eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami

projekt dotyczy m.in. wprowadzenia obowiązku wyboru jednolitego dla wszystkich podmiotów przeprowadzających egzaminy na prawo jazdy systemu teleinformatycznego, przywrócenia odpowiedzialności merytorycznej ministra właściwego ds. transportu za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1957
  • Data wpłynięcia: 2013-10-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 970

1957

 
11 
ewidencyjny obowiązek wykreślenia takiej osoby z ewidencji. Nie oznacza to jednak obowiązku 
odbycia  szkolenia.  Osoba  skreślona  może  od  razu  ponownie  wystąpić  do  organu  o  dokonanie 
ponownego wpisu bez obowiązku odbycia warsztatów. Taki stan prawny może powodować, że w 
celu  zaoszczędzenia  pieniędzy  i  czasu  który  miał  być  przeznaczony  na  warsztaty  doskonalenia 
zawodowego  ww.  osoby  mogą  „obejść”  przedmiotowy  przepis.  Ze  względu  na  konieczność 
doprecyzowania  tych  przepisów  zaproponowano  zmianę  przepisów art. 46 oraz art. 71. 
Zaproponowano  wprowadzenie  3  miesięcznej  karencji  przed  dokonaniem  kolejnego  wpisu  do 
ewidencji wraz z obowiązkiem wcześniejszego ukończenia „zaległych” warsztatów doskonalenia 
zawodowego.  
Ze względu na fakt, że część osób posiada zarówno uprawnienia instruktora jak i egzaminatora i 
zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami byłyby zmuszone odbywać warsztaty doskonalenia 
zawodowego  dwa  razy  zaproponowano,  aby  wystarczające  do  spełnienia  tego  obowiązku  było 
ukończenie tylko jednych warsztatów. Jest to tym bardziej właściwe rozwiązania, że większość 
tematyki  przedstawianej  na  przedmiotowych  warsztatach  pokrywa  się  ze  sobą.  W  związku  z 
powyższym proponuje się wprowadzenie przepisów art. 38a oraz art. 63a. 
Ze względu na rozbieżność w brzmieniu przepisów art. 49 ust. 1 pkt 3 lit a i art. 102 ust. 2 ustawy 
w  zakresie  okresu  na  jaki  zostało  zatrzymane  prawo  jazdy  osobie,  która  będzie  podlegała 
obowiązkowemu kontrolnemu sprawdzeniu kwalifikacji („co najmniej rok”, „przekraczający rok”) 
należy dokonać zmiany  brzmienia przepisu art. 102 ust. 2 ustawy. Proponowane brzmienie jest 
zgodne  z  brzmieniem  przepisu  art.  49  ust.  1  pkt  3  lit  a.  oraz  zbieżne  z  dotychczasowym 
prawodawstwem i orzecznictwem w tym zakresie.  
Zaproponowane przepisy przejściowe pozwalają na dalszą pracę Wojewódzkim Ośrodkom Ruchu 
Drogowego na dotychczas posiadanych systemach teleinformatycznych do dnia 3 stycznia 2016r. 
Data ta jest datą wejścia w życie pozostałych przepisów ustawy o kierujących pojazdami w tym 
przepisów  dotyczących Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.  Regulują  także  kwestie 
skierowania  na  kontrolne  sprawdzenie  kwalifikacji  osób,  które  zgromadziły  ponad  24  punkty 
karne za wykroczenia w ruchu drogowym oraz terminów poddania się obowiązkowym badaniom  
psychologicznym przez te osoby oraz badaniom lekarskim przez osoby skierowane przez starostę. 
Źródła finansowania: 
 
12 
Realizacja zadania polegającego  na  przygotowaniu,  zatwierdzeniu  i  utrzymaniu  baz  pytań 
egzaminacyjnych  będzie  realizowana  w  oparciu  o  fundusz  celowy,  którego  dochodami  będzie 
15%  wpływów  z  przeprowadzenia  części  teoretycznej  egzaminu  państwowego  na  prawo  jazdy 
przekazywane przez  Wojewódzkie  Ośrodki  Ruchu  Drogowego.  Opłata  ta  obciąży  budżety 
Wojewódzkich  Ośrodków  Ruchu  Drogowego  jednak  w  stosunku  do  obecnie  wynikającego  
z przepisów ustawy o kierujących pojazdami obowiązku zapewnienia sobie przez każdy WORD 
odrębnie  zarówno  bazy  pytań  egzaminacyjnych,  koszty  ponoszone  przez  WORD  nie  powinny 
wzrosnąć.   
Pozostałe  przepisy  nie  wpłyną  na  obciążenie  finansowe  budżetu  państwa  oraz  samorządów 
terytorialnych. 
Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne: 
Zmiana przepisów ustawy o kierujących pojazdami w przedmiotowym zakresie  przyczyni się do 
ujednolicenia części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy, oraz innych egzaminów 
o  charakterze  państwowym  (dla  egzaminatorów,  dla  instruktorów  nauki jazdy,  dla  instruktorów 
techniki  jazdy)  przeprowadzanych  na  terenie  całego  kraju.  Pozwoli  na  zachowanie  jednolitego, 
wysokiego poziomu merytorycznego sprawdzanej wiedzy i umiejętności co powinno przyczynić 
się bezpośrednio do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. 
Pozostałe  zmiany  uregulują  niejasne  lub  nieprecyzyjne  dotychczas  przepisy  przedmiotowej 
ustawy.  Przykładem  może  tu  być  wprowadzenie  jednoznacznego  przepisu  nakazującego 
udostępnienie  treści  pytań  egzaminacyjnych  dla  kandydatów  na  kierowców  osobom,  które 
odbywały ten egzamin. Dotychczas brak takiego  przepisu  powodował  niejednolitą  interpretację 
możliwości dostępu do tych pytań przez różne jednostki przeprowadzające egzamin państwowy co 
powodowało  duże  niezadowolenie  społeczne.  Nowa  regulacja  pozwoli  na  zlikwidowanie 
występujących niejasności. 
Proponowane  zmiany  ujednolicą  także  stosowanie  przepisów  ustawy  o  kierujących  w  zakresie 
wydawania i cofania uprawnień do kierowania pojazdami. 
Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej  
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. 
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: