Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia zmian w prawie pracy w szczególności w zakresie: dyskryminacji, mobbingu, stosunku pracy, wynagrodzenia, obowiązków pracodawcy i pracownika, odpowiedzialności porządkowej pracownika oraz za mienie powierzone pracownikowi, czasu pracy, rozpatrywania sporów ze stosunku pracy oraz tworzenia i działalności związków zawodowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1948
- Data wpłynięcia: 2013-10-07
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 74 dnia 12-09-2014
1948
zatrudnienia. Wprowadzenie przedmiotowego przepisu w proponowanym brzmieniu,
rozstrzyga sṕr w doktrynie prawa pracy, co do dopuszczalności jednostronnego –
przez pracodawcę, zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy.
Projektowane brzmienie art. 38 § 1 Kodeksu pracy wprowadza obowiązek
prowadzenia konsultacji wypowiedzenia umowy o pracę wszystkich tyṕw uḿw, za
wyjątkiem umowy na okres pŕby, ze związkiem zawodowym. Przepis ten, zgodnie ze
wskazanym wyżej kierunkiem zapewnia jeden, wsṕlny standard ochrony zatrudnienia
przy ŕżnym typach uḿw o pracę. Ma to prowadzić do większego upodmiotowienia
pracowniḱw i ich organizacji, służyć dialogowi społecznemu na poziomie zakładu
pracy oraz polubownemu rozstrzyganiu spoŕw pomiędzy pracownikami i
pracodawcami.
Zmianie ma także ulec przepis art. 38 § 5 Kodeksu pracy, w taki spośb, że
pracodawca po otrzymaniu od organizacji związkowej umotywowanych zastrzeżeń, co
do zamiaru pracodawcy wypowiedzenia pracownikowi, reprezentowanemu przez
związek, umowy o pracę, byłby zobligowany do udzielenia związkowi odpowiedzi na
piśmie i odniesienia się do podniesionej przez związek argumentacji. Utrzymana
zostałaby zasada, że związek zawodowy bierze udział w konsultowaniu zamiaru
wypowiedzenia, ale nie uczestniczy w samym procesie podejmowania decyzji w tym
zakresie. Znowelizowany przepis wspierałby dialog pomiędzy pracodawcą, a
organizacją związkową, ale nie odbierałby pracodawcy jego kodeksowego
uprawnienia do wypowiedzenia umowy o pracę, gdy uzna to za uzasadnione.
Proponowana ustawa dokonuje także gruntownych zmian w uprawnieniach
pracowniḱw do odwołania się od wypowiedzenia umowy o pracę. Według
znowelizowanego art. 45 § 1 uprawnienie do odwołania się do sądu pracy
przysługiwać ma nie tylko pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę
na czas nieokreślony, ale także pracownikom z kontraktem terminowym i
zatrudnionym na czas wykonania określonej pracy. Pracownikom tym będzie także w
jednakowym stopniu przysługiwać roszczenie o przywŕcenie do pracy, co jest jednym
z kluczowych instrument́w ochrony podmiotowości pracowniḱw i ich prawa do
obrony przed arbitralnym pozbawieniem zatrudnienia. Pogląd ten prowadzi do
konieczności zmiany w art. 45 § 2 Kodeksu pracy, aby sąd pracy przy uznaniu
złożonego pracownikowi wypowiedzenia za nieuzasadnione, ḿgł orzec nie o
przywŕcenia do pracy, ale o odszkodowaniu jedynie wtedy, gdy przywŕcenie
pracownika do pracy będzie niemożliwe. O celowości takiego żądania powinien
decydować jedynie pracownik, rozumiejąc, że atmosfera po przywŕcenia w pracy, po
powrocie do niej, po sporze sądowym z pracodawcą, może być trudna. Za takim
rozwiązaniem przemawiają jednak zasady wsṕłżycia społecznego, kt́re nakazują,
aby spory pomiędzy pracownikami, a pracodawcami miały charakter rzeczowy, a fakt
odwołania się pracownika od błędnej decyzji pracodawcy do sądu, nie pozbawiał
pracownika możliwości kontynuacji zatrudnienia. Projektowany przepis zasadza się na
przekonaniu, że w państwie demokratycznym, jednym z podstawowych uprawnień
jednostek jest prawo do powiedzenia „nie” bez ponoszenia z tego tytułu negatywnych
konsekwencji, jeżeli postawa pracownika zasługuje na ochronę prawną.
Projektowana zmiana przepisu art. 47 Kodeksu pracy ma na celu poprawę
sytuacji ośb, kt́re zostały (zgodnie z wyrokiem sądu) niesłusznie zwolnione z pracy i
w trakcie trwania procesu pozostawały bez zatrudnienia. Znowelizowany przepis
zapewnia pracownikom prawo, po przywŕceniu do pracy, do wynagrodzenia za trzy
miesiące bez względu na rodzaj zawartej umowy i zakładowy staż pracownika.
Zmianie ma także ulec wysokość odszkodowania dla pracowniḱw, kt́rym w
spośb nieuzasadniony wypowiedziano umowę o pracę. Projektowane brzmienie
przepisu art. 47(1) Kodeksu pracy określa jego wysokość w przedziale wynagrodzenia
pracownika za okres od 3-6 miesięcy. Pozwoli to sądowi pracy na indywidualną ocenę
konkretnych spraw, a także stopnia naruszonych obowiązḱw przez pracodawcę,
postawy pracownika oraz dolegliwości dla pracodawcy, kt́ra będzie wiązała się z
wymiarem odszkodowania. Przyjmuje się bowiem w doktrynie prawa pracy, że
odszkodowanie ma nie tylko wynagrodzić pracownikowi szkodę majątkową, ale także
musi pełnić funkcję odstraszającą dla pracodawćw naruszających przepisy o
wypowiadaniu uḿw o pracę. Odszkodowanie ma także dostarczyć pracownikowi
środḱw na utrzymanie w czasie, w kt́rym na skutek nieuzasadnionego zwolnienia,
nie miał on pracy i dochod́w. Przepis obowiązujący w dotychczasowym brzmieniu, w
związku z sytuacją rynkową, tych waloŕw nie spełnia, co wymaga jego pilnej zmiany.
W związku z powyższym, konieczne jest skreślenie przepiśw art. 50 § 3-5 Kodeksu
pracy, dla usunięcia odrębności regulacji uḿw na czas określony i na czas wykonania
określonej pracy.
Nowelizacja art. 58 Kodeksu pracy jest następstwem rozszerzania ochrony
pracowniḱw przed nieuzasadnionym lub arbitralnym wypowiedzeniem umowy o
pracę bąd́ jej rozwiązaniem bez wypowiedzenia. O ile wypowiedzenie umowy o
pracę jest zwykłym trybem rozwiązania stosunku pracy, przy kt́rym istnieje okres
wypowiedzenia zapewniający pracownikowi utrzymanie się w pewnym okresie
pomiędzy zakończeniem pracy u jednego pracodawcy, a jej rozpoczęciem u nowego.
Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia, szczeǵlnie ze względu na zarzut
ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązḱw pracowniczych ma charakter nagły,
pozbawia pracownika pracy i ́ŕdła dochod́w bez żadnego okresu przejściowego.
Nie bez znaczenia jest także treść świadectwa pracy, kt́re zostaje wydane
pracownikowi, będące sygnałem dla kolejnych pracodawćw, że pracownik został
dyscyplinarnie pozbawiony pracy. Tryb ten ma swoje głębokie uzasadnienie, a
praktyka zatrudnienia niejednokrotnie wymaga natychmiastowej reakcji pracodawcy i
odseparowania pracownika od zakładu pracy. Jeżeli jednak pracodawca posługuje się
kwalifikowaną formą rozwiązania umowy o pracę naruszając przy tym przepisy prawa
pracy, to dotkliwość tego stanu dla pracownika jest szczeǵlna. Uzasadnia to, jako
odstraszające pracodawcę i zabezpieczające interesy pracownika, zwiększenie
wysokości aktualnych odszkodowań za nieuzasadnione lub naruszające przepisy
prawa rozwiązywanie stosunku pracy bez wypowiedzenia. Powyższe uzasadnia także
treść proponowanych zmian w art. 60 Kodeksu pracy.
Dodatkowo, by chronić prawa pracowniḱw związanych z regulowaniem czasu
pracy, w szczeǵlności prawa do wypoczynku, wprowadza się w art. 128(1) Kodeksu
pracy odpowiedzialność odszkodowawczą pracodawcy wobec pracownika za
naruszenie przepiśw o czasie pracy. Celem tego przepisu ma być, podobnie jak w
przypadku odszkodowań za naruszenie zasady ŕwnego traktowania czy mobbingu,
zabezpieczenie ośb, kt́rych m.in. prawo do wypoczynku zostało w spośb
szczeǵlny naruszone oraz ma pełnić jednocześnie funkcję odstraszająco-prewencyjną.
Projektowana nowelizacja art. 61(2) Kodeksu pracy jest konsekwencją
ujednolicania przepiśw kodeksu dotyczących uḿw na czas nieokreślony oraz na
czas określony i wykonania określonej pracy. W nowym stanie prawnym, pracownicy,
kt́rzy bez uzasadnionego powodu rozwiążą z pracodawcą stosunek pracy bez
wypowiedzenia, będą ponosić wobec pracodawcy odpowiedzialność
odszkodowawczą, kt́rej wysokość nie będzie uzależniona od zakładowego stażu
pracy pracownika.
W projektowanych art. 63(3) i art. 67 Kodeksu pracy, wprowadza się
uzupełnienie przesłanek wygaśnięcia umowy o prace, postulowane przez Komisję
Kodyfikacyjną Prawa Pracy, o sytuację braku rozwiązania umowy o pracę pomimo
ogłoszenia upadłości lub otwarcia likwidacji, a także w razie faktycznego i trwałego
zaprzestania działalności przez pracodawcę będącego jednostką organizacyjną.
Ważną zmianą jest propozycja, aby okres w kt́rym pracownik może odwołać się
od przedstawionego mu wypowiedzenia umowy o pracę lub rozwiązania umowy o
pracę bez wypowiedzenia został wydłużony. W aktualnym stanie prawnym to
odpowiednio 7 i 14 dni, co jest terminem zbyt kŕtkim, aby pracownik (nie
korzystający najczęściej z pomocy profesjonalnego pełnomocnika) ḿgł przygotować
się do wystąpienia do sądu pracy. W brzmieniu art. 264 § 1-2 Kodeksu pracy
projektowanym niniejszą ustawą, proponuje się, aby w odwołanie od wypowiedzenia
umowy o pracę lub jej rozwiązania bez wypowiedzenia było możliwe w okresie
wypowiedzenia lub terminie ŕwnym okresowymi wypowiedzenia. Zmiana ta wpłynie
pozytywnie na zapewnienie pracownikom realnego prawa do sądu. Z tych samych
względ́w proponuje się w art. 97 §1(2) wydłużenie terminu na wniesienie żądania
sprostowania świadectwa pracy przez pracownika.
Proponuje się także zmiany w zasadach przedawniania roszczeń pracowniczych.
Aktualnie następuje to po upływie trzech latach od wystąpienia podstawy roszczenia.
W znowelizowanym art. 291 § 1 Kodeksu pracy miałoby to być 5 lat, nie dłużej jednak
niż 3 lata od dnia rozwiązania się stosunku pracy. Taka forma przepisu zapewni
pracownikom, kt́rzy nie występują z roszczeniami wobec pracodawćw, w obawie o
utratę zatrudnienia, lepsze zabezpieczenie ich praw. Projektowana ustawa, zgodnie ze
stanowiskiem Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy, przyjmuje w art. 291 § 1(4)
Kodeksu pracy, że sąd pracy obowiązany jest do uwzględnienia z urzędu upływu
terminu przedawnienia, w stosunku do roszczeń kierowanych przeciwko
pracownikom.
IV. Ważnym celem, kt́ry stoi przed projektowaną nowelizacją jest lepsza
ochrona wynagrodzenia za pracę. Służyć ma temu dodanie przepiśw art. 78 § 3, art.
84(1), art. 86 § 4 i 151(2) § 1-3 Kodeksu pracy. Jednym z ważnych probleḿw, kt́re
winien rozwiązać prawodawca w zakresie wynagradzania pracowniḱw, jest
wprowadzenie ustawowej definicji premii, jako fakultatywnego składnika
wynagrodzenia pracownika. Potrzeba ta wynika z dużej arbitralności pracodawćw
przy określaniu premii pracowniḱw, kt́rzy łączą ją niskim wynagrodzeniem
bazowym, uzupełnianym elementami pozornie motywującymi do większej
efektywności w pracy. Realnie jest to mechanizm przerzucania na pracowniḱw
ryzyka prowadzonej działalności i pozbawiający pewności wynagrodzenia. W związku
z tym, ustawa definiuje premię jako świadczenie pieniężne, służące nagradzaniu
pracowniḱw według wyránie określonych, precyzyjnych, sprawdzalnych i
przedstawionych pracownikom warunḱw. Przedstawiony pogląd na charakter prawny
premii jest już ugruntowany w orzecznictwie Sądu Najwyższego. Dodać należy, że bez
zmian pozostaje możliwość stosowania uznaniowych form wynagradzania opartych na
art. 105 Kodeksu pracy.
Istotną propozycją, choć gł́wnie dzisiaj o walorach informacyjnych, jest
projektowany przepis art. 84(1) Kodeksu pracy, kt́ry wyraża zakaz zobowiązywania
pracowniḱw do nieujawniania wysokości swojego wynagradzania, a w konsekwencji
uniemożliwia karanie pracowniḱw za to. Zauważyć należy, że swoboda prowadzenia
rozḿw na temat wynagrodzenia pracowniḱw jest jednym z instrument́w
weryfikowania stosowania przez pracodawcę zasady ŕwnego traktowania. O ile, w
obowiązującym porządku prawnym, niemożliwe jest prowadzenie polityki jawności
płac, o tyle dobrowolne rozmowy pomiędzy pracownikami na temat ich
wynagrodzenia są dopuszczalne i stanowią jeden z niewielu instrument́w ochrony
przed dyskryminacją płacową. Stanowisko to podziela orzecznictwo Sądu
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1948
› Pobierz plik