Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2087
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088
2087
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia
w sprawie sposobu oznakowania dystrybutorów używanych na stacjach paliwowych
i stacjach zakładowych do paliw ciekłych)
Na podstawie art. 9b ust. 4 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania
i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z późn. zm.) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do dystrybutorów jednoproduktowych lub części
dystrybutorów wieloproduktowych, zwanych dalej „dystrybutorami”, używanych na stacjach
paliwowych i stacjach zakładowych do paliw ciekłych.
§ 2. 1. Dystrybutor używany do benzyn silnikowych o zawartości powyżej 5%
biokomponentów oznacza się:
1) stosowanym na danej stacji paliwowej oznaczeniem określającym rodzaj paliwa ciekłego
dozowanego z dystrybutora;
2) umieszczonym w widocznym miejscu na dystrybutorze znakiem identyfikacji wizualnej;
3) umieszczoną w widocznym miejscu na dystrybutorze informacją.
1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Gospodarki (Dz. U. Nr 248, poz. 1478).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu ..., pod numerem ..., zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża
postanowienia dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej
procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998,
str. 37, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337, z późn. zm.).
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 157, poz. 976, z 2009 r. Nr 18, poz. 97,
z 2011 r. Nr 153, poz. 902 oraz z ...
2. Znakiem identyfikacji wizualnej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest kwadrat
o minimalnej długości boku 60 mm, w którym na niebieskim tle znajduje się napis w kolorze
białym składający się z:
1) oznaczenia BIO;
2) liczby całkowitej oznaczającej maksymalny udział objętościowy, wyrażony w procentach,
biokomponentów zawartych w paliwie ciekłym.
3. Znakiem identyfikacji wizualnej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, oznacza się również
pistolet nalewczy wykorzystywany do nalewania paliw ciekłych.
4. Znakiem identyfikacji wizualnej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, umieszczonym na
pistolecie nalewczym, o którym mowa w ust. 3, jest koło o minimalnej średnicy 40 mm,
w którym na niebieskim tle znajduje się napis w kolorze białym składający się z:
1) oznaczenia BIO;
2) liczby
całkowitej oznaczającej udział objętościowy, wyrażony w procentach,
biokomponentów zawartych w paliwie ciekłym.
§ 3. Wymiar znaków identyfikacji wizualnej, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, nie może
być mniejszy niż wymiar znaków stosowanych do oznaczenia innych rodzajów paliw będących
w sprzedaży na tej samej stacji paliwowej.
§ 4. Wymiar czcionki w oznaczeniach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, nie może być
mniejszy niż wymiar czcionki oznaczeń BIO będących składnikami znaków identyfikacji
wizualnej, o których mowa w § 2 ust. 2.
§ 5. Informację, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, umieszcza się na prostokącie o minimalnej
szerokości 7 cm i długości 8 cm, w którym na białym tle znajduje się napis w kolorze czarnym
wykonany czcionką o minimalnej wielkości 18 pkt i następującej treści: „Należy upewnić się,
czy ten rodzaj benzyny silnikowej może być stosowany w pojeździe zgodnie z warunkami
określonymi w instrukcji obsługi pojazdu lub ze wskazaniami producenta pojazdu. W razie
wątpliwości należy stosować benzynę silnikową o mniejszej zawartości biokomponentów”.
2
§ 6. Oznaczenia, znaki identyfikacji wizualnej oraz informacje, o których mowa w § 2 i 5,
powinny być nieusuwalne.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER GOSPODARKI
3
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 9b ust. 4 ustawy
z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Zgodnie
z wyżej wymienionym przepisem minister właściwy do spraw gospodarki został zobowiązany do
określenia, w drodze rozporządzenia, sposobu oznakowania dystrybutorów używanych na
stacjach paliwowych i stacjach zakładowych do paliw ciekłych, biorąc pod uwagę
w szczególności możliwość wyraźnego rozróżnienia rodzajów paliw i interes konsumentów.
Przepisy niniejszej ustawy stanowią, że dystrybutory używane na stacjach paliwowych do
benzyn silnikowych o zawartości powyżej 5% biokomponentów oznakowuje się w sposób
umożliwiający
identyfikację rodzaju paliwa ciekłego i udziałów objętościowych
biokomponentów zawartych w tym paliwie, wyrażonych w procentach oraz umieszczając na nich
informacje dotyczące konieczności upewnienia się przez konsumenta, czy te paliwa mogą być
stosowane w pojeździe, zgodnie z warunkami określonymi w instrukcji obsługi pojazdu lub ze
wskazaniami producenta tego pojazdu, oraz celowości stosowania paliwa ciekłego
niewywierającego niekorzystnego wpływu na pojazd. Ponadto, przepisy ustawy wprowadzają
wymóg oznakowania dystrybutorów paliw ciekłych także na stacjach zakładowych.
Regulacje zawarte w projektowanym rozporządzeniu nie były dotychczas unormowane.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia, w celu wprowadzenia jednolitego sposobu oznakowania
dystrybutorów stosowanych na stacjach paliw ciekłych do paliw i biopaliw ciekłych, zawiera
rozwiązania analogiczne do rozwiązań zawartych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia
18 czerwca 2010 r. w sprawie sposobu oznakowania dystrybutorów używanych na stacjach
paliwowych i stacjach zakładowych do biopaliw ciekłych (Dz. U. Nr 122, poz. 830).
W przepisach rozporządzenia przewidziano, że dystrybutory używane na stacjach
paliwowych do paliw ciekłych oznakowane będą za pomocą stosowanego na danej stacji
paliwowej oznaczenia określającego rodzaj paliwa ciekłego dozowanego z dystrybutora,
umieszczonego w widocznym miejscu na dystrybutorze znaku identyfikacji wizualnej oraz
umieszczonej w widocznym miejscu na dystrybutorze informacji.
Projekt przedmiotowej regulacji z chwilą przekazania do uzgodnień międzyresortowych
zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z przepisami Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia zostanie poddany procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597).
Przedmiotowe rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Cel wprowadzenia rozporządzenia oraz wskazanie podmiotów objętych regulacją
Celem rozporządzenia jest określenie sposobu oznakowania dystrybutorów jednoproduktowych
lub części dystrybutorów wieloproduktowych używanych do danego paliwa ciekłego,
znajdujących się na stacjach paliwowych i stacjach zakładowych.
Przepisy rozporządzenia oddziałują bezpośrednio na przedsiębiorców wykonujących działalność
gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu paliw ciekłych na stacjach paliwowych oraz
przedsiębiorców posiadających stacje zakładowe, poprzez konieczność odpowiedniego
oznakowania dystrybutorów do tych paliw ciekłych.
Koszty wprowadzenia w życie przepisów niniejszego projektu rozporządzenia nie będą znaczące
w stosunku do skali działalności prowadzonej przez wymienione wyżej podmioty.
2. Uzgodnienia i konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia poddany zostanie procedurze konsultacji z następującymi instytucjami,
organizacjami i przedsiębiorstwami zainteresowanymi problematyką rynku paliw ciekłych
i biopaliw ciekłych, m.in.:
1) Instytutem Nafty i Gazu,
2) Instytutem Paliw i Energii Odnawialnej,
3) Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych,
4) Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Rafineryjnego,
5) Krajową Izbą Biopaliw,
6) Krajową Izbą Gospodarczą,
7) Radą Krajową Federacji Konsumentów,
8) Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej,
9) Krajową Radą Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw,
10) Krajową Radą Izb Rolniczych,
11) Krajowym Zrzeszeniem Producentów Rzepaku,
12) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych,
13) Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Rafineryjnego,
14) Polską Izbą Motoryzacji,
15) Polską Izbą Paliw Płynnych,
16) Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego,
17) Polską Radą Koordynacyjną Odnawialnych Źródeł Energii,
18) Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego,
19) Polskim Stowarzyszeniem Producentów Oleju,
20) Stowarzyszeniem „Bioetanol Ekologia Transport”,
21) Związkiem Gorzelni Polskich,
22) Grupą Lotos S.A.,
23) PKN Orlen S.A..
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2087
› Pobierz plik