Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
uczelni;
3. Statusu Polskiej Komisji Akredytacyjnej – w szczególności KRASP, powołując się
na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 25 lipca 2013 r. (SK 61/12), wnioskował
o zmianę zasad funkcjonowania Komisji (doprecyzowanie procedury odwoławczej od
opinii PKA oraz bezpośrednia kontrola sądowa rozstrzygnięć PKA, ilekroć kształtują
one sytuację innych podmiotów). Biorąc pod uwagę ww. wyrok Trybunału
Konstytucyjnego, wprowadzono przepisy uszczegóławiające zasady działania zespołu
odwoławczego wewnątrz PKA. Ponadto, dokonano zmian w zakresie „związania”
ministra opiniami PKA w przypadku podejmowania przez niego decyzji dotyczących
uprawnień do prowadzenia kierunków studiów;
4. Proponowanych zmian w sprawie nowych rozwiązań dotyczących komercjalizacji
wyników badań naukowych oraz przeniesienia praw własności intelektualnej na
twórców – KRASP oraz KRePSZ krytycznie odniosły się do nowych rozwiązań. Uwagi
wniosły też inne podmioty: RGNiSW, Obywatele Nauki, Stowarzyszenie TOP 500
Innovators, Rada Rzeczników Patentowych Szkolnictwa Wyższego, Rada Główna
Instytutów Badawczych, OPZZ, Narodowe Centrum Nauki, Akademia Młodych
Uczonych PAN.
Nie zrezygnowano z wprowadzenia ww. rozwiązania do ustawy, ponieważ powinno
zmotywować naukowców do aktywnego działania na rzecz komercjalizacji i usprawnić
transfer technologii z uczelni do gospodarki.
Zgłoszono wniosek o rozszerzenie grona beneficjentów zmian na wszystkich
pracowników, a nie tylko pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych. Uwaga
została uwzględniona. Wprowadzone przepisy będą przewidywały gwarantowanie praw
własności intelektualnej do wyników badań naukowych lub prac rozwojowych
pracownikom, doktorantom i studentom uczelni publicznej, a także pracownikom
i doktorantom instytutów naukowych PAN. Dokonano zgodnie z postulatami
środowiska akademickiego zmian w definicji komercjalizacji bezpośredniej
i pośredniej. Zgodnie z sugestiami podwyższono też maksymalną część dochodów
(30%), jaka przysługiwałaby uczelni w przypadku komercjalizacji wyników badań lub
prac rozwojowych przez pracownika, studenta lub doktoranta prowadzonej przy
wsparciu uczelni. Natomiast wyjaśnienia wymaga uwaga KRASP, iż proponowane
zmiany spowodują problemy z odliczaniem podatku VAT z projektów badawczych
55
i uwłaszczenie prawami majątkowymi naukowców spowoduje wzrost kosztów
realizacji projektów. Uwaga jest nieuzasadniona. Po uwłaszczeniu pracowników,
doktorantów i studentów nie dojdzie do podwyższenia kosztów realizacji projektów.
Sytuacja uczelni publicznych i instytutów naukowych w zakresie rozliczania VAT
w projektach po wprowadzeniu uwłaszczenia ulegnie radyklanej poprawie, gdyż VAT
będzie mógł być kosztem kwalifikowalnym;
5. Propozycji zmian dotyczących odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli
akademickich – RGNiSW, KRASP oraz KRePSZ krytycznie odniosły się do propozycji
zmian w przepisach dotyczących uprawnień ministra do wszczynania postępowań
wyjaśniających w przypadku ich niewszczęcia w uczelniach, jak również powołania
Konwentu Rzeczników. Uwzględniono postulat nieingerowania w postępowania
dyscyplinarne na uczelniach, natomiast utrzymano obowiązek rzeczników
dyscyplinarnych do zawiadomienia rektora i ministra nadzorującego o niewszczęciu
postępowania. Przepisy dotyczące Konwentu Rzeczników zostały, po doprecyzowaniu,
utrzymane w projekcie. Zgłoszono również szereg uwag doprecyzowujących
i techniczno-redakcyjnych, które w przeważającej większości zostały uwzględnione;
6. Monitoringu losów absolwentów – PSRP postulował utrzymanie obowiązku
prowadzenia monitoringu karier także przez uczelnie. W projekcie od początku, poza
centralnym prowadzeniem monitoringu karier zawodowych absolwentów pozostawiono
możliwość prowadzenia monitoringu przez uczelnię. Uczelnie powinny być
zainteresowane kontynuacją tego zadania, ponieważ w przepisach rozporządzenia
prowadzenie monitoringu i wykorzystywanie wniosków z monitoringu w zakresie
doskonalenia programów kształcenia będzie jednym z elementów oceny programowej
PKA – oceny wyróżniającej (uwzględniony wniosek Rzecznika Praw Absolwenta).
Pozwoli to też na uwzględnienie specyfiki określonych uczelni np. morskich,
artystycznych. KRASP, PKA i Obywatele Nauki podnieśli kwestie dotyczące ochrony
danych osobowych absolwenta i zakresu wymaganych danych przekazywanych do
ZUS. Uwzględnienie w analizie danych informacji o regionie zatrudnienia absolwenta
jest kluczowe dla rzetelności monitorowania. Poziom bezrobocia i poziom zarobków
jest w Polsce silnie zróżnicowany regionalnie. Porównywanie „jedną miarą” losów
zawodowych absolwentów mieszkających np. w Warszawie i absolwentów
mieszkających np. w powiecie bartoszyckim narażałoby prowadzony przez ministra
monitoring na uprawniony zarzut nierzetelności ze strony uczelni oraz opinii publicznej.
56
Ze względu na interes ochrony danych osobowych zaproponowano jednak ograniczenie
dokładności przekazywanej przez ZUS informacji o regionie pracy absolwenta do
maksymalnie dużego i ludnego obszaru geograficznego i przyjęcie za punkt odniesienia
poziomu dokładności stosowanego przez GUS do podawania danych statystycznych
nt. rynku pracy. Za najwłaściwszy poziom dokładności przyjęto trzy pierwsze cyfry
kodu pocztowego (pominięcie dwóch ostatnich cyfr), co zasadniczo odpowiada
dzisiejszym powiatom, średnim miastom i umownym częściom największych miast.
Z danych przekazanych przez ZUS osoba upoważniona do dostępu do nich mogłaby
potencjalnie dowiedzieć się więc tylko tyle, że absolwent pracuje na terenie powiatu
jarosławskiego, miasta Toruń albo jednej z dzielnic m.st. Warszawy. Dane
przekazywane przez ZUS ministrowi będą w pełni zanonimizowane (pozbawione
numeru PESEL a także wszelkich innych danych określających tożsamość danej osoby,
takich jak imię i nazwisko itp.). Nie ma zatem możliwości bezpośredniej identyfikacji
osoby, której te dane dotyczą;
7. Systemu POL-on – uwagi dotyczyły zakresu zbieranych danych oraz kwestii ochrony
danych osobowych. Nowe przepisy są tworzone w ścisłej, oficjalnej i roboczej
współpracy z GIODO, zarówno na etapie założeń do projektu ustawy, jak i projektu
ustawy. Zarzut KRASP dotyczący gromadzenia danych niezgodnie z Konstytucją RP
jest niczym nieuzasadniony. Minister zbiera dane określone w ustawie zgodnie z celami
i zadaniami określonymi w ustawie. Dane te zbierane są zgodnie z przepisami ustawy
o ochronie danych osobowych.
W projekcie ustawy w nazwie wykazu nauczycieli akademickich i pracowników
naukowych zostaną wykreślone wyrazy „lub pracownika niebędącego nauczycielem
akademickim”. Przepisy dotyczące zbierania danych o pracownikach prowadzących
badania naukowe niebędących nauczycielami akademickimi zostały przeniesione do
nowelizowanej ustawy o zasadach finansowania nauki. Dane te będą wykorzystywane
do podziału dotacji na badania statutowe. Zapewniono Prezesowi PAN dostęp do
danych zawartych w ogólnopolskim wykazie nauczycieli akademickich i pracowników
naukowych.
Po wnikliwej analizie uwag i opinii, przyjęto, że w formie danych zagregowanych
zbierane będą informacje na temat słuchaczy studiów podyplomowych, dane niezbędne
do prawidłowego wypełnienia kwestionariuszy statystycznych dla organizacji
międzynarodowych w zakresie mobilności dotyczące studentów, słuchaczy studiów
57
podyplomowych i doktorantów, jak również absolwentów tych poziomów kształcenia
oraz inne dane obecnie zbierane na formularzach GUS S-10, S-11 i S-12, których
pozyskanie nie będzie możliwe z ogólnopolskiego wykazu studentów i ogólnopolskiego
wykazu doktorantów. Dane te (zagregowane) będą zbierane m.in. z uwagi na
konieczność udostępniania ich GUS-owi w zakresie wynikającym z programu badań
statystyki publicznej. Natomiast dane dotyczące studentów i doktorantów zbierane są
z uwagi na podział dotacji budżetowej (dotacji podstawowej i dotacji na pomoc
materialną dla studentów i doktorantów oraz dotacji projakościowej). Uczelnie nie będą
obciążone dodatkowym zbieraniem danych do systemu POL-on. Zakres danych
w rozszerzonym systemie POL-on zasadniczo nie wychodzi poza zakres danych
zbieranych już przez uczelnie. Jedynym wyjątkiem będą informacje zbierane w celu
wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) dotyczące tworzenia
i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie. Nowe przepisy
docelowo zwolnią uczelnie z przekazywania danych do GUS-u z wyjątkiem danych na
formularzu F-01/s, które będą przekazywane na dotychczasowych zasadach. Dane
o studentach studiujących odpłatnie są i będą zbierane w systemie POL-on z uwagi na
konieczność realizacji przepisów, które uprawniają studenta do pobierania stypendiów
za wyniki w nauce lub stypendium socjalnego lub stypendium dla niepełnosprawnych
tylko na jednym kierunku studiów bez względu na to czy są to studia płatne czy
bezpłatne, uczelnia publiczna czy niepubliczna, pierwsze czy kolejne studia. Nadzór
nad realizacją tego przepisu przez uczelnie jest istotny z uwagi na wydatkowanie dotacji
budżetowej;
8. Definicji profilu ogólnoakademickiego i praktycznego – zmieniono definicje tych
określeń, uwzględniając sugestie KRASP i PKA;
9. Podpisywania umów ze studentami w sprawie warunków odpłatności za studia – do
proponowanego rozwiązania pozytywnie odniósł się PSRP, natomiast KRASP wskazał,
że dotychczasowe regulacje dotyczące zawierania umów ze studentami, doktorantami
i słuchaczami studiów podyplomowych należy pozostawić bez zmian. Została
uwzględniona uwaga PSRP, iż jeżeli student nie podpisze umowy w określonym
terminie zostanie skreślony z listy studentów;
10. Zmian w zakresie nadawania statusu KNOW, tj. nieokreślenia, o jaką ocenę PKA
chodzi w przypadku określenia jej jako warunku ubiegania się o nadanie statusu
58
KNOW, oraz kwestii ograniczenia liczby KNOW w jednym obszarze wiedzy
i kształcenia maksymalnie do 3 – uwagi te zostały zgłoszone przez RGNiSW. KRUA-
-KRASP wskazała na potrzebę doprecyzowania przepisów wskazując, iż wydziały
uczelni artystycznych, starając się o status KNOW będą musiały udokumentować
jedynie podejmowanie współpracy z otoczeniem społecznym, a nie społeczno-
-gospodarczym. Dodatkowo PAN zgłosiła uwagę, która wskazuje na ograniczenie
możliwości współpracy jednostek naukowych, w tym instytutów naukowych PAN,
w ramach jednostek, które mogą ubiegać się o uzyskanie statusu KNOW – odnosi się to
centrum naukowego, o którym mowa w art. 31 ust. 1 ustawy PSW, i konsorcjum
naukowego. Niektóre uwagi nie zostały uwzględnione – konkretne przepisy funkcjonują
obecnie w ustawie i zostały jedynie przeniesione do nowelizacji ustawy (np. kwestia
ograniczenia liczby KNOW w jednym obszarze wiedzy i kształcenia maksymalnie do
3 funkcjonuje obecnie w przepisach). Minister nie podzielił również uwagi PAN,
ponieważ KNOW jest regulowany na podstawie ustawy – Prawo o szkolnictwie
wyższym oraz finansowany z dotacji projakościowej wypłacanej z części budżetowej
38 – Szkolnictwo wyższe. Dlatego też w większym stopniu powinien wspierać
jednostki funkcjonujące w uczelniach, współpracujące z innymi podmiotami
naukowymi, niż inne jednostki naukowe. Uwzględniono natomiast uwagę RGNiSW
dotyczącą doprecyzowania, że warunkiem ubiegania się o KNOW jest posiadanie co
najmniej pozytywnej oceny PKA;
11. Za wkraczające w autonomię uczelni uznano, aby rozporządzenie ministra określało
sposób i zakres oceny okresowej nauczycieli akademickich. Ocena okresowa musi
uwzględniać misję i strategię danej jednostki (motywując pracowników do realizacji
postawionych celów), a zatem musi być systemem zindywidualizowanym – nie może
być schematem powielanym przez wszystkie jednostki. O odrzucenie proponowanego
rozwiązania wnioskowały: KRASP, KRePSZ, RGNiSW, KEJN, Obywatele Nauki,
KSN NSZZ „Solidarność”. Uwagi uwzględniono;
12. Minister nie uwzględnił ponownych uwag PSRP i KRASP dotyczących przepisów
określających obligatoryjność pracy dyplomowej. Uwaga nie została uwzględniona.
Weryfikacja efektów kształcenia na każdym etapie kształcenia należy do
fundamentalnych zasad funkcjonowania systemu KRK, a praca dyplomowa pozwala na
ostateczną weryfikację zrealizowanych przez studenta efektów kształcenia zakładanych
w programie kształcenia;
59
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik

-
2085-cz-2
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei