Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
potrzeby obliczeń przyjęto, że na każdego nauczyciela akademickiego przebywającego
na urlopie dla poratowania zdrowia (przyjęto górną granicę, tj. 2% wszystkich
nauczycieli akademickich) przypadać będą średnio 3 badania lekarskie (wliczając w to
dodatkowe badania pomocnicze oraz koszty badań w trakcie ewentualnej procedury
odwoławczej), o średnim koszcie 150 zł. W efekcie obliczono, że łączne korzyści dla
uczelni publicznych w związku ze zmianami w zakresie urlopów dla poratowania
zdrowia wyniosą ok. 2,5 mln zł rocznie.
Uczelnie publiczne osiągną również korzyści dzięki zastąpieniu formularzy GUS S-10,
S-11 i S-12 danymi zawartymi w Systemie POL-on. Zgodnie z szacunkami GUS koszt
dla jednej uczelni na przygotowanie danych do formularzy oraz wprowadzenie ich do
odpowiedniego portalu wynosi średnio ok. 16 godzin pracy jednego pracownika
rocznie. Uwzględniając średnie wynagrodzenie pracowników uczelni niebędących
nauczycielami akademickimi szacuje się, że rocznie uczelnie publiczne uzyskają
oszczędności w wysokości ponad 50 tys. zł. MNiSW przewiduje, że rezygnacja
z formularzy nastąpi w 2016 r.
Nie zostały natomiast uwzględnione w tabeli skutki finansowe związane
z zaprzestaniem pozyskiwania przez GUS danych od uczelni w ramach formularzy oraz
przekazaniem procesu weryfikacji i walidacji tych danych do MNiSW. Obecnie GUS
przeznacza na te działania 184 tys. zł rocznie. Ewentualne przesunięcia środków
związane z tymi zmianami zależeć będą od organizacji badań, co na obecnym etapie nie
jest jeszcze możliwe do określenia.
Koszty
W obliczeniach uwzględniono koszty obsługi repozytorium prac dyplomowych po
stronie uczelni. Założono, że roczna liczba absolwentów na uczelniach publicznych
wynosić będzie 300 tys. (jest to liczba tylko nieco mniejsza niż liczba absolwentów
w roku 2011, jest to zatem szacunek zawyżający koszty, ponieważ z powodu zmian
demograficznych liczba absolwentów będzie spadać). Koszt zarządzania systemem
antyplagiatowym na uczelniach został określony na podstawie szacunków firm
zarządzających obecnie systemami antyplagiatowymi, a następnie zestawiony z liczbą
prac dyplomowych. W efekcie uzyskano kwotę 3 zł na jedną pracę.
Uczelnie poniosą również koszty w związku z obowiązkiem wprowadzenia do
repozytorium prac dyplomowych, których pozytywna obrona odbyła się po 30 września
70
2009 r. Łącznie uczelnie publiczne będą zobowiązane do wprowadzenia do
repozytorium ok. 1,5 mln prac. Założono, że wprowadzenie jednej pracy dyplomowej
wymagać będzie ok. 4 minut pracy pracownika niebędącego nauczycielem
akademickim. Jako że uczelnie będą miały czas na wprowadzenie prac do 2016 r.
łączny koszt został podzielony równomiernie na lata 2014–2016.
Dodatkowymi kosztami dla uczelni oraz pozostałych jednostek zobowiązanych do
przekazywania informacji do Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce
i Szkolnictwie Wyższym „POL-on” będą koszty związane z rozszerzeniem systemu.
Przy obliczeniach kosztów założono, że w przypadku obsługi przez jednostki modułu
obejmującego doktorantów nakładem potrzebnym do obsługi jednego rekordu będzie
6 minut czasu pracy osoby o przeciętnym wynagrodzeniu pracownika uczelni
niebędącego nauczycielem akademickim. Założono przy tym, że liczba doktorantów na
uczelniach publicznych, w jednostkach PAN oraz w Centrum Medycznym Kształcenia
Podyplomowego (CKMP) ustabilizuje się na poziomie 45 tys.
Pozostałe koszty związane z rozszerzeniem systemu POL-on, ze względu na ich
znacznie mniejszy zasięg, z punktu widzenia skutków finansowych ustawy są
zaniedbywalne.
Nie wpłynie natomiast na powstanie dodatkowych kosztów po stronie uczelni
obowiązek zapewnienia praktyk zawodowych na studiach na profilu praktycznym.
Praktyki stanowić będą część programu studiów na profilu praktycznym, co będzie
odróżniać ten profil od profilu ogólnoakademickiego (gdzie częstszą formą zajęć są
wykłady). Zatem uczelnie modyfikując odpowiednio program kształcenia i strukturę
zatrudnienia nie poniosą dodatkowych kosztów. Modyfikacja struktury zatrudnienia
będzie możliwa m.in. dzięki zmianom w minimum kadrowym (możliwość zatrudniania
praktyków w niepełnym wymiarze czasu pracy), które sprzyjać będą ograniczeniu
zapotrzebowania uczelni na samodzielnych pracowników naukowych i osoby ze
stopniem doktora. Należy podkreślić, że już dziś funkcjonują uczelnie, w których
programach kształcenia znajduje się wymóg nawet półrocznych praktyk, co potwierdza,
że organizacja praktyk możliwa jest w ramach środków, którymi obecnie dysponują
uczelnie.
Zbiorcze skutki finansowe proponowanej ustawy dla jednostek sektora finansów
publicznych przedstawia poniższa tabela (kwoty w tysiącach, w cenach stałych
z 2012 r.):
71
Wyszczególnienie
2014 r. 2015 r. 2016 r. 2017 r. 2018 r. 2019 r. 2020 r. 2021 r. 2022 r. 2023 r.
Budżety uczelni publicznych oraz pozostałych
jednostek sektora finansów publicznych
4148
4114
4124
4953
4890
4822
4771
4724
4694
4685
(przychody – koszty)
Przychody uczelni publicznych, w tym:
6048
6014
6024
5972
5909
5841
5790
5743
5713
5704
Przychody z tytułu większej liczby studentów
(korzystających z procedury potwierdzania
3506
3472
3426
3374
3311
3243
3192
3145
3115
3106
efektów kształcenia)
Oszczędności w związku ze zmianami w zakresie
urlopów dla poratowania zdrowia nauczycieli
2542
2542
2542
2542
2542
2542
2542
2542
2542
2542
akademickich
Oszczędności uczelni publicznych z tytułu
ograniczenia sprawozdawczości GUS
0
0
56
56
56
56
56
56
56
56
Koszty dla uczelni publicznych oraz pozostałych
jednostek, które obejmie rozszerzenie Systemu
-1900
-1900
-1900
-1019
-1019
-1019
-1019
-1019
-1019
-1019
„POL-on”, w tym:
Koszty wynikające z obsługi dodatkowych
modułów Systemu „POL-on” przez uczelnie
publiczne oraz pozostałe jednostki (koszt czasu
-119
-119
-119
-119
-119
-119
-119
-119
-119
-119
pracy)
Koszty obsługi systemu antyplagiatowego przez
-900
-900
-900
-900
-900
-900
-900
-900
-900
-900
uczelnie publiczne
72
Koszt wprowadzenia prac dyplomowych
obronionych po 30 września 2009 r. do
-881
-881
-881
0
0
0
0
0
0
0
repozytorium prac dyplomowych
Budżet państwa – koszty (pokrywane w ramach
środków będących w dyspozycji ministra
-735
-653
-1705
-1705
-1705
-1705
-1705
-1705
-1705
-1705
właściwego ds. szkolnictwa wyższego – część 38
budżetu), w tym:
Budowa repozytorium prac dyplomowych
-300
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(15 proc.)
Utrzymanie repozytorium prac dyplomowych (do
0
-157
-1045
-1045
-1045
-1045
-1045
-1045
-1045
-1045
2015 r. – 15 proc.)
Rozszerzenie Systemu „POL-on” (15 proc.)
-150
-180
0
0
0
0
0
0
0
0
Dodatkowe koszty utrzymania Systemu
-30
-61
-405
-405
-405
-405
-405
-405
-405
-405
„POL-on” (do 2015 r. – 15 proc.)
Koszt działania Konwentu Rzeczników
-160
-160
-160
-160
-160
-160
-160
-160
-160
-160
Koszt pracy pracowników MNiSW w związku ze
zwiększeniem liczby zadań
-95
-95
-95
-95
-95
-95
-95
-95
-95
-95
Środki europejskie (koszty)
-2720
-2253
0
0
0
0
0
0
0
0
Budowa repozytorium prac dyplomowych
-1700
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(85 proc.)
73
Utrzymanie repozytorium prac dyplomowych (do
0
-888
0
0
0
0
0
0
0
0
2015 r. – 85 proc.)
Rozszerzenie Systemu „POL-on” (85 proc.)
-850
-1020
0
0
0
0
0
0
0
0
Dodatkowe koszty utrzymania Systemu
-170
-344
0
0
0
0
0
0
0
0
„POL-on” (do 2015 r. – 85 proc.)
Budżet jednostek samorządu terytorialnego
-2867
-2867
-4384
0
0
0
0
0
0
0
Razem (przychody – koszty)
-2174
-1658
-1965
3248
3185
3117
3066
3019
2989
2980
74
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik

-
2085-cz-2
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei