eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami

projekt dotyczy m.in. wprowadzenia obowiązku wyboru jednolitego dla wszystkich podmiotów przeprowadzających egzaminy na prawo jazdy systemu teleinformatycznego, przywrócenia odpowiedzialności merytorycznej ministra właściwego ds. transportu za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1957
  • Data wpłynięcia: 2013-10-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 970

1957

 

kandydatów na instruktorów techniki jazdy, części  teoretycznej  egzaminu 
weryfikacyjnego dla kandydatów na egzaminatorów. 
Art. 57d. 1.  Minister  właściwy  do  spraw  transportu  określi  w  drodze 
rozporządzenia: 
1)  Szczegółową  organizację,  tryb  działania  oraz  sposób  przeprowadzania 
weryfikacji pytań egzaminacyjnych przez komisję, 
2)  Szczegółowe  zasady  zgłaszania  propozycji  scenariuszy, wizualizacji  i opisów 
stosowanych w pytaniach egzaminacyjnych,  oraz wzory dokumentów 
stosowanych w tych sprawach, 
3)  Szczegółowe  zasady  i  tryb  wystawiania i przekazywania  zaświadczenia, o 
którym mowa w art. 57a ust 4 oraz wzory dokumentów z tym związanych, 
4)  Szczegółowy  sposób  wykorzystania  zaświadczenia  o  którym  mowa  w  art.  57a 
ust. 4 oraz wzory dokumentów stosowanych w tych sprawach, 
5)  Sposób  finansowania  pracy  komisji  i  wykorzystania  środków  z  funduszu,  o 
którym mowa w art. 57c ust. 1.  
2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, należy uwzględnić w szczególności: 
1)  skład komisji oraz wymagania merytoryczne dotyczące członków komisji, 
2)  wzory  i  opisy  formularzy  służących  do  zgłaszania  propozycji  scenariuszy, 
wizualizacji i opisów stosowanych w pytaniach egzaminacyjnych, 
3)  sposób, tryb i terminy przeprowadzania procedury weryfikacyjnej zgłoszonych 
scenariuszy, wizualizacji 
i opisów 
wchodzących  w  skład  pytań 
egzaminacyjnych, 
4)  koszty funkcjonowania komisji, koszty utworzenia, weryfikacji i przekazania 
do zatwierdzenia scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań 
egzaminacyjnych. 
10) po art. 63 dodaje się art. 63a w brzmieniu: 
„63a.  W  przypadku  egzaminatora,  posiadającego  uprawnienia  instruktora, 
obowiązek  o  którym  mowa  w  art.  63  ust.  1  pkt  2  uznaje  się  za  spełniony  po 
dostarczeniu Marszałkowi województwa, w trybie art. 63 ust. 1 pkt 3, 
zaświadczenia potwierdzającego odbycie tych warsztatów.”  
11) w art. 64 po ust 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu: 
„7a. Na egzaminie, o którym mowa odpowiednio w art. 58 ust. 1 pkt 7, stosuje się 
pytania egzaminacyjne pochodzące z katalogu pytań zatwierdzonego przez ministra 
właściwego  do  spraw  transportu.  Katalog  pytań  oraz  pytania  zawarte  w  teście 
 

egzaminacyjnym nie stanowią  informacji  publicznej  w  rozumieniu  przepisów  o 
dostępie do informacji publicznej.”  
12) w art. 71 po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu: 
„6. W przypadku skreślenia z ewidencji egzaminatora ze względu, o którym mowa 
w ust. 1 pkt 3, ponowny wpis do ewidencji może być dokonany nie wcześniej niż 
po upływie 3 miesięcy od dnia, w którym decyzja o skreśleniu stała się ostateczna 
oraz po odbyciu warsztatów doskonalenia zawodowego w wojewódzkim ośrodku 
ruchu drogowego.” 
13) w art. 102 ust. 2 otrzymuje brzmienie: 
„2.  Zwrot zatrzymanego prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem 
następuje  po  ustaniu  przyczyny  zatrzymania  oraz  po  uiszczeniu  opłaty 
ewidencyjnej.  Jeżeli  od  dnia  zatrzymania  prawa  jazdy  lub  pozwolenia  na 
kierowanie  tramwajem  upłynął  okres  przekraczający  rok, warunkiem wydania 
prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem jest uzyskanie pozytywnego 
wyniku kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji.” 
14) w art. 119 po ust 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu: 
„7a. Na egzaminie, o którym mowa odpowiednio w art. 117 ust. 2 pkt 7, stosuje się 
pytania egzaminacyjne pochodzące z katalogu pytań zatwierdzonego przez ministra 
właściwego  do  spraw  transportu.  Katalog  pytań  oraz  pytania  zawarte  w  teście 
egzaminacyjnym  nie  stanowią  informacji  publicznej  w  rozumieniu  przepisów o 
dostępie do informacji publicznej.”  
 
Art.  2.  1.  Systemy  teleinformatyczne  wojewódzkich  ośrodków  ruchu  drogowego  stosowane  w 
dniu wejścia w życie ustawy, mogą być wykorzystywane do dnia podpisania przez wojewódzkie 
ośrodki ruchu drogowego umowy z dostawcą, o którym mowa w art. 57b ustawy o kierujących 
pojazdami  oraz  wdrożenia  systemu,  nie  dłużej  jednak  niż  do  dnia  3 stycznia 2016  r. pod 
warunkiem spełniania przez system wszystkich wymagań określonych w przepisach wydanych na 
podstawie ustawy o kierujących pojazdami. 
2. Do dnia 3 stycznia 2016 r. osoba skierowana na badanie, o którym mowa w art. 99 ust. 1 pkt 2 
lub 3 lit a, b i d , jest obowiązana do:  
1)  poddania się badaniu w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji o skierowaniu; 
2)  przedstawienia  staroście  odpowiedniego  orzeczenia  lekarskiego  lub  orzeczenia 
psychologicznego w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o skierowaniu; 
 

3. Do dnia 3 stycznia 2016 r. starosta wydaje decyzję administracyjną o skierowaniu kierowcy na 
kontrolne sprawdzenie kwalifikacji, o którym mowa w art. 114 ust. 1 pkt 1 lit b ustawy z dnia 20 
czerwca 1997 r. –  Prawo o ruchu drogowym.  Kierowca  skierowany  na  egzamin  przystępuje  do 
kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji  w trybie art. 99 ust. 1 pkt 1.”  
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie 30 dni od dnia ogłoszenia. 
 
 
 

Uzasadnienie 
Projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących  pojazdami ma na celu wprowadzenie zmian do 
przepisów  które  po  pół  rocznych  doświadczeniach  w  jej  stosowaniu  wskazują  na  potrzebę  ich 
zmiany lub doprecyzowania.  
Zaproponowane  zmiany  dotyczą  między  innymi  problemu  z  właściwym  wdrożeniem  systemu 
teleinformatycznego w niektórych Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego oraz z brakiem 
merytorycznego  nadzoru  państwa  nad  jakością  pytań  egzaminacyjnych  zadawanych podczas 
części  teoretycznej  egzaminu  państwowego.  Przepisy  ustawy  o  kierujących  pojazdami  nie 
określiły  jednoznacznie  podmiotu  odpowiedzialnego  za  wybór  jednolitego  systemu 
teleinformatycznego dla wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego. Spowodowało to, sprzeczne 
zachowania poszczególnych WORD. Proponowane przepisy jednoznacznie nakładają na WORD-
y  obowiązek  wyboru  jednolitego  dla  wszystkich  podmiotów  przeprowadzających  egzaminy  na 
prawo jazdy systemu teleinformatycznego. 
W  związku  z  powyższym  w  przepisie art. 51 dodano ust. 2a, który definiuje system 
teleinformatyczny  ośrodka  egzaminowania,  wskazując  bezpośrednio  na  jego  jednolitość  dla 
wszystkich WORD. W celu jednoznacznego wskazania podmiotu odpowiedzialnego za wybór 
przedmiotowego systemu teleinformatycznego dodano art. 57b  w  którym  nałożono  na  każdego 
dyrektora WORD obowiązek wyboru dostawcy tego systemu. 
Druga  kwestia  regulowana  w  przedmiotowym  projekcie  dotyczy  pytań  egzaminacyjnych 
stosowanych  na  egzaminie  państwowym  na  prawo  jazdy.  Do  dnia  wejścia  w  życie  ustawy  o 
kierujących  pojazdami  za  pytania  egzaminacyjne  odpowiedzialny  był  Minister  właściwy  ds. 
transportu. Po wejściu przepisów ustawy o kierujących pojazdami odpowiedzialność za pytania 
egzaminacyjne, podobnie jak za system teleinformatyczny,  została  przeniesiona  na WORD. 
Okazało się, że powstały konkurencyjne bazy danych na podstawie których generowane są pytania 
egzaminacyjne,  które  należą  do  dostawców  oprogramowania  dla  WORD,  a  nie  do  WORD. 
Oznacza  to,  że  utrudniony  jest  proces  nadzoru  nad  zawartością  merytoryczną  pytań 
egzaminacyjnych, co w ocenie resortu jest niewłaściwe. Dlatego też zaproponowano w przepisie 
art.  51  ust.  2a  pkt  2  przywrócenie  odpowiedzialności  merytorycznej  Ministra  właściwego  ds. 
transportu za treści zawarte w pytania egzaminacyjnych zadawanych na egzaminie państwowym 
na prawo jazdy poprzez zatwierdzenie scenariuszy, wizualizacji i opisów zatwierdzonych 
wchodzących w ich skład i służących do ich generowania.   
 
10 
Dodatkowo projekt zawiera zmiany przepisów doprecyzowujące  obecne  brzmienia  przepisów 
ustawy o kierujących pojazdami w zakresie możliwości przystąpienia do egzaminu państwowego 
na  niższe  kategorie  prawa  jazdy  przez  osoby  które  ukończyły  kurs  na  prawo  jazdy  wyższej 
kategorii (nowy art. 50 ust. 4 ustawy). W szczególności dotyczy to uprawnień w zakresie prawa 
jazdy kategorii AM, A1, A2 i A oraz kategorii C i C1 oraz D i D1. Możliwość zdawania egzaminu 
w zakresie niższej kategorii niż ukończony kurs pozwoli osobom, które chcą stopniowo uzyskiwać 
dostęp  do  poszczególnych  kategorii  prawa  jazdy  zrealizować  ich  zamiar  bez  konieczności 
wielokrotnego uczęszczania na kurs prawa jazdy. Dodatkowo osoby które ukończyły kurs na np. 
w zakresie prawa jazdy kategorii A, ale ze względu na swoje warunki fizyczne podjęły decyzję o 
zdawaniu  egzaminu  na  „mniejszy”  motocykl  (kat.  A1  lub  A2),  powinny  mieć  możliwość 
przystąpienia do egzaminu bez dodatkowego szkolenia. 
Proponuje się także wprowadzenie jednoznacznej normy ustawowej wskazującej, że bazy pytań 
stosowanych  na  egzaminach  państwowych na prawo jazdy, dla kandydatów na instruktorów  
i  egzaminatorów  nie  są  informacja  publiczną.  To  rozwiązanie  nie  blokuje  możliwość 
publikowania czy rozpowszechniania pytań egzaminacyjnych, ale daje możliwość kontrolowania 
tego procesu. Jest to szczególnie ważne w przypadku egzaminów eksperckich dla egzaminatorów 
oraz instruktorów nauki i techniki jazdy. 
Przepisy ustawy o kierujących pojazdami nałożyły na instruktorów nauki jazdy i wykładowców 
obowiązek  odbywania  3  –  dniowych  warsztatów  doskonalenia  zawodowego.  Organizację  tych 
warsztatów  powierzono  nowopowołanym  ośrodkom  szkolenia  kierowców  posiadającym 
poświadczenie  spełniania  dodatkowych  wymagań.  Analiza  rynku  OSK  w  zakresie  powstawania 
ośrodków spełniających dodatkowe wymagania w kontekście zbliżającego się terminu ukończenia 
pierwszych obowiązkowych szkoleń dla instruktorów nauki jazdy (31 grudnia 2013r.) wskazuje, 
że duża liczba instruktorów może mieć kłopoty z odbyciem wymaganego szkolenia. Biorąc to pod 
uwagę  proponujemy  umożliwienie  prowadzenia  warsztatów  doskonalenia  zawodowego  dla 
instruktorów  nauki  jazdy  przez  Wojewódzkie  Ośrodki  Ruchu  Drogowego.  Podmioty te do 
dysponują odpowiednią kadrą oraz infrastrukturą do prowadzenia przedmiotowych szkoleń oraz 
ze względu na umiejscowienie w 49 punktach w całym kraju dają gwarancję odbycia organizacji 
takich szkoleń.  
Jednocześnie  należy  wskazać,  że  przepisy  ustawy  o  kierujących  pojazdami  nie  zawierają 
jednoznacznej  sankcji  za  nieprzystąpienie  do  warsztatów  doskonalenia  zawodowego  zarówno 
przez instruktorów, wykładowców jak i przez egzaminatorów. Przepis nakłada jedynie na organ 
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: