Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2087
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088
2087
WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA OLEJU NAPĘDOWEGO STOSOWANEGO
W POJAZDACH, CIĄGNIKACH ROLNICZYCH, A TAKŻE MASZYNACH
NIEPORUSZAJĄCYCH SIĘ PO DROGACH, WYPOSAŻONYCH W SILNIKI
Z ZAPŁONEM SAMOCZYNNYM
Olej napędowy
Olej napędowy
„o polepszonych
„standardowy”
właściwościach
Parametr
Jednostka
niskotemperaturowych”
zakresy 1)
zakresy 1)
minimum
maksimum
minimum
maksimum
Liczba cetanowa
51,0
—
51,0
—
Indeks cetanowy
46,0
—
46,0
—
Gęstość w temperaturze 15 °C
kg/m3
820,0
845,0
800,0
840,0
Zawartość wielopierścieniowych węglowodorów
aromatycznych
% (m/m)
—
8,0
—
8,0
Zawartość siarki
mg/kg
—
10,0
—
10,0
Temperatura zapłonu
°C
powyżej 55
—
powyżej 55
—
Pozostałość po koksowaniu 2)
(z 10 % pozostałości destylacyjnej)
% (m/m)
—
0,30
—
0,30
Pozostałość po spopieleniu
% (m/m)
—
0,01
—
0,01
Zawartość wody
mg/kg
—
200
—
200
Zawartość zanieczyszczeń
mg/kg
—
24
—
24
Badanie działania korodującego na miedź
klasa
klasa 1
klasa 1
(3 h w temperaturze 50 ºC)
Odporność na utlenianie
g/m3
—
25
—
25
h
203)
—
203)
—
Smarność, skorygowana średnica śladu zużycia (WS
µm
—
460
—
460
1,4) w temperaturze 60 ºC
Lepkość w temperaturze 40 ºC
mm2/s
2,00
4,50
1,50
4,00
Skład frakcyjny 4):
- do temperatury 250 ºC destyluje
% (V/V)
—
< 65
—
—
- do temperatury 350 ºC destyluje
% (V/V)
85
—
—
—
- 95 % (V/V) destyluje do temperatury
°C
—
360
—
—
- do temperatury 180 ºC destyluje
% (V/V)
—
—
—
10
- do temperatury 340 ºC destyluje
% (V/V)
—
—
95
—
Zawartość estru metylowego kwasów tłuszczowych
% (V/V)
—
7,0
—
7,0
(FAME)
Temperatura zablokowania zimnego filtru, CFPP
°C
—
05) -106) -207)
—
- 32
Temperatura mętnienia
°C
—
—
—
- 22
1) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich wartości dopuszczalnych zastosowano
warunki normy PN-EN ISO 4259, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią
różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami
podanymi w normie PN-EN ISO 4259.
2) Graniczna wartość pozostałości po koksowaniu, jest określona dla produktu przed dodaniem do niego dodatku podwyższającego
liczbą cetanową, jeżeli jest on używany. Jeśli w finalnym handlowym paliwie graniczna wartość jest przekroczona, należy
sprawdzić obecność dodatków zawierających azotany. Jeżeli obecność dodatku podwyższającego liczbę cetanową zostanie
stwierdzona, graniczna wartość pozostałości po koksowaniu nie jest wiążąca. Zastosowanie dodatków nie zwalnia producenta
paliwa od konieczności dotrzymania wymaganej wartości maksimum 0,30 % (m/m) pozostałości po koksowaniu przed
dodaniem dodatków.
3) Dodatkowe wymaganie dla oleju napędowego zawierającego powyżej 2% estru metylowego (FAME).
4) Wymagania dotyczące objętości destylatu do 250 ºC i do 350 ºC dla olejów napędowych są zgodne ze Wspólną Taryfą Celną
UE.
5) Dla okresu letniego trwającego od dnia 16 kwietnia do dnia 30 września.
6) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 15 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia
15 listopada.
7) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 16 listopada do końca lutego.
5
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 3 ust. 2
ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw
oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach. Zgodnie z wyżej wymienionym
przepisem minister właściwy do spraw gospodarki został zobowiązany do określenia,
w drodze rozporządzenia, wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, biorąc pod uwagę
wartości parametrów jakościowych, określone w przepisach Unii Europejskiej lub
w odpowiednich normach w tym zakresie.
Przedmiotowe rozporządzenie zastępuje rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia
9 grudnia 2008 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1058), które określa wymagania jakościowe dla benzyn silnikowych oraz oleju
napędowego stosowanych w pojazdach, ciągnikach rolniczych a także maszynach
nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym. Zawiera
ono wymagania jakościowe dla paliw ciekłych określone w dyrektywie 98/70/WE odnoszącej
się do jakości benzyny i olejów napędowych, zmienionej dyrektywą 2003/17/WE,
rozszerzone o dodatkowe parametry określone w najnowszych edycjach norm PN-EN 228
i PN-EN 590.
W stosunku do obowiązującego rozporządzenia w projekcie rozporządzenia zmianie
ulegają następujące zapisy dotyczące benzyn silnikowych:
− określono wymagania jakościowe dla benzyn silnikowych z maksymalną zawartością
tlenu do 3,7% (m/m) oraz do 10% bioetanolu (tzw. E10),
− wymagania dla benzyn silnikowych rozszerzono o nowy parametr – zawartość manganu
oraz ustalono jego maksymalną zawartość do 6 mg/l do 31 grudnia 2013 r. oraz do 2 mg/l
od 1 stycznia 2014 r.
Zmiany te wynikają z konieczności implementacji przepisów dyrektywy 2009/30/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/30/WE zmieniającej dyrektywę 98/70/WE odnoszącą
się do specyfikacji benzyn, oleju napędowego i olejów pędnych oraz wprowadzającą
mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych pochodzących
z wykorzystania paliw w transporcie drogowym oraz zmieniającą dyrektywę Rady
1999/32/WE w odniesieniu do specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi
śródlądowej oraz uchylającą dyrektywę 93/12/EWG w zakresie wprowadzenia wymagań
jakościowych dla benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu do 3,7% (m/m) oraz
do 10% bioetanolu (tzw. E10). Załącznik I dyrektywy 2009/30/WE określa specyfikacje
środowiskowe dla paliw znajdujących się na rynku, przeznaczonych do pojazdów
wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym.
Należy podkreślić, że projekt rozporządzenia został również dostosowany do
najnowszej edycji normy EN 228:2012 Paliwa do pojazdów samochodowych. Benzyna
bezołowiowa. Wymagania i metody badań. Obecnie (grudzień 2012 r.) dostępna jest jedynie
europejska norma. Polska norma zostanie wydana najprawdopodobniej w pierwszej połowie
2013 r.
Projekt rozporządzenia zawiera równolegle wymagania jakościowe dla benzyn
zawierających do 10% bioetanolu i zawartości tlenu 3,7% (tzw. E10) oraz benzyn
zawierających do 5% bioetanolu i 2,7% tlenu (tzw. E5). Zgodnie bowiem z przepisami
dyrektywy 2009/30/WE na państwa członkowskie nałożony został wymóg wprowadzenia
okresu przejściowego, w trakcie którego dostawcy paliw będą zobowiązani do
6
zagwarantowania wprowadzania benzyn E5. W związku z powyższym, przedsiębiorcy
wprowadzający do obrotu na stacjach paliwowych benzyny silnikowe E10 będą zobowiązani
do jednoczesnego wprowadzania do obrotu na tych stacjach, w okresie przejściowym,
również benzyn silnikowych E5.
Zgodnie z nowelizacją ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania
i kontrolowania jakości paliw (art. 3 ustawy nowelizującej) okres przejściowy został ustalony
do dnia 31 grudnia 2020 r. Podkreślić również należy, że w trakcie trwania okresu
przejściowego monitorowany będzie stan przystosowania pojazdów samochodowych do
korzystania z paliwa E10. Na skutek prowadzonego monitoringu, w przypadku potwierdzenia
konieczności dodatkowego wydłużenia okresu przejściowego, przed upływem okresu
wskazanego w ustawie zaproponowana zostanie nowelizacja w tym zakresie.
Ponadto, projekt rozporządzenia został przygotowany w związku z zamiarem
zwiększenia możliwości wywiązania się przez przedsiębiorców z obowiązku realizacji
Narodowego Celu Wskaźnikowego, określonego w art. 23 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r.
o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1164).
Projekt rozporządzenia z chwilą przekazania do uzgodnień międzyresortowych zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Ze względu na fakt, że projekt rozporządzenia zawiera przepisy o charakterze
technicznym, podlega on procedurze notyfikacji Komisji Europejskiej – zgodnie
z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Przepisy rozporządzenia oddziałują bezpośrednio na przedsiębiorców wykonujących
działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania biokomponentów, poprzez wprowadzenie
możliwości zwiększenia skali działalności w tym zakresie oraz na przedsiębiorców
prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub wprowadzania do obrotu
paliw ciekłych, poprzez poprawienie warunków funkcjonowania oraz obniżenie kosztów
realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany procedurze konsultacji z następującymi
instytucjami, organizacjami i przedsiębiorstwami zainteresowanymi problematyką rynku
paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, m.in.:
1)
Instytutem Nafty i Gazu,
2)
Instytutem Paliw i Energii Odnawialnej,
3)
Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych,
4)
Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Rafineryjnego,
5)
Krajową Izbą Biopaliw,
6)
Krajową Izbą Gospodarczą,
7)
Krajową Izbą Paliw Alternatywnych,
8)
Radą Krajową Federacji Konsumentów,
9)
Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej,
10) Krajową Radą Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw,
11) Krajową Radą Izb Rolniczych,
12) Krajowym Zrzeszeniem Producentów Rzepaku,
13) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych,
14) Polską Izbą Motoryzacji,
15) Polską Izbą Paliw Płynnych,
16) Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego,
17) Polską Radą Koordynacyjną Odnawialnych Źródeł Energii,
18) Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego,
19) Polskim Stowarzyszeniem Producentów Oleju,
20) Stowarzyszeniem „Bioetanol Ekologia Transport”,
21) Związkiem Gorzelni Polskich,
22) Grupą Lotos S.A.,
23) PKN Orlen S.A..
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Regulacja nie będzie miała wpływu na sektor finansów publicznych oraz budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja będzie miała pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki
8
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, poprzez zwiększenie
zapotrzebowania na biokomponenty, co może wpłynąć na rozwój działalności gospodarczej
w zakresie wytwarzania biokomponentów wykorzystywanych w produkcji biopaliw. Może
mieć też wpływ na zwiększenie aktywizacji zawodowej na terenach wiejskich.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów oraz konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki
Zapisy rozporządzenia przyczynią się pośrednio do rozwoju działalności gospodarczej
w zakresie wytwarzania biokomponentów na terytorium RP. Może też mieć wpływ na
zwiększenie aktywizacji zawodowej na terenach wiejskich.
6. Wpływ regulacji na środowisko
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało pozytywny wpływ na
środowisko. Wykorzystanie na szerszą skalę biokomponentów i biopaliw ciekłych oraz paliw
ciekłych o mniejszej emisji szkodliwych substancji do atmosfery doprowadzi do ograniczenia
emisji związków siarki, związków ołowiu oraz lotnych związków organicznych.
02/12-kt
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2087
› Pobierz plik