eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2087
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088

2087

Projekt 
 
ROZPORZĄDZENIE 
MINISTRA GOSPODARKI 
z dnia 
w sprawie sposobu oznakowania dystrybutorów używanych na stacjach paliwowych 
i stacjach zakładowych do paliw ciekłych) 
Na podstawie art. 9b  ust.  4  ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania 
i kontrolowania  jakości  paliw  (Dz. U. Nr 169, poz. 1200,  z  późn.  zm.)  zarządza  się,  co 
następuje: 
§ 1.  Przepisy  rozporządzenia  stosuje  się  do  dystrybutorów  jednoproduktowych  lub  części 
dystrybutorów wieloproduktowych, zwanych dalej  „dystrybutorami”,  używanych  na  stacjach 
paliwowych i stacjach zakładowych do paliw ciekłych. 
§ 2. 1.  Dystrybutor  używany  do  benzyn silnikowych  o  zawartości  powyżej  5% 
biokomponentów oznacza się: 
1)  stosowanym  na  danej  stacji  paliwowej  oznaczeniem  określającym  rodzaj  paliwa  ciekłego 
dozowanego z dystrybutora; 
2)  umieszczonym w widocznym miejscu na dystrybutorze znakiem identyfikacji wizualnej; 
3)  umieszczoną w widocznym miejscu na dystrybutorze informacją. 
                                                 
1)  Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2  rozporządzenia 
Prezesa Rady Ministrów z dnia 18  listopada 2011  r.  w  sprawie  szczegółowego  zakresu  działania  Ministra 
Gospodarki (Dz. U. Nr 248, poz. 1478). 
2)  Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu ..., pod numerem ..., zgodnie z § 4 
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu 
notyfikacji  norm  i  aktów  prawnych  (Dz.  U.  Nr  239,  poz.  2039  oraz  z  2004  r.  Nr  65,  poz.  597),  które  wdraża 
postanowienia dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej 
procedurę udzielania informacji  w zakresie  norm i przepisów technicznych (Dz. Urz.  WE L 204 z 21.07.1998, 
str. 37, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337, z późn. zm.). 
3)  Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 157, poz. 976, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, 
z 2011 r. Nr 153, poz. 902 oraz z ... 
2.  Znakiem identyfikacji wizualnej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest kwadrat 
o minimalnej  długości  boku  60  mm,  w  którym  na  niebieskim  tle  znajduje  się  napis  w  kolorze 
białym składający się z: 
1)  oznaczenia BIO; 
2)  liczby  całkowitej  oznaczającej  maksymalny  udział  objętościowy,  wyrażony  w  procentach, 
biokomponentów zawartych w paliwie ciekłym. 
3.  Znakiem  identyfikacji  wizualnej,  o  którym  mowa  w  ust.  1  pkt  2,  oznacza  się  również 
pistolet nalewczy wykorzystywany do nalewania paliw ciekłych. 
4. Znakiem identyfikacji wizualnej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, umieszczonym na 
pistolecie  nalewczym,  o  którym  mowa  w  ust.  3,  jest  koło  o  minimalnej  średnicy  40  mm, 
w którym na niebieskim tle znajduje się napis w kolorze białym składający się z: 
1)  oznaczenia BIO; 
2)  liczby 
całkowitej  oznaczającej  udział  objętościowy,  wyrażony  w  procentach, 
biokomponentów zawartych w paliwie ciekłym. 
§ 3. Wymiar znaków identyfikacji wizualnej, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, nie może 
być mniejszy niż wymiar znaków stosowanych do oznaczenia innych rodzajów paliw będących 
w sprzedaży na tej samej stacji paliwowej. 
§ 4.  Wymiar czcionki w oznaczeniach, o których mowa w § 2  ust. 1 pkt 1,  nie  może  być 
mniejszy  niż  wymiar  czcionki  oznaczeń  BIO  będących  składnikami  znaków  identyfikacji 
wizualnej, o których mowa w § 2 ust. 2. 
§ 5. Informację, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, umieszcza się na prostokącie o minimalnej 
szerokości 7 cm i długości 8 cm, w którym na białym tle znajduje się napis w kolorze czarnym 
wykonany czcionką o minimalnej wielkości  18 pkt i następującej treści: „Należy upewnić się, 
czy ten rodzaj benzyny silnikowej  może  być  stosowany  w  pojeździe  zgodnie  z warunkami 
określonymi  w  instrukcji  obsługi  pojazdu  lub ze wskazaniami producenta  pojazdu.  W razie 
wątpliwości należy stosować benzynę silnikową o mniejszej zawartości biokomponentów”. 
 
 

§ 6.  Oznaczenia, znaki identyfikacji wizualnej  oraz informacje, o których mowa w § 2  i  5, 
powinny być nieusuwalne. 
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia. 
 
 
MINISTER GOSPODARKI 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

UZASADNIENIE 
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 9b ust. 4 ustawy 
z dnia 25 sierpnia 2006 r. o  systemie  monitorowania  i  kontrolowania  jakości  paliw.  Zgodnie 
z wyżej wymienionym przepisem minister właściwy do spraw gospodarki został zobowiązany do 
określenia,  w  drodze  rozporządzenia, sposobu  oznakowania dystrybutorów  używanych  na 
stacjach  paliwowych  i  stacjach  zakładowych  do  paliw  ciekłych,  biorąc  pod  uwagę 
w szczególności  możliwość  wyraźnego  rozróżnienia  rodzajów  paliw  i  interes  konsumentów. 
Przepisy niniejszej  ustawy  stanowią,  że  dystrybutory  używane  na  stacjach  paliwowych  do 
benzyn  silnikowych  o  zawartości  powyżej  5%  biokomponentów  oznakowuje  się  w  sposób 
umożliwiający 
identyfikację  rodzaju  paliwa  ciekłego  i  udziałów  objętościowych 
biokomponentów zawartych w tym paliwie, wyrażonych w procentach oraz umieszczając na nich 
informacje dotyczące konieczności upewnienia się przez konsumenta, czy te paliwa mogą  być 
stosowane w pojeździe, zgodnie z warunkami określonymi w instrukcji obsługi pojazdu lub ze 
wskazaniami  producenta  tego  pojazdu,  oraz  celowości  stosowania  paliwa  ciekłego 
niewywierającego  niekorzystnego  wpływu  na  pojazd.  Ponadto,  przepisy  ustawy  wprowadzają 
wymóg oznakowania dystrybutorów paliw ciekłych także na stacjach zakładowych. 
Regulacje zawarte w projektowanym  rozporządzeniu  nie  były  dotychczas  unormowane. 
Przedmiotowy projekt  rozporządzenia,    w celu wprowadzenia jednolitego sposobu oznakowania 
dystrybutorów stosowanych na stacjach  paliw  ciekłych  do  paliw  i  biopaliw  ciekłych,  zawiera 
rozwiązania analogiczne do rozwiązań zawartych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 
18 czerwca 2010 r.  w  sprawie  sposobu  oznakowania  dystrybutorów  używanych  na  stacjach 
paliwowych i stacjach zakładowych do biopaliw ciekłych (Dz. U. Nr 122, poz. 830).  
W  przepisach  rozporządzenia  przewidziano,  że  dystrybutory  używane  na stacjach 
paliwowych  do paliw  ciekłych  oznakowane  będą  za  pomocą  stosowanego  na danej stacji 
paliwowej oznaczenia  określającego  rodzaj  paliwa  ciekłego  dozowanego  z  dystrybutora, 
umieszczonego  w widocznym miejscu na dystrybutorze znaku  identyfikacji wizualnej oraz 
umieszczonej w widocznym miejscu na dystrybutorze informacji. 
Projekt  przedmiotowej  regulacji  z  chwilą  przekazania  do  uzgodnień  międzyresortowych 
zostanie  udostępniony  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej,  zgodnie  z  ustawą  z  dnia  7 lipca 
2005 r.  o  działalności  lobbingowej  w  procesie  stanowienia  prawa  (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, 
z późn. zm.). 
Projekt rozporządzenia jest zgodny z przepisami Unii Europejskiej.  
Projekt rozporządzenia zostanie poddany procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów 
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania 
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. 
Nr 65, poz. 597). 
Przedmiotowe rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia. 
 
 

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR) 
 
1.  Cel wprowadzenia rozporządzenia oraz wskazanie podmiotów objętych regulacją 
Celem rozporządzenia jest określenie sposobu oznakowania dystrybutorów jednoproduktowych 
lub  części  dystrybutorów  wieloproduktowych  używanych  do  danego  paliwa  ciekłego, 
znajdujących się na stacjach paliwowych i stacjach zakładowych. 
Przepisy rozporządzenia oddziałują bezpośrednio na przedsiębiorców wykonujących działalność 
gospodarczą  w  zakresie  wprowadzania  do  obrotu  paliw  ciekłych  na  stacjach  paliwowych  oraz 
przedsiębiorców  posiadających  stacje  zakładowe,  poprzez  konieczność  odpowiedniego 
oznakowania dystrybutorów do tych paliw ciekłych. 
Koszty wprowadzenia w życie przepisów niniejszego projektu rozporządzenia nie będą znaczące 
w stosunku do skali działalności prowadzonej przez wymienione wyżej podmioty.  
 
2.  Uzgodnienia i konsultacje społeczne 
Projekt  rozporządzenia  poddany  zostanie  procedurze  konsultacji  z  następującymi  instytucjami, 
organizacjami  i  przedsiębiorstwami  zainteresowanymi problematyką  rynku  paliw  ciekłych 
i biopaliw ciekłych, m.in.:  
1)  Instytutem Nafty i Gazu, 
2)  Instytutem Paliw i Energii Odnawialnej, 
3)  Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych, 
4)  Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Rafineryjnego, 
5)  Krajową Izbą Biopaliw, 
6)  Krajową Izbą Gospodarczą, 
7)  Radą Krajową Federacji Konsumentów, 
8)  Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej,  
9)  Krajową Radą Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw, 
10) Krajową Radą Izb Rolniczych, 
11) Krajowym Zrzeszeniem Producentów Rzepaku, 
12) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, 
13) Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Rafineryjnego, 
14) Polską Izbą Motoryzacji, 
15) Polską Izbą Paliw Płynnych, 
16) Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego, 
17) Polską Radą Koordynacyjną Odnawialnych Źródeł Energii, 
18) Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego, 
19) Polskim Stowarzyszeniem Producentów Oleju, 
20) Stowarzyszeniem „Bioetanol Ekologia Transport”, 
21) Związkiem Gorzelni Polskich, 
22) Grupą Lotos S.A., 
23) PKN Orlen S.A.. 
 
 
 
 

strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: