eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1991
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-03-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 486

1991

mandatem karnym kredytowanym wobec osób czasowo przebywających na terenie
Rzeczypospolitej Polskiej lub nieposiadających stałego miejsca zamieszkania lub
pobytu. W związku z powyższym, bez wprowadzenia takiej możliwości w odniesieniu
do obywateli państw UE lub osób zamieszkujących w tych państwach, informacje
uzyskane za pośrednictwem Krajowego Punktu Kontaktowego w praktyce będą
bezskuteczne, gdyż nie będą mogły zostać wykorzystane do nałożenia mandatu na taką
osobę.
Należy przy tym zaznaczyć, że projektowana zmiana Kodeksu postępowania
w sprawach o wykroczenia jest zgodna z zasadami wyrażonymi w preambule
dyrektywy 2011/82/UE, które nakazują państwom członkowskim zapewnienie
egzekwowania przepisów ruchu drogowego między państwami członkowskimi Unii
Europejskiej.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Z uwagi na
przewidziany przez wdrażaną dyrektywę 2011/82/UE termin wdrożenia systemu
transgranicznej wymiany informacji do dnia 7 listopada 2013 r., niezbędne jest
przyjęcie odpowiedniego okresu vacatio legis, ustalającego możliwie krótki termin
wejścia ustawy w życie.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że z dniem wejścia w życie ustawy możliwa będzie
wymiana informacji z innymi państwami członkowskimi, jak również możliwe będzie
uzyskiwanie informacji przez zainteresowane podmioty uprawnione z wykorzystaniem
aplikacji klienckiej.
Zgodnie z art. 5 i 6 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt ustawy został
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Rządowego
Centrum Legislacji. W czasie prac nad projektem nie wpłynęły zgłoszenia
zainteresowania pracami nad projektem w trybie ustawy o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa.
Przedmiotowy projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.) i nie będzie podlegał notyfikacji.
6

Projekt ustawy nie wymaga przedstawienia organom lub instytucjom Unii Europejskiej,
stosownie do § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r.
– Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
Projektowana regulacja stanowi implementację prawa Unii Europejskiej.


7

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Regulacja oddziaływać będzie na ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Policję,
Inspekcję Transportu Drogowego, straże gminne (miejskie), organy Służby Celnej,
Straż Graniczną oraz uczestników ruchu drogowego – kierowców nieprzestrzegających
przepisów ruchu drogowego w zakresie objętym dyrektywą.
Wobec danych osobowych przetwarzanych na podstawie projektowanej ustawy zostaną
zastosowane przepisy zawarte w rozdziale 4 ustawy z dnia 16 września 2011 r.
o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej
(Dz. U. Nr 230, poz. 1371), które są zgodne z przepisami zawartymi w decyzji ramowej
2008/977/WSiSW, a wymiana informacji o pojazdach i ich właścicielach będzie
przeprowadzana zgodnie z procedurami zawartymi w decyzjach Prüm
(2008/615/WSiSW oraz 2008/616/WSiSW).
Wymiana informacji – w zakresie ochrony danych osobowych – odbywać się będzie,
zgodnie z projektowanym art. 80q ustawy – Prawo o ruchu drogowym, na zasadach
określonych w ustawie z dnia 16 września 2011 r. o wymianie informacji z organami
ścigania państw członkowskich UE, a tym samym na zasadach określonych
w decyzjach Prüm. W ramach implementacji decyzji Prüm Polska podlegała procedurze
ewaluacji – w zakresie ochrony danych osobowych – którą pomyślnie przeszła.
W aspekcie technicznym rozwiązanie dla wymiany danych przyjęte w ramach
dyrektywy 2011/82/UE będzie analogiczne, jak przy implementacji ww. decyzji.
System zapewni pełną ochronę gromadzenia i przetwarzania danych osobowych,
zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Należy wskazać, że państwa członkowskie Unii Europejskiej aktualnie są w trakcie
przygotowań do implementacji dyrektywy 2011/82/UE, w związku z czym uzyskanie
informacji o planowanych rozwiązaniach na obecnym etapie jest utrudnione. W tej
kwestii zostały wystosowane zapytania do państw członkowskich co do sposobu
implementacji dyrektywy. Zgodnie z informacjami uzyskanymi z tych państw, prace
nad wdrożeniem prowadzą obecnie m.in.: Austria, Francja, Niemcy, Litwa, Luxemburg,
Holandia i Szwecja. Nie wdrażają dyrektywy: Dania, Irlandia i Wielka Brytania.
8

2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt ustawy został przesłany do następujących
podmiotów:
1) Krajowa Izba Gospodarcza,
2) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”,
3) Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego,
4) Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Samochodowego,
5) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
6) Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji,
7) Konfederacja „Lewiatan”,
8) Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.
W trakcie konsultacji zainteresowane podmioty nie zgłosiły uwag do projektu ustawy.
Ponadto projekt ustawy został przesłany do zaopiniowania przez Komisję Wspólną
Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST). Podczas rozpatrywania projektu przez
Zespół ds. Infrastruktury KWRiST uwagi do projektu zgłosił Komendant Straży
Miejskiej w Krakowie za pośrednictwem Urzędu Miasta Krakowa. Uwaga
o charakterze redakcyjnym, dotycząca błędnego zapisu o wprowadzeniu do ustawy
z dnia 29 sierpnia 1997 r. art. 10c została uwzględniona poprzez wykreślenie tego
zapisu. Uwaga dotycząca niezgodności zapisu nowego art. 80k ust. 6 pkt 3, dotyczącego
niestosowania się do sygnałów świetlnych z regulacjami przewidzianymi przez
dyrektywę 2011/82/UE, została uwzględniona. Uwagi dotyczące konieczności regulacji
w projektowanej ustawie kwestii odpowiedzialności za popełnianie naruszeń oraz
egzekucji należności z tytułu kar za te naruszenia nie zostały uwzględnione, gdyż
kwestie te nie są przedmiotem regulacji dyrektywy 2011/82/UE wdrażanej przez
omawiany projekt ustawy.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego zaopiniowała pozytywnie
projektowaną ustawę.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Utworzenie Krajowego Punktu Kontaktowego będzie generować koszty implementacji
technicznej dyrektywy oraz koszty obsługi transgranicznej wymiany danych po jego
utworzeniu.
9

Obliczenia dotyczące kosztów implementacji dyrektywy w zakresie utworzenia
i utrzymania Krajowego Punktu Kontaktowego zostały wskazane przez Ministerstwo
Spraw Wewnętrznych, którego przedstawiciele uczestniczyli w spotkaniach grupy
roboczej DAPIX w Unii Europejskiej, zajmującej się opracowaniem rozwiązań
technicznych dla wdrożenia dyrektywy 2011/82/UE. Należy przy tym zaznaczyć, że
zadaniem resortu spraw wewnętrznych będzie przygotowanie i wdrożenie krajowych
rozwiązań technicznych niezbędnych do funkcjonowania systemu automatycznej
wymiany danych.

2013
2014
2015
2016
2017
Budowa KPK
3 400 000,00 zł –



Roczne

1 800 000,00 zł 1 800 000,00 zł 1 800 000,00 zł 1 800 000,00 zł
utrzymanie
i funkcjonowanie
KPK
Opłata entrance 8 805 EUR




fee dla operatora
EUCARIS za
rozwój
funkcjonalności
CBE
Szczegółowe szacunki kosztów ze strony Ministerstwa Spraw Wewnętrznych wskazano
w powyższej tabeli. Zgodnie z danymi MSW, kwota implementacji rozwiązań
technicznych będzie się kształtować na poziomie ok. 3 400 000,00 zł. Wskazana kwota
obejmuje koszty budowy i wdrożenia rozwiązania po stronie SI CEPiK, w tym
funkcjonalności do obsługi zapytań przychodzących z państw członkowskich UE do
CEP oraz zapewnienia komunikacji uprawnionych organów krajowych z państwami
członkowskimi UE z wykorzystaniem infrastruktury CEPiK. Kwota powyższa
uwzględnia w szczególności koszty wystawienia interfejsu wymiany danych dla
uprawnionych pomiotów krajowych oraz udostępnienia gotowej nieodpłatnej aplikacji
klienckiej EUCARIS do zadawania pojedynczych zapytań on-line, której wykorzystanie
rekomenduje się podmiotom, które wobec braku środków bądź własnego systemu lub
też z uwagi na spodziewany mały wolumen zapytań nie będą tworzyć lub
dostosowywać własnych rozwiązań teleinformatycznych do ww. interfejsów.
10

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: