Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
w każdej kadencji „wymianie” podlegało 50% jej członków. Do struktury wewnętrznej
PKA wprowadzony zostanie zespół odwoławczy, w którego skład będą wchodzili
członkowie PKA, przy czym członkostwa w zespole odwoławczym nie będzie można
łączyć z członkostwem w zespołach działających w ramach obszarów kształcenia.
Zespół odwoławczy opiniuje kierowane do PKA wnioski o ponowne rozpatrzenie
sprawy. W opiniowaniu tych wniosków nie będą też mogli brać udziału eksperci
Komisji, którzy uczestniczyli w pierwszym opiniowaniu sprawy. Przewodniczący
zespołu odwoławczego uczestniczy jedynie w posiedzeniach prezydium, na których są
podejmowane uchwały w sprawach wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Powyższych zmian dokonano w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego
z dnia 25 lipca 2013 r. (SK 61/12W) stwierdzającym niezgodność art. 52 ust. 3 ustawy
– Prawo o szkolnictwie wyższym z Konstytucją RP.
Jednocześnie dokonano zmian w zakresie „związania” ministra opiniami PKA
w przypadku podejmowania przez niego decyzji dotyczących zawieszania lub cofania
uprawnień do prowadzenia kierunków studiów (art. 11b ust. 2 i 3) – minister będzie
mógł (a nie, jak obecnie musiał) podjąć decyzję o cofnięciu albo zawieszeniu
uprawnienia w przypadku negatywnej oceny PKA.
4.13. W celu usprawnienia postępowania w sprawie odwołania rektora ze względu na
rażące naruszenie prawa proponuje się wyznaczenie 30-dniowego terminu na
przedstawienie opinii przez KRASP i RGNiSW. W przypadku bezskutecznego upływu
tego terminu wymóg zasięgnięcia opinii uważa się za spełniony.
4.14. Doprecyzowany zostanie zakres danych publikowanych na stronie internetowej
Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów i rad jednostek organizacyjnych
odnośnie do osób, którym nadano stopnie i tytuły, a także zakres informacji
o prowadzonych postępowaniach o nadanie stopni i tytułów. Uszczegółowiony zostanie
również zakres danych dotyczący wykazu recenzentów w postępowaniach o nadanie
tytułu profesora.
4.15. Doprecyzowane zostaną warunki, jakie powinna spełnić osoba, w przypadku
wszczęcia postępowania o nadanie jej tytułu naukowego. Zgodnie z projektem ustawy
tytuł profesora będzie mógł zostać nadany osobie, spełniającej wymagania określone
w art. 26 ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule
30
w zakresie sztuki, która m.in. posiada doświadczenie w kierowaniu zespołami
badawczymi, realizującymi projekty finansowane w drodze konkursów krajowych lub
zagranicznych lub która prowadziła prace naukowe w instytucjach naukowych, w tym
zagranicznych. Obecnie obowiązujące przepisy wymagają spełnienia zarówno warunku
posiadania doświadczenia w kierowaniu zespołami badawczymi, jak i warunku
prowadzenia prac naukowych w zagranicznych instytucjach naukowych.
4.16. Prezydent RP w przypadku powzięcia wiadomości o możliwości naruszenia przez
kandydata do tytułu profesora praw autorskich będzie mógł zwrócić się do Centralnej
Komisji do Spraw Stopni i Tytułów o dołączenie do wniosku o nadanie tytułu profesora
opinii Komisji do spraw etyki w nauce przy Polskiej Akademii Nauk. W przypadku
wydania przez Komisję negatywnej opinii Centralna Komisja wznawia postępowanie
dotyczące nadania tytułu profesora lub wszczyna postępowanie w sprawie stwierdzenia
nieważności postępowania w sprawie nadania tytułu profesora.
W przypadku stwierdzenia przez Centralną Komisję nieważności postępowania
w sprawie nadania tytułu profesora, osoba której nadano tytuł profesora utraci prawo do
posługiwania się tym tytułem.
4.17. Doprecyzowane zostaną przepisy dotyczące szczególnych przypadków
odstąpienia od wymogu przeprowadzenia konkursu na stanowiska w uczelni.
Zwolnienie to ma dotyczyć nauczyciela akademickiego skierowanego do pracy na
podstawie umowy zawartej z zagraniczną instytucją naukową, będącego beneficjentem
krajowego konkursu ogłoszonego przez NCN lub NCBiR, lub międzynarodowego
konkursu na realizację projektu badawczego, na czas realizacji tych projektów oraz
zatrudnianego na czas realizacji projektu finansowanego ze środków pochodzących
z Unii Europejskiej. Ponadto nie będzie wymagało przeprowadzania konkursu
przedłużenie umowy w przypadku zmiany warunków pracy na tym samym stanowisku,
jeżeli poprzednia umowa była zawarta na czas nie krótszy niż trzy lata.
4.18. Podniesiony zostanie wiek nauczycieli akademickich posiadających bierne prawo
wyborcze z 65 do 67 lat, przy jednoczesnym pozostawieniu niezmienionego wieku
nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy profesora (70 lat). Podobne
rozwiązanie zostanie wprowadzone w przypadku konkursu na funkcję rektora uczelni
publicznej. Mając na uwadze ograniczenie konieczności przeprowadzania wyborów
uzupełniających (lub konkursów) w trakcie kadencji, proponuje się wobec nauczycieli
31
pełniących funkcje organu jednoosobowego uczelni i ich zastępców przekształcenie
stosunku pracy mianowanych nauczycieli akademickich w stosunek pracy na podstawie
umowy o pracę.
4.19. Wprowadzona zostanie możliwość udzielania nauczycielowi akademickiemu
posiadającemu stopień doktora (a nie jak dotychczas tylko mianowanemu
nauczycielowi akademickiemu) płatnego urlopu naukowego na prowadzenie badań
realizowanych poza jednostką macierzystą.
4.20. Proponuje się doprecyzowanie przepisów dotyczących urlopu dla poratowania
zdrowia, w szczególności wprowadzenie zmian, zgodnie z którymi orzeczenia
o potrzebie udzielenia tego urlopu nie będzie wydawać jak dotychczas lekarz
prowadzący, ale lekarz posiadający uprawnienia do wykonywania badań
profilaktycznych wykonujący działalność w jednostce służb medycyny pracy, z którą
uczelnia zawarła umowę. Nauczycielowi akademickiemu oraz uczelni będzie
przysługiwać odwołanie od orzeczenia lekarskiego do wojewódzkiego ośrodka
medycyny pracy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania nauczyciela
akademickiego lub ze względu na siedzibę uczelni. W wyniku uwag Ministra Finansów
rozszerzono, w stosunku do Założeń, zakres planowanej regulacji – na wzór rozwiązań
przewidzianych w założeniach do nowelizacji ustawy – Karta Nauczyciela. Nauczyciel
akademicki zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, po przepracowaniu co
najmniej dwudziestu lat w uczelni będzie miał prawo do płatnego urlopu dla
poratowania zdrowia w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia, jeżeli stan jego
zdrowia wymaga powstrzymania się od pracy. Łączny wymiar urlopu dla poratowania
zdrowia w okresie całego zatrudnienia nauczyciela akademickiego nie może
przekroczyć jednego roku. W przypadku gdy urlop dla poratowania zdrowia
wykorzystywany jest w częściach, kolejnego urlopu można będzie udzielić nie
wcześniej niż po upływie trzech lat od dnia zakończenia ostatnio udzielonego urlopu.
Nauczyciel akademicki nie będzie ponosił kosztów badań. Opłaty za badania lekarskie
przeprowadzane nie częściej niż raz na trzy lata oraz opłaty za badania lekarskie
w trybie odwoławczym ponosi uczelnia.
4.21. Proponuje się wprowadzenie możliwości zlecania uczelniom wojskowym przez
Ministra Obrony Narodowej zadań związanych z działaniem uczelni jako jednostek
wojskowych, jeżeli zadania te są niezbędne ze względu na potrzeby obronności
32
i bezpieczeństwa publicznego, stanu klęski żywiołowej lub w celu wykonania
zobowiązań międzynarodowych. Wykonanie zadania następowałoby odpłatnie na
podstawie umowy ze stroną finansującą wykonanie zadania. Przepis ten będzie dotyczył
żołnierzy i kandydatów na żołnierzy. Na wniosek ministra właściwego do spraw
wewnętrznych do projektu ustawy włączono analogiczne rozwiązanie dotyczące
zlecania przez tego ministra zadań uczelniom służb państwowych jako jednostkom
organizacyjnym właściwej służby.
4.22. Proponuje się usunięcie z ustawy przepisu o obowiązku dokonywania przez
Ministra Obrony Narodowej mianowania na stanowisko profesora zwyczajnego lub
profesora nadzwyczajnego osoby pełniącej funkcję rektora w uczelniach wojskowych.
4.23. Proponuje się utworzenie ogólnopolskiej bazy streszczeń i recenzji rozpraw
doktorskich oraz autoreferatów i recenzji w postępowaniach habilitacyjnych według
obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych.
4.24. Przewiduje się stworzenie możliwości prawnych przyznawania stypendiów za
osiągnięcia dla najlepszych uczestników studiów doktoranckich prowadzonych przez
instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk (PAN) lub instytuty badawcze na wzór
stypendiów ministra dla najlepszych uczestników studiów doktoranckich prowadzonych
w uczelni, tj. stypendium Prezesa PAN lub stypendium ministra nadzorującego
określony instytut badawczy. Proponowane rozwiązanie uwzględnia postulaty
doktorantów PAN. Przyznawanie ww. stypendiów jest działaniem fakultatywnym
i powinno być finansowane ze środków własnych PAN oraz budżetów ministrów
nadzorujących instytuty badawcze.
4.25. Proponuje się wprowadzenie przepisu, na podstawie których kwalifikacje I i II
stopnia uzyskane na podstawie dotychczasowych przepisów stają się odpowiednio
stopniami doktora sztuki lub doktora habilitowanego (art. 51 projektu ustawy).
4.26. Projektem ustawy została też objęta zmiana art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca
1998 r. o pożyczkach i kredytach studenckich (Dz. U. Nr 108, poz. 685, z późn. zm.).
Prawo do otrzymania pożyczek studenckich i kredytów studenckich na zasadach
określonych w tejże ustawie będą mieli studenci i doktoranci uczelni lub jednostek
naukowych, o których mowa w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym, będący
osobami cywilnymi. W wyniku zmian w art. 1 ust. 1 ustawy o pożyczkach i kredytach
studenckich wprowadzonych ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo
33
o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz
o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw
doktoranci jednostek naukowych innych niż jednostki organizacyjne uczelni utracili
prawo do otrzymania pożyczek i kredytów studenckich. Pomimo znikomego
zainteresowania kredytami przejawianego przez doktorantów w jednostkach naukowych
(od roku 2004 banki udzieliły kredytu 556 doktorantom, w tym 28 doktorantom
w jednostkach naukowych – przy ponad 150 tys. kredytów udzielonych studentom) –
w celu zrównania dostępu do kredytów studenckich dla uczestników studiów
doktoranckich w uczelniach i jednostkach naukowych – zostaje przywrócona
możliwość ubiegania się o ten kredyt przez doktorantów, którzy odbywają studia
doktoranckie poza uczelnią. Propozycja jest zgodna z uwagami zgłoszonymi w trakcie
konsultacji społecznych przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk.
4.27. Przewiduje się – na wniosek Ministra Edukacji Narodowej – zmiany w systemie
oświaty, dotyczące zakładów kształcenia nauczycieli (kolegia nauczycielskie
i nauczycielskie kolegia języków obcych).
Projekt w zakresie zmian w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) przewiduje stopniowe wstrzymanie
naboru na pierwszy rok nauki w zakładach kształcenia nauczycieli, tj. kolegiach
nauczycielskich i nauczycielskich kolegiach języków obcych, oraz ich likwidację
w 2016 r. Propozycje zmian są konsekwencją rozwiązań zawartych w art. 261a i 261b
ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.)
wprowadzonych ustawą z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo
o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 202, poz. 1553), regulujących włączanie zakładów
kształcenia nauczycieli w struktury szkolnictwa wyższego oraz brak możliwości
ubiegania się po 30 września 2015 r. przez absolwentów kolegiów o uzyskanie dyplomu
i tytułu zawodowego licencjata w uczelniach sprawujących opiekę naukowo-
dydaktyczną nad kolegiami.
Kolegia funkcjonują w systemie oświaty na podstawie art. 77 ust. 1 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zasady działania kolegiów i standardy
kształcenia w kolegiach określają odpowiednio rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 12 sierpnia 1997 r. w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli
(Dz. U. Nr 104, poz. 664, z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli
34
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik