Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia zmian w prawie pracy w szczególności w zakresie: dyskryminacji, mobbingu, stosunku pracy, wynagrodzenia, obowiązków pracodawcy i pracownika, odpowiedzialności porządkowej pracownika oraz za mienie powierzone pracownikowi, czasu pracy, rozpatrywania sporów ze stosunku pracy oraz tworzenia i działalności związków zawodowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1948
- Data wpłynięcia: 2013-10-07
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 74 dnia 12-09-2014
1948
małych przedsiębiorćw, przyjmują katastrofalny charakter. Prowadzi to braku
stabilności życiowej i zawodowej zatrudnionych ośb, braku ochrony przez
nieuzasadnionym zwolnieniem z pracy, ograniczeniami dla prowadzenia działalności
związkowej czy przerzucaniem ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej z
pracodawcy na pracowniḱw. Dodatkowo, w odniesieniu do zatrudnienia
cywilnoprawnego, osoby wykonujące pracę na ich podstawie pozbawione są
najczęściej świadczeń z ubezpieczenia społecznego, a brak obowiązku podlegania
temu ubezpieczeniu będzie w przyszłości przyczyną erozji systemu emerytalnego,
kt́ry nie jest odpowiednio zasilany składkami od ośb zatrudnionych na podstawie
uḿw cywilnoprawnych. Bez umowy o pracę, osobom wykonującym pracę
zarobkową nie przysługują podstawowe uprawnienia pracownicze, takie jak urlop
wypoczynkowy, ochrona wynagrodzenia za pracę, najściślejsze objęcie zasadami
bezpieczeństwa i higieny pracy czy zagwarantowanie wynagrodzenia za godziny
nadliczbowe. Okoliczności te sprawiają, że w debacie publicznej powszechnie
funkcjonuje określenie „uḿw śmieciowych”, kt́re nie zapewniają większości
zatrudnionych na ich podstawie osobom zabezpieczenia socjalnego i stabilności pracy.
Polskie prawo nie daje dzisiaj wystarczającej ochrony tym osobom, kt́re pod
presją ekonomiczną zatrudniającego zawierają umowy cywilnoprawne lub podejmują
zatrudnienie bez żadnej umowy na piśmie, co traktowane jest jako „praca na czarno”.
Co więcej osoby, kt́re ujawnią fakt pracy, gdzie pracodawca nie odprowadzał
należnych składek na ubezpieczenie społeczne i podatḱw, mogą podlegać
odpowiedzialności karnoskarbowej. Sprawia to, że nie tylko interes ośb
zatrudnionych nie znajduje odpowiedniej ochrony ze strony instytucji państwa, ale
cierpi na tym także sam interes fiskalny państwa. Osoby, kt́re pozbawiane są
podstawowych praw związanych z pozostawaniem w stosunku zatrudnienia nie są
zainteresowane ujawnianiem tego faktu oraz informowaniem o nim właściwych
orgańw państwa w obawie przed ponoszeniem odpowiedzialności karnoskarbowej za
udział w procederze wymuszonym na nich presją ekonomiczną, i kt́rego – w
perspektywie czasu, zawsze są ofiarą. Projektowana nowelizacja ma rozwiązać ten
problem.
Palącym wyzwaniem w ochronie praw pracowniczych staje się dzisiaj
wieloaspektowa ochrona wynagrodzenia za pracę. Z danych Państwowej Inspekcji
Pracy wynika, że długi pracodawćw wobec pracowniḱw z tytułu wypłaty
wynagrodzeń narastają w znaczącym tempie. W 2011 roku Inspekcja wykryła 71,5
tysiąca wypadḱw niewypłacenia pracownikom wynagrodzeń przez 2,7 tysiąca
pracodawćw. W roku 2012 było to już 107,6 tysiąca przypadḱw u 2,9 tysiąca
pracodawćw. W ciągu jednego roku ujawniono więc w zbliżonej liczbie
kontrolowanych podmiot́w wzrost zaległości płacowych wobec pracowniḱw o ok.
50 proc. Przyczyny tego stanu rzeczy są ŕżne, nie mniej jednak jedną z nich jest
przeświadczenie części zatrudniających, że płace są tym obszarem zobowiązań
przedsiębiorćw, kt́rych uregulowanie nie stanowi priorytetu pracodawcy.
Projektowana nowelizacja przynosi w tej mierze poważne zmiany, kt́rych celem jest
ekonomiczne zniechęcanie pracodawćw do kredytowania swojej działalności poprzez
niezagwarantowanie środḱw na pokrycie wydatḱw z funduszu płac.
Koniecznym krokiem na rzecz zapewnienia ŕwnego traktowania w zatrudnieniu
jest reforma prawa antydyskryminacyjnego i rozszerzenie kręgu podmiot́w, kt́rym
przysługuje ochrona przed dyskryminacją. Jednym z aktualnych probleḿw jest
zawężona ochrona ośb wykonujących pracę zarobkową na podstawie uḿw
cywilnoprawnych oraz ograniczanie definicji bezprawnego naruszania zasady
ŕwnego traktowania w stosunku do arbitralnie określonych przesłanek ŕżnicowania
sytuacji prawnej zatrudnionych ośb.
Projektowana ustawa ma także odpowiedzieć na deficyt w zakresie prawa
pracowniḱw do sądu oraz bezstronnego i wszechstronnego zbadania spoŕw z
pracodawcami. W aktualnie obowiązującym stanie prawnym, pełne prawo do sądu –
obejmujące możliwość odwołania się od wypowiedzenia umowy o pracę posiadają
jedynie pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.
Sprawia to, że jedynie część pracowniḱw może korzystać z zasad powszechnej
ochrony trwałości stosunku pracy. Należy przy tym podkreślić, że ekonomiczno-
społeczne ŕżnice pomiędzy umową na czas nieokreślony a umowami na czas
wykonania określonej pracy lub na czas określony nie mogą mieć wpływu na sądową
kontrolę prawidłowości rozwiązywania stosunku pracy. Dyferencjacja uprawnień
pracowniczych w ŕżnych typach uḿw o pracę jest nie tylko nieuzasadniona istotą
stosunku pracy, ale także przyczynia się do nadużywania przez pracodawćw
stosowania innych form zatrudnienia niż umowa o pracę zawarta na czas nieokreślony.
W gospodarce rynkowej, gdzie nie do przeceniania jest rola związḱw
zawodowych, jako forma organizowania się pracowniḱw, konieczne są uregulowania
prawne sprzyjające dialogowi społecznemu, kt́rych skuteczność będzie potwierdzona
ich faktycznym stosowaniem w praktyce funkcjonowania zakład́w pracy oraz na
poziomie ponadzakładowym. Wskazać należy, że w okresie transformacji ustrojowej
w Polsce systematycznie zmniejsza się poziom przynależności zatrudnionych do
organizacji związkowych. O ile w 1991 roku, poziom uzwiązkowienia w Polsce
wynosił 28 proc. zatrudnionych, to aktualnie szacuje się go na ok. 6 proc. W krajach
skandynawskich, wskánik ten bliski jest 80 proc. Na Słowacji to 30 proc., a w
Niemczech ok. 20 proc. Ocenia się, że polskie związki zawodowe, są w stosunku do
oǵłu zatrudnionych, jednymi z najsłabszych w Unii Europejskiej. Przyczyny tego
stanu rzeczy są złożone. Najczęściej wskazuje się na niską skuteczność związḱw
zawodowych oraz kształt systemowych ram ich działania. Z jednej strony krytykuje
się uprawnienia działaczy związkowych do zwolnienia z obowiązku świadczenia
pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia i wieloletnie pełnienie funkcji we
władzach związḱw zawodowych przez te same osoby. Z drugiej, eksponowane są
ograniczenia w dopuszczalności stworzenia organizacji związkowych przez
niepracownicze grupy zatrudnionych, niska skuteczność instytucjonalnego dialogu z
pracodawcami czy niepełne prawo do strajku. Projektowana nowelizacja wychodzi
naprzeciw tym problemom.
2. Projektowane zmiany oraz ich przewidywane skutki społeczne i
gospodarcze.
I. Projektowana ustawa nadaje nowe brzmienie części przepisom, dotyczącym
przeciwdziałaniu dyskryminacji w miejscu pracy. Rozszerzony (o tożsamość płciową i
stan cywilny) został, w art. 11(3) i 18(3a) Kodeksu pracy, katalog cech prawnie
chronionych, kt́re nie mogą być przesłanką do bezprawnego ŕżnicowania sytuacji
pracowniḱw. Jednocześnie w ustawie z dnia z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu
niekt́rych przepiśw Unii Europejskiej w zakresie ŕwnego traktowania, w art. 8 ust.
1 przyjmuje się otwarty katalog przesłanek dyskryminacji o treści tożsamej z tą, kt́ra
ma być zawarta w Kodeksie pracy. W art. 11(3) wskazuje się także wprost, że obok
dyskryminacji, zakazana jest także jakakolwiek forma mobbingu w pracy.
W art. 18(3a) § 5 Kodeksu pracy, ustawa nowelizująca, dodaje zasadę na mocy
kt́rej formą dyskryminacji jest także tolerowanie naruszania zasady ŕwnego
traktowania. W proponowanym art. 18(3a) § 8, wyraża się expressis verbis zakaz
dyskryminacji przez asocjację, tj. takie naruszanie zasady ŕwnego traktowania, kt́re
motywowane jest przypisaniem pracownikowi konkretnej cechy lub przynależności do
grupy. Nie ma przy tym znaczenia, czy pracownik faktycznie daną cechę posiada lub
jest członkiem grupy, do kt́rego sprawca dyskryminacji go przypisuje. Analogiczny
przepis proponuje się w art. 8 ust. 3 „ustawy antydyskryminacyjnej”. Proponuje się
także zapisanie w Kodeksie pracy – wprost, zasady przerzuconego ciężaru dowodu,
jako wyjątku od zasady wyrażonej w art. 6 Kodeksu cywilnego, na mocy kt́rej, ten z
kto z danego faktu wywodzi skutki prawne, obowiązany jest do jego udowodnienia.
Przedmiotowa ustawa przenosi regułę znaną z „ustawy antydyskryminacyjnej” do
Kodeksu pracy, i tak o ile pracownik uprawdopodobni zasadność swojego roszczenia,
to na pracodawcy będzie spoczywać ciężar dowodu. Zasada ta ma mieć zastosowanie
zaŕwno do spraw związanych z dyskryminacją w zatrudnieniu jak i stosowaniem
mobbingu (art. 94(3) § 6-7 Kodeksu pracy).
Proponuje się także podniesienie wysokości odszkodowań, o kt́re może ubiegać
się pracownik, kt́ry został dotknięty szczeǵlną formą nękania, jaką jest mobbing.
Zgodnie ze znowelizowanym art. 94(3) § 4 Kodeksu pracy, odszkodowanie to ma być
nie mniejsze niż 6 miesięczne wynagrodzenie pracownika. W tym miejscu zważyć
należy na fakt, że mobbing jest formą opresji, kt́rą cechuje uporczywa i długotrwała
przemoc psychiczna, w wyniku kt́rej pracownicy często doznają rozstroju zdrowia
oraz popadają w izolację zawodową i społeczną. Zjawisko to powinno być więc
szczeǵlnie silnie zwalczane, także za pomocą odstraszających w swojej wysokości
odszkodowań na rzecz ofiar tej formy molestowania. Służyć ma także temu
skonkretyzowanie zachowań mobbingowych w miejscu pracy, wprowadzenie
obowiązku stworzenia warunḱw do reintegracja pracownika wykluczonego z zespołu
oraz ochrona sygnalist́w, co proponuje się w znowelizowanym art. 94(3) kodeksu.
II. Proponuje się także, jako narzędzie do zapewnienia lepszej ochrony przed
zatrudnianiem pracowniḱw na podstawie stosunku innego niż wynikającego z
umowy o pracę, uszczelnienie definicji tego stosunku prawnego. Ustawa nowelizująca
proponuje zawarcie w art. 22 § 1 Kodeksu pracy definicji stosunku pracy, kt́ra
obejmuje swoim zakresem także osobisty charakter świadczenia pracownika oraz fakt
zatrudniania przez pracodawcę na jego ryzyko. Treści te, powszechnie akceptowane w
doktrynie prawa pracy i orzecznictwie sąd́w, mają pełniej oddawać sens zatrudnienia
pracownika oraz pełnić funkcję informacyjną w stosunku do adresat́w tej normy
prawnej.
Wobec licznych probleḿw interpretacyjnych wynikłych na tle orzecznictwa
Sądu Najwyższego, proponuje się zapisanie wprost w art. 22 § 1(2) Kodeksu pracy, że
praca wykonywana w warunkach stosunku pracy, jest nią, bez względu na wolę stron,
kt́rą kierowały się przy inicjowaniu zatrudnienia. Przepis o tej treści lepiej
koresponduje z intencją ustawodawcy wyrażoną już w obszernej nowelizacji Kodeksu
pracy z 1996 roku oraz podkreśla funkcję ochronną i organizatorską prawa pracy, a
także wypływa wprost z zasady uprzywilejowania pracownika i automatyzmu
prawnego prawa pracy, kt́ra wyrażona jest w art. 18 Kodeksu pracy. W praktyce,
formalne rozumienie woli pracownika, kt́ra objawia się zgodą na zawarcie stosunku
cywilnoprawnego, nie może niweczyć istnienia pomiędzy pracownikiem a pracodawcą
stosunku pracy. Prawo pracy, w kt́rym zasada swobody uḿw jest wybitnie
ograniczona, stoi na stanowisku ochrony intereśw pracownika, kt́ry w sytuacji braku
poŕwnywalnej pozycji negocjacyjnej do zatrudniającego, podlega presji, a czasem
także przymusowi ekonomicznemu i godzi się na warunki zatrudnienia, w tym rodzaj
zawartej z nim umowy, kt́re pozostają poza społeczno-ekonomicznym
przeznaczeniem tej umowy. Przepis proponowany w brzmieniu ustawy nowelizującej
zmierza do lepszego zabezpieczenia pracowniḱw przed występowaniem takich
sytuacji na rynku pracy. Należy mieć także na względzie, że nierzadkie są sytuacje, w
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1948
› Pobierz plik