250 ºC destyluje 
% (V/V
— 
< 65 
— 
— 
- do temperatury 350 ºC destyluje 
% (V/V
85 
— 
— 
— 
- 95 % (V/V) destyluje do temperatury 
°C 
— 
360 
— 
— 
- do temperatury 180 ºC destyluje 
% (V/V
— 
— 
— 
10 
- do temperatury 340 ºC destyluje 
% (V/V
— 
— 
95 
— 
Zawartość estru metylowego kwasów tłuszczowych 
% (V/V
— 
7,0 
— 
7,0 
(FAME) 
Temperatura zablokowania zimnego filtru, CFPP 
°C 
— 
05)  -106)  -207) 
— 
- 32 
Temperatura mętnienia 
°C 
— 
— 
— 
- 22 
1)  Wartości  podane  w  specyfikacji  są  „wartościami  rzeczywistymi”.  Dla  ustalenia  ich  wartości  dopuszczalnych  zastosowano 
warunki normy PN-EN ISO 4259,  przy  czym  przy  określaniu  wartości  minimalnej  wzięto  pod  uwagę  minimalną  dodatnią 
różnicę  2R  (gdzie  R  oznacza  odtwarzalność).  Wyniki  poszczególnych  pomiarów  należy  interpretować  zgodnie  z  kryteriami 
podanymi w normie PN-EN ISO 4259. 
2) Graniczna wartość pozostałości po koksowaniu, jest określona dla produktu przed dodaniem do niego dodatku podwyższającego 
liczbą  cetanową,  jeżeli  jest  on  używany.  Jeśli  w  finalnym  handlowym  paliwie  graniczna  wartość  jest  przekroczona,  należy 
sprawdzić  obecność  dodatków  zawierających  azotany.  Jeżeli  obecność  dodatku  podwyższającego  liczbę  cetanową  zostanie 
stwierdzona, graniczna wartość pozostałości po koksowaniu nie jest wiążąca. Zastosowanie dodatków nie zwalnia producenta 
paliwa  od  konieczności  dotrzymania  wymaganej  wartości  maksimum  0,30  %  (m/m)  pozostałości  po  koksowaniu  przed 
dodaniem dodatków. 
3)  Dodatkowe wymaganie dla oleju napędowego zawierającego powyżej 2% estru metylowego (FAME). 
4)  Wymagania dotyczące objętości destylatu do 250 ºC i do 350 ºC dla olejów napędowych są zgodne ze Wspólną Taryfą Celną 
UE. 
5) Dla okresu letniego trwającego od dnia 16 kwietnia do dnia 30 września. 
6)  Dla  okresu  przejściowego  trwającego  od  dnia  1  marca  do  dnia  15  kwietnia  oraz  od  dnia  1  października  do  dnia  
15 listopada. 
7) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 16 listopada do końca lutego. 

 
UZASADNIENIE 
Projekt  rozporządzenia  stanowi  wykonanie  upoważnienia  zawartego  w art. 3 ust. 2 
ustawy  z dnia 25  sierpnia 2006 r. o  systemie  monitorowania  i  kontrolowania  jakości  paliw 
oraz o zmianie ustawy o  biokomponentach i biopaliwach.  Zgodnie  z  wyżej  wymienionym 
przepisem  minister  właściwy  do  spraw  gospodarki  został  zobowiązany  do  określenia, 
w drodze  rozporządzenia,  wymagań  jakościowych  dla  paliw  ciekłych,  biorąc  pod  uwagę 
wartości  parametrów  jakościowych,  określone  w  przepisach Unii Europejskiej lub 
w odpowiednich normach w tym zakresie. 
Przedmiotowe  rozporządzenie  zastępuje  rozporządzenie  Ministra  Gospodarki  z  dnia 
9 grudnia 2008 r. w  sprawie  wymagań  jakościowych  dla  paliw  ciekłych  (Dz. U. z 2013 r. 
poz. 1058), które określa  wymagania  jakościowe  dla benzyn silnikowych oraz  oleju 
napędowego  stosowanych  w  pojazdach,  ciągnikach  rolniczych  a  także  maszynach 
nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym. Zawiera 
ono wymagania jakościowe dla paliw ciekłych określone w dyrektywie 98/70/WE odnoszącej 
się  do  jakości  benzyny  i  olejów  napędowych,  zmienionej  dyrektywą  2003/17/WE, 
rozszerzone o dodatkowe parametry określone  w  najnowszych edycjach norm PN-EN 228 
i PN-EN 590. 
W  stosunku  do  obowiązującego  rozporządzenia  w  projekcie  rozporządzenia  zmianie 
ulegają następujące zapisy dotyczące benzyn silnikowych: 
−  określono  wymagania  jakościowe  dla  benzyn  silnikowych  z  maksymalną  zawartością 
tlenu do 3,7% (m/m) oraz do 10% bioetanolu (tzw. E10), 
−  wymagania dla benzyn silnikowych rozszerzono o nowy parametr – zawartość manganu 
oraz ustalono jego maksymalną zawartość do 6 mg/l do 31 grudnia 2013 r. oraz do 2 mg/l 
od 1 stycznia 2014 r. 
Zmiany te wynikają z konieczności implementacji przepisów dyrektywy 2009/30/WE 
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/30/WE zmieniającej dyrektywę 98/70/WE odnoszącą 
się  do  specyfikacji  benzyn,  oleju  napędowego  i  olejów  pędnych  oraz  wprowadzającą 
mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych  pochodzących 
z wykorzystania paliw w  transporcie  drogowym  oraz  zmieniającą  dyrektywę  Rady 
1999/32/WE  w  odniesieniu  do  specyfikacji  paliw  wykorzystywanych  przez  statki  żeglugi 
śródlądowej  oraz  uchylającą  dyrektywę  93/12/EWG  w zakresie  wprowadzenia  wymagań 
jakościowych dla benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu do 3,7% (m/m) oraz 
do 10% bioetanolu (tzw. E10).  Załącznik  I  dyrektywy  2009/30/WE  określa  specyfikacje 
środowiskowe  dla  paliw  znajdujących  się  na  rynku,  przeznaczonych  do  pojazdów 
wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym. 
Należy  podkreślić,  że  projekt  rozporządzenia  został  również  dostosowany  do 
najnowszej edycji normy EN 228:2012  Paliwa do pojazdów samochodowych. Benzyna 
bezołowiowa. Wymagania i metody badań. Obecnie (grudzień 2012 r.) dostępna jest jedynie 
europejska norma. Polska norma zostanie  wydana najprawdopodobniej w pierwszej połowie 
2013 r.  
Projekt  rozporządzenia  zawiera  równolegle  wymagania  jakościowe  dla  benzyn 
zawierających  do  10%  bioetanolu  i  zawartości  tlenu  3,7%  (tzw.  E10)  oraz  benzyn 
zawierających  do  5%  bioetanolu  i  2,7%  tlenu  (tzw.  E5).  Zgodnie  bowiem  z  przepisami 
dyrektywy 2009/30/WE na  państwa  członkowskie  nałożony  został  wymóg  wprowadzenia 
okresu  przejściowego,  w  trakcie  którego  dostawcy  paliw  będą  zobowiązani  do 

zagwarantowania  wprowadzania  benzyn  E5.  W  związku  z  powyższym,  przedsiębiorcy 
wprowadzający do obrotu na stacjach paliwowych benzyny silnikowe E10 będą zobowiązani 
do jednoczesnego wprowadzania do obrotu  na tych stacjach,  w  okresie  przejściowym, 
również benzyn silnikowych E5.  
Zgodnie z nowelizacją  ustawy  z  dnia  25  sierpnia  2006  r.  o  systemie  monitorowania 
i kontrolowania jakości paliw (art. 3 ustawy nowelizującej) okres przejściowy został ustalony 
do  dnia 31  grudnia 2020  r.  Podkreślić  również  należy,  że  w  trakcie  trwania  okresu 
przejściowego  monitorowany  będzie  stan  przystosowania  pojazdów  samochodowych do 
korzystania z paliwa E10. Na skutek prowadzonego monitoringu, w przypadku potwierdzenia 
konieczności  dodatkowego  wydłużenia  okresu  przejściowego,  przed  upływem  okresu 
wskazanego w ustawie zaproponowana zostanie nowelizacja w tym zakresie.  
Ponadto, projekt  rozporządzenia  został  przygotowany  w  związku  z  zamiarem 
zwiększenia  możliwości  wywiązania  się  przez  przedsiębiorców  z  obowiązku  realizacji 
Narodowego Celu Wskaźnikowego, określonego w art. 23 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. 
o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1164). 
Projekt rozporządzenia z chwilą przekazania do uzgodnień międzyresortowych zostanie 
udostępniony  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej,  zgodnie  z  ustawą  z  dnia  7  lipca  2005  r. 
o działalności  lobbingowej  w  procesie  stanowienia  prawa  (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, 
z późn. zm.). 
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. 
Ze  względu  na  fakt,  że  projekt  rozporządzenia  zawiera  przepisy  o  charakterze 
technicznym, podlega on procedurze notyfikacji Komisji Europejskiej –  zgodnie 
z rozporządzeniem  Rady  Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu 
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych  (Dz. U. Nr 239, 
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597). 
 

 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR) 
1.  Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie 
Przepisy  rozporządzenia  oddziałują  bezpośrednio  na  przedsiębiorców  wykonujących 
działalność  gospodarczą  w  zakresie  wytwarzania  biokomponentów,  poprzez  wprowadzenie 
możliwości  zwiększenia  skali  działalności  w  tym  zakresie  oraz  na  przedsiębiorców 
prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub wprowadzania do obrotu 
paliw  ciekłych,  poprzez  poprawienie  warunków  funkcjonowania  oraz  obniżenie  kosztów 
realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego.  
 
2.  Konsultacje społeczne 
Projekt  rozporządzenia  zostanie  poddany  procedurze  konsultacji  z  następującymi 
instytucjami,  organizacjami  i  przedsiębiorstwami  zainteresowanymi  problematyką  rynku 
paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, m.in.:  
1) 
Instytutem Nafty i Gazu, 
2) 
Instytutem Paliw i Energii Odnawialnej, 
3) 
Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych, 
4) 
Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Rafineryjnego, 
5) 
Krajową Izbą Biopaliw, 
6) 
Krajową Izbą Gospodarczą, 
7) 
Krajową Izbą Paliw Alternatywnych, 
8) 
Radą Krajową Federacji Konsumentów, 
9) 
Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej, 
10)  Krajową Radą Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw, 
11)  Krajową Radą Izb Rolniczych, 
12)  Krajowym Zrzeszeniem Producentów Rzepaku, 
13)  Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, 
14)  Polską Izbą Motoryzacji, 
15)  Polską Izbą Paliw Płynnych, 
16)  Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego, 
17)  Polską Radą Koordynacyjną Odnawialnych Źródeł Energii, 
18)  Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego, 
19)  Polskim Stowarzyszeniem Producentów Oleju, 
20)  Stowarzyszeniem „Bioetanol Ekologia Transport”, 
21)  Związkiem Gorzelni Polskich, 
22)  Grupą Lotos S.A., 
23)  PKN Orlen S.A.. 
 
3.  Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety 
jednostek samorządu terytorialnego 
Regulacja nie będzie miała wpływu na sektor finansów publicznych oraz budżety jednostek 
samorządu terytorialnego. 
4.  Wpływ  regulacji  na  konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w  tym  na 
funkcjonowanie przedsiębiorstw 
Regulacja  będzie  miała  pozytywny  wpływ  na  konkurencyjność  gospodarki 

i przedsiębiorczość,  w  tym  na  funkcjonowanie  przedsiębiorstw,  poprzez  zwiększenie 
zapotrzebowania na biokomponenty, co może wpłynąć na rozwój działalności gospodarczej 
w zakresie  wytwarzania  biokomponentów  wykorzystywanych  w  produkcji  biopaliw.  Może 
mieć też wpływ na zwiększenie aktywizacji zawodowej na terenach wiejskich. 
5.  Wpływ  regulacji  na  sytuację  i  rozwój  regionów  oraz  konkurencyjność  wewnętrzną 
i zewnętrzną gospodarki 
Zapisy  rozporządzenia  przyczynią  się  pośrednio  do  rozwoju  działalności  gospodarczej 
w zakresie  wytwarzania  biokomponentów  na  terytorium  RP.  Może  też  mieć  wpływ  na 
zwiększenie aktywizacji zawodowej na terenach wiejskich.  
6.  Wpływ regulacji na środowisko 
Wejście  w  życie  projektowanego  rozporządzenia  będzie  miało  pozytywny  wpływ  na 
środowisko. Wykorzystanie na szerszą skalę biokomponentów i biopaliw ciekłych oraz paliw 
ciekłych o mniejszej emisji szkodliwych substancji do atmosfery doprowadzi do ograniczenia 
emisji związków siarki, związków ołowiu oraz lotnych związków organicznych. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
02/12-kt 

strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 . 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: