Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
dyplomu będą w kompetencji rad jednostek organizacyjnych, natomiast komisja będzie
miała tylko część uprawnień, tak jak obecnie przy wspólnym przewodzie doktorskim
prowadzonym z uczelnią zagraniczną. Dyplom będzie wydawany w jednej dziedzinie
w zakresie dyscypliny wiodącej, w którą osoba ubiegająca się o stopień doktora wniosła
największy wkład naukowy.
5. Zmiany w przepisach dotyczących nadzoru nad uczelniami.
Uwagi w tym zakresie przedstawiły: KRASP, KRePSZ, RGNiSW, PKA, PSRP, Forum
Uczelni Ekonomicznych, Lewiatan.
Podnoszono, że proponowane zmiany dotyczące usprawniania trybu zawieszania
i cofania uprawnień do kierunków muszą dotyczyć w równym stopniu uczelni
publicznych, jak niepublicznych – taka jest intencja MNiSW, a nieścisłość w tym
zakresie została wyeliminowana. Nie uwzględniono uwag dotyczących zbyt krótkiego
terminu na realizację obowiązku informowania przez uczelnie o niespełnianiu minimum
kadrowego, ani zbyt odległego terminu na złożenie ponownego wniosku o uprawnienie
do prowadzenia kierunku po jego cofnięciu. Zmiany te mają na celu zapewnienie
prawidłowego funkcjonowania uczelni i ochronę jakości kształcenia. W odniesieniu do
wątpliwości dotyczących wprowadzania nieprawomocnych decyzji na tzw. „Listę
ostrzeżeń” proponuje się obecnie wprowadzenie dwóch list: a) informującej
o zakończonych postępowaniach (prawomocne decyzje w sprawie zawieszenia
i cofnięcia uprawnień, likwidacji uczelni) oraz b) zawierającej informacje o toczących
się postępowaniach. Listy te mają stanowić rzetelną informację dla kandydatów na
studia. Celem wprowadzenia tych list ostrzeżeń jest wpływanie na ograniczenie
rekrutacji na studia prowadzone nierzetelnie albo z naruszeniem prawa, w tym praw
studentów.
Lewiatan wskazywał na brak podstaw do obciążania majątku założyciela uczelni
kosztami związanymi z likwidacją uczelni niepublicznej. Obecnie założyciel uczelni
zobowiązany będzie do pokrywania z własnego majątku kosztów wynagrodzenia
powoływanego przez niego likwidatora uczelni. Zasada ta będzie dotyczyła przypadku,
gdy koszty likwidacji uczelni przekroczą jej majątek. Koszty wynagrodzenia
likwidatora nie powinny być pokrywane z budżetu państwa.
50
6. Zmiany dotyczące pracy dyplomowej.
Uwagi w zakresie propozycji wprowadzenia definicji pracy dyplomowej,
obligatoryjności pracy na pierwszym i drugim stopniu studiów, a także wprowadzenia
obowiązku przekazywania prac do Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym oraz
sprawdzania ich w systemie antyplagiatowym zgłosiły: KRASP, RGNiSW, KRZaSP,
KRePSZ, Lewiatan, Forum Uczelni Ekonomicznych, Parlament Studentów
Rzeczypospolitej Polskiej (PSRP), KSN NSZZ „Solidarność” oraz niektóre uczelnie.
Przygotowanie pracy dyplomowej jako jednego z warunków uzyskania dyplomu
obowiązuje już na podstawie przepisów rozporządzenia dotyczącego tytułów
zawodowych i warunków wydawania dyplomów, a także rozporządzenia w sprawie
dokumentacji przebiegu studiów. Praca dyplomowa jest jednym ze sposobów
weryfikacji efektów kształcenia zgodnym z KRK. Jest także istotnym elementem oceny
kształcenia dokonywanej przez Polską Komisję Akredytacyjną, dlatego propozycje
rozwiązań w tym zakresie zostają podtrzymane.
7. Pozostałe zagadnienia.
KRASP, KRePSZ oraz Forum Uczelni Ekonomicznych zgłosiły wątpliwości co do
konieczności wprowadzania terminu na podpisywanie umów o odpłatności za studia.
Natomiast środowisko studenckie uznało, że termin podpisywania umów z kandydatami
do dnia immatrykulacji jest zbyt krótki. Zgodnie z obecnie zaproponowanym
rozwiązaniem uczelnia będzie obowiązana do dopełnienia tego terminu nie później niż
30 dni po rozpoczęciu zajęć, przy jednoczesnym zobowiązaniu uczelni, że opłaty,
w tym za studia, będą mogły być pobierane dopiero po podpisaniu umowy.
PSRP aprobując propozycję przyznawania stypendium dla najlepszych studentów
pierwszego roku studiów wyraził sprzeciw wobec oparcia tego systemu o wyniki
postępowania rekrutacyjnego. Wątpliwości w tym zakresie zgłosili także KRePSZ
i Konferencja Episkopatu Polski. W opinii PSRP należałoby rozważyć przyznawanie
tych stypendiów na szczeblu centralnym na podstawie jednolitych w skali kraju
kryteriów czy wprowadzenie dodatkowych kryteriów ich przyznawania przez rektora.
Założono, że stypendia będą przyznawane na podstawie wysokiej liczby punktów
uzyskanych na maturze z tych przedmiotów, które brane są pod uwagę przy rekrutacji
na określony kierunek studiów w danej uczelni lub na podstawie liczby punktów
przyznanych w postępowaniu kwalifikacyjnym (uwzględniono stanowisko Konferencji
Rektorów Uczelni Artystycznych, biorąc pod uwagę specyfikę tych uczelni). Na etapie
51
rozpatrywania projektu przez Radę Ministrów odstąpiono od proponowanych w tym
zakresie rozwiązań.
PSRP wnioskował o przywrócenie możliwości ubiegania się o stypendia o charakterze
motywacyjnym na wszystkich kierunkach studiów. Uwaga nie mogła być rozpatrzona
pozytywnie. Zwiększeniu liczby tych stypendiów wypłacanych z funduszu pomocy
materialnej wpłynęłoby na ograniczenie liczby lub wysokości stypendiów socjalnych.
Wniosek studentów o określenie w drodze rozporządzenia warunków, jakim powinny
odpowiadać postanowienia uczelnianych regulaminów studiów został uwzględniony.
PSRP wnioskował również o zachowanie praw studenckich przez absolwentów studiów
pierwszego stopnia do dnia 31 października roku, w którym ukończyli studia,
uzasadniając tę propozycję zwolnieniem pracodawców z odprowadzania składek ZUS
od umów cywilno-prawnych związanych z czasowym zatrudnieniem tych absolwentów.
Uwaga ta nie mogła być uwzględniona ze względu na skutki finansowe dla budżetu
państwa.
PAN zgłosiła wniosek w sprawie dofinansowania funkcjonowania organów samorządu
doktorantów PAN. Uwaga nie została uwzględniona. Krajowa Reprezentacja
Doktorantów, która reprezentuje wszystkich doktorantów zarówno studiów
doktoranckich prowadzonych w uczelni, jak i instytutach naukowych PAN, otrzymuje
dofinansowanie. MNiSW nie widzi też braku podstaw formalnych do finansowania
takiej działalności przez PAN.
RGNiSW, KSN NSZZ „Solidarność”, Lewiatan, KRePSZ, Komitet Naukoznawstwa
PAN uznały za niezasadne wprowadzenie delegacji do wydania rozporządzenia
w sprawie sposobu i trybu dokonywania oceny okresowej nauczycieli akademickich.
Uwagi nie zostały wówczas uwzględnione – celem zaproponowanego rozwiązania,
uwzględniającego postulaty środowiska studenckiego, jest uzyskiwanie rzetelnych
i obiektywnych informacji koniecznych do prawidłowego funkcjonowania uczelni.
W związku z uwagami KRASP i Narodowego Centrum Nauki rozszerzono listę
zwolnień z obowiązku przeprowadzania konkursu na stanowiska w uczelni. Zwolnienie
to będzie dotyczyć nauczycieli akademickich skierowanych do pracy na podstawie
umów międzynarodowych przez instytucje zagraniczne oraz laureatów
międzynarodowych i krajowych (w tym NCN i NCBiR) konkursów na realizację
projektów badawczych (na czas realizacji tych projektów). Ponadto nie będzie
wymagało przeprowadzania konkursu przedłużenie umowy w przypadku zmiany
52
warunków pracy na tym samym stanowisku, jeżeli pierwsza umowa była zawarta na
czas nie krótszy niż trzy lata.
Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP i KSN NSZZ „Solidarność” zgłosiły
sprzeciw wobec propozycji uchylenia przepisu umożliwiającego zawarcie
ponadzakładowego układu zbiorowego pracy dla cywilnych pracowników uczelni
publicznych. Uwaga nie została uwzględniona, ponieważ minister nie jest pracodawcą
dla cywilnych pracowników uczelni publicznych. Należy podkreślić, iż to rektorzy
uczelni publicznych odpowiadają za prowadzenie gospodarki finansowej uczelni, w tym
jako pracodawcy, za zarządzanie środkami na wynagrodzenia pracowników. Ma to
istotne znaczenie w kontekście treści art. 151 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym
środki na wynagrodzenia dla pracowników uczelni publicznej określa senat w ramach
środków posiadanych przez uczelnię pochodzących z dotacji budżetowych
i z przychodów własnych.
Politechnika Krakowska, Komitet Nauk o Kulturze PAN przedstawiły uwagi dotyczące
zbyt krótkiego czasu trwania poszczególnych elementów procedury habilitacyjnej,
zwłaszcza w obszarze nauk humanistycznych i społecznych oraz braku możliwości
zaprezentowania swojej sylwetki naukowej oraz twórczej (poza autoreferatem)
bezpośrednio komisji habilitacyjnej. Według Politechniki Krakowskiej kandydat
pozbawiony został także możliwości polemiki naukowej. Taka możliwość powinna być
dopuszczona – na wniosek komisji lub habilitanta. W obecnej procedurze nie ma
możliwości sprawdzenia czy kandydat posiada wystarczające umiejętności do
prowadzenia wykładów. Uwagi nie zostały uwzględnione. Jednym z priorytetów
reformy szkolnictwa wyższego w 2011 r. było skrócenie procedury habilitacyjnej.
Istnieje możliwość zorganizowania rozmowy z kandydatem, a w przypadku woli
zatrudnienia habilitanta w drodze konkursu – weryfikacji umiejętności prowadzenia
wykładu.
Uwagi dotyczące procedury uzyskania tytułu naukowego profesora zgłosiły: Rada
Główna Instytutów Badawczych, Rada Młodych Naukowców, Konferencja Episkopatu
Polski oraz KSN NSZZ „Solidarność”. Wnioskowano o modyfikację przepisu
określającego w procedurze wymóg wypromowania aż trzech doktorów. Uwaga nie
została uwzględniona. Osiągnięcia dydaktyczne, obok osiągnięć naukowych, są
podstawowymi warunkami uzyskania tytułu profesora.
53
W związku z propozycją nadania osobowości prawnej KRASP o nadanie osobowości
prawnej wystąpiły także KRZaSP i KRePSZ. Wniosek KRZaSP został uwzględniony.
Przyjęto, że osobowość prawna zostanie nadana tym konferencjom rektorów, które
mają umocowanie ustawowe.
Zrezygnowano z propozycji przeniesienia akademii wychowania fizycznego pod nadzór
ministra właściwego do spraw kultury fizycznej. KRASP, Kolegium Rektorów Szkół
Wyższych Krakowa oraz Polska Akademia Umiejętności zgłaszały konieczność
dokonania zmian w ustawie – Prawo zamówień publicznych w zakresie dostosowania
jej do potrzeb badań naukowych. Wnioskowana zmiana została uwzględniona
w przyjętym przez Radę Ministrów 9 lipca 2013 r. projekcie ustawy o zmianie ustawy –
Prawo zamówień publicznych.
Omówienie wyników konsultacji społecznych projektu ustawy
Najistotniejsze uwagi do projektu ustawy, które napłynęły do MNiSW, dotyczyły
w szczególności:
1. Propozycji wprowadzenia zasady rotacyjnego przewodniczenia pracom Rady
Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Przeciw takiemu rozwiązaniu opowiedziały
się: KRASP, KRePSZ, RGNiSW, Parlament Studentów RP, Obywatele Nauki, Rada
Młodych Naukowców, Komitet Polityki Naukowej. Wskazywano, że zagadnienia
ustrojowe Rady powinny pozostać w zakresie jej autonomii i być określone jedynie
w jej statucie. Na nadmierną ingerencję w zasady funkcjonowania Rady wskazywały
też OPZZ i Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP. Uwagi w tym zakresie zostały
uwzględnione; odstąpiono od projektowanej regulacji. Na wniosek RGNiSW
wprowadzono przepisy dotyczące udzielania Przewodniczącemu przez Radę Główną
Nauki i Szkolnictwa Wyższego corocznego absolutorium;
2. Przywrócenia regulacji przewidujących nadawanie statutów uczelni przez ministra,
w przypadku stwierdzenia niezgodności statutu z obowiązującym prawem oraz
dwukrotnego bezskutecznego wezwania do wprowadzenia zmian. Konferencje
rektorów, RGNiSW, Obywatele Nauki, Stowarzyszenie TOP 500 Innovators uznali
projektowane w tym zakresie rozwiązania za zbyt dużą ingerencję w autonomię szkół
wyższych. Uwagi uwzględniono. Przewidziano jedynie zmianę w przepisach dotyczącą
nałożenia obowiązku przesyłania ministrowi statutów przez założyciela uczelni
54
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik

-
2085-cz-2
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei