Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; zmiany przepisów dotyczących rekrutacji dzieci i młodzieży do publicznych przedszkoli, szkół i placówek na rok 2014/2015
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1917
- Data wpłynięcia: 2013-11-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-12-06
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 7
1917
podstawie:
a) świadectwa lub innego dokumentu stwierdzającego ukończenie za granicą
szkoły lub kolejnego etapu edukacji, uznanego, zgodnie z odrębnymi
przepisami, za równorzędne polskiemu świadectwu ukończenia
odpowiedniej szkoły publicznej lub świadectwu dojrzałości, lub
b) świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu wydanego przez szkołę
za granicą, potwierdzającego uczęszczanie przez ucznia do szkoły za
granicą i wskazującego klasę lub etap edukacji, który uczeń ukończył
w szkole za granicą, oraz dokumentu potwierdzającego sumę lat nauki
szkolnej ucznia.
Jeżeli na podstawie wyżej wymienionych dokumentów nie będzie możliwe
ustalenie sumy lat nauki szkolnej ucznia, rodzic lub opiekun ucznia albo
pełnoletni uczeń złożą pisemne oświadczenie dotyczące sumy lat nauki
szkolnej ucznia.
Jeżeli uczeń nie będzie mógł przedłożyć wymienionych dokumentów, zostanie
przyjęty i zakwalifikowany do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr
na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej. Rozmowę kwalifikacyjną
przeprowadzi dyrektor publicznej szkoły lub placówki z udziałem, w razie
potrzeby, nauczyciela lub nauczycieli.
Rozporządzenie określi również dodatkowe kryteria przyjmowania uczniów,
uwzględniając przeprowadzenie sprawdzianu uzdolnień kierunkowych,
egzaminu wstępnego, próby sprawności fizycznej lub przedstawienie
zaświadczenia lekarskiego, o ile wymaganie takie zostało określone odrębnymi
przepisami dla poszczególnych typów i rodzajów szkół.
Przyjęcie do szkoły osoby, która uczęszczała do szkoły za granicą, następuje
o ile szkoła po zakończeniu postępowania rekrutacyjnego dysponuje wolnymi
miejscami. W przypadku braku wolnych miejsc, dyrektor może przyjąć tę
osobę do szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym (art. 20a ust. 3 –
art. 1 pkt 12 projektu ustawy).
2.13. Wyznaczenie Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, będącej fundacją Skarbu
Państwa, jako agencji krajowej – art. 94b ustawy, art. 15a ustawy – Prawo
60
o szkolnictwie wyższym oraz art. 29a ustawy o sporcie – art. 1 pkt 22, art. 3
i art. 4 projektu ustawy
Każdego roku minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz minister
właściwy do spraw nauki i szkolnictwa wyższego udzielają Fundacji Rozwoju
Systemu Edukacji (wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem
0000024777), dotacji na administrowanie unijnymi programami m.in.
„Uczenie się przez całe życie” i „Młodzież w działaniu”. Niezbędne są
przepisy prawa, które uregulują status agencji krajowej jako administratora
środków w ramach programów Unii Europejskiej na lata 2014–2020
w zakresie kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu: Erasmus+, zgodnie
z zapisami rozporządzeń (decyzja 1720/WE/2006 oraz 1719/WE/2006).
Pod koniec 2013 r. Parlament Europejski i Rada przyjmą rozporządzenie
ustanawiające nowy program w zakresie kształcenia, szkolenia, młodzieży
i sportu – Erasmus+ (COM (2011) 788; zastąpi on dotychczasowe dwa
programy). W ślad za tym rozporządzeniem państwa członkowskie winny
ustanowić agencję krajową, która będzie zarządzać na szczeblu krajowym
programami Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkolenia, młodzieży
i sportu. Proponuje się bezpośrednio wyznaczyć Fundację Rozwoju Systemu
Edukacji, będącą fundacją Skarbu Państwa pełniącą rolę agencji krajowej
w perspektywie 2007–2013, jako agencję krajową w ustawie, co będzie
wypełnieniem obowiązku przewidzianego wobec krajów członkowskich
w rozporządzeniu. Dotacji na administrowanie unijnym programem Erasmus+
udzielać będą: minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, minister
właściwy do spraw nauki i szkolnictwa wyższego oraz minister właściwy do
spraw kultury fizycznej.
2.14. Zmiany będące konsekwencją wprowadzenia nowych regulacji dotyczących
rekrutacji – art. 1 pkt 2 lit. a, b i c, pkt 8, 14, 18, 19, pkt 20 lit. b i c oraz art. 5
pkt 1 i 2 projektu ustawy
W konsekwencji zmian wprowadzonych do ustawy, regulujących kwestię
rekrutacji do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania
przedszkolnego, publicznych szkół i placówek zmianie ulegają następujące
przepisy tej ustawy: art. 5 ust. 5g, art. 5 ust. 5h pkt 1, art. 5 ust. 5ha, art. 14a
61
ust. 6c, art. 60 ust. 1 pkt 6, art. 84 ust. 2 pkt 7, art. 85a, art. 90 ust. 1b pkt 6,
art. 90 ust. 1c pkt 3.
Ponadto zmianie ulegają przepisy art. 6 i art. 15 ustawy z dnia 13 czerwca
2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
2.15. Zmiany będące konsekwencją wprowadzenia nowych regulacji dotyczących
dotowania szkół – art. 80 ust. 3j i art. 90 ust. 2h ustawy – art. 1 pkt 17 lit. b–f
i pkt 20 lit. e i f projektu ustawy
W konsekwencji zmian wprowadzonych do ustawy o systemie oświaty,
regulujących kwestię dotowania szkół, w których realizowany jest obowiązek
szkolny lub obowiązek nauki zmianie ulegają następujące przepisy tej ustawy:
art. 80 ust. 3, 3c, 3d, 3e, 3h, 3i i ust. 4 oraz art. 90 ust. 2f i 2g.
3. Przepisy przejściowe
Przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie na początku 2014 r., a zatem w trakcie
roku szkolnego. Dla wielu uczniów jest to moment, w którym dokonali oni już
wyboru dalszej ścieżki kształcenia, kierując się dotychczasowymi przepisami.
W związku z tym, podjęli już działania zmierzające do zapewnienia im sukcesu
w procesie rekrutacji do szkół na kolejnym etapie kształcenia. Ponadto czy to
w przypadku przyjmowania do gimnazjów, czy do szkół ponadgimnazjalnych,
rekrutacja wiąże się z kontynuacją nauki na kolejnym etapie edukacyjnym.
Wprowadzenie nowych rozwiązań powinno być zatem rozciągnięte w czasie, tak aby
nie zmieniały one sytuacji uczniów w czasie trwania procesu przygotowań do
rekrutacji na kolejny rok, nie zaskakiwały ich niespodziewanymi rozstrzygnięciami.
Proponowane zmiany należy zatem wprowadzać w sposób płynny, tak by nie zostało
naruszone zaufanie obywatela do państwa. Ponadto przeprowadzenie rekrutacji
w oparciu o nowe przepisy wymaga również przygotowania po stronie organów
prowadzących, szczególnie tych organów, które na potrzeby rekrutacji wykorzystują
systemy teleinformatyczne. Odpowiednie przeorganizowanie takich systemów
wymaga czasu nie tylko na przeprowadzenie zmian programistycznych, ale również
na przetestowanie nowych rozwiązań. Ze względu na fakt, że w rekrutacji
rozstrzygają się kwestie podstawowe dla zabezpieczenia konstytucyjnych praw
obywatela, niedopuszczalne jest stworzenie sytuacji, w której ze względu na
niedostosowanie systemu rekrutacyjnego kandydat mógłby nie zostać przyjęty do
wybranego przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły lub
62
placówki. W związku z powyższym, proponuje się, aby zasady przyjmowania do
szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny
2014/2015 i 2015/2016 były określone w przepisach przejściowych, które zachowują
co do zasady dotychczasowe rozwiązania. Zaś w przypadku ponadgimnazjalnych
szkół
dwujęzycznych
oraz
oddziałów
dwujęzycznych
w
szkołach
ponadgimnazjalnych funkcjonowanie rozwiązań przejściowych przewiduje się
również na lata szkolne 2016/2017 i 2017/2018. Jest to związane przede wszystkim
z koniecznością
wypracowania przez Centralną Komisję Egzaminacyjną
sprawdzianów kompetencji językowych oraz przygotowania uczniów do tego typu
formy sprawdzianu znajomości języka.
Natomiast rekrutacja do przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego już
na rok szkolny 2014/2015 jest przeprowadzana w oparciu o kryteria określone
w projekcie, przy czym terminy postępowania rekrutacyjnego, terminy składania
dokumentów oraz terminy postępowania uzupełniającego określa dyrektor,
przedszkola lub osoba prowadząca inną formę wychowania przedszkolnego
w uzgodnieniu z wójtem (burmistrzem, organem prowadzącym). Jeżeli ustalono
kryterium dochodowe, wysokość tego kryterium oraz liczbę punktów za to kryterium
będzie określał wójt (burmistrz, prezydent miasta). Ustalając powyższe, w przypadku
przyjmowania do przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, kierowano
się tym, że rekrutacja nie wiąże się tu z powyższym aspektem kontynuowania
edukacji na kolejnym etapie edukacyjnym (jest to bowiem początek edukacji
dziecka), a zatem nie zachodzi przesłanka do ograniczenia zastosowania nowych
kryteriów.
Również w przypadku pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego, szkół dla
dorosłych, szkół policealnych, na kwalifikacyjne kursy zawodowe przyjmuje się, że
rekrutacja w roku szkolnym 2014/2015 i 2015/2016 jest prowadzona w oparciu
o kryteria określone w projekcie. Terminy postępowania rekrutacyjnego, w tym
terminy składania dokumentów oraz terminy postępowania uzupełniającego określi
dyrektor szkoły lub placówki w uzgodnieniu ze starostą, marszałkiem województwa
lub właściwym ministrem. Należy wskazać, że dotychczasowa organizacja procesów
rekrutacyjnych charakteryzowała się tu dużą elastycznością. W związku z tym
wprowadzenie ustawionych w projekcie kryteriów rekrutacji do ww. szkół
i placówek bez okresu przejściowego nie powinno być uciążliwe ani rodzić
63
komplikacji organizacyjnych. Natomiast w przypadku zajęć organizowanych
w placówce oświatowo-wychowawczej oraz placówce zapewniającej opiekę
i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania
w roku szkolnym 2014/2015 kryteria, terminy postępowania rekrutacyjnego,
wymagane dokumenty, sposób przeliczania punktów oraz terminy postępowania
uzupełniającego określa dyrektor placówki w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
Ministerstwa Edukacji Narodowej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.). Żaden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracą nad projektem
ustawy.
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego sytemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Przedmiot regulacji ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
64
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1917
› Pobierz plik