eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2051
  • Data wpłynięcia: 2014-01-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-03-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 457

2051


systemu gromadzenia danych, w związku z wprowadzeniem systemu weryfikacji KZR, jak
już wskazano powyżej, konieczne są zmiany w art. 30, dotyczące sprawozdawczości.
Ustawa rozszerza obecny obowiązek sprawozdawczy nałożony na producentów paliw
ciekłych i biopaliw ciekłych wobec Prezesa URE, poprzez zobowiązanie do przekazywania
dodatkowych danych w stosunku do obecnie przekazywanych informacji.
Jednocześnie w art. 30 ustawy wprowadzony zostanie nowy ust. 2b, który określi, iż na
producentów zostanie nałożony obowiązek przekazywania Prezesowi ARR, w terminie do 45
dni po zakończeniu kwartału, sprawozdań kwartalnych, sporządzonych na podstawie faktur
VAT lub innych dokumentów, zawierających informacje dotyczące: (1) ilości i rodzajów
importowanych lub nabytych wewnątrzwspólnotowo biokomponentów, w tym
biokomponentów zawartych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, oraz (2) kosztów
importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego poszczególnych rodzajów biokomponentów.
Ponadto zmieniony zostanie art. 30 ust. 3, który otrzyma brzmienie: „Minister właściwy
do spraw finansów publicznych przekazuje, w terminie do 45 dni po zakończeniu kwartału,
Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki oraz Prezesowi Agencji Rynku Rolnego,
sporządzone według kodów CN, na podstawie danych z systemów administracji celnej
prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów, sprawozdanie kwartalne zawierające
informacje dotyczące ilości i rodzajów biokomponentów, paliw ciekłych i biopaliw ciekłych
importowanych oraz sprowadzonych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego przez
producentów i podmioty sprowadzające, w celu weryfikacji i kontroli przekazanych przez
nich danych oraz sporządzania raportu, o którym mowa w ust. 4.”.
Sprawozdawczość wytwórców zostanie zmodyfikowana. Wytwórcy będą przekazywali
sprawozdania jedynie Prezesowi ARR (nie zaś jak dotychczas, zgodnie z art. 30 ust. 1 –
również Prezesowi URE). Zmianie ulegną również terminy oraz zakres sprawozdawczości
realizowanej przez wytwórców, która zostanie poszerzona o nowe elementy, wynikające
przede wszystkim z konieczności wprowadzenia weryfikacji KZR.
Zostaną również wprowadzone art. 31a–31c w brzmieniu:
„Art. 31a. Administratorzy systemów certyfikacji są obowiązani do przekazywania,
w terminie do 45 dni po zakończeniu roku kalendarzowego, Prezesowi Agencji Rynku
Rolnego, sprawozdań rocznych zawierających wykaz przeprowadzonych kontroli jednostek
certyfikujących w ramach uznanego systemu certyfikacji wraz z ich wynikami.
21


Art. 31b. Jednostki certyfikujące są obowiązane do przekazywania, w terminie do 45 dni po
zakończeniu roku kalendarzowego, Prezesowi Agencji Rynku Rolnego, sprawozdań rocznych
zawierających:
1)
listę podmiotów certyfikowanych, którym jednostka certyfikująca wydała certyfikat,
wraz z określeniem ich firmy, siedziby i adresu;
2)
wykaz przeprowadzonych przez jednostkę certyfikującą audytów podmiotów
certyfikowanych w ramach uznanego systemu certyfikacji wraz z ich wynikami.
Art. 31c. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia,
wzory sprawozdań, o których mowa w art. 31a i art. 31b, mając na względzie zakres danych
określonych w tych przepisach oraz konieczność ujednolicenia formy ich przekazywania.”.
W projekcie ustawy zawarto przepisy, zgodnie z którymi wzory wniosków o wpisy do
rejestrów Prezesa ARR i wzory sprawozdań będą określane w drodze rozporządzeń.
W związku z faktem, iż zgodnie z obowiązującymi do tej pory przepisami regulującymi
te kwestie w odniesieniu do wytwórców, wzory określane były przez Prezesa ARR,
niezgodnie z zasadami techniki prawodawczej, wzory ww. wniosków i sprawozdań będą
określane w drodze rozporządzeń.
W art. 33 zostało nadane nowe brzmienie ust. 11, zgodnie z którym wpływy z tytułu kar
pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa. Dotychczas wpływy z kar pieniężnych
stanowiły przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i były
przeznaczane na wspieranie działalności związanej z wytwarzaniem biokomponentów
i biopaliw ciekłych lub innych paliw odnawialnych, a także promocję ich wykorzystania.
Zmiana ust. 11 spowodowała konieczność dokonania zmian w art. 400a, art. 401 oraz
art. 401c ustawy – Prawo ochrony środowiska.
W art. 12 projektu ustawy wskazano, że wchodzi ona w życie po upływie 30 dni od dnia
ogłoszenia, z wyjątkiem:
1)
art. 1 pkt 13 oraz pkt 17 w zakresie dodawanego art. 28d, art. 28e i art. 28k–28x ustawy
wymienionej w art. 1, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2014 r.;
2)
art. 1 pkt 14–16, pkt 17 w zakresie dodawanego art. 28a, art. 28i i art. 28j ustawy
wymienionej w art. 1, oraz pkt 18, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
Rozróżnienie to wynika z konieczności umożliwienia dostosowania się przez adresatów
regulacji do nowych warunków prowadzenia działalności. Powyższe dotyczy poświadczania
spełnienia kryteriów zrównoważonego rozwoju oraz zasad wykonywania nowych rodzajów
22


działalności gospodarczej: (1) w zakresie udzielania zgody na korzystanie z uznanego
systemu certyfikacji oraz (2) w zakresie wydawania certyfikatów.
Projekt ustawy, z chwilą przekazania do uzgodnień międzyresortowych, został
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie
z § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), oraz Ministerstwa Gospodarki, zgodnie
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Zainteresowanie pracami nad projektem ustawy zgłosiły następujące podmioty (wymienione
w kolejności nadsyłanych uwag):
1)
Krajowa Izba Paliw Alternatywnych (19.11.2012 r.);
2)
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (19.11.2012 r.);
3)
Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A. (19.11.2012 r.);
4)
Przemysłowy Instytut Motoryzacji (19.11.2012 r.);
5)
Instytut Nafty i Gazu (20.11.2012 r.);
6)
Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju (20.11.2012 r.);
7)
Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (27.11.2012 r.);
8)
Krajowa Rada Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw (27.11.2012 r.);
9)
Grupa LOTOS S.A. (15.12.2012 r.).
Projekt ustawy jest zgodny z przepisami Unii Europejskiej.
23



O C E N A S K U T K Ó W R E G U L A C J I
1.
Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje ustawa
Projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (dalej
„ustawa”) obejmuje swoim zakresem następujące podmioty:
1)
wytwórców;
2)
przetwórców;
3)
pośredników;
4)
podmioty sprowadzające;
5)
podmioty zobowiązane do realizacji Narodowych Celów Wskaźnikowych;
6)
producentów rolnych;
7)
Ministra Gospodarki;
8)
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
9)
Ministra Finansów;
10) Ministra Środowiska;
11) Prezesa Agencji Rynku Rolnego;
12) Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki;
13) administratorów systemów certyfikacji;
14) jednostki certyfikujące.
Ponadto projekt ustawy może pośrednio wpłynąć na operatorów statków powietrznych
oraz prowadzących instalacje energetycznego spalania objętych systemem EU ETS
i zamierzających rozliczyć jako zeroemisyjne stosowane biokomponenty i biopaliwa ciekłe
oraz biopłyny (ponieważ na biopłyny, w ustawie o odnawialnych żródłach energii, zostanie
nałożony obowiązek spełnienia KZR określonych w niniejszej ustawie).
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez resort rolnictwa przepisy ustawy obejmą
następujące ilości podmiotów: wytwórcy – ok. 35, przetwórcy – ok. 220, pośrednicy –
ok. 240, podmioty sprowadzające – ok. 50, producenci rolni – ok. 5000.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez URE podmiotów zobowiązanych do
realizacji NCW jest ok. 25.
Obecnie funkcjonuje 13 uznanych przez KE systemów weryfikacji spełnienia KZR. Na
rynku polskim będą mogli działać administratorzy wszystkich tych systemów. Kilkanaście
kolejnych systemów czeka na uznanie. Wśród nich również system opracowany przez
Instytut Nafty i Gazu.
24



Trudno natomiast precyzyjnie oszacować ile jednostek certyfikujących będzie działało
w ramach uznanych systemów certyfikacji.
2.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt ustawy poddany został procedurze konsultacji z następującymi instytucjami,
organizacjami i przedsiębiorstwami, zajmującymi się problematyką rynku biokomponentów,
paliw ciekłych i biopaliw ciekłych:
1)
Instytutem Nafty i Gazu;
2)
Instytutem Paliw i Energii Odnawialnej;
3)
Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych;
4)
Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Rafineryjnego;
5)
Krajową Izbą Biopaliw;
6)
Krajową Izbą Paliw Alternatywnych;
7)
Krajową Izbą Gospodarczą;
8)
Radą Krajową Federacji Konsumentów;
9)
Krajową Izbą Komunikacji Miejskiej;
10) Krajową Radą Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw;
11) Krajową Radą Izb Rolniczych;
12) Krajowym Zrzeszeniem Producentów Rzepaku;
13) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
14) Polską Izbą Motoryzacji;
15) Polską Izbą Paliw Płynnych;
16) Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego;
17) Polską Radą Koordynacyjną Odnawialnych Źródeł Energii;
18) Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego;
19) Polskim Stowarzyszeniem Producentów Oleju;
20) Stowarzyszeniem „Bioetanol Ekologia Transport”;
21) Związkiem Gorzelni Polskich;
22) Grupą Lotos S.A.;
23) PKN Orlen S.A.;
24) Związkiem Pracodawców Branży Paliw Płynnych i Energetycznych.
W wyniku przeprowadzonych konsultacji w projekcie wprowadzono poniższe zmiany.
1.
W wyniku uwagi zgłoszonej przez Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego,
w ustawie dodano upoważnienie dla ministra właściwego do spraw gospodarki do
25

strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 64

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: