Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2087
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088
2087
od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, i mogą być zmieniane.
biopaliw ciekłych, gazu skroplonego (LPG) oraz sprężonego gazu ziemnego (CNG). Daje
on również możliwość zmiany utrzymanych w mocy przepisów w tym okresie.
12/08rch
37
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI)
z dnia
w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych
Na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie
monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z późn. zm.)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Wymagania jakościowe dla paliw ciekłych:
1)
benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu do 3,7% (m/m) stosowanych
w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach pływających wyposażonych w silniki
z zapłonem iskrowym, oznaczonych kodami CN 2710 12 45 oraz 2710 12 49, określa
załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu do 2,7% (m/m) stosowanych
w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach pływających wyposażonych w silniki
z zapłonem iskrowym, oznaczonych kodami CN 2710 12 45 oraz 2710 12 49, określa
załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
oleju napędowego stosowanego w pojazdach, ciągnikach rolniczych, maszynach
nieporuszających się po drogach, a także rekreacyjnych jednostkach pływających
wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, oznaczonego kodem
CN 2710 19 43 i 2710 20 11, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 2. Paliwa, o których mowa w § 1, wyprodukowane lub dopuszczone do obrotu
w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, w Republice
Turcji albo w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 248, poz. 1478).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia art. 1 pkt 4 dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 98/70/WE odnoszącą
się do specyfikacji benzyn i olejów napędowych oraz wprowadzającej mechanizm monitorowania
i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 1999/32/WE odnoszącą się do
specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej oraz uchylającej dyrektywę
93/12/EWG (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 88).
3)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 157, poz. 976, z 2009 r. Nr 18,
poz. 97, z 2011 r. Nr 153, poz. 902 oraz z …
(EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zgodnie z przepisami
obowiązującymi w tych państwach, które spełniają wymagania wynikające z przepisów Unii
Europejskiej w tym zakresie, mogą być transportowane, magazynowane, wprowadzane do
obrotu oraz gromadzone na stacjach zakładowych, o ile odpowiadają wymaganiom
wynikającym z przepisów technicznych, wydanych ze względu na ochronę zdrowia i życia
ludzi i zwierząt, środowiska lub interesów konsumentów.
§ 3. Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 9 grudnia 2008 r. w sprawie
wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1058).
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER GOSPODARKI
2
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Gospodarki
z dnia ..., (poz. …)
Załącznik nr 1
WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA BENZYN SILNIKOWYCH Z MAKSYMALNĄ
ZAWARTOŚCIĄ TLENU 3,7% (m/m) STOSOWANYCH
W POJAZDACH ORAZ REKREACYJNYCH JEDNOSTKACH PŁYWAJĄCYCH
WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM ISKROWYM
Zakresy 1)
Parametr
Jednostka
minimum
maksimum
Badawcza liczba oktanowa, RON 2):
− benzyna bezołowiowa 95
95,0
—
− benzyna bezołowiowa 98
98,0
—
Motorowa liczba oktanowa, MON 2):
− benzyna bezołowiowa 95
85,0
—
− benzyna bezołowiowa 98
88,0
—
Zawartość ołowiu
mg/l
—
5
Gęstość (w temperaturze 15 ºC)
kg/m3
720
775
Zawartość siarki
mg/kg
—
10
Zawartość manganu
—
6,0 3)
mg/l
—
2,0 4)
Okres indukcyjny
minuty
360
—
Zawartość żywic obecnych
mg/100 ml
—
5
(po przemyciu rozpuszczalnikiem)
Badanie działania korodującego na miedź
klasa korozji
klasa 1
(3 h w temperaturze 50 ºC)
Wygląd
jasna i przezroczysta
Zawartość węglowodorów typu:
− olefinowego
% (V/V)
—
18,0
− aromatycznego
% (V/V)
—
35,0
Zawartość benzenu
% (V/V)
—
1,0
Zawartość tlenu
% (m/m)
—
3,7
Zawartość związków organicznych zawierających tlen:
− metanol, wymagany stabilizator
% (V/V)
—
3
− etanol, stabilizator może być potrzebny
% (V/V)
—
10
− alkohol izopropylowy
% (V/V)
—
12
− alkohol tert-butylowy
% (V/V)
—
15
− alkohol izobutylowy
% (V/V)
—
15
− etery (z 5 lub więcej atomami węgla)
% (V/V)
—
22
− inne związki organiczne zawierające tlen 5)
% (V/V)
—
15
Prężność par, VP
kPa
45,0 6) 45,0 7) 60,0 8) 60,0 6) 90,0 7) 90,0 8)
Destylacja:
− do temperatury 70 °C odparowuje
% (V/V)
20,0 6) 20,0 7) 22,0 8) 48,0 6) 50,0 7) 50,0 8)
− do temperatury 100 °C odparowuje
% (V/V)
46,0
71,0
− do temperatury 150 C odparowuje
% (V/V)
75,0
—
Temperatura końca destylacji
ºC
—
210
Pozostałość po destylacji
% (V/V)
—
2
Indeks lotności, VLI
—
1150 7)
1) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich wartości dopuszczalnych zastosowano
warunki normy PN-EN ISO 4259, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią
różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami
podanymi w normie PN-EN ISO 4259.
2) Wartość ostateczną RON i MON oblicza się poprzez odjęcie współczynnika korekcyjnego k = 0,2 od wyniku oznaczenia MON i
RON odpowiednią metodą.
3) Do dnia 31 grudnia 2013 r.
4) Od dnia 1 stycznia 2014 r.
5) Inne alkohole z jedną grupą hydroksylową oraz etery o temperaturze końca wrzenia nie wyższej niż 210 ºC.
6) Dla okresu letniego trwającego od dnia 1 maja do dnia 30 września.
7) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 30 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia
31 października.
8) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 1 listopada do końca lutego.
3
Załącznik nr 2
WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA BENZYN SILNIKOWYCH Z MAKSYMALNĄ
ZAWARTOŚCIĄ TLENU 2,7% (m/m) STOSOWANYCH
W POJAZDACH ORAZ REKREACYJNYCH JEDNOSTKACH PŁYWAJĄCYCH
WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM ISKROWYM
Zakresy 1)
Parametr
Jednostka
minimum
maksimum
Badawcza liczba oktanowa, RON 2):
− benzyna bezołowiowa 95
95,0
—
− benzyna bezołowiowa 98
98,0
—
Motorowa liczba oktanowa, MON 2):
− benzyna bezołowiowa 95
85,0
—
− benzyna bezołowiowa 98
88,0
—
Zawartość ołowiu
mg/l
—
5
Gęstość (w temperaturze 15 ºC)
kg/m3
720
775
Zawartość siarki
mg/kg
—
10
Zawartość manganu
—
6,0 3)
mg/l
—
2,0 4)
Okres indukcyjny
minuty
360
—
Zawartość żywic obecnych
mg/100 ml
—
5
(po przemyciu rozpuszczalnikiem)
Badanie działania korodującego na miedź
klasa korozji
klasa 1
(3 h w temperaturze 50 ºC)
Wygląd
jasna i przezroczysta
Zawartość węglowodorów typu:
− olefinowego
% (V/V)
—
18,0
− aromatycznego
% (V/V)
—
35,0
Zawartość benzenu
% (V/V)
—
1,0
Zawartość tlenu
% (m/m)
—
2,7
Zawartość związków organicznych zawierających tlen:
− metanol, wymagany stabilizator
% (V/V)
—
3
− etanol, stabilizator może być potrzebny
% (V/V)
—
5
− alkohol izopropylowy
% (V/V)
Zawartość uzależniona
od zachowania
− alkohol tert-butylowy
% (V/V)
parametru zawartości
− alkohol izobutylowy
% (V/V)
tlenu 2,7% (m/m)
− etery (z 5 lub więcej atomami węgla)
% (V/V)
− inne związki organiczne zawierające tlen 5)
% (V/V)
Prężność par, VP
kPa
45,0 6) 45,0 7) 60,0 8) 60,0 6) 90,0 7) 90,0 8)
Destylacja:
− do temperatury 70 °C odparowuje
% (V/V)
20,0 6) 20,0 7) 22,0 8) 48,0 6) 50,0 7) 50,0 8)
− do temperatury 100 °C odparowuje
% (V/V)
46,0
71,0
− do temperatury 150 °C odparowuje
% (V/V)
75,0
—
Temperatura końca destylacji
ºC
—
210
Pozostałość po destylacji
% (V/V)
—
2
Indeks lotności, VLI
—
1150 7)
1) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich wartości dopuszczalnych zastosowano
warunki normy PN-EN ISO 4259, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią
różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami
podanymi w normie PN-EN ISO 4259.
2) Wartość ostateczną RON i MON oblicza się poprzez odjęcie współczynnika korekcyjnego k = 0,2 od wyniku oznaczenia MON i
RON odpowiednią metodą.
3) Do dnia 31 grudnia 2013 r.
4) Od dnia 1 stycznia 2014 r.
5) Inne alkohole z jedną grupą hydroksylową oraz etery o temperaturze końca wrzenia nie wyższej niż 210 ºC.
6) Dla okresu letniego trwającego od dnia 1 maja do dnia 30 września.
7) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 30 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia
31 października.
8) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 1 listopada do końca lutego.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2087
› Pobierz plik