Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych
projekt ustawy dotyczy przeniesienia m.in. wyrażonych obligacyjnymi zobowiązaniami Skarbu Państwa części uprawnień emerytalnych ubezpieczonych z OFE do ZUS, określenia zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w OFE i sposobu przenoszenia uprawnień emerytalnych ubezpieczonych z OFE do ZUS
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1946
- Data wpłynięcia: 2013-11-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych
- data uchwalenia: 2013-12-06
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1717
1946
po przekazaniu do ZUS 51,5% wartości aktywów OFE, w portfelu inwestycyjnym OFE
pozostaną głównie akcje. Ponadto w portfelach OFE pozostaną m.in. instrumenty finansowe
zależne od wartości akcji, np. certyfikaty inwestycyjne, tytuły uczestnictwa, jednostki
uczestnictwa. W związku z powyższym, aby w prawidłowy sposób odzwierciedlić strukturę
portfela proponuje się określenie pierwszego współczynnika w wysokości 0,8. Mając na
uwadze poprawność liczenia okresowej porównawczej stopy zwrotu, drugi współczynnik
został ustalony w wysokości 0,2.
W § 4 ust. 1 oraz w § 5 ust. 1 rozporządzenia określono, że w każdym dniu wyceny ustalana
jest wysokość dziennej, tygodniowej, miesięcznej, kwartalnej, półrocznej i rocznej okresowej
stopy zwrotu oraz okresowej porównawczej stopy zwrotu. Proponowany zapis wynika
z potrzeba zapewnienia aktualnej informacji dla członków OFE oraz pozostałych
ubezpieczonych, którzy zgodnie z przepisami mają m.in. możliwość począwszy od 2016 r., co
cztery lata, zdecydować o przekazywaniu przyszłej składki do OFE.
Pozostałe przepisy rozporządzenia określają:
– sposób zawiadamiania przez OFE o wysokości okresowej stopy zwrotu (§ 4 ust. 2–4),
– sposób przedstawiania przez organ nadzoru wysokości okresowej porównawczej stopy
zwrotu (§ 5 ust. 2),
– sposób zaokrąglania wartości jednostki rozrachunkowej z dokładnością określoną
w przepisach o rachunkowości funduszy emerytalnych oraz zaokrąglania wysokości stóp
zwrotu z dokładnością do trzech miejsc po przecinku (§ 6–8).
Załącznik do rozporządzenia określa wzór zawiadomienia o wysokości okresowych stóp
zwrotu ustalonych w każdym dniu wyceny.
9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Zakres podmiotowy oddziaływania regulacji obejmuje:
– otwarte fundusze emerytalne;
– Komisję Nadzoru Finansowego;
– członków OFE.
2. Omówienie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do partnerów dialogu społecznego biorących
udział w pracach Zespołu Trójstronnej Komisji do spraw ubezpieczeń społecznych oraz do
Izby Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych kosztów lub obciążeń
w sektorze finansów publicznych (w tym w budżecie państwa i budżetach jednostek
samorządu terytorialnego).
b) rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian na rynku pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Podmiotami, które mogą być uznane za przedsiębiorstwa objęte przepisami projektu
rozporządzenia, są OFE i zarządzające nimi PTE. Projektowane rozporządzenie,
w zakresie ustalania nowego benchmarku OFE, poprawi funkcjonowanie OFE oraz
przejrzystość rynku finansowego.
d) sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian w tej dziedzinie.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Projekt rozporządzenia nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa oraz budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
18/11/EP
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1946
› Pobierz plik