eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1881
  • Data wpłynięcia: 2013-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379

1881

– 6 – 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI 
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny 
Przedmiotowy projekt oddziaływuje bezpośrednio na samorząd terytorialnego szczebla 
regionalnego,  samorządy  lokalne  gmin  leżących  w  delimitowanych  obszarach,  oraz 
administracje  krajową  w  części  właściwej  dla  rozwoju  regionalnego.  Regulacja  określa 
sposób  wykonania  zadania  samorządu  województwa,  wskazanego  w  art.  49c  ust  1  ustawy, 
jakim jest delimitacja obszarów funkcjonalnych na potrzeby planowania rozwoju 
ukierunkowanego  terytorialnie.  Jest  to  jednocześnie  początek  zmian  systemowych 
koniecznych dla  wdrożenia  Koncepcji  Przestrzennego  Zagospodarowania  Kraju  2030, 
przyjętej przez Radę Ministrów dnia 13 grudnia 2011 r. 
 
2. Wyniki konsultacji społecznych 
Projekt  rozporządzenia  zostanie  poddany  konsultacjom  społecznym  z  właściwymi 
partnerami  społecznymi  –  w  tym  z  samorządami  województw,  jednostkami 
odpowiedzialnymi za planowanie strategiczne i przestrzenne na szczeblu regionów, 
samorządami  miast  wojewódzkich  i  miast  –  powiatów  grodzkich  graniczących  z  miastem 
wojewódzkim, o ile stanowią z nim ciągły przestrzennie układ 
 
3. Wpływ  regulacji  na  sektor  finansów  publicznych,  w  tym  budżet  państwa  i  budżety 
jednostek samorządu terytorialnego 

Delimitacja  wskazanych  obszarów  nie  wymaga  długotrwałych  uzgodnień  między 
wieloma stronami, przygotowania zmian systemowych  lub  zakończenia  prac  nad 
dokumentami wymaganymi w systemie prawa UE. 
Wprowadzenie  wskazanych  w  ustawie  obszarów  funkcjonalnych  jest  nowością 
w systemie  planowania  rozwoju,  niemniej  konsumuje  prowadzone  przez  samorządy 
województw dotychczasowe prace analityczne.  W  zakresie  wskaźników  określania  granic 
miejskich  obszarów  funkcjonalnych  ośrodka  wojewódzkiego  rozporządzenie  bazuje  na 
istniejących delimitacjach wykonanych na potrzeby wojewódzkich planów zagospodarowania 
przestrzennego  i  dostępnych  danych  wskaźnikowych z lat 2002–2011. Podobnie warunki 
delimitacji  przypisane  pozostałym  obszarom  funkcjonalnym  nie  wymagają  prowadzenia 
– 7 – 
dodatkowych  analiz.  Dzięki  temu  projekt  nie  generuje  kosztów  dodatkowych  opracowania 
wojewódzkich planów zagospodarowania przestrzennego lub wojewódzkich strategii 
rozwoju, które obciążałyby budżety jednostek samorządu terytorialnego. 
 
4. Wpływ regulacji na rynek pracy 
Projekt nie ma bezpośredniego wpływu na rynek pracy. 
 
5. Wpływ  regulacji  na  konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w  tym  na 
funkcjonowanie przedsiębiorstw 

Wyznaczenie  wskazanych  obszarów  funkcjonalnych  zwiększy  możliwość  zarządzania 
przestrzenią  określoną  geograficznie,  co  powinno  przyczynić  się  do  lepszej  koordynacji 
działań prowadzonych i planowanych w wyłonionym obszarze, skracając czas uzyskiwania 
niezbędnych  decyzji  różnych  organów  administracji.  Wskazanie  granic  najszybciej 
rozwijających  się  obszarów  funkcjonalnych  miast  wojewódzkich  otworzy  drogę  do 
racjonalnego  zarządzania  przestrzenią  i  związanej  z  tym  zmiany warunków inwestowania. 
Może  także  współdziałać  w  zmianie  warunków  ekonomicznych  zarządzania 
nieruchomościami gruntowymi. 
 
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny 
Określenie  jednolitego  sposobu  i  warunków  delimitacji  wskazanych  w  ustawie  OF 
otwiera  możliwość  faktycznego  stosowania  podejścia  funkcjonalnego  w  polityce  rozwoju. 
W ramach  warunków  określonych  w  omawianym  rozporządzeniu  osiągnięta  zostanie 
porównywalność analiz, niezbędna dla kontroli celowości prowadzonej polityki rozwoju oraz 
jej transparentności. Będzie także możliwe monitorowanie zmian zachodzących w przestrzeni 
rzeczywistej.  Samorząd  i  rząd  otrzymają  narzędzie  porównań  metodologicznych 
wzmacniające prowadzoną politykę rozwoju. 
Oczekuje  się  pozytywnego  wpływu  na  rozwój  spójności  terytorialnej  i  możliwość 
prowadzenia porównywalnej oceny stopnia rozwoju poszczególnych miast i regionów, 
w wyniku realizacji ukierunkowanych terytorialnie interwencji. 
– 8 – 
W  odniesieniu  do  OF  Żuław,  powołanie  obszaru  pozwoli  na  wspólne  podejmowanie 
działań  rozwojowych w stosunku do przestrzeni o unikalnych cechach geograficznych, 
historycznych  i  kulturowych,  zarządzanej  przez  2  samorządy  regionalne  i  wiele  gmin  im 
podległych,  wykraczających  poza  ramy  porozumienia  „Kompleksowe  zabezpieczenie 
przeciwpowodziowe Żuław do roku 2030 – Program Żuławski”. 
Możliwość skutecznej delimitacji MOF OW zakończy długotrwały okres niepewności 
towarzyszący delimitacji obszarów metropolitalnych na podstawie dotychczasowych zapisów 
ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
16/09/BS 
Projekt 
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E  
M I N I S T R A   R O L N I C T W A   I   R O Z W O J U   W S I  
z dnia 
w sprawie szczegółowych warunków określania obszarów funkcjonalnych i ich granic 
w ramach wiejskiego obszaru funkcjonalnego 
Na podstawie art. 49d ust. 6 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu 
i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z  2012  r.  poz.  647,  z  późn.  zm.)  zarządza  się, 
co następuje: 
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki określania obszarów funkcjonalnych 
i ich granic w ramach typów obszarów funkcjonalnych, o których mowa w mowa w art. 49b 
pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. 
§ 2. 1. Wiejski obszar funkcjonalny tworzą gminy: 
1) 
wiejskie; 
2) 
miejsko-wiejskie i miejskie z wyłączeniem miast powyżej 5 tysięcy mieszkańców w ich 
granicach administracyjnych; 
2. Gminy,  o  których  mowa  w  ust.  1,  spełniają  co  najmniej  cztery  kryteria  określone 
w § 4. 
§ 3. 1. Obszar funkcjonalny, o którym mowa w § 2 ust. 1, obejmuje gminy sąsiadujące 
ze sobą, określone zgodnie z warunkami wskazanymi w niniejszym rozporządzeniu. 
2. Gmina  może  należeć  jednocześnie  do  kilku  obszarów  funkcjonalnych,  o  których 
mowa w art. 49a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu 
przestrzennym. 
3. Granice  obszaru  funkcjonalnego  uwzględnia  się  w  rysunku projektu planu 
zagospodarowania przestrzennego województwa lub zmiany planu zagospodarowania 
przestrzennego województwa w sposób zapewniający czytelność rysunku i mapy, na której 
został sporządzony. 
                                                 
1)  Minister  Rolnictwa  i  Rozwoju  Wsi  kieruje  działem  administracji  rządowej  -  rozwój wsi, na podstawie 
§ 1 ust.  2  pkt  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  18  listopada  2011  r.  w  sprawie 
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486). 
2)  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1445 oraz 
z 2013 r. poz. 21, 405 i .... 
– 2 – 
4. Granice, o których mowa w § 1 ust. 1, nie mogą przekraczać granicy województw. 
§ 4. Za obszar, o którym mowa w § 2 ust. 1, uważa się obszar, w którym: 
1) 
średnia powierzchnia gospodarstwa rolnego nie jest większa niż 10 ha; 
2) 
udział  pracujących  w  rolnictwie  w  powiecie,  w  którym  znajduje  się  gmina, 
w odniesieniu do średniej wojewódzkiej wynosi powyżej 66%; 
3) 
pogłowie zwierząt gospodarskich w przeliczeniowych sztukach dużych (SD) na 1 hektar 
użytków rolnych w gminie w odniesieniu do średniej krajowej wynosi powyżej 150%; 
4) 
wartość  standardowej  produkcji  (roślinnej  i  zwierzęcej)  w  gminie  w  odniesieniu  do 
średniej krajowej wynosi powyżej 120%; 
5) 
udział  przedsiębiorców  na  1000  mieszkańców  w  gminie  w  odniesieniu  do  średniej 
w województwie wynosi poniżej 75%; 
6) 
gęstość zaludnienia liczona w odniesieniu do powierzchni całej gminy wynosi poniżej 
80 osób/km2; 
7) 
udział powierzchni lasów w powierzchni całkowitej gminy wynosi powyżej 50%; 
8) 
udział wód stojących w powierzchni całkowitej gminy wynosi powyżej 5%. 
§ 5. Wartości  kryteriów  określonych  w  §  4  dla  poszczególnych  gmin  ustala  się  na 
podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego. 
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 
 
MINISTER ROLNICTWA  
I ROZWOJU WSI 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
64/09/KC 
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 . 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: