Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia zmian w prawie pracy w szczególności w zakresie: dyskryminacji, mobbingu, stosunku pracy, wynagrodzenia, obowiązków pracodawcy i pracownika, odpowiedzialności porządkowej pracownika oraz za mienie powierzone pracownikowi, czasu pracy, rozpatrywania sporów ze stosunku pracy oraz tworzenia i działalności związków zawodowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1948
- Data wpłynięcia: 2013-10-07
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 74 dnia 12-09-2014
1948
konkretyzowane są nie na etapie zawierania umowy, ale już samego wykonywania
pracy. Ten naturalny proces „docierania się” zatrudniających i zatrudnianych prowadzi
do sytuacji, w kt́rej możliwe jest, aby strony pierwotnie zawarły zgodnie umowę
cywilnoprawną, ale jednocześnie przekształciła się ona w toku wykonywania pracy w
stosunek pracy, ze względu na szeroki zakres kierownictwa pracodawcy wobec
pracownika oraz jego oczekiwania, co do świadczenia pracy osobiście, w czasie i
miejscu wyznaczonym pracownikowi. Proponowany przepis pozwoli w lepszym
stopniu uwzględniać konieczność zakwalifikowania takiego stosunku zatrudnienia
jako stosunku pracy – wbrew nazwie zgodnie zawartej umowy.
Projektowana ustawa wprowadza także, w art. 22 §1(3) Kodeksu pracy,
domniemanie zatrudnienia w ramach stosunku pracy, w sytuacji, gdy odbywa się ono
bez zawarcia umowy na piśmie. Celem tego przepisu jest z jednej strony ochrona
intereśw fiskalnych państwa, a z drugiej zabezpieczenie pracowniḱw przed
skutkami zatrudniania „na czarno” lub w ramach uḿw cywilnoprawnych, kt́re
naruszałyby przepis art. 22 Kodeksu pracy. Należy podkreślić, że wprowadzenie
domniemania zatrudnienia na podstawie stosunku pracy przy braku umowy na piśmie,
będzie prowadziło do częstszego zawierania takich uḿw na piśmie w przypadku
zatrudnienia cywilnoprawnego, kt́re dzisiaj – zaŕwno w stosunku do zlecenia jak i
umowy o dzieło, mogą być zawierane ustnie. Na skutek powyższego, trudniej będzie
uchylać się od opłacania podatḱw związanych z zatrudnianiem i działalnością
gospodarczą. Będzie to także lepiej chronić prawa ośb wykonujących pracę na
podstawie uḿw cywilnoprawnych. Innym skutkiem takiego rozwiązania będzie
ułatwienie dla ośb starających się o ustalenie istnienia stosunku pracy pomiędzy nimi,
a pracodawcami. Brak umowy na piśmie, będzie oznaczał, przy domniemaniu
wzruszalnym, że w przypadku sporu sądowego, to pracodawca będzie musiał
udowodnić, że zatrudniany pracownik świadczył pracę w oparciu o inny stosunek
prawny niż stosunek pracy. Na pracowniku będzie spoczywać jedynie obowiązek
wykazania, że faktycznie był on zatrudniany. W tym miejscu należy podkreślić, że
proponowane rozwiązanie nie nałoży na pracodawćw nowych obowiązḱw bowiem
już dzisiaj, na mocy art. 29 § 2 Kodeksu pracy są oni obowiązani do zawarcia umowy
o pracę na piśmie, a w przypadku niedochowania tego obowiązku, powinni najṕ́niej
w dniu rozpoczęcia pracy, potwierdzić pracownikowi na piśmie warunki jego
zatrudnienia. Projektowany przepis służyć ma przede wszystkim ułatwianiu
pracownikom dochodzenia roszczeń ze stosunku pracy oraz zabezpieczenie praw ośb
zatrudnionych przed skutkami „pracy na czarno”.
W ustawie proponuje się także dodanie przepiśw art. 22 § 1(4) i § 1(5), kt́rych
celem uelastycznienie sposobu wykonania pracy przez pracownika, w porozumieniu z
pracodawcą. Projektowane przepisy konkretyzują pojęcia osobistego świadczenia
pracy w taki spośb, że nie sprzeciwia się właściwości stosunku pracy fakt, że
pracownik zastępowany jest w pracy, z inicjatywy pracownika przez innego
pracownika do tego wyznaczonego przez pracodawcę. Proponuje się także, aby
możliwe było w ramach zatrudnienia pracowniczego, wykonywanie pracy w miejscu
określonym przez pracownika, pod warunkiem, że pracodawca zachowuje
uprawnienia kierownicze w stosunku do pracownika. Przepis we wskazanym
brzmieniu ma służyć przede wszystkim umożliwieniu szerszego stosowania uḿw o
pracę w zatrudnieniu i dostosowanie tej formy zatrudnienia do zmieniających się
wymagań rynku, kt́re rodzą często konieczność przyznawania pracownikom większej
swobody w procesie wykonywania pracy.
III. Kolejnym istotnym problemem, kt́ry ma rozwiązać proponowana ustawa
jest powszechność zatrudniania w oparciu o umowy o pracę na czas określony oraz
sama konstrukcja tej umowy, zapewniająca ułomną ochronę pracy ośb, kt́re ją
zawarły. Projektowana ustawa zmienia treść przepisu art. 25(1) Kodeksu w taki
spośb, że po pierwsze ogranicza dopuszczalność zawierania uḿw o pracę na czas
określony do jednej i traktuje kolejną umowę terminową jak umowę na czas
nieokreślony. W dzisiejszym stanie prawnym dopiero trzecia umowa o pracę na czas
określony jest ŕwna w skutkach z zawarciem umowy na czas nieokreślony. Po drugie,
ustawa wprowadza dodatkowe ograniczenie, czasowe, kt́re znane jest już z
obowiązywania w tzw. ustawie antykryzysowej. Według znowelizowanego art. 25(1)
Kodeksu pracy, pracownika i pracodawcę będzie łączyć stosunek pracy zawarty na
czas nieokreślony, jeżeli zatrudnienie to wykonywane jest przez okres dłuższy niż 24
miesiące. Warte podkreślenia jest także to, że nowelizowany przepis ma dopuszczać
poprzedzenie umowy o pracę zawartej na czas określony – umową na okres pŕby, ale
jednocześnie, wlicza się okres pŕby do 24 miesięcznego terminu, od kt́rego zależy
uznanie zatrudnienia za wykonywanego bezterminowo.
Należy podkreślić, że projektowane zmiany wynikają z palącej potrzeby
społecznej, jaką jest ograniczanie wieloletniego zatrudnienia na podstawie kontrakt́w
terminowych, kt́re ze swojej definicji pozbawiają pracowniḱw prawa do stabilności
pracy. Proponowane zmiany mają przywŕcić umowie na czas określony jest właściwe
ratio legis. Kontrakt czasowy winien być stosowany nie jako przedłużenie okresu
pŕbnego lub przerzucanie na pracownika części ryzyka prowadzonej działalności, ale
musi być związany ze szczeǵlną potrzebą pracodawcy realizacji określonego
projektu, zaḿwienia czy pracy, kt́ra ma czytelne i jasno zakreślone ramy czasowe.
Społeczno-ekonomicznym przeznaczeniem umowy zawartej na czas określony jest
wykonywanie pracy w okresie, kt́ry uzasadnia to zatrudnienie, a praca przy
wykonywaniu określonej pracy – wtedy, gdy konkretna i z ǵry wiadoma praca nie ma
możliwego do oznaczenia terminu jej zakończenia, ale zatrudnienie pracownika ma
charakter bezpośrednio związany z konkretnym projektem pracodawcy i nie ma z
definicji mieć formy stałej.
Stanowisko to znalazło także potwierdzenie w wyrokach Sądu Najwyższego,
kt́ry dwukrotnie – w 2005 i 2007 roku, uznał że długoterminowe umowy na czas
określony są nieuzasadnione i ich celem jest pozbawianie pracowniḱw pełnej
ochrony kodeksowej ich pracy. Wskazać należy, że proponowana w art. 25(1)
Kodeksu pracy metoda jest kombinacją dotychczasowych przepiśw kodeksowych,
kt́re – jak wskazano wyżej, wymagały korekty w postaci ram wyznaczonych przez
orzecznictwo Sądu Najwyższego, oraz odniesienia do „ustawy antykryzysowej”, kt́ra
w okresie swojego obowiązywania, wprowadzała limit 24 miesięcy pracy na
kontrakcie terminowym. Podkreślić należy, że proste przeniesienie tej metody do
Kodeksu pracy, nie spełniłoby zakładanego celu w postaci wzmocnienia stabilności
zatrudnienia, bowiem bez ograniczeń ilościowych, możliwe byłoby i w rzeczywistości
w okresie od 28 sierpnia 2009 do 31 grudnia 2011 roku – było, zawieranie
nieograniczonej liczby uḿw czasowych, co w praktyce oznaczało np. odnawianie co
miesiąc umowy o pracę. Realnie był więc to mechanizm, kt́ry ograniczając jedno
zjawisko patologiczne, dopuszczał istnienie nowego. Projektowana zmiana w spośb
najpełniejszy: ilościowo-czasowy wprowadza reglamentację zawierania uḿw o pracę
na czas określony, zgodnie z jej gospodarczym przeznaczeniem.
Wskazane wyżej ograniczenia dla zawierania uḿw czasowych wymagają także
rozciągnięcia na nie szeregu regulacji charakterystycznych dla uḿw na czas
nieokreślony, kt́re zapewniają najpełniejszą ochronę stosunku pracy. W
nowelizowanym art. 30 § 4 Kodeksu pracy proponuje się, aby z wypowiedzeniem
każdej umowy o pracę, za wyjątkiem umowy na okres pŕby, wiązał się z obowiązek
wskazania pracownikowi dlaczego jest zwalniany. W państwie prawnym, gdzie zasady
demokracji rozciągają się na wszystkie dziedziny życia społecznego, koniecznym jest
wskazanie każdemu zwalnianemu pracownikowi, jaki jest poẃd takiej decyzji
pracodawcy. Z tego obowiązku winna być zwolniona umowa na okres pŕby, jako
kŕtkotrwała i służąca przede wszystkim zapoznaniu pracownika i pracodawcy, ich
wzajemnych wymagań i oczekiwań. Ten typ umowy musi dopuszczać możliwość jej
łatwego rozwiązania przed obydwie strony stosunku pracy.
Wraz z rozszerzeniem obowiązku wskazywania pracownikom przyczyn ich
zwolnienia, wprowadza się uprawnienie do odwołania się od nieuzasadnionego
wypowiedzenia umowy o pracę do sądu pracy. Zmiana ta przyznaje prawo do sądu
każdemu pracownikowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę na czas
nieokreślony, określony lub czas wykonania określonej pracy.
Proponowany przepis art. 30 § 5 nakłada na pracodawcę obowiązek podania
pracownikowi pełnej informacji o sądzie, do kt́rego może się on odwołać od
wypowiedzenia umowy o pracę. W związku z przemienną właściwością sądu w
postępowaniu z zakresu pracy, kt́ra dopuszcza wytoczenie przez pracownika
poẃdztwa w miejscu właściwym ze względu na siedzibę pracodawcy, zakładu pracy
lub miejscu, w kt́rym praca była lub miała być wykonywana, proponowana zmiana
ma jedynie pozornie drugorzędny charakter. W praktyce działania pracodawćw, w
pouczeniu zawartym w oświadczeniach o wypowiedzeniu umowy o pracę, podają oni
jedynie wybrany przez siebie sąd, do kt́rego pracownik może wnieść odwołanie, co
poprzez uzyskanie informacji niepełnej, wprowadza pracownika w błąd co do jego
rzeczywistych uprawnień.
Proponuje się także dodanie w Kodeksie pracy przepisu art. 30 § 6 zgodnie, z
kt́rym podanie przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę wymaga, aby było ono
ujęte w spośb jasny, konkretny, precyzyjny i zrozumiały dla pracownika. Należy
podkreślić, że przepis ten nie wprowadza dla pracodawćw nowego obowiązku,
zważywszy że orzecznictwo Sądu Najwyższego konsekwentnie stoi na identycznym
stanowisku. Przepis ma charakter informacyjny i służy lepszej ochronie intereśw
pracowniḱw i pracodawćw.
W proponowanym art. 30 § 7 Kodeksu pracy, dla przecięcia spoŕw w doktrynie
prawa pracy, wskazuje się, że powody zwolnienia pracownika muszą być mu
przedstawione na piśmie, a zgodnie z art. 30 § 8 Kodeksu pracy sąd rozpoznający
odwołanie pracownika od wypowiedzenia lub rozwiązania bez wypowiedzenia umowy
o pracę, rozpatruje sprawę w granicach powod́w wskazanych w oświadczeniu pracy o
rozwiązaniu stosunku pracy.
Projektowana ustawa wprowadza w zmienionym art. 32 Kodeksu pracy
możliwość wypowiedzenia każdego rodzaju umowy o pracę. Daje to uprawnienie
zaŕwno pracownikowi, jak i pracodawcy do zakończeniu wsṕłpracy z osobą, kt́ra
nie spełnia pokładanych w niej oczekiwań bąd́ aspiracji. Skreślając przy tym
dotychczasowy art. 33 i art. 33(1) Kodeksu pracy, znosi się odrębność dla trybu
wypowiedzeniu umowy o pracę zawartej na czas określony. Podobnie zmiany w art.
36 i art. 36(1) Kodeksu pracy mają zatrzeć ŕżnice w zasadach wypowiadania ŕżnych
rodzaj́w uḿw o pracę.
W dodanym art. 37(1) Kodeksu pracy, proponuje się wprowadzenie do porządku
prawnego instytucję zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy, z inicjatywy
pracodawcy za zgodą pracownika lub na wniosek samego pracownika. Zwolnienie z
obowiązku świadczenai pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia pozwala w
sytuacjach konfliktowych, kt́re kończą się wypowiedzeniem umowy o pracę, na
odseparowanie od siebie stron tego konfliktu. Zwolnienie to może być także gestem
pracodawcy w stosunku do zwalnianego pracownika, kt́remu gwarantuje się
wynagrodzenie w okresie wypowiedzenia, ale zwalniając go z konieczności
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1948
› Pobierz plik