eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych

projekt ustawy dotyczy przeniesienia m.in. wyrażonych obligacyjnymi zobowiązaniami Skarbu Państwa części uprawnień emerytalnych ubezpieczonych z OFE do ZUS, określenia zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w OFE i sposobu przenoszenia uprawnień emerytalnych ubezpieczonych z OFE do ZUS

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1946
  • Data wpłynięcia: 2013-11-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych
  • data uchwalenia: 2013-12-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1717

1946


UZASADNIENIE
Niniejsze rozporządzenie opracowane zostało w związku z wejściem w życie ustawy z dnia ...
o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków
zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych (Dz. U. poz. ...; dalej: ustawa
nowelizująca), zmieniającej m.in. przepisy art. 141 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r.
o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (dalej: ustawa).
W związku z powyższym zaistniała potrzeba opracowania rozporządzenia nowelizującego
rozporządzenie realizujące zawartą w art. 155 ustawy fakultatywną delegację dla Rady
Ministrów, do określenia dodatkowych ograniczeń w zakresie prowadzenia działalności
lokacyjnej przez fundusze, mając na względzie ochronę interesów członków funduszy.
W przedmiotowym rozporządzeniu nadaje się nowe brzmienie § 1–5.
Zgodnie z nowym brzmieniem § 1 stanowi on, że obligacje i inne dłużne papiery wartościowe,
o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 21–24 ustawy, powinny być zabezpieczone co najmniej
w jeden z następujących sposobów:
1) ustanowienie zastawu rejestrowego lub hipoteki na nieruchomości, pod warunkiem, że
fundusz będzie miał pierwszeństwo zaspokajania swoich roszczeń z zastawu
rejestrowego lub hipoteki przed innymi wierzycielami;
2) udzielenie nieodwołalnej gwarancji lub poręczenia przez bank, instytucję kredytową lub
międzynarodową instytucję finansową, mające siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej,
państwie będącym członkiem UE lub stroną umowy o EOG, lub członkiem OECD,
posiadające kapitał własny w wysokości nie niższej niż równowartość 50.000.000 euro;
3) udzielenie gwarancji lub poręczenia przez Skarb Państwa lub rząd państwa będącego
członkiem UE lub stroną umowy o EOG, lub członkiem OECD – w przypadku lokat
aktywów dobrowolnego funduszu emerytalnego oraz pracowniczego funduszu
emerytalnego;
4) udzielenie gwarancji lub poręczenia przez jednostki samorządu terytorialnego, ich
związki, miasto stołeczne Warszawa, albo właściwe regionalne lub lokalne władze
publiczne;
5) udzielenie nieodwołalnej gwarancji lub poręczenia przez podmiot posiadający ocenę na
poziomie inwestycyjnym, nadaną przez wyspecjalizowaną agencję ratingową uznaną na
międzynarodowym rynku kapitałowym.
Zgodnie ze zmianami dokonanymi w § 2:

5
1) w przypadku lokat aktywów funduszu w akcjach, prawach do akcji, prawach poboru
i kwitach depozytowych, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 7–10 oraz pkt 30 i 31
ustawy, lokaty funduszu nie mogą stanowić więcej niż 10% jednej emisji, a gdy udział
papierów wartościowych spółki w aktywach funduszu nie przekracza 1%, lokaty
funduszu mogą stanowić nie więcej niż 20% jednej emisji akcji spółki. Suma aktywów
funduszu ulokowanych w emisjach akcji spółek, w których lokaty funduszu stanowią
więcej niż 10% jednej emisji akcji, nie może stanowić więcej niż 5% wartości aktywów
tego funduszu. W przypadku lokat aktywów funduszu w certyfikatach inwestycyjnych
emitowanych przez fundusze inwestycyjne zamknięte, o których mowa w art. 141 ust. 1
pkt 11 ustawy, oraz tytułach uczestnictwa emitowanych przez instytucje wspólnego
inwestowania o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 12 ustawy, typu zamkniętego, lokaty
funduszu nie mogą stanowić więcej niż 35% jednej emisji;
2) w przypadku gdy pomiędzy papierami wartościowymi różnych emisji, ale tego samego
emitenta, nie występują żadne różnice w zakresie uprawnień przysługujących ich
posiadaczom, ograniczenie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się łącznie do tych
wszystkich emisji;
3) łączna wartość lokat aktywów funduszu w kategoriach lokat, o których mowa w art. 141
ust. 1 pkt 29 i 30 ustawy, jednego emitenta albo dwóch lub większej liczby emitentów
będących podmiotami związanymi, nie może przekroczyć 10% wartości tych aktywów;
4) koszty zakupu akcji nowej emisji, do których uprawniają prawa poboru, są uwzględniane
przy stosowaniu ograniczeń lokat aktywów funduszu w kategoriach lokat, o których
mowa w art. 141 ust. 1 pkt 7–9 ustawy.
W myśl znowelizowanego § 3 lokaty aktywów funduszu w będących przedmiotem oferty
publicznej akcjach, prawach poboru, prawach do akcji oraz obligacjach zamiennych na akcje,
o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy, oraz w kategoriach lokat, o których mowa
w art. 141 ust. 1 pkt 11–14 oraz pkt 30 i 31 ustawy, mogą stanowić łącznie nie więcej niż 20%
wartości aktywów funduszu.
W § 4 dokonano zmian, zgodnie z którymi:
1) łączna wartość lokat aktywów funduszu ulokowanych w niepublicznych certyfikatach
inwestycyjnych emitowanych przez fundusze inwestycyjne zamknięte, o których mowa
w art. 141 ust. 1 pkt 11 ustawy, oraz w niepublicznych tytułach uczestnictwa
emitowanych przez instytucje wspólnego inwestowania, o których mowa w art. 141
ust. 1 pkt 12 ustawy, typu zamkniętego, może stanowić łącznie nie więcej niż 5%

6
wartości aktywów funduszu, przy czym nie więcej niż 1% wartości aktywów funduszu
może być ulokowane w niepublicznych certyfikatach inwestycyjnych wyemitowanych
przez jeden fundusz inwestycyjny zamknięty oraz w niepublicznych tytułach
uczestnictwa emitowanych przez jedną instytucję wspólnego inwestowania typu
zamkniętego;
2) fundusz nie może nabywać niepublicznych certyfikatów inwestycyjnych emitowanych
przez fundusz inwestycyjny zamknięty, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 11 ustawy,
oraz niepublicznych tytułów uczestnictwa emitowanych przez instytucje wspólnego
inwestowania, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 12 ustawy, typu zamkniętego,
których dokumenty założycielskie stanowią, że certyfikat inwestycyjny lub tytuł
uczestnictwa może być wydany uczestnikowi funduszu, który nie opłacił w całości jego
ceny emisyjnej.
Zgodnie ze znowelizowanym § 5:
1) aktywa funduszu nie mogą być lokowane w banku oraz instytucji kredytowej, które są:
akcjonariuszem towarzystwa zarządzającego funduszem, podmiotem związanym
w stosunku do towarzystwa, podmiotem związanym w stosunku do akcjonariuszy
towarzystwa;
2) z podmiotami, o których mowa w ust. 1, fundusz nie może zawierać umów lub
dokonywać innych czynności prawnych związanych z lokowaniem aktywów funduszu;
3) ograniczenia, o których mowa w ust. 1 i 2, nie dotyczą lokat w depozytach w bankach
lub w instytucjach kredytowych o terminie zapadalności nie dłuższym niż 14 dni,
o łącznej wartości nie większej niż 2% wartości aktywów funduszu;
4) ograniczenie, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy świadczenia usług w ramach
działalności maklerskiej w rozumieniu przepisów państwa, w którym znajduje się
siedziba banku lub instytucji kredytowej;
5) fundusz nie może nabywać instrumentów, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 11 i 12
ustawy, zarządzanych przez TFI lub instytucję wspólnego inwestowania, którego
akcjonariuszami są akcjonariusze towarzystwa zarządzającego funduszem lub podmioty
z nimi związane.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2014 r., tj. łącznie ze znowelizowanymi
przepisami ustawy.



7
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów oraz w Biuletynie Informacji
Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej, jako dostosowujące przepisy krajowe
do art. 56 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.


























8

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie oddziałuje bezpośrednio na fundusze emerytalne, a w dłuższej perspektywie
czasowej będzie również oddziaływać na ich członków, których środki lokowane będą
w sposób zapewniający maksymalne bezpieczeństwo i rentowność dokonywanych lokat.
2. Omówienie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do partnerów dialogu społecznego biorących
udział w pracach Zespołu Trójstronnej Komisji do spraw ubezpieczeń społecznych oraz do
Izby Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych kosztów lub obciążeń
w sektorze finansów publicznych (w tym w budżecie państwa i budżetach jednostek
samorządu terytorialnego).
b) rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian na rynku pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian w tej dziedzinie
gospodarki.
d) sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian w tej dziedzinie.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Projekt rozporządzenia nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa oraz budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.



54/11/KC

9
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 41 . [ 42 ] . 43 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: