Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
projekt dotyczy uregulowania kwestii dotyczącej podziału środków rezerwy subwencji ogólnej w związku z wyrokiem TK z dnia 31 stycznia 2013 r. (sygn. akt K 14/11) stwierdzającym niezgodność z Konstytucją RP przepisów art. 36 ust 4 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w zakresie, w jakim nie określają one kryteriów, którymi powinien kierować się minister właściwy do spraw finansów publicznych, dysponując rezerwą przeznaczoną dla jednostek samorządu terytorialnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1908
- Data wpłynięcia: 2013-11-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
- data uchwalenia: 2013-12-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1609
1908
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
w zakresie proponowanych zmian może potencjalnie oddziaływać na jednostki
samorządu terytorialnego, które spełnią kryteria otrzymania środków z rezerwy
subwencji ogólnej.
Realizacja przepisów będzie dotyczyła Ministra Finansów i reprezentacji jednostek
samorządu terytorialnego uczestniczącej w podziale rezerwy w zakresie określenia, na
podstawie ustawowych kryteriów, beneficjentów środków rezerwy subwencji ogólnej.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy, w brzmieniu z dnia 20 sierpnia 2013 r., został rozpatrzony i pozytywnie
zaopiniowany przez Zespół do spraw Systemu Finansów Publicznych, działający
w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, a następnie uzyskał
pozytywną opinię tej Komisji. Przedmiotowy projekt, w związku ze zmianami
dokonanymi w wyniku uwag zgłoszonych przez Rządowe Centrum Legislacji oraz Radę
Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów, został ponownie przekazany do
zaopiniowania przez reprezentację jednostek samorządu terytorialnego. W dniu
4 listopada 2013 r. Zespół do spraw Systemu Finansów Publicznych Komisji Wspólnej
Rządu i Samorządu Terytorialnego, w skład którego wchodzą przedstawiciele wszystkich
organizacji samorządowych, pozytywnie zaopiniował projekt ustawy po zmianach
wprowadzonych w wyniku uwag zgłoszonych przez Radę Legislacyjną i Rządowe
Centrum Legislacji. Projekt został także udostępniony w Biuletynie Informacji
Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. W toku prac legislacyjnych nie wpłynęły
zgłoszenia zainteresowania pracami nad przedmiotowym projektem ustawy w trybie
przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowany akt prawny nie będzie wywierał skutków finansowych polegających na
zwiększeniu wydatków lub zmniejszeniu dochodów jednostek sektora finansów
publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów. Konkretyzuje on
8
w formie przepisów ustawowych kryteria podziału rezerwy ustalane dotychczas
w porozumieniu z reprezentacją jednostek samorządu terytorialnego. W obecnie
obowiązującej ustawie nie są określone kryteria podziału rezerwy, dlatego też
proponowane w projekcie rozwiązania nie wpłyną na zmianę poziomu dochodów
samorządów w stosunku do dotychczasowych rozwiązań. Jest to podział rezerwy
subwencji ogólnej, który każdego roku może skutkować przyznaniem środków na rzecz
innych jednostek samorządu terytorialnego, stosownie do ustalonych kryteriów podziału.
Ponadto zaproponowany mechanizm podziału uwzględnia najczęściej stosowane
dotychczas rozwiązania przy podziale rezerwy, wypracowane w porozumieniu ze stroną
samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Wejście w życie ustawy nie będzie wiązało się z koniecznością zwiększenia wydatków
w budżetach jednostek samorządu terytorialnego. Zwiększeniu nie ulegną również
wydatki ujęte w ramach części budżetu państwa 82 – Subwencje ogólne dla jednostek
samorządu terytorialnego, z której finansowana jest rezerwa subwencji ogólnej.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowego aktu nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przedmiotowej ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowej ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny, bowiem nie generuje nowych środków dla jednostek samorządu
terytorialnego.
7. Źródła finansowania wprowadzenia aktu normatywnego
Niniejsza ustawa nie będzie generowała dodatkowych wydatków, tym samym nie będzie
pociągała za sobą obciążeń finansowych.
11/09rch
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1908
› Pobierz plik