Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1881
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379
1881
Podstawą wydania rozporządzenia jest delegacja dla Ministra Rozwoju Regionalnego
sformułowana w art. 49d ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm.), w brzmieniu nadanym przez art. 7 projektu ustawy
o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
(dalej „projekt ustawy”), do określenia szczegółowych warunków określania obszarów
funkcjonalnych i ich granic w ramach typów obszarów funkcjonalnych, o których mowa
w art. 49b pkt 1, 3 i 4. Rozporządzenie tworzy ramy dla jednolitego metodologicznie
wyznaczania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym, jako formy
prowadzenia polityki rozwoju ukierunkowanej terytorialnie.
Obszary funkcjonalne są narzędziem polityki przestrzennej państwa ukierunkowanej
terytorialnie. Dążenie do ujednolicenia podejścia do ich wyznaczania w skali kraju jest
związane z koniecznością poszukiwania odpowiedzi na zidentyfikowane w Koncepcji
Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (KPZK 2030) wyzwania w zakresie
zarządzania przestrzenią, transparentności prowadzenia polityki i monitorowania skutków
koncentracji interwencji ze środków publicznych w planowaniu rozwoju regionów.
Założeniem podstawowym wprowadzanej regulacji, wyprzedzającej prace nad reformą
systemu planowania przestrzennego, jest jak najmniejsza ingerencja w obecny system
planowania rozwoju, w tym planowania przestrzennego i treść planów zagospodarowania
przestrzennego województw. Rozwiązania będące treścią rozporządzenia mają umożliwić
wprowadzenie nowego narzędzia planistycznego bez ponoszenia przez samorząd
dodatkowych kosztów. Rozporządzeniem objęto wymienione w KPZK 2030 miejskie obszary
funkcjonalne ośrodków wojewódzkich (MOFow), OF górskie i OF Żuław (zgodnie z KPZK
2030 są to obszary funkcjonalne szczególnego zjawiska w skali makroregionalnej) oraz OF
przygraniczne, należące do kategorii obszarów funkcjonalnych wymagających rozwoju
nowych funkcji przy użyciu instrumentów właściwych polityce regionalnej. Uwzględnienie
tych obszarów w systemie planowania przestrzennego jest najpilniej potrzebne (MOFow,
obszary przygraniczne) i relatywnie proste oraz nie będzie rodzić znaczących bezpośrednich
skutków dla planowania przestrzeni na szczeblu lokalnym. Wskazanie jednolitych zasad
wyznaczania obszarów funkcjonalnych nie stanowi przeszkody, aby samorząd regionalny,
mając dobre rozpoznanie faktycznych powiązań funkcjonalnych i problemów obszaru
funkcjonalnego oraz specyfiki danego regionu wyznaczył obszary funkcjonalne, które
– 2 –
zaspokoją regionalne potrzeby planistyczne lub uwzględnią wspomniane regionalne
uwarunkowania.
Zastosowane w projekcie rozporządzenia rozwiązania zostały oparte o treść KPZK
2030, ekspertyzy dotyczące delimitacji typów obszarów funkcjonalnych wskazanych
w rozporządzeniu oraz prace własne MRR prowadzone w latach 2011– 2013 przy współpracy
podmiotów odpowiedzialnych za planowanie przestrzenne na szczeblu wojewódzkim.
Uwzględniono także badanie LUZ – (szerszych stref miejskich) prowadzone przez Główny
Urząd Statystyczny (GUS) w ramach programu Urban Audit. Konstrukcję zastosowanych
wskaźników oparto na zasobach danych zbieranych przez statystykę publiczną.
Zgodnie z przepisami art. 49d ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym, w brzmieniu nadanym przez art. 7 projektu ustawy, podmiotem wykonującym
delimitację obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym jest samorząd
województwa, jako mający dobre rozpoznanie specyfiki danego regionu oraz faktycznych
powiązań funkcjonalnych i problemów wyznaczanego obszaru. Znalazło to wyraz
w określeniu w rozporządzeniu dodatkowych warunków delimitacji granic obszarów
funkcjonalnych, umożliwiających wyznaczenie obszaru o znaczeniu krajowym zgodnie
z wiedzą właściwego samorządu, dotyczącą zarządzania delimitowanym obszarem, oraz
ustawową zasadą zwartości i ciągłości obszaru.
§ 2 projektu rozporządzenia określa sposób wyznaczania obszarów funkcjonalnych,
odnosząc się do realizacji zasad zapisanych w art. 49c ustawy. Jako zasadę wyodrębnienia
obszaru funkcjonalnego przyjęto administracyjny podział kraju na poziomie podstawowym –
zgodnie z granicami gmin. Tym samym przez granice zewnętrzne obszaru funkcjonalnego
należy rozumieć zewnętrzne granice administracyjne gmin do tego obszaru włączonych.
Norma uwzględnia możliwość wzajemnego nakładania się różnych typów obszarów
funkcjonalnych poziomu ponadregionalnego i regionalnego, zarówno wyznaczanych na
podstawie przedmiotowego rozporządzenia, jak i wyznaczanych przez samorządy na
podstawie dyspozycji art. 49d ustawy zgodnie z KPZK 2030 i potrzebami własnymi
samorządów, wskazując w § 3 ust. 2 odmienny charakter obszarów funkcjonalnych
kształtujących się wokół miast. Taki przypadek dotyczy również obszarów funkcjonalnych,
dla których szczegółowe warunki określania granic tworzy to rozporządzenie gminy MOFow
Szczecina wchodzą również w skład OF przygranicznego, podobnie wspólne gminy mają
– 3 –
MOFow Gdańska, OF Żuławy i OF przygraniczny, wyznaczany dla granicy z Obwodem
Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej.
Obszary funkcjonalne delimitowane są w rysunku projektu planu zagospodarowania
przestrzennego województwa lub projektu zmiany tego planu na podstawie wspólnych dla
określonego typu obszaru warunków wyznaczania.
§ 3 i 4 określają miejski obszar funkcjonalny ośrodka wojewódzkiego (MOFow) i jego
granice. Przyjęto, że obszar ten tworzą gminy wyznaczone na podstawie kryteriów
liczbowych określonych w oparciu o dane GUS, skupione wokół miasta na prawach powiatu,
będącego siedzibą wojewody lub marszałka, ewentualnie wokół ciągłego przestrzennie zbioru
miast na prawach powiatu, zawierającego w sobie także miasto będące siedzibą władz
województwa (Trójmiasto lub Aglomeracja Katowicka); gminy włączone zgodnie z zasadą
zwartości oraz dodane przez samorząd gminy graniczące z obszarem funkcjonalnym, o ile
spełniają dodatkowe warunki, wskazane w § 4 rozporządzenia. Miasto na prawach powiatu
będące siedzibą marszałka województwa lub wojewody oraz ciągły przestrzennie obszar,
złożony z graniczących między sobą miast na prawach powiatu to rdzeń, wokół którego
powstaje obszar funkcjonalny, złożony z gmin wiejskich i miejsko-wiejskich. Wskazana
w ustawie zasada zwartości jest realizowana przez wyznaczenie obszaru, który wewnątrz
wspólnej granicy nie zawiera gmin wyłączonych ze względu na brak możliwości opisania
powiązań funkcjonalnych przy zastosowaniu ogólnodostępnych danych statystycznych,
na jakich oparta została konstrukcja rozporządzenia. Wprowadzono zasadę rozłączności
miejskich obszarów funkcjonalnych, na podstawie której gmina może należeć wyłącznie do
jednego miejskiego obszaru funkcjonalnego. Oznacza to, że samorząd, który, wykonując
ustalenia KPZK 2030, wyznaczył miejskie obszary funkcjonalne ośrodków regionalnych lub
subregionalnych, ma obowiązek wyłączenia z obszaru MOFow gmin związanych
funkcjonalnie z innym rdzeniem.
Oparte o dane GUS kryteria liczbowe spełniają warunek powszechnej dostępności
danych, co znacząco wpływa na ich datowanie. Zostały dobrane tak, aby wyodrębnione na ich
podstawie obszary były zwarte, jednoznacznie wyróżniały się na tle otoczenia i umożliwiały
monitorowanie zjawisk wpływających na rozwój gospodarczy i przestrzenny miast
i regionów, wskazanych w KPZK 2030. Kreując wskaźniki funkcjonalne (1 i 2), społeczno-
gospodarcze (3, 4, 5) i morfologiczne (6, 7) opisujące rozwój zagospodarowania przestrzeni
wokół wielkich miast, wykorzystano szeregi danych dostępne w 2012 roku.
– 4 –
Wskazane w § 4 dodatkowe warunki pozwalają na zachowanie dynamiki rozwoju
obszarów funkcjonalnych miast wojewódzkich i włączenie w określane granice gmin
niespełniających przyjętych kryteriów opartych o dane GUS, natomiast wzajemnie
powiązanych funkcjonalnie.
Podział administracyjny państwa, który jest podstawą określania granic obszarów
funkcjonalnych poziomu krajowego, nie jest zgodny z granicami geograficznymi lub
historycznymi. W § 5 określono parametry charakteryzujące gminy, spośród których
właściwe terytorialnie samorządy wyznaczą obszary górskie, będące jednym z typów
obszarów szczególnego zjawiska w skali makroregionalnej. Wprowadzone warunki
ograniczają powierzchnię tych obszarów do części Karpat i Sudetów spełniających
jednocześnie 2 parametry geograficzne, ograniczające silnie możliwości rozwoju tych
terytoriów i pozwalające na jednoznaczne wyłączenie ze zbioru obszarów wyżynnych
i pojeziernych. W celu realizacji zasady zwartości włączono z natury niespełniające
wskazanych parametrów kotliny, w których położone są miasta.
Określając w § 6 i 7 wskazany w ustawie kolejny obszar funkcjonalny szczególnego
zjawiska w skali makroregionalnej – Żuławy, wskazano imiennie gminy położone w całości
lub w części powierzchni na obszarze geograficznym Żuław Gdańskich, Wielkich
i Elbląskich, wchodzących w skład Żuław Wiślanych – unikalnej w skali Europy jednostki
fizjograficznej położonej w delcie Wisły. Wyliczając gminy zachowano strukturę
przynależności do powiatów: gdańskiego, malborskiego, nowodworskiego, tczewskiego
i sztumskiego oraz elbląskiego. W § 7 umożliwiono także samorządom dodanie pozostałych
5 gmin, związanych funkcjonalnie z gminami uprzednio wymienionymi przez układ
hydrograficzny oraz uwarunkowania historyczne. co spełnia przesłanki definicyjne określone
w pkt. 6a art. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wspólny układ
hydrograficzny, łączący wszystkie gminy wskazane w rozporządzeniu wykracza poza granice
geograficzne Żuław Wiślanych. Układ ten kształtuje miedzy innymi warunki bezpieczeństwa
powodziowego delty Wisły. Było to zasadniczym powodem objęcia obszarem funkcjonalnym
gmin jedynie w części położonych na Żuławach, jak gminy miejskie Gdańsk, Elbląg
i umożliwienia dołączenia gmin Kwidzyń, Ryjewo, Sadlinki, Gniew, Pelplin. Tak określony
obszar położony na styku dwóch województw – pomorskiego i warmińsko-mazurskiego,
silnie związany wspólnymi uwarunkowaniami hydrograficznymi, przyrodniczymi,
krajobrazowymi, odpowiada opisowi zamieszczonemu w KPZK 2030. Obszar wskazany nie
– 5 –
jest sprzeczny z ustaleniami aktualnych planów zagospodarowania przestrzennego
województwa pomorskiego i województwa elbląskiego.
W § 8 ustalono granice przygranicznych obszarów funkcjonalnych tak, aby objęły
wszystkie gminy należące do powiatów, których władze mają siedziby w odległości nie
przekraczającej 50 km od granicy państwa, umożliwiając jednocześnie włączenie
dodatkowych gmin, administracyjnie podporządkowanych innym powiatom. Wskazana w § 7
możliwość rozszerzenia przez samorząd wojewódzki obszaru funkcjonalnego o dodatkowe
gminy, graniczące z już wchodzącymi w skład obszaru podstawowego, powinna wynikać
z analizy powiązań funkcjonalnych w obrębie zbioru gmin należących do właściwego
terytorialne podregionu NTS 3, zawierającego granicę państwa.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych, o których mowa
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. z 2002 r.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa
Rozwoju Regionalnego. Projekt zostanie również zamieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt będzie także przedmiotem prac Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1881
› Pobierz plik