Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2087
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088
2087
(CNG) niepoddane badaniom podlegają, na wniosek Zarządzającego, charakterystycznych, w ramach umów zawieranych przez Zarządzającego systemem
komisyjnemu zniszczeniu przez akredytowane laboratorium przeprowadzające monitorowania i kontrolowania jakości paliw, wojewódzkie inspektoraty korzystają ze
badania.”;
specjalistycznych środków transportu obsługiwanych przez pracowników akredytowanego
laboratorium, w którym pobrane przez inspektorów próbki paliw będą badane. Przyjęcie
zaproponowanego w projekcie rozwiązania pozwoli na oszczędność środków finansowych
wojewódzkich inspektoratów wynikającą z faktu, iż inspektor po ostatniej kontroli
przekaże upoważnionemu pracownikowi laboratorium akredytowanego pobrane próbki
paliw, co zostanie potwierdzone w protokole przyjęcia próbek do badań podpisanym
zarówno przez upoważnionego pracownika laboratorium akredytowanego do przyjęcia
próbek oraz przez inspektora upoważnionego do przekazania tych próbek do badań w
akredytowanym laboratorium.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o Inspekcji Handlowej prowadzenie laboratoriów
kontrolno-analitycznych Inspekcji należy do zakresu działania Prezesa UOKiK (czyli
Zarządzającego). W obecnym brzmieniu ustawy obowiązek tez spoczywa na Inspekcji
Handlowej.
Art. 1 ust. 19) art. 28 otrzymuje brzmienie:
Jak wynika z ośmioletniej praktyki realizacji kontroli jakości paliw realizowanych na
19-20
„Art. 28. Wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej sporządza i przekazuje podstawie przepisów ustawy, wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej powinni
Zarządzającemu roczny raport zawierający analizę wyników kontroli jakości paliw oraz dokonywać analizy wyników kontroli w skali całego roku, podobnie jak ma to miejsce
informacje o przebiegu kontroli i innych podejmowanych działaniach, zgodnie z w przypadku sporządzania raportów, o których mowa w art. 29 ust. 1 i ust. 2. Wyniki
programem kontroli sporządzonym na podstawie planu kontroli jakości paliw.";
przekazywane w okresowych sprawozdaniach zmieniają się w ciągu roku, a istotne
informacje mające wpływ na przebieg kontroli i tak są przekazywane na bieżąco
20) w art. 29:
Zarządzającemu. Dlatego też, w celu ograniczenia liczby przekazywanych danych
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
wprowadzono jedynie obowiązek przekazywania przez wojewódzkiego inspektora
„1. Zarządzający na podstawie rocznych raportów, o których mowa w art. 28, sporządza Inspekcji Handlowej Zarządzającemu rocznego raportu. Wytyczne dotyczące sporządzenia
roczny zbiorczy raport dotyczący jakości paliw ciekłych, biopaliw ciekłych i innych rocznego raportu zawarte będą w programie kontroli opracowanym na podstawie planu
paliw odnawialnych oraz gazu skroplonego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG) i kontroli. Zmiana art. 29 ust. 1 jest konsekwencją zmiany brzmienia art. 28.
skroplonego gazu ziemnego (LNG).”,
b) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) lekkim oleju opałowym, na podstawie rocznych raportów, o których mowa w art.
28;”;
32
30g ust. 1
Art. 30g. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych przekazuje Prezesowi Minister Finansów będzie zobowiązany do przekazywania Prezesowi URE danych
Urzędu Regulacji Energetyki, na podstawie danych z systemów administracji celnej niezbędnych do przygotowania raportów dla KE w zakresie natężenia emisji gazów
prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów i sporządzone według kodów CN, cieplarnianych.
sprawozdanie roczne zawierające informacje dotyczące ilości gazu skroplonego (LPG),
sprężonego gazu ziemnego (CNG) oraz skroplonego gazu ziemnego (LNG)
importowanych oraz sprowadzonych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego przez
podmioty realizujące Narodowy Cel Redukcyjny, w terminie do 45 dni po zakończeniu
roku kalendarzowego.
Art. 1 ust
23) uchyla się art. 31a;
Proponowane zmiany w ustawie dotyczyć będą również przepisów karnych, o których
24- 26,
mowa w art. 31 a oraz art. 33 ust. 3, 5 i 6 ustawy. Planowane jest, aby w ww. sytuacjach
24) w art. 33:
sankcje karne nakładane były w drodze decyzji administracyjnej przez wojewódzkie
a) uchyla się ust. 3,
inspektoraty Inspekcji Handlowej. Obecnie obowiązujące sankcje karne, w postaci
b) uchyla się ust. 5 i 6;
grzywien, nakładanych przez sądy są niewspółmierne wysokie w stosunku do czynów.
Dotyczy to następujących sytuacji:
25) po rozdziale 3 dodaje się rozdział 3a w brzmieniu:
−
brak oznakowania zbiornika lub dystrybutora dla biopaliw stosowanych w wybranych
„Rozdział 3a
flotach,
Kary pieniężne
−
brak przekazania informacji Prezesowi UOKiK o zmianie danych zawartych
Art. 35a. Karze pieniężnej podlega:
w zgłoszeniu dotyczącym stosowania biopaliw w wybranych flotach,
1) przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania,
−
brak informacji na stacji paliwowej i zakładowej dotyczących zawartości
magazynowania lub wprowadzania do obrotu biopaliw ciekłych przeznaczonych
biokomponentów w paliwach ciekłych.
do stosowania w wybranej flocie, który magazynuje to biopaliwo w zbiorniku
Ponadto, projekt ustawy przewiduje rozszerzenie katalogu kar pieniężnych m.in.
nieoznakowanym w sposób określony w art. 8 ust. 1 pkt 3;
w przypadku braku:
2) przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania,
− wprowadzania do obrotu na stacji paliwowej benzyny E5 w przypadku wprowadzania
magazynowania lub wprowadzania do obrotu biopaliw ciekłych przeznaczonych
do obrotu na tej stacji benzyny E10,
do stosowania w wybranej flocie, który zaopatruje tę flotę w to biopaliwo z dystrybutora
− oznakowania dystrybutora na stacji paliwowej lub zakładowej, z którego oferowana
nieoznakowanego w sposób określony w art. 8 ust. 2 pkt 4;
jest benzyna E10,
3) właściciel lub użytkownik wybranej floty, który nie wykonuje obowiązku
− informacji o zawartości dodatków metalicznych stosowanych w benzynach.
informowania Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zmianie danych
W opinii ustawodawcy najbardziej odpowiednią formą wymierzania powyżej
zawartych w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 9 ust. 1;
wymienionych kar będą kary pieniężne wyznaczane w drodze decyzji administracyjnej
4) przedsiębiorca, który nie zamieszcza na stacji paliwowej lub stacji zakładowej przez wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej.
informacji dotyczących zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych
wprowadzanych do obrotu na tej stacji w sposób określony w art. 9a;
art. 35 c.
33
Art. 35c. 1. Wysokość kary pieniężnej wymierzonej w przypadkach, o których mowa w
art. 35a pkt 1 - 4, pkt 6 i pkt 8, wynosi 5 000 zł.
Art. 35 e
Art. 35e. 1. Wpływy z kar pieniężnych wymierzanych na podstawie art. 35a stanowią
dochód budżetu państwa.
2. Do egzekucji kar pieniężnych stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji.”.
Art. 1 pkt Art. 1 pkt 2
W projekcie ustawy uzupełniono definicję paliw o „skroplony gaz ziemny LNG” oraz „inne
2, art. 1
c) po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:
paliwa odnawialne”. Powyższe zmiany wynikają z uwzględnienia uwag zgłoszonych do
pkt 4
„7a) skroplony gaz ziemny (LNG) – mieszaninę skroplonych gazów równolegle procedowanego projektu ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i
węglowodorowych, głównie metanu C1, stosowaną w silnikach biopaliwach ciekłych. Mając na względzie, że definicja paliw znajduje się w ustawie o
przystosowanych do spalania tego paliwa - oznaczony kodem CN 2711 systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw uznano, że zasadnym będzie
11 00;”;
uwzględnienie tychże uwag w projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie
g) w pkt 24 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 25 - 38 w brzmieniu:
monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Konsekwencją rozszerzenia definicji paliw
„25) inne paliwa odnawialne – paliwa odnawialne inne niż biopaliwa ciekłe, o było dodanie definicji skroplonego gazu ziemnego (LNG) oraz innych paliw odnawialnych.
których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i Ponadto, dokonane zostały zmiany art. 3, art. 7, art. 10, art. 12, art. 29, art. 31 ustawy oraz
biopaliwach ciekłych;
dodano nowy art. 19a i 26a w ustawieo systemie monitorowania i kontrolowania jakości
Art. 1 ust.3 lit. b
paliw.
b) w ust. 2 po pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 i 6 w
brzmieniu:
„5) skroplonego gazu ziemnego (LNG), biorąc pod uwagę wartości parametrów
jakościowych, określone w odpowiednich normach w tym zakresie, stan wiedzy
technicznej wynikający z badań tego paliwa, a także doświadczeń w jego
stosowaniu;
6) innych paliw odnawialnych, biorąc pod uwagę stan wiedzy technicznej w tym
zakresie wynikający z badań tych paliw, a także doświadczeń w ich
stosowaniu.”;
Art. 12 ust. 5
5) w art. 7:
a) w ust. 1 w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) innych paliw odnawialnych niespełniających wymagań jakościowych
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 6.”;
b) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„7. Zabrania się wprowadzania do obrotu skroplonego gazu ziemnego (LNG)
oraz jego używania w stacjach zakładowych, jeżeli nie spełnia wymagań
jakościowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2
pkt 5.”;
34
Art. 1 ust. 9
9) art. 10 otrzymuje brzmienie:
„Art. 10. W działalności badawczej prowadzonej przez jednostki naukowe, o
których mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach
finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z 2011 r. Nr 84, poz. 455 i Nr 185, poz.
1092 oraz z 2013 r. poz. 675), dopuszcza się stosowanie biopaliw ciekłych oraz
innych paliw odnawialnych niespełniających wymagań jakościowych określonych w
przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 2 i 6 oraz art. 4 ust. 2. ”;
Art. 1 pkt 12
12) po art. 19 dodaje się art. 19a w brzmieniu:
„Art. 19a. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, sposób pobierania próbek:
1) innych paliw odnawialnych,
2) skroplonego gazu ziemnego (LNG)
- odrębnie dla każdego rodzaju paliw, o których mowa w pkt 1 i 2, biorąc pod uwagę
stan wiedzy technicznej lub metody określone w odpowiednich normach.”;
art. 1 pkt 17
17) po art. 26 dodaje się art. 26a w brzmieniu:
„Art. 26a. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, metody badania jakości:
1) innych paliw odnawialnych,
2) skroplonego gazu ziemnego (LNG)
- odrębnie dla każdego rodzaju paliw, o których mowa w pkt 1 i 2, biorąc pod uwagę
stan wiedzy technicznej lub metody określone w odpowiednich normach.”;
Art. 1 pkt 22
22) w art. 31 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kto wytwarza, transportuje, magazynuje lub wprowadza do obrotu paliwa ciekłe,
biopaliwa ciekłe lub inne paliwa odnawialne, gaz skroplony (LPG), sprężony gaz
ziemny (CNG), skroplony gaz ziemny (LNG) lub lekki olej opałowy niespełniające
wymagań jakościowych określonych w ustawie, podlega grzywnie od 50 000 zł do 500
000 zł lub karze pozbawienia wolności do lat 3.”;
Art. 1 ust.
c) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
Projekt ustawy został uzupełniony o klauzulę wzajemnego uznania. Przepis ten wynika z
3
„3. Paliwa wyprodukowane lub dopuszczone do obrotu w innym niż konieczności eliminowania barier technicznych w handlu. Zgodnie bowiem z
Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, w Republice orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości władze państwa członkowskiego UE powinny
Turcji albo w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym uznawać na swoim terytorium każdy produkt wyprodukowany i wprowadzony do
Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, sprzedaży zgodnie z przepisami obowiązującymi w innym państwie członkowskim, dający
zgodnie z przepisami obowiązującymi w tych państwach, które spełniają równoważny stopień ochrony interesów poszczególnych uprawnionych stron.
35
wymagania wynikające z przepisów Unii Europejskiej w tym zakresie, mogą
być transportowane, magazynowane, wprowadzane do obrotu oraz
gromadzone na stacjach zakładowych, o ile odpowiadają wymaganiom
wynikającym z przepisów technicznych, wydanych ze względu na ochronę
zdrowia i życia ludzi i zwierząt, środowiska lub interesów konsumentów.”;
Art. 1 ust.
38) dystrybutor – odmierzacz paliw będący instalacją pomiarową, przeznaczony do W celu usunięcia rozbieżności terminologicznej zgłaszanej przez Główny Urząd Miar,
2 lit. g
tankowania paliw na stacjach paliwowych i zakładowych.”;
dotyczącej pojęć dystrybutor i odmierzacz paliw w projekcie ustawy wprowadzono
definicję pojęcia dystrybutor, która ma znaczenie porządkujące z punktu widzenia prawnej
poprawności nazewnictwa stosowanego w ustawie.
Art. 1 ust. f)
pkt 23 otrzymuje brzmienie:
Przepis porządkowy, mający na celu doprecyzowanie, że ciągnik rolniczy zalicza się do
2 lit f
„23) wybrana flota - grupę co najmniej 4 pojazdów, w tym ciągników
rolniczych, lub maszyn nieporuszających się po dro
pojazdów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o systemie monitorowania
gach albo grupę
lokomotyw lub statków żeglugi śródlądowej, wyposażonych w silniki i kontrolowania jakości paliw wybrana flota to grupa co najmniej 10 pojazdów, ciągników
przystosowane do spalania biopaliwa ciekłego, będącą własnością lub
użytkowaną
lub maszyn nieporuszających się po drogach albo grupa lokomotyw lub statków,
przez osobę fizyczną wykonującą działalność gospodarczą,
osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości wyposażonych w silniki przystosowane do spalania biopaliwa ciekłego, będąca własnością
prawnej;”;
lub użytkowana przez osobę fizyczną wykonującą działalność gospodarczą, osobę prawną
lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Przepisy ustawy
umożliwiają stosowanie przez właścicieli i użytkowników wybranych flot biopaliw
ciekłych, zawierających łagodniejsze wymogi w zakresie parametrów jakościowych w
stosunku do biopaliw ciekłych przeznaczonych do powszechnego obrotu. Warunkiem
skorzystania z tej możliwości jest zgłoszenie Prezesowi UOKiK. Podkreślić należy, że w
chwili obecnej nie funkcjonuje żadna flota tego rodzaju.
W opinii branży biopaliwowej zmniejszenie liczby pojazdów niezbędnych do utworzenia
wybranej floty z 10 do 4 przyczyni się w sposób skuteczny do zwiększenia zainteresowania
tym mechanizmem, m.in. wśród przedsiębiorstw komunikacyjnych.
Art. 7
Art. 7. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy Przepis legislacyjny zachowujący w mocy do dnia wejścia w życie przepisów
zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc do dnia wejścia w wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, w
życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy zmienianej brzmieniu nadanym niniejszą ustawą) na wniosek Ministerstwa Gospodarki, okres
36
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2087
› Pobierz plik