eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2087
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088

2087

„3.  Pozostałości  po  próbkach  oraz  próbki  kontrolne  sprężonego  gazu  ziemnego  próbek  w  warunkach  uniemożliwiających  zmianę  jakości  paliwa  i  jego  cech 
(CNG)  niepoddane  badaniom  podlegają,  na  wniosek  Zarządzającego,  charakterystycznych,  w  ramach  umów  zawieranych  przez  Zarządzającego  systemem 
komisyjnemu  zniszczeniu  przez  akredytowane  laboratorium  przeprowadzające  monitorowania i kontrolowania  jakości  paliw,  wojewódzkie  inspektoraty  korzystają  ze 
badania.”; 
specjalistycznych środków transportu obsługiwanych przez pracowników akredytowanego 
 
laboratorium,  w  którym  pobrane  przez  inspektorów  próbki  paliw  będą  badane.  Przyjęcie 
zaproponowanego w projekcie rozwiązania pozwoli na oszczędność środków finansowych 
wojewódzkich  inspektoratów  wynikającą  z  faktu,  iż  inspektor  po  ostatniej  kontroli 
przekaże  upoważnionemu  pracownikowi  laboratorium  akredytowanego  pobrane  próbki 
paliw, co zostanie potwierdzone w protokole  przyjęcia  próbek  do  badań  podpisanym 
zarówno  przez  upoważnionego  pracownika  laboratorium  akredytowanego  do  przyjęcia 
próbek  oraz  przez  inspektora  upoważnionego  do  przekazania  tych  próbek  do  badań  w 
akredytowanym laboratorium.  
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt  8 ustawy o Inspekcji Handlowej  prowadzenie laboratoriów 
kontrolno-analitycznych  Inspekcji  należy  do  zakresu  działania  Prezesa  UOKiK  (czyli 
Zarządzającego).  W  obecnym  brzmieniu  ustawy  obowiązek  tez  spoczywa  na  Inspekcji 
Handlowej. 
Art. 1 ust.  19) art. 28 otrzymuje brzmienie: 
Jak  wynika  z  ośmioletniej  praktyki  realizacji  kontroli  jakości  paliw  realizowanych  na 
19-20 
„Art.  28.  Wojewódzki  inspektor  Inspekcji  Handlowej  sporządza  i  przekazuje  podstawie przepisów ustawy, wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej powinni 
Zarządzającemu roczny raport zawierający analizę wyników kontroli jakości paliw oraz  dokonywać  analizy  wyników  kontroli  w  skali  całego  roku,  podobnie jak ma to miejsce  
informacje  o  przebiegu  kontroli  i  innych  podejmowanych  działaniach,  zgodnie z  w  przypadku  sporządzania  raportów,  o  których  mowa  w  art.  29  ust.  1  i  ust.  2.  Wyniki 
programem kontroli sporządzonym na podstawie planu kontroli jakości paliw."; 
przekazywane  w  okresowych  sprawozdaniach  zmieniają  się  w  ciągu  roku,  a  istotne 
 
informacje  mające  wpływ  na  przebieg  kontroli  i  tak  są  przekazywane  na  bieżąco 
20) w art. 29:  
Zarządzającemu.  Dlatego  też,  w  celu  ograniczenia  liczby  przekazywanych  danych 
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: 
wprowadzono  jedynie  obowiązek  przekazywania  przez  wojewódzkiego  inspektora 
„1. Zarządzający na podstawie rocznych raportów, o których mowa w art. 28, sporządza  Inspekcji Handlowej Zarządzającemu rocznego raportu. Wytyczne dotyczące sporządzenia 
roczny  zbiorczy  raport  dotyczący  jakości  paliw  ciekłych,  biopaliw  ciekłych  i  innych  rocznego  raportu  zawarte  będą  w  programie  kontroli  opracowanym  na  podstawie  planu 
paliw odnawialnych oraz gazu skroplonego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG) i  kontroli. Zmiana art. 29 ust. 1 jest konsekwencją zmiany brzmienia art. 28.  
skroplonego gazu ziemnego (LNG).”, 
 
b) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie: 
„1)  lekkim  oleju  opałowym,  na  podstawie  rocznych  raportów, o których mowa w art. 
28;”; 
 
 
32 
30g ust. 1 
Art. 30g. 1. Minister  właściwy  do  spraw  finansów  publicznych  przekazuje  Prezesowi  Minister  Finansów  będzie  zobowiązany  do  przekazywania  Prezesowi  URE  danych 
Urzędu  Regulacji  Energetyki,  na  podstawie  danych  z  systemów  administracji  celnej  niezbędnych  do  przygotowania  raportów  dla  KE  w  zakresie  natężenia  emisji  gazów 
prowadzonych  na  podstawie  odrębnych  przepisów  i  sporządzone  według  kodów  CN,  cieplarnianych.   
sprawozdanie roczne zawierające informacje dotyczące ilości gazu skroplonego (LPG), 
sprężonego  gazu  ziemnego  (CNG)  oraz  skroplonego  gazu  ziemnego  (LNG) 
importowanych oraz sprowadzonych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego przez 
podmioty realizujące Narodowy Cel Redukcyjny, w terminie do 45 dni po zakończeniu 
roku kalendarzowego. 
 
Art. 1 ust 
23) uchyla się art. 31a; 
Proponowane  zmiany  w  ustawie  dotyczyć  będą  również  przepisów  karnych,  o  których 
24- 26,  
 
mowa w art. 31 a oraz art. 33 ust. 3, 5 i 6 ustawy. Planowane jest, aby w ww. sytuacjach 
 
24) w art. 33: 
sankcje  karne  nakładane  były  w  drodze  decyzji  administracyjnej  przez  wojewódzkie 
a) uchyla się ust. 3, 
inspektoraty  Inspekcji  Handlowej.  Obecnie  obowiązujące  sankcje  karne,  w  postaci 
b) uchyla się ust. 5 i 6; 
grzywien, nakładanych przez sądy są niewspółmierne wysokie w stosunku do czynów.  
 
Dotyczy to następujących sytuacji:  
25) po rozdziale 3 dodaje się rozdział 3a w brzmieniu: 
− 
brak oznakowania zbiornika lub dystrybutora dla biopaliw stosowanych w wybranych 
„Rozdział 3a 
flotach, 
Kary pieniężne 
− 
brak przekazania informacji Prezesowi UOKiK o zmianie danych zawartych  
Art. 35a. Karze pieniężnej podlega: 
w zgłoszeniu dotyczącym stosowania biopaliw w wybranych flotach, 
1)  przedsiębiorca  wykonujący  działalność  gospodarczą  w  zakresie  wytwarzania, 
− 
brak  informacji  na  stacji  paliwowej  i  zakładowej  dotyczących  zawartości 
magazynowania  lub  wprowadzania  do  obrotu  biopaliw  ciekłych  przeznaczonych  
biokomponentów w paliwach ciekłych. 
do stosowania w wybranej flocie, który magazynuje to biopaliwo w zbiorniku 
Ponadto,  projekt  ustawy  przewiduje  rozszerzenie  katalogu  kar  pieniężnych  m.in.  
nieoznakowanym w sposób określony w art. 8 ust. 1 pkt 3; 
w przypadku braku: 
2)  przedsiębiorca  wykonujący  działalność  gospodarczą  w  zakresie  wytwarzania, 
−  wprowadzania do obrotu na stacji paliwowej benzyny E5 w przypadku wprowadzania 
magazynowania  lub  wprowadzania  do  obrotu  biopaliw  ciekłych  przeznaczonych  
do obrotu na tej stacji benzyny E10, 
do stosowania w wybranej flocie, który zaopatruje tę flotę w to biopaliwo z dystrybutora 
−  oznakowania dystrybutora na stacji paliwowej lub zakładowej, z którego oferowana 
nieoznakowanego w sposób określony w art. 8 ust. 2 pkt 4; 
jest benzyna E10, 
3)  właściciel  lub  użytkownik  wybranej  floty,  który  nie  wykonuje  obowiązku 
−  informacji o zawartości dodatków metalicznych stosowanych w benzynach.  
informowania Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zmianie danych 
W  opinii  ustawodawcy  najbardziej  odpowiednią  formą  wymierzania  powyżej 
zawartych w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 9 ust. 1; 
wymienionych  kar  będą  kary  pieniężne  wyznaczane  w  drodze  decyzji  administracyjnej 
4)  przedsiębiorca, który  nie zamieszcza na  stacji paliwowej lub stacji zakładowej  przez wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej. 
informacji  dotyczących  zawartości  biokomponentów  w  paliwach  ciekłych   
wprowadzanych do obrotu na tej stacji w sposób określony w art. 9a; 
 
art. 35 c.  

 
33 
Art. 35c. 1. Wysokość kary pieniężnej wymierzonej w przypadkach, o których mowa w 
art. 35a pkt 1 - 4, pkt 6 i pkt 8, wynosi 5 000 zł. 
 Art. 35 e 
Art. 35e. 1.  Wpływy  z  kar  pieniężnych  wymierzanych  na  podstawie  art.  35a  stanowią 
dochód budżetu państwa. 
2. Do egzekucji kar  pieniężnych  stosuje  się  przepisy  o  postępowaniu  egzekucyjnym  w 
administracji.”. 
 
 
Art. 1 pkt  Art. 1 pkt 2 
W projekcie ustawy uzupełniono definicję paliw o „skroplony gaz ziemny LNG” oraz „inne 
2, art. 1 
c)  po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu: 
paliwa odnawialne”.  Powyższe  zmiany  wynikają  z  uwzględnienia  uwag  zgłoszonych  do 
pkt 4 
„7a) skroplony gaz ziemny (LNG) –  mieszaninę  skroplonych  gazów  równolegle procedowanego projektu ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i 
węglowodorowych,  głównie  metanu  C1,  stosowaną  w  silnikach  biopaliwach  ciekłych.  Mając  na  względzie,  że  definicja  paliw  znajduje  się  w  ustawie  
przystosowanych do spalania tego paliwa -  oznaczony kodem CN 2711  systemie  monitorowania  i  kontrolowania  jakości  paliw  uznano,  że  zasadnym  będzie 
11 00;”; 
uwzględnienie  tychże  uwag  w  projekcie  ustawy  o  zmianie  ustawy  o systemie 
g)  w pkt 24 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 25 - 38 w brzmieniu: 
monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Konsekwencją rozszerzenia definicji paliw 
„25)  inne paliwa odnawialne – paliwa odnawialne inne  niż biopaliwa ciekłe, o  było dodanie definicji skroplonego gazu ziemnego (LNG) oraz innych paliw odnawialnych. 
których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i  Ponadto, dokonane zostały zmiany art. 3, art. 7, art. 10, art. 12, art. 29, art. 31 ustawy oraz 
biopaliwach ciekłych; 
dodano nowy art. 19a i 26a w ustawieo  systemie  monitorowania  i  kontrolowania  jakości 
Art. 1 ust.3 lit. b 
paliw. 
b)  w  ust.  2  po  pkt  4  kropkę  zastępuje  się  średnikiem  i  dodaje  się  pkt  5  i  6  w   
brzmieniu: 
„5)  skroplonego  gazu  ziemnego  (LNG),  biorąc  pod  uwagę  wartości  parametrów 
jakościowych, określone w odpowiednich normach w tym zakresie, stan wiedzy 
technicznej  wynikający  z  badań  tego  paliwa,  a  także  doświadczeń  w  jego 
stosowaniu; 
6) innych paliw odnawialnych, biorąc  pod  uwagę  stan  wiedzy  technicznej  w  tym 
zakresie  wynikający  z  badań  tych  paliw,  a  także  doświadczeń  w  ich 
stosowaniu.”; 
Art. 12 ust. 5 
5) w art. 7:  
a) w ust. 1 w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu: 
„3) innych paliw odnawialnych niespełniających  wymagań  jakościowych 
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 6.”; 
b) dodaje się ust. 7 w brzmieniu: 
„7. Zabrania  się  wprowadzania  do  obrotu  skroplonego gazu ziemnego (LNG) 
oraz  jego  używania  w  stacjach  zakładowych,  jeżeli  nie  spełnia  wymagań 
jakościowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 
pkt 5.”; 
 
34 
Art. 1 ust. 9 
9) art. 10 otrzymuje brzmienie: 
„Art. 10.  W  działalności  badawczej  prowadzonej  przez  jednostki  naukowe,  o 
których mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r.  o zasadach 
finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z 2011 r. Nr 84, poz. 455 i Nr 185, poz. 
1092 oraz z 2013 r. poz. 675),  dopuszcza  się  stosowanie  biopaliw  ciekłych  oraz 
innych paliw odnawialnych niespełniających wymagań jakościowych określonych w 
przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 2 i 6 oraz art. 4 ust. 2. ”; 
 
Art. 1 pkt 12 

12) po art. 19 dodaje się art. 19a w brzmieniu: 
„Art. 19a. Minister  właściwy  do  spraw  gospodarki  określi,  w  drodze 
rozporządzenia, sposób pobierania próbek: 
1) innych paliw odnawialnych, 
2) skroplonego gazu ziemnego (LNG) 
-  odrębnie  dla  każdego  rodzaju  paliw,  o  których  mowa  w  pkt  1  i  2,  biorąc  pod  uwagę 
stan wiedzy technicznej lub metody określone w odpowiednich normach.”; 
art. 1 pkt 17 
17) po art. 26 dodaje się art. 26a w brzmieniu: 
„Art. 26a. Minister  właściwy  do  spraw  gospodarki  określi,  w  drodze 
rozporządzenia, metody badania jakości: 
1) innych paliw odnawialnych, 
2) skroplonego gazu ziemnego (LNG) 
- odrębnie dla każdego rodzaju paliw, o których mowa w pkt 1 i 2, biorąc pod uwagę 
stan wiedzy technicznej lub metody określone w odpowiednich normach.”; 
Art. 1 pkt 22 
22) w art. 31 ust. 1 otrzymuje brzmienie: 
„1.  Kto  wytwarza,  transportuje,  magazynuje  lub  wprowadza  do  obrotu  paliwa  ciekłe, 
biopaliwa  ciekłe  lub  inne  paliwa  odnawialne,  gaz  skroplony  (LPG),  sprężony  gaz 
ziemny  (CNG),  skroplony  gaz  ziemny  (LNG)  lub  lekki  olej  opałowy  niespełniające 
wymagań jakościowych określonych w ustawie, podlega grzywnie od 50 000 zł do 500 
000 zł lub karze pozbawienia wolności do lat 3.”; 
 
Art. 1 ust. 
c) dodaje się ust. 3 w brzmieniu: 
Projekt ustawy został uzupełniony o klauzulę  wzajemnego uznania. Przepis ten wynika z 

„3.  Paliwa  wyprodukowane  lub  dopuszczone  do  obrotu  w  innym  niż  konieczności  eliminowania  barier  technicznych  w  handlu.  Zgodnie  bowiem  z 
Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, w Republice  orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości  władze państwa członkowskiego UE powinny 
Turcji albo w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym  uznawać  na  swoim  terytorium  każdy  produkt  wyprodukowany  i  wprowadzony  do 
Handlu (EFTA) –  stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,  sprzedaży zgodnie z przepisami obowiązującymi w innym państwie członkowskim, dający 
zgodnie  z  przepisami  obowiązującymi  w  tych  państwach,  które  spełniają  równoważny stopień ochrony interesów poszczególnych uprawnionych stron.  
 
35 
wymagania wynikające z przepisów Unii Europejskiej w tym zakresie, mogą   
być  transportowane,  magazynowane,  wprowadzane  do  obrotu  oraz 
gromadzone  na  stacjach  zakładowych,  o  ile  odpowiadają  wymaganiom 
wynikającym  z  przepisów  technicznych,  wydanych  ze  względu  na  ochronę 
zdrowia i życia ludzi i zwierząt, środowiska lub interesów konsumentów.”; 
 
 
Art. 1 ust. 
38) dystrybutor –  odmierzacz  paliw  będący  instalacją  pomiarową,  przeznaczony  do  W  celu  usunięcia  rozbieżności  terminologicznej  zgłaszanej  przez  Główny  Urząd  Miar, 
2 lit. g 
tankowania paliw na stacjach paliwowych i zakładowych.”; 
dotyczącej  pojęć  dystrybutor  i  odmierzacz paliw  w  projekcie ustawy  wprowadzono 
 
definicję pojęcia dystrybutor, która ma znaczenie porządkujące z punktu widzenia prawnej 
poprawności nazewnictwa stosowanego w ustawie. 
 
Art. 1 ust.  f) 
pkt 23 otrzymuje brzmienie: 
Przepis  porządkowy,  mający  na  celu  doprecyzowanie,  że  ciągnik  rolniczy  zalicza  się  do 
2 lit f 
„23) wybrana flota -  grupę  co najmniej 4  pojazdów,  w  tym  ciągników 
rolniczych,  lub  maszyn  nieporuszających  się  po  dro
pojazdów.  Zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  ustawy  o systemie monitorowania  
gach albo grupę 
lokomotyw  lub  statków  żeglugi  śródlądowej,  wyposażonych  w  silniki  i kontrolowania jakości paliw wybrana flota to grupa co najmniej 10 pojazdów, ciągników 
przystosowane  do  spalania  biopaliwa  ciekłego,  będącą  własnością  lub 
użytkowaną
lub  maszyn    nieporuszających  się  po  drogach  albo  grupa  lokomotyw  lub  statków, 
  przez  osobę  fizyczną  wykonującą  działalność  gospodarczą, 
osobę  prawną  lub  jednostkę  organizacyjną  nieposiadającą  osobowości  wyposażonych w silniki przystosowane do spalania biopaliwa ciekłego, będąca własnością 
prawnej;”; 
lub użytkowana przez osobę fizyczną wykonującą działalność gospodarczą, osobę prawną 
 
lub  jednostkę  organizacyjną  nieposiadającą  osobowości  prawnej.  Przepisy  ustawy 
umożliwiają  stosowanie  przez  właścicieli  i  użytkowników  wybranych  flot  biopaliw 
ciekłych,  zawierających  łagodniejsze  wymogi  w  zakresie  parametrów  jakościowych  w 
stosunku  do  biopaliw  ciekłych  przeznaczonych  do  powszechnego  obrotu.  Warunkiem 
skorzystania z tej możliwości jest zgłoszenie Prezesowi UOKiK. Podkreślić należy, że w 
chwili obecnej nie funkcjonuje żadna flota tego rodzaju.  
W opinii branży biopaliwowej zmniejszenie liczby pojazdów  niezbędnych do utworzenia 
wybranej floty z 10 do 4 przyczyni się w sposób skuteczny do zwiększenia zainteresowania 
tym mechanizmem, m.in. wśród przedsiębiorstw komunikacyjnych.  
 
Art. 7 
Art. 7. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy  Przepis  legislacyjny  zachowujący  w  mocy  do  dnia  wejścia  w  życie  przepisów 
zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc do dnia wejścia w  wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, w 
życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 2  ustawy zmienianej  brzmieniu  nadanym  niniejszą  ustawą)  na  wniosek  Ministerstwa  Gospodarki,  okres 
 
36 
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: