Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
(dotujące) szkoły i placówki oświatowe,
− etatów nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego wykazanych
w systemie informacji oświatowej (według stanu na dzień 30 września i dzień
10 października roku poprzedzającego rok budżetowy) zweryfikowanych
i potwierdzonych przez organy prowadzące (dotujące) szkoły i placówki
oświatowe.
Mając powyższe na uwadze, jednostki samorządu terytorialnego będą otrzymywały
subwencję oświatową do końca funkcjonowania kolegiów. Wysokość naliczanej
subwencji będzie uzależniona od liczby słuchaczy. Wpływ ustawy na finanse publiczne
począwszy od 2014 r., czyli od wstrzymania rekrutacji słuchaczy do zakładów
kształcenia nauczycieli, do 2016 r. obrazuje poniższa tabela.
Tabela. Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego
naliczona dla 20 publicznych kolegiów, których likwidacja rozpocznie się w roku
szklonym 2014/2015 (w tys. zł).
Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego
(w tys. zł)
Nazwa
Kwota naliczona
placówki
Rok 2014 –
Rok 2015 –
Rok 2016 –
w części oświatowej
Rok
kwoty
kwoty
kwoty
subwencji ogólnej na
2017
szacowane
szacowane
szacowane
2013 r. (w tys. zł)
Kolegia
22 960
15 625
8 964
1 674
0
nauczycielskie
Nauczycielskie
kolegia języków
21 136
16 615
10 672
2 054
0
obcych
Internaty
843
366
191
99
0
kolegiów
Razem
44 095
32 240
19 636
3 728
0
Do ww. kalkulacji przyjęto założenie zmniejszenia liczby kandydatów na słuchaczy na
poziomie 25% naboru na rok szkolny 2013/2014 w związku z tym, że w roku szkolnym
2012/2013 do kolegiów przyjęto mniej słuchaczy niż w roku szkolnym 2011/2012. Do
szacunkowych wyliczeń wysokości części oświatowej subwencji ogólnej w kolejnych
latach przyjęto Standard A na poziomie 2013 r. z uwagi na brak możliwości
oszacowania wzrostu tego standardu w kolejnych latach.
65
W odniesieniu do wszystkich 55 zakładów kształcenia nauczycieli w części oświatowej
subwencji ogólnej na 2013 r. naliczono jednostkom samorządu terytorialnego kwotę
89 593 tys. zł, uwzględniając 8 100 słuchaczy kolegiów i 218 wychowanków
internatów.
Tabela. Kwoty naliczone na 2013 r. w części oświatowej subwencji ogólnej i subwencji
oświatowej przypadającej na 1 słuchacza
Średnia kwota
Kwota naliczona
subwencji oświatowej
Liczba
w części oświatowej
Lp.
Nazwa placówki
słuchaczy
przypadająca na
subwencji ogólnej na
2013 r. (w tys. zł)
1 słuchacza w 2013 r.
(w zł)
Kolegia
1.
3 660
36 821
10 060,46
nauczycielskie
Nauczycielskie
2.
kolegia języków
4 440
51 118
11 513,16
obcych
4.
Internaty kolegiów
218
1 654
7 744,63
X
Razem
8 100
89 593
X
Należy podkreślić, że w przypadku 35 spośród 55 zakładów kształcenia nauczycieli
organy prowadzące podjęły działania dotyczące wygaszenia kształcenia w tych
jednostkach. Zatem w przypadku tych 35 kolegiów przepisy projektowanej ustawy nie
będą skutkować zmianami poziomu wydatków budżetu państwa oraz budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
Z dniem 1 października 2013 r. włączono na podstawie art. 261a ustawy z dnia 27 lipca
2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym dwa zakłady kształcenia nauczycieli,
tj. Kolegium Nauczycielskiego w Gliwicach do Politechniki Śląskiej i Nauczycielskiego
Kolegium Języków Obcych w Lesznie do Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im.
Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie. W ostatecznej kwocie części oświatowej
subwencji ogólnej na rok 2013 na prowadzenie Kolegium Nauczycielskiego
w Gliwicach uwzględnione zostały dla Samorządu Województwa Śląskiego środki
w wysokości 1326 tys. zł, zaś dla Samorządu Województwa Wielkopolskiego na
prowadzenie Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Lesznie – środki
w wysokości 2204 tys. zł.
66
Przy planowaniu kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2014 kwota
subwencji z roku bazowego (2013) powinna zostać zmniejszona o kwotę 3530 tys. zł.
Natomiast planowane na rok 2014 wydatki dla części 38 – Szkolnictwo wyższe, dział
803 – Szkolnictwo wyższe, rozdział 80306 – Działalność dydaktyczna, § 2520 powinny
zostać zwiększone o ww. kwotę, tj. 3530 tys. zł.
Dodać należy, że subwencja oświatowa ustalana jest na dany rok kalendarzowy
i przekazywana do jednostek samorządu terytorialnego przez ministra właściwego do
spraw finansów publicznych. Część oświatowa subwencji ogólnej dla każdej jednostki
samorządu terytorialnego stanowi jedną kwotę, a o sposobie jej wydatkowania –
zgodnie z art. 7 ust. 3 ww. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego –
decyduje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Kwoty subwencji oświatowej nie można wprost odnosić do zadań oświatowych
nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego. W obowiązującym systemie
prawnym nie ma przepisu, z którego wynikałoby, iż budżet państwa gwarantuje
w ramach części oświatowej subwencji ogólnej środki na pokrycie wszystkich
wydatków na realizację zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 5a ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U.
z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) środki niezbędne na realizację zadań
oświatowych, w tym na wynagrodzenia nauczycieli oraz utrzymanie szkół i placówek,
zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Dochodami
samorządów terytorialnych, w myśl art. 167 ust. 2 Konstytucji RP, są:
a) dochody własne,
b) subwencje ogólne,
c) dotacje celowe z budżetu państwa.
Nie jest możliwe oszacowanie liczby absolwentów szkół ponadgimnazjalnych
kończących się egzaminem maturalnym, którzy:
a) podejmą naukę w szkołach policealnych i tym samym pozostaną w systemie
oświaty,
b) podejmą naukę w systemie szkolnictwa wyższego.
Tym samym nie jest możliwe oszacowanie wpływu przedmiotowej zmiany ustawy na
wielkość naliczanej subwencji. Dlatego też tabela zbiorcza ze skutkami finansowymi
ustawy nie zawiera skutków likwidacji kolegiów dla budżetu państwa.
67
3.2. Skutki dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego
W związku ze stopniowym wygaszaniem kształcenia w kolegiach należy przyjąć, że
począwszy od 2014 r. ogólna liczba etatów będzie zmniejszała się o 1/3 rocznie
proporcjonalnie do zmniejszonej liczby godzin zajęć z racji pobierania nauki w roku
szkolnym 2014/2015 przez dwa roczniki słuchaczy i w roku szkolnym 2015/2016 przez
jeden rocznik słuchaczy. Wobec nauczycieli zatrudnionych na podstawie przepisów
ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97,
poz. 674, z późn. zm.) zastosowanie będą miały przepisy art. 20 ust. 1 i 2 ww. ustawy
dotyczące rozwiązania stosunku pracy.
Z uwagi na konieczność wypowiedzenia umów o pracę nauczycielom zatrudnionym
w kolegiach na podstawie ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela organy
prowadzące w 2014 r., 2015 r. i 2016 r. poniosą koszty z tytułu wypłaty odpraw tym
nauczycielom.
Tabela. Szacunkowe koszty odpraw dla nauczycieli z tytułu wypowiedzenia umów
(w tys. zł)
Nauczyciele
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Koszty odpraw dla nauczycieli
2 913
2 913
2 913
Likwidowanym kolegiom należy zapewnić obsługę ekonomiczno-administracyjną do
końca ich funkcjonowania, tj. 30 września 2016 r., należy zatem przyjąć, że organy
prowadzące poniosą koszty odpraw tej grupy pracowników w 2016 r.
Tabela. Szacunkowe koszty odpraw dla pracowników niepedagogicznych z tytułu
wypowiedzenia umów (w tys. zł)
Pracownicy niepedagogiczni
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Koszty odpraw dla pracowników
X
X
1 541
niepedagogicznych
Wyliczenia zostały dokonane na podstawie danych o zatrudnieniu w 2013 r.
z uwzględnieniem wysokości wynagrodzenia na poziomie 2013 r. i po przeliczeniu na
ceny z 2012 r. zostały uwzględnione w tabeli na koniec pkt 3 OSR.
Koszty odpraw dla pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych zostaną pokryte
z dochodów organów prowadzących kolegia, w szczególności ze środków części
oświatowej subwencji ogólnej, w tym jej rezerwy.
68
Niepubliczne kolegia nauczycielskie i nauczycielskie kolegia języków obcych nie
otrzymują dotacji z budżetu państwa ani z budżetów jednostek samorządu
terytorialnego, a także nie są uwzględnianie przy podziale środków części oświatowej
subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Koszty funkcjonowania
kolegiów niepublicznych finansowane są w całości z opłat wnoszonych przez słuchaczy
w ramach czesnego.
3.3. Pozostałe jednostki sektora finansów publicznych
Korzyści
Ustawa spowoduje wzrost przychodów uczelni dzięki wprowadzeniu instytucji
potwierdzania efektów uczenia się – szacuje się, że uczelnie publiczne będą uzyskiwać
z tego tytułu ponad 3 mln zł rocznie. Na potrzeby obliczeń założono, że począwszy od
2014 roku 4 tys. osób rocznie będzie korzystać z tego rozwiązania. Szacunki oparte
zostały o doświadczenia Francji – liczba osób korzystających z analogicznej instytucji
została zestawiona z liczbą osób aktywnych zawodowo ze średnim wykształceniem
w obu krajach. W efekcie przyjęto, że studia płatne (rozwiązanie kierowane jest przede
wszystkim do osób łączących studia z aktywnością zawodową) rozpocznie dodatkowo
4 tys. osób. Przyjęto, że osoby te będą opłacać 50% przeciętnego czesnego (osoby
korzystające z instrumentu będą mogły uzyskać potwierdzenie efektów uczenia sią dla
maksymalnie 50% punktów ECTS, jest to więc założenie konserwatywne), co stanowić
będzie przychód uczelni publicznych. Założono, że korzystający z nowej instytucji
rozpoczną studia na uczelniach publicznych i niepublicznych w proporcjach
odpowiadających prognozowanej strukturze studentów niestacjonarnych.
Korzyści dla budżetów uczelni przyniosą również zmiany w zakresie urlopów
nauczycieli akademickich dla poratowania zdrowia. Brak jest zbiorczych danych
dotyczących wykorzystywania urlopów, jednak z informacji uzyskanych w uczelniach
publicznych wynika, że na urlopach dla poratowania zdrowia (w różnym wymiarze
czasu) przebywa w ciągu roku ok. 1%–2% nauczycieli akademickich, przy czym urlopy
dłuższe niż 12 miesięcy dotyczą ok. 10% nauczycieli korzystających z tych urlopów,
tj. ok 0,1%–0,2% wszystkich nauczycieli akademickich. Jako że w grupie tej nie
wszyscy korzystają z pełnych 2 lat urlopu, to dla obliczeń przyjęto konserwatywnie, że
uczelnie publiczne uzyskają oszczędności w kwocie odpowiadającej wysokości
wynagrodzeń ok. 0,05% wszystkich etatów na uczelniach publicznych (dla obliczeń
przyjęto średnie wynagrodzenie nauczyciela akademickiego w 2012 r.). Kwotę tę
69
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik

-
2085-cz-2
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei