eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2087
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1088

2087

 
a)  paliwo  żeglugowe  oznacza  każde  ropopochodne  paliwo  ciekłe   
16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez   
 
przeznaczone do stosowania na statku lub stosowane na statku, w 
statki oraz w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy. 
tym  paliwo  zdefiniowane  w  ISO  8217.  Obejmuje  ona  każde 
 
ropopochodne  paliwo  ciekłe  używane  na  statkach  żeglugi 
śródlądowej  lub  statkach rekreacyjnych w rozumieniu dyrektywy 
97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1997 
r.  w  sprawie  zbliżenia  ustawodawstw  państw  członkowskich 
odnoszących  się  do  środków  dotyczących  ograniczenia  emisji 
zanieczyszczeń  gazowych  i  pyłowych  z silników spalinowych 
montowanych  w  maszynach  jezdnych  nieporuszających  się  po 
drogach oraz dyrektywy 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i 
Rady  z  dnia  16  czerwca  1994  r.  w  sprawie  zbliżenia  przepisów 
ustawowych,  wykonawczych  i  administracyjnych  państw 
członkowskich  odnoszących  się  do  rekreacyjnych  jednostek 
pływających, w przypadku gdy statki te znajdują się na morzu. 
b) skreśla się pkt 3j; 
2) w art. 4b wprowadza się następujące zmiany: 
tytuł  otrzymuje  brzmienie:  „Maksymalna  zawartość  siarki  w 
paliwach  żeglugowych  stosowanych  na  statkach  cumujących  w 
portach Wspólnoty”; 
       w ust. 1 skreśla się lit. a); 
       w ust. 2 skreśla się lit. b);  
3) art. 6 ust. 1a akapit trzeci otrzymuje brzmienie: 
„Pobieranie  próbek  rozpoczyna  się  w  dniu,  w  którym  wchodzi  w 
życie  odpowiednia  wartość  dopuszczalna  dla  zawartości  siarki  w 
paliwie.  Pobieranie  próbek  musi  odbywać  się  z  wystarczającą 
częstotliwością,  w  wystarczających  ilościach  i  w  taki  sposób,  aby 
próbki  były  reprezentatywne  dla  badanego  paliwa  oraz  dla  paliwa 
stosowanego przez statki na danych obszarach morskich i w danych 
portach.”. 
Art. 3 
Uchylenie 

 
Przepis nie wymaga wdrożenia. 
 
 
Niniejszym uchyla się dyrektywę 93/12/EWG. 
Art. 4 
Transpozycja 
 
 
 
 
Art. 4  1. Państwa członkowskie  wprowadzają  w życie przepisy  ustawowe,  T 
 
Art.  8.  Ustawa  wchodzi  w  życie  po  upływie  60  dni od dnia   
ust. 1 
wykonawcze  i  administracyjne  niezbędne  do  wykonania niniejszej 
ogłoszenia. 
dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 2010 r. 
Przekazują one niezwłocznie Komisji tekst tych przepisów. 
Przepisy  przyjęte  przez  państwa  członkowskie  zawierają  odesłanie 
do  niniejszej  dyrektywy  lub  odesłanie  takie  towarzyszy  ich 
 
27 
urzędowej  publikacji.  Metody  dokonywania  takiego  odesłania 
określane są przez państwa członkowskie. 
Art. 4  2.  Państwa  członkowskie  przekazują  Komisji  teksty  podstawowych  N 
 
Przepis porządkowy, nie wymaga wdrożenia. 
 
ust. 2 
przepisów  prawa  krajowego,  przyjętych  w  dziedzinach  objętych 
niniejszą dyrektywą. 
Art. 5  
Wejście w życie 
 
 
 
 
 
Niniejsza  dyrektywa  wchodzi  w  życie  dwudziestego  dnia  po  jej  N 
 
Przepis porządkowy, nie wymaga wdrożenia. 
 
opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
Art. 6 
Adresaci 

 
Przepis porządkowy, nie wymaga wdrożenia. 
 
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich. 
 
 
 
 
28 
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU 
Jedn. red. 

Treść przepisu projektu krajowego 
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu 
Art. 1 ust  6) w art. 9 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu: 
Prezes  UOKiK  będzie  mógł  wezwać  właściciela  lub  użytkownika  wybranej  floty  o 
6  
„2a.  Prezes  Urzędu  Ochrony  Konkurencji  i  Konsumentów  może  wezwać  uzupełnienia  zgłoszenia.  W  takim  przypadku,  termin  biegnie  od  dnia  wpływu 
właściciela  lub  użytkownika  wybranej  floty  do  uzupełnienia  zgłoszenia  w  uzupełnionego zgłoszenia. Zgodnie z art. 127 § 3 w związku z art. 5 § 1 pkt 4 oraz art. 129 
terminie nie krótszym niż 7 dni.  
§  2  Kodeksu  postępowania  administracyjnego  od  decyzji  Prezesa  UOKiK  przysługuje 
2b. Termin, o którym mowa w ust. 2 w zdaniu drugim, biegnie od dnia otrzymania  możliwość zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni 
uzupełnienia zgłoszenia.”; 
od dnia doręczenia decyzji stronie. 
 
 
Art. 1 ust  „6) gaz skroplony (LPG) - mieszaninę skroplonych gazów  węglowodorowych, głównie  W związku z wejściem w życie zmienionej Wspólnej Taryfy Celnej dokonano stosownych 
3  
propanu  C3  i  butanu  C4,  stosowaną  w  silnikach  przystosowanych  do  spalania  tego  zmian  w  kodach  celnych  w  definicjach  lekkiego  oleju  napędowego  oraz  ciężkiego  oleju 
paliwa - oznaczony kodami CN 2711 12 97 oraz 2711 13 97; 
napędowego oraz uzupełniono definicje gazu LPG i CNG o obowiązujące kody celne. 
7)  sprężony  gaz  ziemny  (CNG)  -  mieszaninę  sprężonych  gazów  węglowodorowych,   
głównie metanu C1, stosowaną w silnikach przystosowanych do spalania tego paliwa - 
oznaczony kodem CN 2711 21 00;”; 
8) lekki olej opałowy – olej oznaczony kodami CN ex 2710 19 43, ex 2710 19 46, ex 
2710 19 47, ex 2710 20 11, ex 2710 20 15 oraz ex  2710 20 17, stosowany do celów 
opałowych w instalacjach energetycznego spalania paliw; 
9) ciężki olej opałowy - olej oznaczony kodami CN 2710 19 62, 2710 19 64, 2710 20 31 
oraz  2710  20  35,  stosowany  do  celów  opałowych  w  instalacjach  energetycznego 
spalania paliw;”; 
Art. 1 ust  10) w art. 12 w ust. 2:  
Jak wynika z dotychczasowej praktyki Zarządzającego dane gromadzone w wymienionych 
10 
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie: 
w art. 12 ust. 2 pkt 1 instytucjach tj. GUS, URE, Państwowa Straż Pożarna, Urząd Dozoru 
„1) prowadzenie wykazów:  
Technicznego,  nie  są  jednorodne  i  nie  są  aktualizowane,  co  powoduje,  że  nie  mogą  być 
a)  przedsiębiorców  wykonujących  działalność  gospodarczą  w  zakresie  wykorzystane do aktualizacji danych zgromadzonych w wykazach prowadzonych przez 
wytwarzania, transportowania oraz magazynowania paliw, 
Prezesa UOKiK. Jedynie w toku kontroli realizowanych przez organy Inspekcji Handlowej 
b) stacji paliwowych oraz stacji zakładowych,  
mogą być zbierane pełne i aktualne dane.  
c) hurtowni paliw 
 
29 
-  sporządzanych  w  szczególności  na  podstawie  danych  z  kontroli 
przeprowadzanych przez Inspekcję Handlową;”, 
b) pkt 9 otrzymuje brzmienie: 
„9)  określanie  minimalnej  liczby  stacji  paliwowych  oraz  stacji  zakładowych,  w 
których  dokonywana  będzie  kontrola  jakości  gazu  skroplonego  (LPG), 
sprężonego gazu ziemnego (CNG) lub skroplonego gazu ziemnego (LNG);”, 
c) pkt 11 otrzymuje brzmienie: 
„ 11) sporządzanie planu kontroli jakości paliw;”; 
 
Art. 1 ust.  11) w art. 15 ust. 1 otrzymuje brzmienie: 
Projekt  ustawy  zakłada  również  zmianę  art.  15  ust.  1  polegającą  na  rozszerzeniu 
11 
„1. Do przeprowadzania kontroli, zabezpieczania dowodów, pobierania i badania  przedmiotowego  przepisu  o  możliwość  wykonywania  działań  pokontrolnych.  W  opinii 
próbek oraz postępowania pokontrolnego w zakresie nieuregulowanym niniejszą  Prezesa  UOKiK  pozwoli  to  na  pełniejszą  oraz  adekwatną  do  stwierdzonych 
ustawą  stosuje  się  przepisy  ustawy  z  dnia  15  grudnia  2000  r.  o  Inspekcji  nieprawidłowości  realizację  zadań.  Zgodnie,  bowiem  z  art.  32  ustawy  o Inspekcji 
Handlowej.”; 
Handlowej,  jeżeli  jest  to  niezbędne  dla  usunięcia  stwierdzonych  nieprawidłowości 
 
wojewódzki inspektor wyda,  w  drodze  decyzji,  zarządzenie  pokontrolne  a  kontrolowany 
jest  obowiązany  poinformować  wojewódzkiego inspektora, w wyznaczonym terminie, o 
sposobie  wykonania  zarządzenia.  Zastosowanie  powyższych  uprawnień  w  przypadku 
ustalenia w wyniku badań laboratoryjnych, że przedsiębiorca wprowadza do obrotu paliwo 
niespełniające wymagań jakościowych i niepodjęcia przez przedsiębiorcę żadnych działań 
w toku kontroli zmierzających do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, pozwoli na 
zastosowanie  wobec  niego  przymusu  administracyjnego.  Należy  zauważyć,  że  przepisy 
ustawy  przewidują  jedynie  karę  za  wprowadzanie  do  obrotu  paliwa  niespełniającego 
wymagań  jakościowych,  natomiast  nie  dają  żadnych  narzędzi,  dzięki  którym  organ 
kontrolny mógłby nakazać przedsiębiorcy usunięcie nieprawidłowości. 
Art. 1 ust  13) w art. 20 ust. 1 otrzymuje brzmienie: 
Projekt ustawy zawiera zmiany w art. 20, 22,24, 25 i 27 ustawy o systemie monitorowania i 
13-16 i 18 
„1.  Po  zakończeniu  czynności,  o  których  mowa  w  art.  17  lub  w  art.  18  ust.  2,  kontrolowania  jakości  paliw,  które  umożliwią  inspektorom  dokonywanie  poboru  próbek 
inspektor sporządza protokół pobrania próbek paliw.”; 
sprężonego  gazu  ziemnego  oraz  badanie  jakości  tego  paliwa.  Rozporządzenie  Ministra 
14) art. 22 otrzymuje brzmienie:  
Gospodarki z dnia z dnia 8 lipca 2011 r. w sprawie sposobu pobierania próbek sprężonego 
„Art.  22.  1.  Inspektor  lub  upoważniony  pracownik  Inspekcji  Handlowej  gazu ziemnego (CNG) dopuszcza,  w  zależności  od  badanego  parametru,  trzy  sposoby 
niezwłocznie  przekazuje  upoważnionemu  pracownikowi  akredytowanego  pobierania  próbek  gazu:  pośredni,  bezpośredni  i  zbliżony  do  bezpośredniego.  Powyższe 
laboratorium  pobrane  próbki,  w  warunkach  uniemożliwiających  zmianę  jakości  powoduje, że dotychczas przyjęte rozwiązania dotyczące:  
paliwa i jego cech charakterystycznych. 
- badania próbki paliw w laboratorium akredytowanym (art. 22 ust. 1 ustawy), 
2.  Jedna  z  próbek  stanowi  próbkę  kontrolną,  a  drugą  próbkę  przeznacza  się  do  -  składanie  przez  kontrolowanego  wniosku  o  badanie  próbki  kontrolnej  w  terminie  i  na 
badań. 
zasadach określonych dla zgłaszania uwag do protokołu kontroli (w ciągu 7 dni) – (art. 22 
3. Przepisu ust.  1  nie  stosuje  się  w  przypadku  badania  próbek  sprężonego  gazu  ust. 4 i 5), 
ziemnego (CNG) i próbek kontrolnych w toku kontroli przez pracownika  -  pobieranie  od  kontrolowanego  zaliczki  w  wysokości  kosztów  badania  próbki  kontrolnej 
akredytowanego laboratorium. 
(art. 24 ust. 2), 
4.  Badania  pobranych  próbek  paliw  i  próbek  kontrolnych  przeprowadza  się   nie będą mogły mieć zastosowania do kontroli jakości próbek sprężonego gazu ziemnego 
w akredytowanym laboratorium.  Badania  próbek  sprężonego  gazu  ziemnego  (CNG). Jak wynika z normy Instytutu Nafty i Gazu NZ/INiG-01/2010: Gaz ziemny - 
 
30 
(CNG)  i  próbek  kontrolnych  mogą  być  przeprowadzane  także  w  toku  kontroli  Pobieranie  próbek  sprężonego  gazu  ziemnego  do  napędu  pojazdów  samochodowych 
przez pracownika akredytowanego laboratorium. 
(CNG)  przywołanej  w  ww.  rozporządzeniu  MG,  w  przypadku oznaczania parametru 
5. Wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej przeprowadza, na pisemny wniosek  zawartość  siarki  czy  też  zawartości  pary  wodnej,  pobranie  gazu  z  pojemnika  do  którego 
kontrolowanego  przedsiębiorcy  lub  rolnika  wytwarzającego  biopaliwa  ciekłe  na  została pobrana próbka na stacji powinno nastąpić nie później niż 72 godziny od momentu 
własny  użytek,  badania  próbki  kontrolnej  w  akredytowanym  laboratorium,  z  pobrania próbki gazu do pojemnika. W związku z takim ograniczeniem czasu od momentu 
zastrzeżeniem ust. 7. 
pobrania próbki sprężonego gazu ziemnego (CNG) do momentu badania należało zmienić 
6.  Wniosek,  o  którym  mowa  w  ust.  5,  składa  się  w  terminie  7  dni  od  dnia  regulacje ustawowe dotyczące procedury badania próbki kontrolnej.  
przedstawienia kontrolowanemu protokołu kontroli do podpisania. 
W związku z powyższym zmianie uległo brzmienie art. 22 poprzez wprowadzenie ust. 7, w 
7.  W przypadku  gdy  przeprowadzone  badania  próbki  sprężonego  gazu  ziemnego  którym  wskazano,  że  badanie  próbki  kontrolnej  sprężonego  gazu  ziemnego  (CNG) 
(CNG) wykazały, że paliwo to nie spełnia wymagań jakościowych określonych w  prowadzi  się  z  urzędu.  Celem  badania  próbki  kontrolnej  jest,  podobnie  jak  w  przypadku 
przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 4, badania próbki kontrolnej  pozostałych paliw, weryfikacja wyniku próbki. Również dlatego, że norma Instytutu Nafty 
przeprowadza się z urzędu. 
i Gazu NZ/INiG-01/2010, dopuszcza  możliwość  wykonania  niektórych  oznaczeń  w 
8.  Wyniki  badań  pobranych  próbek  stosuje  się  do  jakości  całej  partii  paliwa  miejscu pobrania próbki sprężonego gazu ziemnego (CNG), w art. 22 ust. 3 wskazano, że 
znajdującego się w zbiorniku, z którego pobrano próbki.”; 
badanie  sprężonego  gazu  ziemnego  (CNG)  może  być  przeprowadzone  w  toku  kontroli 
15) w art. 24 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie: 
przez pracownika akredytowanego laboratorium lub w akredytowanym laboratorium. 
„1.  Jeżeli  przeprowadzone  badania  wykazały,  że  paliwo  nie  spełnia  wymagań  Ponieważ próbka kontrolna sprężonego gazu ziemnego (CNG) może być badana z urzędu 
jakościowych określonych w ustawie, Zarządzający zobowiązuje kontrolowanego,  należało  wprowadzić  zmiany  do  art.  25  ust.  2,  w  którym  wskazano,  że  to  Zarządzający 
w  drodze  decyzji,  do  uiszczenia  kwoty  stanowiącej  równowartość  kosztów  zawiera umowy o badanie próbek i próbek kontrolnych sprężonego gazu ziemnego (CNG), 
przeprowadzonych badań próbki przeznaczonej do badań, o której mowa w art. 22  odmiennie  niż  w  przypadku  pozostałych  paliw.  Powyższe  spowodowało  również 
ust. 2. 
konieczność zmiany brzmienia art. 27 ust. 2 i dodania ust. 3, zgodnie z którym pozostałości 
2. W przypadku, o którym mowa w art. 22 ust. 5, wojewódzki inspektor Inspekcji  po próbkach i próbki kontrolne sprężonego gazu ziemnego (CNG) niepoddane badaniom na 
Handlowej  pobiera  od  kontrolowanego  zaliczkę  w  wysokości  kosztów  badania  wniosek  Zarządzającego  podlegają  komisyjnemu  zniszczeniu  przez  akredytowane 
próbki kontrolnej po uprzednim wezwaniu go do złożenia tej zaliczki.”; 
laboratorium przeprowadzające badanie. Zmiany w art. 20 ust. 1 zostały wprowadzone, aby 
16) art. 25 otrzymuje brzmienie: 
jednoznacznie wskazać, że w przypadku, gdy zgodnie z art. 18 ust. 2 próbki pobierane są w 
„Art.  25.  1.  Akredytowane  laboratoria,  które  nie  są  prowadzone  przez  obecności inspektora przez pracownika akredytowanego laboratorium lub inny podmiot, z 
Zarządzającego, przeprowadzają badania: 
którym  zawarto  umowę  na  ich  pobieranie,  protokół  pobrania  próbek  paliw  sporządza 
1) próbek pobranych do badań - na podstawie umowy zawartej z Zarządzającym; 
inspektor.  
2) próbek kontrolnych sprężonego gazu (CNG) - na podstawie umowy zawartej z   
Zarządzającym;  
Uwzględniając obecnie obowiązujący przepis art. 22 ust. 1 ustawy, próbki do laboratorium 
3)  pozostałych  próbek  kontrolnych  -  na podstawie umowy zawartej z  akredytowanego  musi  dostarczyć  inspektor.  Zgodnie  z  definicją  zawartą  w  art.  2  pkt  10 
wojewódzkim inspektorem Inspekcji Handlowej.  
ustawy o Inspekcji Handlowej pod pojęciem „Inspektora” rozumie się pracownika Inspekcji 
2.  Umowy,  o  których  mowa  w  ust.  1,  powinny  zawierać  w  szczególności  upoważnionego  do  przeprowadzenia  kontroli.  Wprowadzenie proponowanej zmiany 
postanowienia  dotyczące  liczby  próbek  przekazywanych  do  badań,  terminu  brzmienia  art.  22  ust.  1  w  projekcie  spowoduje,  że  próbkę  do  laboratorium  będzie  mógł 
wykonania  badań,  sposobu  rozliczeń  za  wykonane  badania,  odpowiedzialności  dostarczyć  każdy  upoważniony  przez  wojewódzkiego  inspektora  pracownik 
stron za niedotrzymanie warunków umowy, okresu jej obowiązywania i warunków  wojewódzkiego  inspektoratu,  niekoniecznie  inspektor  upoważniony  do  przeprowadzania 
rozwiązania.”; 
kontroli,  w  toku  której  były  pobierane  próbki  paliw  do  badań.  W  projekcie  nowego 
 
brzmienia  ust.  1  art.  22  proponuje  się  również  umożliwienie  przekazania  próbek  paliw 
Art. 1 pkt 18 
upoważnionemu  pracownikowi  laboratorium.  Ponieważ  nie  wszystkie  inspektoraty 
18) w art. 27 dodaje się ust. 3 w brzmieniu: 
Inspekcji  Handlowej  dysponują  własnym  specjalistycznym  transportem  do  przewozu 
 
31 
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: