Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
lobbingowej w procesie stanowienia prawa:
1) Tomasz Zapalski Centras Public & Government Affairs (nr wpisu w rejestrze
podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową – 00263), data
wpływu zgłoszenia do MNiSW: 16.08.2013 r., podmiot, na rzecz którego
działalność lobbingowa jest wykonywana – Stowarzyszenie Poznański Akademicki
Inkubator Przedsiębiorczości, ul. Cienista 3, 60-587 Poznań;
2) Jakub Różański – osoba fizyczna, data wpływu zgłoszenia do MNiSW:
19.08.2013 r.
Zgodnie z § 10 ust. 6a Regulaminu pracy Rady Ministrów zgłoszenia ww. podmiotów
zostały dołączone do projektu ustawy.
Omówienie wyników konsultacji społecznych przeprowadzonych na etapie prac nad
projektem Założeń do projektu ustawy:
1. Potwierdzanie efektów uczenia się pozaformalnego i nieformalnego.
Szczegółowe uwagi w tym zakresie zgłosiły: Konferencja Rektorów Akademickich
Szkół Polskich (KRASP), Konferencja Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych
(KRePSZ), Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego (RGNiSW), Polska Komisja
Akredytacyjna (PKA), Rada Młodych Naukowców, Konfederacja Lewiatan (Lewiatan),
Krajowa Izba Diagnostów Laboratoryjnych, uczelnie medyczne.
KRASP podniósł, że uzyskanie potwierdzenia efektów kształcenia zdobytych poza
edukacją formalną powinno być zależne od już osiągniętych efektów uczenia się, a nie
od wieku osoby ocenianej. Uwagę uwzględniono – zmieniono wymagania stawiane
osobom, które zamierzają skorzystać z instytucji potwierdzania efektów uczenia się,
przyznając to prawo osobom posiadającym świadectwo dojrzałości i 5 lat
doświadczenia po maturze – w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia
pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie albo tytuł zawodowy licencjata
(inżyniera lub inny równorzędny) i 3 lata doświadczenia po ukończeniu studiów
pierwszego stopnia – w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia.
W przypadku posiadania tytułu zawodowego magistra wystarczające byłoby dwuletnie
doświadczenie zawodowe.
Ponadto, wyrażano wątpliwości wobec proponowanych wymagań, jakie muszą spełnić
jednostki organizacyjne uczelni, aby móc potwierdzać efekty uczenia się uzyskane
45
drogą inną niż formalna. W celu zagwarantowania jakości kształcenia proponuje się,
aby prawo do potwierdzania efektów uczenia się miały tylko te podstawowe jednostki
organizacyjne, które posiadają przynajmniej pozytywną ocenę Polskiej Komisji
Akredytacyjnej, a w przypadku nieprzeprowadzenia jeszcze oceny – jednostki, które
posiadają uprawnienia do nadawania stopnia doktora. Ponadto dokonywana będzie
przez Polską Komisję Akredytacyjną ocena jakości potwierdzania przez uczelnię ww.
efektów.
Wnoszono także o wyłączenie wszystkich kierunków medycznych z procedury
potwierdzania efektów uczenia się uzyskanych drogą inną niż formalna, podnosząc, iż
projektowane rozwiązanie zagraża jakości kształcenia na tych właśnie kierunkach.
Rozwiązania planowane dla instytucji potwierdzania efektów uczenia się mają na celu
przede wszystkim zapewnienie wysokiej jakości kształcenia. Ich istotą będzie
weryfikacja efektów uczenia się w oparciu o efekty określone w programie kształcenia
dla kierunku studiów. Oznacza to, że przyjmująca uczelnia sprawdzać będzie faktyczne
umiejętności i kompetencje, a nie przedłożone dokumenty (certyfikaty, świadectwa,
zaświadczenia o wolontariacie itd.). Weryfikacja ta będzie lustrzanym odbiciem
weryfikacji efektów, jakiej poddawani są studenci w trakcie toku studiów.
Z systemu potwierdzania efektów uczenia się zostaną wyłączone jedynie kierunki, dla
których są określone standardy kształcenia. Uzasadnieniem jest fakt, iż wymogi
dotyczące procesu kształcenia dla kierunków przygotowujących do wykonywania
zawodów: lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, lekarza
weterynarii oraz architekta zostały określone w przepisach Unii Europejskiej.
Znowelizowane przepisy ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym zobowiązały
uczelnie do opracowania, począwszy od roku akademickiego 2012/2013, programów
kształcenia opartych na Krajowych Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego.
Proponowane rozwiązania stanowią kontynuację przyjęcia KRK. Tym samym,
w obecnym systemie nie przewiduje się określenia standardów kształcenia dla
kierunków studiów innych niż dla tych, co do których istnieje zobowiązanie prawne
wynikające z przepisów Unii Europejskiej. Nie przewiduje się także standaryzowania
procesu kształcenia dla kierunków studiów w przypadku zawodów regulowanych.
Koncepcja ta wynika bezpośrednio ze Strategii Europa 2020, szczegółowych wskazań
polityki Unii Europejskiej, projektu Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego oraz badań
Bilansu Kapitału Ludzkiego.
46
Poddawano także w wątpliwość zasadność ograniczenia możliwości potwierdzania
efektów uczenia się do 50% punktów ECTS przypisanych do danego programu
kształcenia oraz wprowadzenie ograniczenia liczby osób, których kwalifikacje uzna się
w trybie potwierdzania efektów uczenia się do 20% ogólnej liczby studentów danego
kierunku. Uwagi te nie zostały uwzględnione. Uzasadnieniem dla takich zmian jest
gwarancja jakości kształcenia. Przepis ten ma zapobiec tworzeniu odrębnych grup, czy
też wyspecjalizowaniu się uczelni w kształceniu wyłącznie w skróconym trybie.
Ponadto, włączenie studentów do regularnego trybu studiów nie spowoduje zwiększenia
kosztów dla uczelni. Osoby przyjęte w tym trybie na dany rok studiów mają być
włączane w tok studiów do funkcjonującej grupy studentów jako pełnoprawni studenci.
Nie tworzy się dla nich żadnych odrębnych kursów czy ścieżek kształcenia. Nie zakłada
się również egzaminów eksternistycznych.
W odniesieniu do uwagi dotyczącej potwierdzania efektów uczenia się zdobytych
w kolegiach zawodowych, zakłada się, że absolwenci ostatniego roku kolegiów
nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków obcych będą mogli przystąpić do
egzaminu dyplomowego w uczelni. Natomiast osoby, które ukończyły kolegium
w poprzednich latach (brany jest tu pod uwagę cały 20-letni okres funkcjonowania
kolegiów) i nie przystąpiły do egzaminu w uczelni, będą mogły skorzystać z systemu
potwierdzania efektów uczenia się innych niż formalne.
2. Uczelnie zawodowe i uczelnie badawcze.
Szczegółowe uwagi dotyczące powyższego zagadnienia zgłosiły: KRASP, RGNiSW,
PKA, Komitet Polityki Naukowej (KPN), Centralna Komisja do Spraw Stopni
i Tytułów (CK), Rada Młodych Naukowców, Konferencja Rektorów Zawodowych
Szkół Polskich (KRZaSP), Fundacja Rektorów Polskich, Krajowa Sekcja Nauki NSZZ
„Solidarność”, Konferencja Rektorów Akademii Wychowania Fizycznego, Rada
Główna Instytutów Badawczych, Komitet Naukoznawstwa PAN.
Zgłoszone uwagi dotyczyły przede wszystkim konieczności wyjaśnienia idei
przeprofilowania uczelni oraz uzasadnienia dla wprowadzenia podziału na dwa typy
uczelni. RGNiSW, KRASP, KRZaSP, Fundacja Rektorów Polskich oraz KSN NSZZ
„Solidarność” podnosiły, że nowelizacja powinna być poprzedzona przyjęciem strategii
rozwoju szkolnictwa wyższego i nauki. Wypracowane wspólnie ze środowiskiem
akademickim strategie kierunku rozwoju szkolnictwa wyższego zostały wykorzystane
przy opracowywaniu Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego i Strategii Rozwoju
47
Kapitału Społecznego (dwóch z dziewięciu strategii zintegrowanych ze
średniookresową Strategią Rozwoju Kraju do 2020 r.).
Podział na uczelnie akademickie i zawodowe funkcjonuje w systemie szkolnictwa
wyższego od 2005 r. Nowelizacja wskazuje na konieczność doprecyzowania definicji
uczelni przez wykonywane przez nią zadania. Uczelnie zawodowe to te, które nie
posiadają ani jednego uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora. Uczelnie
akademickie będą zobowiązane do prowadzenia badań naukowych i rozliczane z ich
realizacji, a uczelnie zawodowe – do prowadzenia kierunków o profilu praktycznym.
Ponadto wyjaśniono, że uczelniami badawczymi staną się w przyszłości uczelnie,
których większość podstawowych jednostek organizacyjnych uzyska status KNOW.
3. Zmiany w kształceniu na profilu praktycznym i ogólnoakademickim.
Szczegółowe uwagi dotyczące proponowanych zmian w kształceniu na profilu
praktycznym i ogólnoakademickim zgłosiły: KRASP, KRePSZ, KRZaSP, RGNiSW,
PKA, Rada Młodych Naukowców, KPN, Lewiatan, Business Centre Club.
Uwagi dotyczyły propozycji ograniczenia prawa do prowadzenia studiów o profilu
ogólnoakademickim do jednostek organizacyjnych posiadających uprawnienia do
nadawania stopnia doktora, co uniemożliwiałoby tym samym prowadzenie takich
studiów uczelniom zawodowym. Podnoszono, iż może to deprecjonować wartość
kształcenia prowadzonego w uczelniach zawodowych. Uwagi te nie zostały
uwzględnione. Zaproponowane rozwiązanie ma na celu przeciwdziałać dominującemu
w uczelniach zawodowych trendowi kształcenia na kierunkach studiów o profilu
ogólnoakademickim, w szczególności na kierunkach tzw. „masowych”. Osiągnięte to
zostanie przez wyspecjalizowanie się uczelni zawodowych w kształceniu na kierunkach
praktycznych, w których jakość edukacji determinować będzie praktyczne umiejętności
studentów, a także przygotowujących absolwentów do potrzeb rynku pracy.
Partnerzy społeczni zgłosili przede wszystkim zastrzeżenia dotyczące propozycji
zwiększenia minimum kadrowego studiów drugiego stopnia o profilu
ogólnoakademickim. Podnosili, że uniemożliwi to uczelniom niepublicznym
prowadzenie studiów drugiego stopnia. KRASP również uznał proponowane
rozwiązanie za nieuzasadnione. Uwzględniając uwagi, przyjęto, że warunki dotyczące
minimum kadrowego na kierunku studiów o profilu ogólnoakademickim pozostaną bez
zmian. Natomiast podstawowa jednostka organizacyjna uczelni nieposiadająca
uprawnienia do nadawania stopnia doktora będzie mogła prowadzić studia na drugim
48
stopniu o profilu ogólnoakademickim, jeżeli studia prowadzone na profilu praktycznym
zostały ocenione co najmniej pozytywnie przez PKA i liczba samodzielnych
nauczycieli akademickich, zatrudnionych w jednostce ubiegającej się o uruchomienie
ogólnoakademickiego profilu kształcenia drugiego stopnia, będzie odpowiadać liczbie
osób określonej dla jednostki organizacyjnej uprawnionej do nadawania stopnia
naukowego doktora, reprezentujących dziedzinę nauki lub sztuki, do której
przyporządkowano dany kierunek.
Uszczegółowiono również zapisy dotyczące minimum kadrowego studiów na profilu
praktycznym poprzez wskazanie, że „znaczne doświadczenie zawodowe zdobyte poza
uczelnią” powinno odnosić się do dziedziny związanej z kierunkiem studiów.
Biorąc pod uwagę propozycję PKA i RGNiSW dotyczące nałożenia obowiązku
trzymiesięcznych praktyk zawodowych nie tylko na publiczne uczelnie zawodowe, ale
także na niepubliczne uczelnie zawodowe, zaproponowano obowiązek organizowania
takich praktyk na kierunkach o profilu praktycznym na wszystkich uczelniach.
Nie uwzględniono uwag w zakresie proponowanej zbyt dużej liczby pracodawców
w składzie konwentu PWSZ, gdyż zmianę uzasadnia konieczność dostosowania
kształcenia do potrzeb rynku pracy. Natomiast uwzględniono uwagi dotyczące zadań
konwentu. Opis efektów kształcenia jako element programu kształcenia będzie
opiniowany przez konwent, a zatwierdzany przez senat uczelni.
4. Wspólne studia interdyscyplinarne i interdyscyplinarne przewody doktorskie.
Szczegółowe uwagi dotyczące powyższych zagadnień zgłosiły: KRASP, RGNiSW,
PKA, CK, KRZaSP, Rada Młodych Naukowców, Lewiatan, KSN NSZZ „Solidarność”.
Wnioskowano o wprowadzenie możliwości prowadzenia wspólnych studiów
interdyscyplinarnych wspólnie przez uczelnie publiczne i niepubliczne, a także
o wskazanie zasad ich współpracy, w tym finansowania. Uwagi w tym zakresie
uwzględniono. Uczelnie w umowie powinny określić zasady finansowania i rozliczenia
kosztów prowadzenia takich studiów.
CK odniosło się do propozycji umożliwienia przeprowadzenia wspólnego przewodu
doktorskiego na podstawie interdyscyplinarnej rozprawy doktorskiej. Wątpliwości
wzbudziło powołanie komisji przez rady jednostek organizacyjnych wspólnie
przeprowadzających przewód doktorski. CK wskazało, że przyznanie kompetencji
nadawania stopnia doktora komisji powodowałoby trudności praktyczne (trudności
w ustaleniu sposobu składania odwołań od negatywnych uchwał komisji). Uwagi
49
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik

-
2085-cz-2
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei