eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1991
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-03-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 486

1991

Według wstępnych szacunków poczynionych przez MSW jako wykonawcę
funkcjonalności Krajowego Punktu Kontaktowego, koszt utrzymania, serwisu
i eksploatacji systemu Krajowego Punktu Kontaktowego kształtować się będzie na
poziomie 1 800 000,00 zł rocznie. Obsługa techniczna automatycznej wymiany danych
po stronie Krajowego Punktu Kontaktowego będzie generować koszt dostosowania
infrastruktury, jak również składki na rzecz EUCARIS. Utworzenie w pełni
automatycznego Krajowego Punktu Kontaktowego nie będzie wymagało powoływania
etatów przeznaczonych do jego obsługi. Rozwiązanie będzie funkcjonowało w ramach
infrastruktury CEPiK. Należy przy tym zaznaczyć, że implementowana dyrektywa
2011/82/UE przewiduje wyłącznie automatyczną wymianę danych.
Nie zachodzi przy tym konieczność uwzględnienia tych wydatków w przepisach
projektu ustawy określających maksymalny limit wydatków budżetu państwa, gdyż
wydatki związane z budową wyżej opisanej funkcjonalności pokryte zostaną ze
środków przeznaczonych na rozwój CEPiK w bieżącym roku kalendarzowym,
natomiast koszty utrzymania i funkcjonowania systemu Krajowego Punktu
Kontaktowego można określić jedynie szacunkowo i będą one pokrywane w ramach
puli środków przeznaczonych na utrzymanie systemu informatycznego CEPiK,
w kwocie nieprzekraczającej 1 800 000,00 zł rocznie. Utrzymanie systemu Krajowego
Punktu Kontaktowego będzie jedną ze składowych utrzymania całego systemu
informatycznego CEPiK. Koszty utrzymania Krajowego Punktu Kontaktowego będą
pokrywane ze środków stale zgromadzonych na koncie Funduszu Celowego CEPiK.
Opłata entrance fee zostanie pokryta ze środków Funduszu Celowego CEPiK.
Należy przy tym wskazać, że koszty budowy systemu Krajowego Punktu
Kontaktowego zostaną sfinansowane w ramach limitu wydatków Funduszu CEPiK,
przeznaczonych na rozwój systemu, planowanych na lata 2013–2015. Należy bowiem
mieć na względzie, że system Krajowego Punktu Kontaktowego będzie częścią struktur
nowego CEPiK 2.0.
W zakresie szacunkowych kosztów dostosowania infrastruktury IT przez podmioty
uprawnione do zadawania zapytań za pośrednictwem Krajowego Punktu
Kontaktowego, Policja oraz Straż Graniczna wskazały, że wejście w życie
projektowanej ustawy nie powinno spowodować dodatkowych kosztów po stronie tych
służb, gdyż nie będą one korzystały, co do zasady, z projektowanych rozwiązań.
11

Należy wskazać, że podmiotom uprawnionym zostanie udostępniona nieodpłatnie
aplikacja kliencka, która umożliwi korzystanie z Krajowego Punktu Kontaktowego na
bazie istniejącej i powszechnie dostępnej infrastruktury teleinformatycznej, zatem
podmioty te będą mogły dostosować swoje rozwiązania w sposób, który nie będzie
generować kosztów związanych z korzystania z informacji przesyłanych za
pośrednictwem Krajowego Punktu Kontaktowego. Aplikacja ta zostanie udostępniona
w szczególności strażom gminnym/miejskim, planują z niej korzystać także: Inspekcja
Transportu Drogowego, Straż Graniczna oraz organy Służby Celnej.
Należy przy tym zaznaczyć, że podmioty uprawnione będą ewentualnie dostosowywać
swoje oprogramowania do zadawania zapytań tylko w przypadku, gdy wyrażą
zainteresowanie uzyskiwaniem informacji za pośrednictwem Krajowego Punktu
Kontaktowego, co oznacza, że ponoszenie ewentualnych kosztów z tego tytułu nie
będzie obligatoryjne.
Powstałe ewentualne koszty GITD zostaną sfinansowane w ramach limitu wydatków
planowanych corocznie dla danej części budżetowej, bez konieczności jego
dodatkowego zwiększenia. Do czasu dostosowania infrastruktury IT, Inspekcja
Transportu Drogowego dopuszcza możliwość wykorzystania udostępnianej
nieodpłatnie aplikacji klienckiej.
Utworzenie KPK jako narzędzia skuteczniejszej identyfikacji sprawców przestępstw
i wykroczeń spowoduje pośrednio korzystny efekt finansowy poprzez wzrost wpływów
do budżetu państwa z tytułu poprawienia ściągalności grzywien nakładanych w drodze
mandatów karnych na sprawców naruszeń. Na bazie aktualnych statystyk ujawnionych
przez GITD oszacowano, że w latach 2014–2016 stacjonarne urządzenia rejestrujące
będą ujawniać miesięcznie 17 500 naruszeń popełnionych przez obcokrajowców
(w związku z uruchomieniem wymiany danych pod koniec 2013 r. oraz mając na
uwadze czas potrzebny na wymianę korespondencji z obywatelami innych krajów, nie
przewiduje się wpływów do budżetu z tytułu implementacji dyrektywy w 2013 r.).
Średnią kwotę mandatu określono na 300 zł oraz oszacowano, że kierowcy z krajów
implementujących dyrektywę 2011/82/UE stanowić będą 65% wszystkich kierowców
zagranicznych rejestrowanych podczas popełniania naruszenia. Założono, że 90%
zapytań do baz danych innych krajów skutkować będzie możliwością wysłania
korespondencji do obywateli tych państw. Dodatkowo przyjęto, że 30% wspomnianej
12

korespondencji skutkować będzie nałożeniem mandatu. Szacuje się, iż mandat opłaci
70% ukaranych.

2012
2013
2014
2015
2016
szacowane
wpływy z
0

7 739 550,00 zł 7 739 550,00 zł 7 739 550,00 zł
mandatów
Podana w powyższej tabeli kwota zwiększenia rocznie wpływów z mandatów wynika
z następujących wyliczeń, w oparciu o wyżej przedstawione dane: 300 zł (średnia kwota
mandatu) x 17 500 (liczba naruszeń popełnionych przez obcokrajowców) x 65% (liczba
kierowców zagranicznych z krajów członkowskich UE implementujących dyrektywę)
x 90% (liczba zapytań skutkujących możliwością wysłania korespondencji) x 30%
(przewidywany odsetek nałożonych mandatów) x 70% (przewidywany odsetek
opłaconych mandatów) = 7 739 550,00 zł.
Należy wskazać, że przedstawione dane dotyczące wpływów z mandatów zostały
przedstawione w oparciu o szacunkowe informacje będące w posiadaniu Głównego
Inspektoratu Transportu Drogowego. Wpływy z tego tytułu mogą ulec modyfikacji ze
względu na zmieniającą się liczbę obcokrajowców popełniających naruszenia w Polsce,
sprawność działania systemu teleinformatycznego służącego do wymiany informacji,
odsetek zawiadomień skutkujących odpowiedzią odesłaną do uprawnionego organu
krajowego itp.
Należy wskazać, że nie ma możliwości obliczenia wpływów z mandatów w przypadku
straży gminnych lub miejskich, co wynika z decentralizacji straży i zróżnicowanych
praktyk, jakie stosują straże w poszczególnych miastach lub gminach w zakresie
korzystania z uprawnień do kontroli ruchu drogowego oraz narzędzi kontroli (w tym
urządzeń rejestrujących). Dyrektywa posiada przy tym praktycznie niewielkie znaczenie
dla innych służb, gdyż w praktyce nie wykorzystują one stacjonarnych urządzeń
rejestrujących (fotoradarów). Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie
z przewidywaniami transgraniczna wymiana informacji, która będzie się dokonywać na
podstawie wdrażanej dyrektywy, będzie miała zastosowanie w praktyce kontroli ruchu
drogowego głównie do kontroli wykonywanej przy pomocy tych urządzeń. Utworzenie
Krajowego Punktu Kontaktowego nie doprowadzi przy tym do zwiększenia wpływów
z mandatów nakładanych przez Policję za naruszenia zarejestrowane m. in. przy użyciu
przenośnych oraz zainstalowanych w pojeździe urządzeń rejestrujących, a także za
13

pozostałe naruszenia związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego, o których mowa
w projektowanej ustawie, gdyż taktyka pełnienia przez policjantów służby,
z wykorzystaniem tych urządzeń, polega przede wszystkim na zatrzymaniu sprawcy
ujawnionego i zarejestrowanego naruszenia przepisów ruchu drogowego, a następnie na
nałożeniu mandatu karnego na miejscu interwencji. W takich przypadkach, gdy sprawca
wykroczenia został schwytany na gorącym uczynku lub bezpośrednio potem, jest z nim
bezpośredni kontakt, zatem nie wystąpi potrzeba korzystania z Krajowego Punktu
Kontaktowego.
Nie przedstawiono przy tym szczegółowych obliczeń co do ściągalności grzywien
nałożonych przez kierowców dzięki funkcjonowaniu wymiany informacji na podstawie
przepisów dyrektywy, ponieważ projektowana ustawa nie reguluje kwestii egzekucji
należności z tytułu wystawionych kar za naruszenia przepisów ruchu drogowego.
Ze względu na udostępnienie strażom miejskim/gminnym nieodpłatnej aplikacji
klienckiej przez Krajowy Punkt Kontaktowy, wdrażane rozwiązania nie spowodują
zwiększenia wydatków po stronie jednostek samorządu terytorialnego.
Ze względu na przewidzianą realizację obowiązku przekazywania ministrowi
właściwemu do spraw wewnętrznych, przez komendantów straży gminnych/miejskich,
zbiorczych informacji dotyczących postępowań wszczętych i prowadzonych na
podstawie informacji uzyskanych za pośrednictwem Krajowego Punktu Kontaktowego
wyłącznie w postaci elektronicznej, za pomocą urządzeń teletransmisji danych,
obowiązek ten nie będzie generować skutków finansowych dla jednostek samorządu
terytorialnego. Należy przy tym zaznaczyć, że obowiązek ten, z uwagi na powszechną
obecnie dostępność elektronicznych środków komunikacji, będzie mógł być
realizowany na bazie istniejącej infrastruktury teleinformatycznej oraz przy
wykorzystaniu obecnych zasobów kadrowych straży. Należy podkreślić, że informacje
adresowe elektronicznej skrzynki podawczej ministerstwa spraw wewnętrznych są
powszechnie dostępne na stronie internetowej ministerstwa i dostęp do nich nie wiąże
się z ponoszeniem kosztów.
Poszczególni komendanci straży będą posiadali obowiązek przesyłania informacji
wyłącznie odnośnie do postępowań prowadzonych w zakresie właściwości ich
jednostek, przez co nie będzie zachodzić potrzeba gromadzenia przez nich informacji
z innych źródeł. Powyższy obowiązek przewiduje przekazywanie informacji przez
komendantów bezpośrednio do ministra właściwego do spraw wewnętrznych, co
14

wyklucza dodatkowe zaangażowanie w tym zakresie jednostek samorządu
terytorialnego.
Należy przy tym zaznaczyć, że ww. obowiązek przesyłania zbiorczych informacji
będzie dotyczył komendantów straży gminnych/miejskich tylko w przypadku
skorzystania przez straże z możliwości uzyskiwania informacji za pośrednictwem
Krajowego Punktu Kontaktowego, co nie będzie obligatoryjne.
Ewentualne powstałe koszty podmiotów, na które oddziałuje projektowana regulacja,
zostaną sfinansowane w ramach limitu wydatków planowanych corocznie dla danej
części budżetowej, bez konieczności jego dodatkowego zwiększenia.
W zakresie opisu celów nowych zadań wynikających z projektowanej ustawy
i mierników określających stopień realizacji celów, projektowana ustawa, zgodnie
z celem uchwalenia dyrektywy 2011/82/UE, ułatwi wymianę informacji dotyczących
przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego
w obszarze UE. Miernikiem określającym stopień realizacji powyższego celu będą dane
zawarte w sprawozdaniach przesyłanych do Komisji Europejskiej, o których mowa
w art. 80p projektowanej ustawy, dotyczące liczby zapytań o udzielenie informacji
kierowanych poprzez Krajowy Punkt Kontaktowy do krajowych punktów
kontaktowych innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz postępowań
wszczętych i prowadzonych na podstawie informacji uzyskanych za pośrednictwem
Krajowego Punktu Kontaktowego. Miernikiem takim będzie również kwota wpływów
z mandatów nałożonych na podstawie informacji uzyskanych za pośrednictwem
Krajowego Punktu Kontaktowego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność
i przedsiębiorczość oraz funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
15

strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 . 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: