Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
projekt dotyczy m.in. wprowadzenia obowiązku wyboru jednolitego dla wszystkich podmiotów przeprowadzających egzaminy na prawo jazdy systemu teleinformatycznego, przywrócenia odpowiedzialności merytorycznej ministra właściwego ds. transportu za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1957
- Data wpłynięcia: 2013-10-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 970
1957
6
kandydatów na instruktorów techniki jazdy, części teoretycznej egzaminu
weryfikacyjnego dla kandydatów na egzaminatorów.
Art. 57d. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi w drodze
rozporządzenia:
1) Szczegółową organizację, tryb działania oraz sposób przeprowadzania
weryfikacji pytań egzaminacyjnych przez komisję,
2) Szczegółowe zasady zgłaszania propozycji scenariuszy, wizualizacji i opisów
stosowanych w pytaniach egzaminacyjnych, oraz wzory dokumentów
stosowanych w tych sprawach,
3) Szczegółowe zasady i tryb wystawiania i przekazywania zaświadczenia, o
którym mowa w art. 57a ust 4 oraz wzory dokumentów z tym związanych,
4) Szczegółowy sposób wykorzystania zaświadczenia o którym mowa w art. 57a
ust. 4 oraz wzory dokumentów stosowanych w tych sprawach,
5) Sposób finansowania pracy komisji i wykorzystania środków z funduszu, o
którym mowa w art. 57c ust. 1.
2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, należy uwzględnić w szczególności:
1) skład komisji oraz wymagania merytoryczne dotyczące członków komisji,
2) wzory i opisy formularzy służących do zgłaszania propozycji scenariuszy,
wizualizacji i opisów stosowanych w pytaniach egzaminacyjnych,
3) sposób, tryb i terminy przeprowadzania procedury weryfikacyjnej zgłoszonych
scenariuszy, wizualizacji
i opisów
wchodzących w skład pytań
egzaminacyjnych,
4) koszty funkcjonowania komisji, koszty utworzenia, weryfikacji i przekazania
do zatwierdzenia scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań
egzaminacyjnych.
10) po art. 63 dodaje się art. 63a w brzmieniu:
„63a. W przypadku egzaminatora, posiadającego uprawnienia instruktora,
obowiązek o którym mowa w art. 63 ust. 1 pkt 2 uznaje się za spełniony po
dostarczeniu Marszałkowi województwa, w trybie art. 63 ust. 1 pkt 3,
zaświadczenia potwierdzającego odbycie tych warsztatów.”
11) w art. 64 po ust 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:
„7a. Na egzaminie, o którym mowa odpowiednio w art. 58 ust. 1 pkt 7, stosuje się
pytania egzaminacyjne pochodzące z katalogu pytań zatwierdzonego przez ministra
właściwego do spraw transportu. Katalog pytań oraz pytania zawarte w teście
7
egzaminacyjnym nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu przepisów o
dostępie do informacji publicznej.”
12) w art. 71 po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. W przypadku skreślenia z ewidencji egzaminatora ze względu, o którym mowa
w ust. 1 pkt 3, ponowny wpis do ewidencji może być dokonany nie wcześniej niż
po upływie 3 miesięcy od dnia, w którym decyzja o skreśleniu stała się ostateczna
oraz po odbyciu warsztatów doskonalenia zawodowego w wojewódzkim ośrodku
ruchu drogowego.”
13) w art. 102 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zwrot zatrzymanego prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem
następuje po ustaniu przyczyny zatrzymania oraz po uiszczeniu opłaty
ewidencyjnej. Jeżeli od dnia zatrzymania prawa jazdy lub pozwolenia na
kierowanie tramwajem upłynął okres przekraczający rok, warunkiem wydania
prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem jest uzyskanie pozytywnego
wyniku kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji.”
14) w art. 119 po ust 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
„7a. Na egzaminie, o którym mowa odpowiednio w art. 117 ust. 2 pkt 7, stosuje się
pytania egzaminacyjne pochodzące z katalogu pytań zatwierdzonego przez ministra
właściwego do spraw transportu. Katalog pytań oraz pytania zawarte w teście
egzaminacyjnym nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu przepisów o
dostępie do informacji publicznej.”
Art. 2. 1. Systemy teleinformatyczne wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego stosowane w
dniu wejścia w życie ustawy, mogą być wykorzystywane do dnia podpisania przez wojewódzkie
ośrodki ruchu drogowego umowy z dostawcą, o którym mowa w art. 57b ustawy o kierujących
pojazdami oraz wdrożenia systemu, nie dłużej jednak niż do dnia 3 stycznia 2016 r. pod
warunkiem spełniania przez system wszystkich wymagań określonych w przepisach wydanych na
podstawie ustawy o kierujących pojazdami.
2. Do dnia 3 stycznia 2016 r. osoba skierowana na badanie, o którym mowa w art. 99 ust. 1 pkt 2
lub 3 lit a, b i d , jest obowiązana do:
1) poddania się badaniu w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji o skierowaniu;
2) przedstawienia staroście odpowiedniego orzeczenia lekarskiego lub orzeczenia
psychologicznego w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o skierowaniu;
8
3. Do dnia 3 stycznia 2016 r. starosta wydaje decyzję administracyjną o skierowaniu kierowcy na
kontrolne sprawdzenie kwalifikacji, o którym mowa w art. 114 ust. 1 pkt 1 lit b ustawy z dnia 20
czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym. Kierowca skierowany na egzamin przystępuje do
kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji w trybie art. 99 ust. 1 pkt 1.”
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie 30 dni od dnia ogłoszenia.
9
Uzasadnienie
Projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami ma na celu wprowadzenie zmian do
przepisów które po pół rocznych doświadczeniach w jej stosowaniu wskazują na potrzebę ich
zmiany lub doprecyzowania.
Zaproponowane zmiany dotyczą między innymi problemu z właściwym wdrożeniem systemu
teleinformatycznego w niektórych Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego oraz z brakiem
merytorycznego nadzoru państwa nad jakością pytań egzaminacyjnych zadawanych podczas
części teoretycznej egzaminu państwowego. Przepisy ustawy o kierujących pojazdami nie
określiły jednoznacznie podmiotu odpowiedzialnego za wybór jednolitego systemu
teleinformatycznego dla wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego. Spowodowało to, sprzeczne
zachowania poszczególnych WORD. Proponowane przepisy jednoznacznie nakładają na WORD-
y obowiązek wyboru jednolitego dla wszystkich podmiotów przeprowadzających egzaminy na
prawo jazdy systemu teleinformatycznego.
W związku z powyższym w przepisie art. 51 dodano ust. 2a, który definiuje system
teleinformatyczny ośrodka egzaminowania, wskazując bezpośrednio na jego jednolitość dla
wszystkich WORD. W celu jednoznacznego wskazania podmiotu odpowiedzialnego za wybór
przedmiotowego systemu teleinformatycznego dodano art. 57b w którym nałożono na każdego
dyrektora WORD obowiązek wyboru dostawcy tego systemu.
Druga kwestia regulowana w przedmiotowym projekcie dotyczy pytań egzaminacyjnych
stosowanych na egzaminie państwowym na prawo jazdy. Do dnia wejścia w życie ustawy o
kierujących pojazdami za pytania egzaminacyjne odpowiedzialny był Minister właściwy ds.
transportu. Po wejściu przepisów ustawy o kierujących pojazdami odpowiedzialność za pytania
egzaminacyjne, podobnie jak za system teleinformatyczny, została przeniesiona na WORD.
Okazało się, że powstały konkurencyjne bazy danych na podstawie których generowane są pytania
egzaminacyjne, które należą do dostawców oprogramowania dla WORD, a nie do WORD.
Oznacza to, że utrudniony jest proces nadzoru nad zawartością merytoryczną pytań
egzaminacyjnych, co w ocenie resortu jest niewłaściwe. Dlatego też zaproponowano w przepisie
art. 51 ust. 2a pkt 2 przywrócenie odpowiedzialności merytorycznej Ministra właściwego ds.
transportu za treści zawarte w pytania egzaminacyjnych zadawanych na egzaminie państwowym
na prawo jazdy poprzez zatwierdzenie scenariuszy, wizualizacji i opisów zatwierdzonych
wchodzących w ich skład i służących do ich generowania.
10
Dodatkowo projekt zawiera zmiany przepisów doprecyzowujące obecne brzmienia przepisów
ustawy o kierujących pojazdami w zakresie możliwości przystąpienia do egzaminu państwowego
na niższe kategorie prawa jazdy przez osoby które ukończyły kurs na prawo jazdy wyższej
kategorii (nowy art. 50 ust. 4 ustawy). W szczególności dotyczy to uprawnień w zakresie prawa
jazdy kategorii AM, A1, A2 i A oraz kategorii C i C1 oraz D i D1. Możliwość zdawania egzaminu
w zakresie niższej kategorii niż ukończony kurs pozwoli osobom, które chcą stopniowo uzyskiwać
dostęp do poszczególnych kategorii prawa jazdy zrealizować ich zamiar bez konieczności
wielokrotnego uczęszczania na kurs prawa jazdy. Dodatkowo osoby które ukończyły kurs na np.
w zakresie prawa jazdy kategorii A, ale ze względu na swoje warunki fizyczne podjęły decyzję o
zdawaniu egzaminu na „mniejszy” motocykl (kat. A1 lub A2), powinny mieć możliwość
przystąpienia do egzaminu bez dodatkowego szkolenia.
Proponuje się także wprowadzenie jednoznacznej normy ustawowej wskazującej, że bazy pytań
stosowanych na egzaminach państwowych na prawo jazdy, dla kandydatów na instruktorów
i egzaminatorów nie są informacja publiczną. To rozwiązanie nie blokuje możliwość
publikowania czy rozpowszechniania pytań egzaminacyjnych, ale daje możliwość kontrolowania
tego procesu. Jest to szczególnie ważne w przypadku egzaminów eksperckich dla egzaminatorów
oraz instruktorów nauki i techniki jazdy.
Przepisy ustawy o kierujących pojazdami nałożyły na instruktorów nauki jazdy i wykładowców
obowiązek odbywania 3 – dniowych warsztatów doskonalenia zawodowego. Organizację tych
warsztatów powierzono nowopowołanym ośrodkom szkolenia kierowców posiadającym
poświadczenie spełniania dodatkowych wymagań. Analiza rynku OSK w zakresie powstawania
ośrodków spełniających dodatkowe wymagania w kontekście zbliżającego się terminu ukończenia
pierwszych obowiązkowych szkoleń dla instruktorów nauki jazdy (31 grudnia 2013r.) wskazuje,
że duża liczba instruktorów może mieć kłopoty z odbyciem wymaganego szkolenia. Biorąc to pod
uwagę proponujemy umożliwienie prowadzenia warsztatów doskonalenia zawodowego dla
instruktorów nauki jazdy przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. Podmioty te do
dysponują odpowiednią kadrą oraz infrastrukturą do prowadzenia przedmiotowych szkoleń oraz
ze względu na umiejscowienie w 49 punktach w całym kraju dają gwarancję odbycia organizacji
takich szkoleń.
Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o kierujących pojazdami nie zawierają
jednoznacznej sankcji za nieprzystąpienie do warsztatów doskonalenia zawodowego zarówno
przez instruktorów, wykładowców jak i przez egzaminatorów. Przepis nakłada jedynie na organ
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1957 › Pobierz plik