eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2085
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198

2085-cz-1

pomniejszono  jednak  o  koszty  badań  lekarskich,  które  będą  finansować  uczelnie.  Na 
potrzeby obliczeń przyjęto, że na każdego nauczyciela akademickiego przebywającego 
na  urlopie  dla  poratowania  zdrowia  (przyjęto  górną  granicę,  tj. 2% wszystkich 
nauczycieli akademickich) przypadać będą średnio 3 badania lekarskie (wliczając w to 
dodatkowe  badania  pomocnicze  oraz  koszty  badań  w  trakcie  ewentualnej  procedury 
odwoławczej), o średnim koszcie 150 zł. W efekcie obliczono, że łączne korzyści dla 
uczelni  publicznych  w  związku  ze  zmianami  w  zakresie  urlopów  dla  poratowania 
zdrowia wyniosą ok. 2,5 mln zł rocznie. 
Uczelnie publiczne osiągną również korzyści dzięki zastąpieniu formularzy GUS S-10, 
S-11 i S-12 danymi zawartymi w Systemie POL-on. Zgodnie z szacunkami GUS koszt 
dla jednej uczelni na przygotowanie danych do formularzy oraz wprowadzenie ich do 
odpowiedniego  portalu  wynosi  średnio  ok.  16  godzin  pracy  jednego  pracownika 
rocznie.  Uwzględniając  średnie  wynagrodzenie  pracowników  uczelni  niebędących 
nauczycielami  akademickimi  szacuje  się,  że  rocznie  uczelnie  publiczne  uzyskają 
oszczędności  w  wysokości  ponad  50  tys.  zł.  MNiSW  przewiduje,  że  rezygnacja 
z formularzy nastąpi w 2016 r.  
Nie  zostały  natomiast  uwzględnione  w  tabeli  skutki  finansowe  związane 
z zaprzestaniem pozyskiwania przez GUS danych od uczelni w ramach formularzy oraz 
przekazaniem procesu weryfikacji i walidacji tych danych do MNiSW. Obecnie GUS 
przeznacza  na  te  działania  184  tys.  zł  rocznie.  Ewentualne  przesunięcia  środków 
związane z tymi zmianami zależeć będą od organizacji badań, co na obecnym etapie nie 
jest jeszcze możliwe do określenia. 
Koszty 
W  obliczeniach  uwzględniono  koszty  obsługi  repozytorium  prac  dyplomowych  po 
stronie  uczelni.  Założono,  że  roczna  liczba  absolwentów  na uczelniach publicznych 
wynosić  będzie  300  tys.  (jest  to  liczba  tylko  nieco  mniejsza  niż  liczba  absolwentów 
w roku  2011,  jest  to  zatem  szacunek  zawyżający  koszty,  ponieważ  z  powodu  zmian 
demograficznych  liczba  absolwentów  będzie  spadać).  Koszt  zarządzania systemem 
antyplagiatowym  na  uczelniach  został  określony  na  podstawie  szacunków  firm 
zarządzających obecnie systemami antyplagiatowymi, a następnie zestawiony z liczbą 
prac dyplomowych. W efekcie uzyskano kwotę 3 zł na jedną pracę. 
Uczelnie  poniosą  również  koszty  w  związku  z  obowiązkiem  wprowadzenia  do 
repozytorium prac dyplomowych, których pozytywna obrona odbyła się po 30 września 
70 
 
2009  r.  Łącznie  uczelnie  publiczne  będą  zobowiązane  do  wprowadzenia  do 
repozytorium ok. 1,5 mln prac. Założono, że wprowadzenie jednej pracy dyplomowej 
wymagać  będzie  ok.  4  minut  pracy  pracownika  niebędącego  nauczycielem 
akademickim.  Jako  że  uczelnie  będą  miały  czas  na  wprowadzenie  prac do 2016 r. 
łączny koszt został podzielony równomiernie na lata 2014–2016. 
Dodatkowymi kosztami  dla  uczelni  oraz  pozostałych  jednostek  zobowiązanych  do 
przekazywania informacji do Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce 
i Szkolnictwie  Wyższym  „POL-on”  będą  koszty  związane  z  rozszerzeniem  systemu. 
Przy obliczeniach kosztów założono, że w przypadku obsługi przez jednostki modułu 
obejmującego  doktorantów  nakładem  potrzebnym  do  obsługi  jednego  rekordu  będzie 
6 minut  czasu  pracy  osoby  o  przeciętnym  wynagrodzeniu  pracownika  uczelni 
niebędącego nauczycielem akademickim. Założono przy tym, że liczba doktorantów na 
uczelniach publicznych, w jednostkach PAN oraz w Centrum Medycznym Kształcenia 
Podyplomowego (CKMP) ustabilizuje się na poziomie 45 tys. 
Pozostałe  koszty  związane  z  rozszerzeniem  systemu  POL-on,  ze  względu  na  ich 
znacznie  mniejszy  zasięg,  z  punktu  widzenia  skutków  finansowych  ustawy  są 
zaniedbywalne. 
Nie  wpłynie  natomiast  na  powstanie  dodatkowych  kosztów  po  stronie  uczelni 
obowiązek  zapewnienia  praktyk  zawodowych  na  studiach  na  profilu  praktycznym. 
Praktyki  stanowić  będą  część  programu  studiów  na  profilu  praktycznym,  co  będzie 
odróżniać  ten  profil  od  profilu  ogólnoakademickiego  (gdzie  częstszą  formą  zajęć  są 
wykłady).  Zatem  uczelnie  modyfikując  odpowiednio  program  kształcenia  i  strukturę 
zatrudnienia  nie  poniosą  dodatkowych  kosztów.  Modyfikacja  struktury zatrudnienia 
będzie możliwa m.in. dzięki zmianom w minimum kadrowym (możliwość zatrudniania 
praktyków  w  niepełnym  wymiarze  czasu  pracy),  które  sprzyjać  będą  ograniczeniu 
zapotrzebowania uczelni na samodzielnych pracowników naukowych i osoby ze 
stopniem  doktora.  Należy  podkreślić,  że  już  dziś  funkcjonują  uczelnie,  w  których 
programach kształcenia znajduje się wymóg nawet półrocznych praktyk, co potwierdza, 
że  organizacja  praktyk  możliwa  jest  w  ramach  środków,  którymi  obecnie  dysponują 
uczelnie. 
Zbiorcze skutki finansowe proponowanej ustawy dla jednostek sektora finansów 
publicznych  przedstawia  poniższa  tabela  (kwoty  w  tysiącach,  w  cenach  stałych 
z 2012 r.): 
71 
 
Wyszczególnienie 
2014 r.  2015 r.   2016 r.  2017 r.  2018 r.  2019 r.  2020 r.  2021 r.  2022 r.  2023 r. 
Budżety uczelni publicznych oraz pozostałych 
jednostek sektora finansów publicznych 

4148 
4114 
4124 
4953 
4890 
4822 
4771 
4724 
4694 
4685 
(przychody – koszty) 
Przychody uczelni publicznych, w tym: 
6048 
6014 
6024 
5972 
5909 
5841 
5790 
5743 
5713 
5704 
Przychody z tytułu większej liczby studentów 
(korzystających z procedury potwierdzania 
3506 
3472 
3426 
3374 
3311 
3243 
3192 
3145 
3115 
3106 
efektów kształcenia) 
Oszczędności w związku ze zmianami w zakresie 
urlopów dla poratowania zdrowia nauczycieli 
2542 
2542 
2542 
2542 
2542 
2542 
2542 
2542 
2542 
2542 
akademickich 
Oszczędności uczelni publicznych z tytułu 
ograniczenia sprawozdawczości GUS


56 
56 
56 
56 
56 
56 
56 
56 
 
Koszty dla uczelni publicznych oraz pozostałych 
jednostek, które obejmie rozszerzenie Systemu 
-1900 
-1900 
-1900 
-1019 
-1019 
-1019 
-1019 
-1019 
-1019 
-1019 
„POL-on”, w tym: 
Koszty wynikające z obsługi dodatkowych 
modułów Systemu „POL-on” przez uczelnie 
publiczne oraz pozostałe jednostki (koszt czasu 
-119 
-119 
-119 
-119 
-119 
-119 
-119 
-119 
-119 
-119 
pracy) 
Koszty obsługi systemu antyplagiatowego przez 
-900 
-900 
-900 
-900 
-900 
-900 
-900 
-900 
-900 
-900 
uczelnie publiczne 
72 
 
Koszt wprowadzenia prac dyplomowych 
obronionych po 30 września 2009 r. do 
-881 
-881 
-881 







repozytorium prac dyplomowych 
Budżet państwa – koszty (pokrywane w ramach 
środków będących w dyspozycji ministra 
-735 
-653 
-1705 
-1705 
-1705 
-1705 
-1705 
-1705 
-1705 
-1705 
właściwego ds. szkolnictwa wyższego – część 38 
budżetu), w tym: 
Budowa repozytorium prac dyplomowych 
-300 









(15 proc.) 
Utrzymanie repozytorium prac dyplomowych (do 

-157 
-1045 
-1045 
-1045 
-1045 
-1045 
-1045 
-1045 
-1045 
2015 r. – 15 proc.) 
Rozszerzenie Systemu „POL-on” (15 proc.) 
-150 
-180 








Dodatkowe koszty utrzymania Systemu  
-30 
-61 
-405 
-405 
-405 
-405 
-405 
-405 
-405 
-405 
„POL-on” (do 2015 r. – 15 proc.) 
Koszt działania Konwentu Rzeczników 
-160 
-160 
-160 
-160 
-160 
-160 
-160 
-160 
-160 
-160 
Koszt pracy pracowników MNiSW w związku ze 
zwiększeniem liczby zadań
-95 
-95 
-95 
-95 
-95 
-95 
-95 
-95 
-95 
-95 
 
Środki europejskie (koszty) 
-2720 
-2253 








Budowa repozytorium prac dyplomowych 
-1700 









(85 proc.) 
73 
 
Utrzymanie repozytorium prac dyplomowych (do 

-888 








2015 r. – 85 proc.) 
Rozszerzenie Systemu „POL-on” (85 proc.) 
-850 
-1020 








Dodatkowe koszty utrzymania Systemu  
-170 
-344 








„POL-on” (do 2015 r. – 85 proc.) 
Budżet jednostek samorządu terytorialnego 
-2867 
-2867 
-4384 







Razem (przychody – koszty) 
-2174 
-1658 
-1965 
3248 
3185 
3117 
3066 
3019 
2989 
2980 
74 
 
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 35 . [ 36 ] . 37 . 38

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: