Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2087
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088
2087
a) paliwo żeglugowe oznacza każde ropopochodne paliwo ciekłe
16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez
przeznaczone do stosowania na statku lub stosowane na statku, w
statki oraz w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.
tym paliwo zdefiniowane w ISO 8217. Obejmuje ona każde
ropopochodne paliwo ciekłe używane na statkach żeglugi
śródlądowej lub statkach rekreacyjnych w rozumieniu dyrektywy
97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1997
r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich
odnoszących się do środków dotyczących ograniczenia emisji
zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych
montowanych w maszynach jezdnych nieporuszających się po
drogach oraz dyrektywy 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 16 czerwca 1994 r. w sprawie zbliżenia przepisów
ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw
członkowskich odnoszących się do rekreacyjnych jednostek
pływających, w przypadku gdy statki te znajdują się na morzu.
b) skreśla się pkt 3j;
2) w art. 4b wprowadza się następujące zmiany:
tytuł otrzymuje brzmienie: „Maksymalna zawartość siarki w
paliwach żeglugowych stosowanych na statkach cumujących w
portach Wspólnoty”;
w ust. 1 skreśla się lit. a);
w ust. 2 skreśla się lit. b);
3) art. 6 ust. 1a akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
„Pobieranie próbek rozpoczyna się w dniu, w którym wchodzi w
życie odpowiednia wartość dopuszczalna dla zawartości siarki w
paliwie. Pobieranie próbek musi odbywać się z wystarczającą
częstotliwością, w wystarczających ilościach i w taki sposób, aby
próbki były reprezentatywne dla badanego paliwa oraz dla paliwa
stosowanego przez statki na danych obszarach morskich i w danych
portach.”.
Art. 3
Uchylenie
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
Niniejszym uchyla się dyrektywę 93/12/EWG.
Art. 4
Transpozycja
Art. 4 1. Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, T
Art. 8. Ustawa wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia
ust. 1
wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej
ogłoszenia.
dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 2010 r.
Przekazują one niezwłocznie Komisji tekst tych przepisów.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odesłanie
do niniejszej dyrektywy lub odesłanie takie towarzyszy ich
27
urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odesłania
określane są przez państwa członkowskie.
Art. 4 2. Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych N
Przepis porządkowy, nie wymaga wdrożenia.
ust. 2
przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych
niniejszą dyrektywą.
Art. 5
Wejście w życie
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej N
Przepis porządkowy, nie wymaga wdrożenia.
opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 6
Adresaci
N
Przepis porządkowy, nie wymaga wdrożenia.
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
28
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU
Jedn. red.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
Art. 1 ust 6) w art. 9 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
Prezes UOKiK będzie mógł wezwać właściciela lub użytkownika wybranej floty o
6
„2a. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może wezwać uzupełnienia zgłoszenia. W takim przypadku, termin biegnie od dnia wpływu
właściciela lub użytkownika wybranej floty do uzupełnienia zgłoszenia w uzupełnionego zgłoszenia. Zgodnie z art. 127 § 3 w związku z art. 5 § 1 pkt 4 oraz art. 129
terminie nie krótszym niż 7 dni.
§ 2 Kodeksu postępowania administracyjnego od decyzji Prezesa UOKiK przysługuje
2b. Termin, o którym mowa w ust. 2 w zdaniu drugim, biegnie od dnia otrzymania możliwość zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni
uzupełnienia zgłoszenia.”;
od dnia doręczenia decyzji stronie.
Art. 1 ust „6) gaz skroplony (LPG) - mieszaninę skroplonych gazów węglowodorowych, głównie W związku z wejściem w życie zmienionej Wspólnej Taryfy Celnej dokonano stosownych
3
propanu C3 i butanu C4, stosowaną w silnikach przystosowanych do spalania tego zmian w kodach celnych w definicjach lekkiego oleju napędowego oraz ciężkiego oleju
paliwa - oznaczony kodami CN 2711 12 97 oraz 2711 13 97;
napędowego oraz uzupełniono definicje gazu LPG i CNG o obowiązujące kody celne.
7) sprężony gaz ziemny (CNG) - mieszaninę sprężonych gazów węglowodorowych,
głównie metanu C1, stosowaną w silnikach przystosowanych do spalania tego paliwa -
oznaczony kodem CN 2711 21 00;”;
8) lekki olej opałowy – olej oznaczony kodami CN ex 2710 19 43, ex 2710 19 46, ex
2710 19 47, ex 2710 20 11, ex 2710 20 15 oraz ex 2710 20 17, stosowany do celów
opałowych w instalacjach energetycznego spalania paliw;
9) ciężki olej opałowy - olej oznaczony kodami CN 2710 19 62, 2710 19 64, 2710 20 31
oraz 2710 20 35, stosowany do celów opałowych w instalacjach energetycznego
spalania paliw;”;
Art. 1 ust 10) w art. 12 w ust. 2:
Jak wynika z dotychczasowej praktyki Zarządzającego dane gromadzone w wymienionych
10
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
w art. 12 ust. 2 pkt 1 instytucjach tj. GUS, URE, Państwowa Straż Pożarna, Urząd Dozoru
„1) prowadzenie wykazów:
Technicznego, nie są jednorodne i nie są aktualizowane, co powoduje, że nie mogą być
a) przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie wykorzystane do aktualizacji danych zgromadzonych w wykazach prowadzonych przez
wytwarzania, transportowania oraz magazynowania paliw,
Prezesa UOKiK. Jedynie w toku kontroli realizowanych przez organy Inspekcji Handlowej
b) stacji paliwowych oraz stacji zakładowych,
mogą być zbierane pełne i aktualne dane.
c) hurtowni paliw
29
- sporządzanych w szczególności na podstawie danych z kontroli
przeprowadzanych przez Inspekcję Handlową;”,
b) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) określanie minimalnej liczby stacji paliwowych oraz stacji zakładowych, w
których dokonywana będzie kontrola jakości gazu skroplonego (LPG),
sprężonego gazu ziemnego (CNG) lub skroplonego gazu ziemnego (LNG);”,
c) pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„ 11) sporządzanie planu kontroli jakości paliw;”;
Art. 1 ust. 11) w art. 15 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Projekt ustawy zakłada również zmianę art. 15 ust. 1 polegającą na rozszerzeniu
11
„1. Do przeprowadzania kontroli, zabezpieczania dowodów, pobierania i badania przedmiotowego przepisu o możliwość wykonywania działań pokontrolnych. W opinii
próbek oraz postępowania pokontrolnego w zakresie nieuregulowanym niniejszą Prezesa UOKiK pozwoli to na pełniejszą oraz adekwatną do stwierdzonych
ustawą stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji nieprawidłowości realizację zadań. Zgodnie, bowiem z art. 32 ustawy o Inspekcji
Handlowej.”;
Handlowej, jeżeli jest to niezbędne dla usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości
wojewódzki inspektor wyda, w drodze decyzji, zarządzenie pokontrolne a kontrolowany
jest obowiązany poinformować wojewódzkiego inspektora, w wyznaczonym terminie, o
sposobie wykonania zarządzenia. Zastosowanie powyższych uprawnień w przypadku
ustalenia w wyniku badań laboratoryjnych, że przedsiębiorca wprowadza do obrotu paliwo
niespełniające wymagań jakościowych i niepodjęcia przez przedsiębiorcę żadnych działań
w toku kontroli zmierzających do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, pozwoli na
zastosowanie wobec niego przymusu administracyjnego. Należy zauważyć, że przepisy
ustawy przewidują jedynie karę za wprowadzanie do obrotu paliwa niespełniającego
wymagań jakościowych, natomiast nie dają żadnych narzędzi, dzięki którym organ
kontrolny mógłby nakazać przedsiębiorcy usunięcie nieprawidłowości.
Art. 1 ust 13) w art. 20 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Projekt ustawy zawiera zmiany w art. 20, 22,24, 25 i 27 ustawy o systemie monitorowania i
13-16 i 18
„1. Po zakończeniu czynności, o których mowa w art. 17 lub w art. 18 ust. 2, kontrolowania jakości paliw, które umożliwią inspektorom dokonywanie poboru próbek
inspektor sporządza protokół pobrania próbek paliw.”;
sprężonego gazu ziemnego oraz badanie jakości tego paliwa. Rozporządzenie Ministra
14) art. 22 otrzymuje brzmienie:
Gospodarki z dnia z dnia 8 lipca 2011 r. w sprawie sposobu pobierania próbek sprężonego
„Art. 22. 1. Inspektor lub upoważniony pracownik Inspekcji Handlowej gazu ziemnego (CNG) dopuszcza, w zależności od badanego parametru, trzy sposoby
niezwłocznie przekazuje upoważnionemu pracownikowi akredytowanego pobierania próbek gazu: pośredni, bezpośredni i zbliżony do bezpośredniego. Powyższe
laboratorium pobrane próbki, w warunkach uniemożliwiających zmianę jakości powoduje, że dotychczas przyjęte rozwiązania dotyczące:
paliwa i jego cech charakterystycznych.
- badania próbki paliw w laboratorium akredytowanym (art. 22 ust. 1 ustawy),
2. Jedna z próbek stanowi próbkę kontrolną, a drugą próbkę przeznacza się do - składanie przez kontrolowanego wniosku o badanie próbki kontrolnej w terminie i na
badań.
zasadach określonych dla zgłaszania uwag do protokołu kontroli (w ciągu 7 dni) – (art. 22
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku badania próbek sprężonego gazu ust. 4 i 5),
ziemnego (CNG) i próbek kontrolnych w toku kontroli przez pracownika - pobieranie od kontrolowanego zaliczki w wysokości kosztów badania próbki kontrolnej
akredytowanego laboratorium.
(art. 24 ust. 2),
4. Badania pobranych próbek paliw i próbek kontrolnych przeprowadza się nie będą mogły mieć zastosowania do kontroli jakości próbek sprężonego gazu ziemnego
w akredytowanym laboratorium. Badania próbek sprężonego gazu ziemnego (CNG). Jak wynika z normy Instytutu Nafty i Gazu NZ/INiG-01/2010: Gaz ziemny -
30
(CNG) i próbek kontrolnych mogą być przeprowadzane także w toku kontroli Pobieranie próbek sprężonego gazu ziemnego do napędu pojazdów samochodowych
przez pracownika akredytowanego laboratorium.
(CNG) przywołanej w ww. rozporządzeniu MG, w przypadku oznaczania parametru
5. Wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej przeprowadza, na pisemny wniosek zawartość siarki czy też zawartości pary wodnej, pobranie gazu z pojemnika do którego
kontrolowanego przedsiębiorcy lub rolnika wytwarzającego biopaliwa ciekłe na została pobrana próbka na stacji powinno nastąpić nie później niż 72 godziny od momentu
własny użytek, badania próbki kontrolnej w akredytowanym laboratorium, z pobrania próbki gazu do pojemnika. W związku z takim ograniczeniem czasu od momentu
zastrzeżeniem ust. 7.
pobrania próbki sprężonego gazu ziemnego (CNG) do momentu badania należało zmienić
6. Wniosek, o którym mowa w ust. 5, składa się w terminie 7 dni od dnia regulacje ustawowe dotyczące procedury badania próbki kontrolnej.
przedstawienia kontrolowanemu protokołu kontroli do podpisania.
W związku z powyższym zmianie uległo brzmienie art. 22 poprzez wprowadzenie ust. 7, w
7. W przypadku gdy przeprowadzone badania próbki sprężonego gazu ziemnego którym wskazano, że badanie próbki kontrolnej sprężonego gazu ziemnego (CNG)
(CNG) wykazały, że paliwo to nie spełnia wymagań jakościowych określonych w prowadzi się z urzędu. Celem badania próbki kontrolnej jest, podobnie jak w przypadku
przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 4, badania próbki kontrolnej pozostałych paliw, weryfikacja wyniku próbki. Również dlatego, że norma Instytutu Nafty
przeprowadza się z urzędu.
i Gazu NZ/INiG-01/2010, dopuszcza możliwość wykonania niektórych oznaczeń w
8. Wyniki badań pobranych próbek stosuje się do jakości całej partii paliwa miejscu pobrania próbki sprężonego gazu ziemnego (CNG), w art. 22 ust. 3 wskazano, że
znajdującego się w zbiorniku, z którego pobrano próbki.”;
badanie sprężonego gazu ziemnego (CNG) może być przeprowadzone w toku kontroli
15) w art. 24 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
przez pracownika akredytowanego laboratorium lub w akredytowanym laboratorium.
„1. Jeżeli przeprowadzone badania wykazały, że paliwo nie spełnia wymagań Ponieważ próbka kontrolna sprężonego gazu ziemnego (CNG) może być badana z urzędu
jakościowych określonych w ustawie, Zarządzający zobowiązuje kontrolowanego, należało wprowadzić zmiany do art. 25 ust. 2, w którym wskazano, że to Zarządzający
w drodze decyzji, do uiszczenia kwoty stanowiącej równowartość kosztów zawiera umowy o badanie próbek i próbek kontrolnych sprężonego gazu ziemnego (CNG),
przeprowadzonych badań próbki przeznaczonej do badań, o której mowa w art. 22 odmiennie niż w przypadku pozostałych paliw. Powyższe spowodowało również
ust. 2.
konieczność zmiany brzmienia art. 27 ust. 2 i dodania ust. 3, zgodnie z którym pozostałości
2. W przypadku, o którym mowa w art. 22 ust. 5, wojewódzki inspektor Inspekcji po próbkach i próbki kontrolne sprężonego gazu ziemnego (CNG) niepoddane badaniom na
Handlowej pobiera od kontrolowanego zaliczkę w wysokości kosztów badania wniosek Zarządzającego podlegają komisyjnemu zniszczeniu przez akredytowane
próbki kontrolnej po uprzednim wezwaniu go do złożenia tej zaliczki.”;
laboratorium przeprowadzające badanie. Zmiany w art. 20 ust. 1 zostały wprowadzone, aby
16) art. 25 otrzymuje brzmienie:
jednoznacznie wskazać, że w przypadku, gdy zgodnie z art. 18 ust. 2 próbki pobierane są w
„Art. 25. 1. Akredytowane laboratoria, które nie są prowadzone przez obecności inspektora przez pracownika akredytowanego laboratorium lub inny podmiot, z
Zarządzającego, przeprowadzają badania:
którym zawarto umowę na ich pobieranie, protokół pobrania próbek paliw sporządza
1) próbek pobranych do badań - na podstawie umowy zawartej z Zarządzającym;
inspektor.
2) próbek kontrolnych sprężonego gazu (CNG) - na podstawie umowy zawartej z
Zarządzającym;
Uwzględniając obecnie obowiązujący przepis art. 22 ust. 1 ustawy, próbki do laboratorium
3) pozostałych próbek kontrolnych - na podstawie umowy zawartej z akredytowanego musi dostarczyć inspektor. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10
wojewódzkim inspektorem Inspekcji Handlowej.
ustawy o Inspekcji Handlowej pod pojęciem „Inspektora” rozumie się pracownika Inspekcji
2. Umowy, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać w szczególności upoważnionego do przeprowadzenia kontroli. Wprowadzenie proponowanej zmiany
postanowienia dotyczące liczby próbek przekazywanych do badań, terminu brzmienia art. 22 ust. 1 w projekcie spowoduje, że próbkę do laboratorium będzie mógł
wykonania badań, sposobu rozliczeń za wykonane badania, odpowiedzialności dostarczyć każdy upoważniony przez wojewódzkiego inspektora pracownik
stron za niedotrzymanie warunków umowy, okresu jej obowiązywania i warunków wojewódzkiego inspektoratu, niekoniecznie inspektor upoważniony do przeprowadzania
rozwiązania.”;
kontroli, w toku której były pobierane próbki paliw do badań. W projekcie nowego
brzmienia ust. 1 art. 22 proponuje się również umożliwienie przekazania próbek paliw
Art. 1 pkt 18
upoważnionemu pracownikowi laboratorium. Ponieważ nie wszystkie inspektoraty
18) w art. 27 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
Inspekcji Handlowej dysponują własnym specjalistycznym transportem do przewozu
31
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2087
› Pobierz plik