Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1881
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379
1881
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt oddziaływuje bezpośrednio na samorząd terytorialnego szczebla
regionalnego, samorządy lokalne gmin leżących w delimitowanych obszarach, oraz
administracje krajową w części właściwej dla rozwoju regionalnego. Regulacja określa
sposób wykonania zadania samorządu województwa, wskazanego w art. 49c ust 1 ustawy,
jakim jest delimitacja obszarów funkcjonalnych na potrzeby planowania rozwoju
ukierunkowanego terytorialnie. Jest to jednocześnie początek zmian systemowych
koniecznych dla wdrożenia Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030,
przyjętej przez Radę Ministrów dnia 13 grudnia 2011 r.
2. Wyniki konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym z właściwymi
partnerami społecznymi – w tym z samorządami województw, jednostkami
odpowiedzialnymi za planowanie strategiczne i przestrzenne na szczeblu regionów,
samorządami miast wojewódzkich i miast – powiatów grodzkich graniczących z miastem
wojewódzkim, o ile stanowią z nim ciągły przestrzennie układ
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Delimitacja wskazanych obszarów nie wymaga długotrwałych uzgodnień między
wieloma stronami, przygotowania zmian systemowych lub zakończenia prac nad
dokumentami wymaganymi w systemie prawa UE.
Wprowadzenie wskazanych w ustawie obszarów funkcjonalnych jest nowością
w systemie planowania rozwoju, niemniej konsumuje prowadzone przez samorządy
województw dotychczasowe prace analityczne. W zakresie wskaźników określania granic
miejskich obszarów funkcjonalnych ośrodka wojewódzkiego rozporządzenie bazuje na
istniejących delimitacjach wykonanych na potrzeby wojewódzkich planów zagospodarowania
przestrzennego i dostępnych danych wskaźnikowych z lat 2002–2011. Podobnie warunki
delimitacji przypisane pozostałym obszarom funkcjonalnym nie wymagają prowadzenia
– 7 –
dodatkowych analiz. Dzięki temu projekt nie generuje kosztów dodatkowych opracowania
wojewódzkich planów zagospodarowania przestrzennego lub wojewódzkich strategii
rozwoju, które obciążałyby budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt nie ma bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wyznaczenie wskazanych obszarów funkcjonalnych zwiększy możliwość zarządzania
przestrzenią określoną geograficznie, co powinno przyczynić się do lepszej koordynacji
działań prowadzonych i planowanych w wyłonionym obszarze, skracając czas uzyskiwania
niezbędnych decyzji różnych organów administracji. Wskazanie granic najszybciej
rozwijających się obszarów funkcjonalnych miast wojewódzkich otworzy drogę do
racjonalnego zarządzania przestrzenią i związanej z tym zmiany warunków inwestowania.
Może także współdziałać w zmianie warunków ekonomicznych zarządzania
nieruchomościami gruntowymi.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Określenie jednolitego sposobu i warunków delimitacji wskazanych w ustawie OF
otwiera możliwość faktycznego stosowania podejścia funkcjonalnego w polityce rozwoju.
W ramach warunków określonych w omawianym rozporządzeniu osiągnięta zostanie
porównywalność analiz, niezbędna dla kontroli celowości prowadzonej polityki rozwoju oraz
jej transparentności. Będzie także możliwe monitorowanie zmian zachodzących w przestrzeni
rzeczywistej. Samorząd i rząd otrzymają narzędzie porównań metodologicznych
wzmacniające prowadzoną politykę rozwoju.
Oczekuje się pozytywnego wpływu na rozwój spójności terytorialnej i możliwość
prowadzenia porównywalnej oceny stopnia rozwoju poszczególnych miast i regionów,
w wyniku realizacji ukierunkowanych terytorialnie interwencji.
– 8 –
W odniesieniu do OF Żuław, powołanie obszaru pozwoli na wspólne podejmowanie
działań rozwojowych w stosunku do przestrzeni o unikalnych cechach geograficznych,
historycznych i kulturowych, zarządzanej przez 2 samorządy regionalne i wiele gmin im
podległych, wykraczających poza ramy porozumienia „Kompleksowe zabezpieczenie
przeciwpowodziowe Żuław do roku 2030 – Program Żuławski”.
Możliwość skutecznej delimitacji MOF OW zakończy długotrwały okres niepewności
towarzyszący delimitacji obszarów metropolitalnych na podstawie dotychczasowych zapisów
ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
16/09/BS
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A R O L N I C T W A I R O Z W O J U W S I
z dnia
w sprawie szczegółowych warunków określania obszarów funkcjonalnych i ich granic
w ramach wiejskiego obszaru funkcjonalnego
Na podstawie art. 49d ust. 6 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm.) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki określania obszarów funkcjonalnych
i ich granic w ramach typów obszarów funkcjonalnych, o których mowa w mowa w art. 49b
pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
§ 2. 1. Wiejski obszar funkcjonalny tworzą gminy:
1)
wiejskie;
2)
miejsko-wiejskie i miejskie z wyłączeniem miast powyżej 5 tysięcy mieszkańców w ich
granicach administracyjnych;
2. Gminy, o których mowa w ust. 1, spełniają co najmniej cztery kryteria określone
w § 4.
§ 3. 1. Obszar funkcjonalny, o którym mowa w § 2 ust. 1, obejmuje gminy sąsiadujące
ze sobą, określone zgodnie z warunkami wskazanymi w niniejszym rozporządzeniu.
2. Gmina może należeć jednocześnie do kilku obszarów funkcjonalnych, o których
mowa w art. 49a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym.
3. Granice obszaru funkcjonalnego uwzględnia się w rysunku projektu planu
zagospodarowania przestrzennego województwa lub zmiany planu zagospodarowania
przestrzennego województwa w sposób zapewniający czytelność rysunku i mapy, na której
został sporządzony.
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1445 oraz
z 2013 r. poz. 21, 405 i ....
– 2 –
4. Granice, o których mowa w § 1 ust. 1, nie mogą przekraczać granicy województw.
§ 4. Za obszar, o którym mowa w § 2 ust. 1, uważa się obszar, w którym:
1)
średnia powierzchnia gospodarstwa rolnego nie jest większa niż 10 ha;
2)
udział pracujących w rolnictwie w powiecie, w którym znajduje się gmina,
w odniesieniu do średniej wojewódzkiej wynosi powyżej 66%;
3)
pogłowie zwierząt gospodarskich w przeliczeniowych sztukach dużych (SD) na 1 hektar
użytków rolnych w gminie w odniesieniu do średniej krajowej wynosi powyżej 150%;
4)
wartość standardowej produkcji (roślinnej i zwierzęcej) w gminie w odniesieniu do
średniej krajowej wynosi powyżej 120%;
5)
udział przedsiębiorców na 1000 mieszkańców w gminie w odniesieniu do średniej
w województwie wynosi poniżej 75%;
6)
gęstość zaludnienia liczona w odniesieniu do powierzchni całej gminy wynosi poniżej
80 osób/km2;
7)
udział powierzchni lasów w powierzchni całkowitej gminy wynosi powyżej 50%;
8)
udział wód stojących w powierzchni całkowitej gminy wynosi powyżej 5%.
§ 5. Wartości kryteriów określonych w § 4 dla poszczególnych gmin ustala się na
podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
64/09/KC
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1881
› Pobierz plik