Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
uchylenia przepisu umożliwiającego zawarcie ponadzakładowego układu zbiorowego
pracy dla cywilnych pracowników uczelni publicznych przez ministra nadzorującego
uczelnie.
Uwaga nie została uwzględniona, ponieważ minister nadzorujący nie jest pracodawcą
pracowników uczelni publicznych (jest nim rektor), ani nie ustala już limitu środków na
wynagrodzenia w uczelniach. Przepisy rozporządzenia dotyczące warunków
wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla
pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej będą obowiązywać do czasu objęcia
tych pracowników układem zbiorowym pracy lub regulaminem wynagradzania;
14. Minister nie uwzględnił uwag zgłaszanych przez KRASP, Komitet Ewaluacji
Jednostek Naukowych, RGNiSW, PAN w sprawie złagodzenia jednego z warunków
uzyskania tytułu profesora dotyczącego uczestniczenia co najmniej trzy razy
w charakterze promotora lub promotora pomocniczego w przewodzie doktorskim.
Opieka naukowa nad osobami przygotowującymi rozprawy doktorskie jest istotnym
elementem rozwoju młodej kadry naukowej. Uwzględniono natomiast wniosek
o wprowadzenie trybu odwoławczego w postępowaniu o nadanie tytułu naukowego;
15. Uwzględniono uwagę PAN, wpisując Prezesa PAN do grona osób, którym
udostępnia się informacje zawarte w ogólnopolskim wykazie osób, którym nadano
stopnie naukowe i tytuł profesora oraz danych zawartych w ogólnopolskiej bazie
streszczeń i recenzji rozpraw doktorskich oraz autoreferatów i recenzji
w postępowaniach habilitacyjnych;
Ponadto, doprecyzowano definicje „efektów uczenia się” i „potwierdzania efektów
uczenia się”. Ujednolicono stosowaną w ustawie terminologię dotyczącą pojęć:
„program kształcenia”, „program studiów”, „plan studiów”. Doprecyzowano,
w związku z uwagą PKA, przepisy art. 11 ustawy dotyczące trybu uzyskiwania
uprawnień do prowadzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu
kształcenia. W związku z uwagami zgłoszonymi przez KRASP, KRePSZ, RGNiSW,
Obywateli Nauki, KEJN określono minimalny wymiar czasu pracy osób zatrudnionych
w uczelni na niepełnym etacie, zaliczanych do minimum kadrowego kierunku o profilu
praktycznym. Doprecyzowano przepisy zapewniające studentom kontynuację studiów
w przypadku cofnięcia lub wygaśnięcia uprawnienia do prowadzenia studiów na
określonym kierunku, poziomie i profilu. Nie uwzględniono natomiast zgłaszanego
60
przez uczelnie postulatu dotyczącego wprowadzenia filozofii jako drugiego kierunku
studiowanego bez wnoszenia opłat. Zgodnie z art. 170b ustawy – Prawo o szkolnictwie
wyższym na studiach stacjonarnych w uczelni publicznej jako drugi kierunek studiów
bez wnoszenia opłat mogą być studiowane kierunki studiów związane z dyscyplinami
artystycznymi, które ze względu na swoją specyfikę i poziom, wymagają wiedzy
i umiejętności uzyskanych w drodze wcześniejszego ukończenia studiów drugiego
stopnia.
Uwzględniając uwagi Prezesa PAN, w celu zrównania dostępu do kredytów
studenckich przez uczestników studiów doktoranckich w uczelniach i jednostkach
naukowych, zaproponowano zmianę ustawy z dnia 17 lipca 1998 r. o pożyczkach
i kredytach studenckich (Dz. U. Nr 108, poz. 685, z późn. zm.) skutkującą
przywróceniem możliwości ubiegania się o ten kredyt przez doktorantów, którzy
odbywają studia doktoranckie poza uczelnią.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżet jednostek samorządu terytorialnego
Różnice w obliczeniach w porównaniu z tekstem założeń do ustawy wynikają ze zmian
wprowadzonych w trakcie prac nad nowelizacją, z przesunięcia terminu wejścia w życie
ustawy (trzy miesiące od dnia ogłoszenia) oraz z uwzględnienia w OSR, inaczej niż
w założeniach, tylko uczelni publicznych (uczelnie niepubliczne nie są jednostkami
sektora finansów publicznych, podobnie jak instytuty badawcze).
3.1.
Budżet państwa
3.1.1. Koszty wymagające dodatkowych środków z budżetu państwa
Ustawa nie przewiduje kosztów, które wymagałyby dodatkowych środków z budżetu
państwa.
3.1.2. Koszty niewymagające dodatkowych wydatków z budżetu
Przedstawione w tej części skutki finansowe ustawy nie będą niosły za sobą
konieczności wydatkowania dodatkowych środków budżetowych. Koszty po stronie
MNiSW zostaną pokryte w ramach środków będących w dyspozycji ministra
właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.
Koszty budowy i utrzymania do 2015 r. repozytorium prac dyplomowych, a także
rozszerzenia Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym
„POL-on” pokryte będą ze środków europejskich przy wkładzie krajowym na poziomie
61
15%. Koszty utrzymania repozytorium i dodatkowych elementów systemu po 2015 r.
pokryte będą ze środków własnych MNiSW.
W obliczeniach przewidziano również wzrost wydatków po stronie MNiSW w związku
ze zmianami w ustawie. Wzrost zadań wiązał się będzie przede wszystkim
z wprowadzeniem monitoringu karier zawodowych absolwentów z wykorzystaniem
danych z systemu ubezpieczeń społecznych oraz obsługą systemu POL-on. Koszty
zostały oszacowane z uwzględnieniem kosztu pracy 1 pracownika o średnim
wynagrodzeniu w MNiSW (w przeliczeniu na cały rok) i będą pokrywane w ramach
środków będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.
W przypadku monitoringu karier koszt pracy pracowników ZUS jest zaniedbywalny
i został pominięty w obliczeniach.
Uwzględniono także koszt funkcjonowania Konwentu Rzeczników działającego przy
ministrze właściwym do spraw szkolnictwa wyższego. Kluczowe założenia dotyczące
np. liczby spotkań w ciągu roku, liczby spraw, honorariów, zwrotu kosztów podróży
przyjęte zostały na podstawie doświadczeń Ministerstwa z podmiotami o podobnym
charakterze. MNiSW szacuje, że koszt ten zamknie się w kwocie 160 tys. zł rocznie.
Nie wpłynie natomiast na wzrost kosztów rozszerzenie zakresu uprawnionych do
otrzymywania stypendiów o żołnierzy zawodowych, kandydatów na żołnierzy
zawodowych, funkcjonariuszy służb publicznych oraz funkcjonariuszy służb
państwowych w służbie kandydackiej, którzy nie zostali skierowani na studia przez
przełożonych i nie otrzymywali pomocy w związku z pobieraniem nauki na podstawie
odrębnych przepisów. Jedynym skutkiem ustawy będzie niewielki wzrost liczby osób
uprawnionych do uzyskiwania stypendiów, wśród których następnie będzie rozdzielane
wsparcie na podstawie właściwych w danej uczelni kryteriów.
Projekt ustawy przewiduje możliwość wprowadzenia przez Prezesa PAN oraz
ministrów nadzorujących instytuty badawcze stypendiów za wybitne osiągnięcia
doktorantów na studiach doktoranckich prowadzonych przez instytuty naukowe PAN
lub instytuty badawcze. Stypendia te będą finansowane w ramach dotychczasowych
środków właściwych dysponentów. Liczba doktorantów ww. jednostek wynosi ok.
3 tys., co stanowi ok. 7–8% liczby doktorantów ogółem. Zważywszy, iż stypendium
ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego za wybitne osiągnięcia może być
przyznane maksymalnie 100 doktorantom na studiach doktoranckich prowadzonych
przez uczelnie w kwocie maksymalnie 25 tys. zł, przyjmując te same proporcje i realną
62
wysokość stypendium przyznanego na rok akademicki 2012/2013 (22 tys. zł), łączny
koszt przyznania stypendium za wybitne osiągnięcia dla 12 doktorantów jednostek
naukowych nie powinien przekroczyć kwoty 264 tys. zł., z czego maksymalnie
154 tys. zł (7 stypendiów) – dla doktorantów instytutów naukowych PAN (część 28)
i 110 tys. zł – łącznie dla doktorantów jednostek finansowanych przez właściwych
ministrów, tj. ministra właściwego ds. zdrowia, ministra właściwego ds. gospodarki,
ministra właściwego ds. środowiska, ministra właściwego ds. rolnictwa oraz Ministra
Obrony Narodowej (czyli koszt 22 tys. zł stypendium przyznawanego przez każdego
z wymienionych ministrów). Liczba stypendiów i ich wysokość może być jednak
ustalona przez właściwych ministrów i Prezesa PAN na niższym lub wyższym poziomie
(rozwiązanie to ma charakter fakultatywny), np. Minister Zdrowia deklaruje przyznanie
3 stypendiów i przeznaczenie na ten cel 60 tys. zł w ramach posiadanych przez niego
środków. Zatem odpowiednie środki na ten cel będą wygospodarowywane w ramach
budżetu PAN i budżetów ministrów nadzorujących poszczególne instytuty badawcze.
Z tego też powodu powyższe kwoty nie zostały uwzględnione w zbiorczej tabeli ze
skutkami finansowymi ustawy.
Dodatkowych środków nie będzie wymagać również przyznanie prawa doktorantom
instytutów badawczych i instytutów naukowych PAN do otrzymywania pożyczek
i kredytów studenckich na podstawie ustawy z dnia 17 lipca 1998 r. o pożyczkach
i kredytach studenckich. Kredyty i pożyczki dla tej grupy doktorantów będą udzielane
w ramach środków, którymi obecnie dysponuje Fundusz Pożyczek i Kredytów
Studenckich.
3.1.3. Skutki budżetowe likwidacji kolegiów
Przedmiotowy projekt będzie miał wpływ na sektor finansów publicznych w zakresie
likwidacji wyłącznie 20 publicznych zakładów kształcenia nauczycieli prowadzonych
przez 4 samorządy województw i 1 samorząd miasta, ponieważ większość organów
prowadzących publiczne zakłady kształcenia nauczycieli podjęła już uchwały
intencyjne w sprawie zaprzestania rekrutacji na pierwszy rok i likwidacji:
− z końcem roku szkolnego 2013/2014 – 12 kolegiów,
− z końcem roku szkolnego 2014/2015 – 21 kolegiów (stan na dzień 6 września
2013 r.).
63
Ponadto, z końcem roku szkolnego 2012/2013 przestały funkcjonować w systemie
oświaty 2 zakłady kształcenia nauczycieli, gdyż włączono je z dniem 1 października
2013 r. w struktury szkolnictwa wyższego.
Publiczne zakłady kształcenia nauczycieli finansowane są z części oświatowej
subwencji ogólnej. W odniesieniu do 20 zakładów kształcenia nauczycieli, o których
mowa powyżej, w 2013 r. naliczono jednostkom samorządu terytorialnego kwotę
44.095 tys. zł, uwzględniając 4.359 słuchaczy kolegiów i 110 wychowanków
internatów.
Stosownie do art. 27 i art. 28 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.) sposób
ustalania subwencji oświatowej jest wprost przesądzony ustawą, a kwota subwencji
określana jest corocznie w ustawie budżetowej. Podstawę działań zmierzających do
zaplanowania w kolejnych latach budżetowych środków ujmowanych w części
oświatowej subwencji ogólnej stanowi przepis art. 28 ust. 1 ww. ustawy. W świetle
powyższego kwotę przeznaczoną na część oświatową subwencji ogólnej dla wszystkich
jednostek samorządu terytorialnego ustala się w wysokości łącznej kwoty części
oświatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej niż przyjęta w ustawie budżetowej w roku
bazowym, skorygowanej o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych
zadań oświatowych.
Podziału subwencji oświatowej – po odliczeniu rezerwy ustawowej – między gminy,
powiaty i województwa samorządowe dokonuje się według kryteriów ustalonych przez
ministra właściwego ds. oświaty i wychowania, zgodnie z zasadami przyjmowanymi
w rozporządzeniu w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla
jednostek samorządu terytorialnego w danym roku, biorąc pod uwagę zakres
realizowanych przez te jednostki zadań oświatowych, z uwzględnieniem
w szczególności typów i rodzajów szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez
jednostki, stopni awansu zawodowego nauczycieli oraz liczby uczniów i wychowanków
w tych szkołach i placówkach oświatowych (art. 28 ust. 5 i 6).
Zakres zadań oświatowych realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu
terytorialnego, stanowiący podstawę do naliczenia subwencji oświatowej na dany rok
budżetowy, określany jest na podstawie danych o liczbie:
− uczniów (wychowanków) wykazanych w systemie informacji oświatowej (według
stanu na dzień 30 września i dzień 10 października roku poprzedzającego rok
64
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik

-
2085-cz-2
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei