Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1881
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379
1881
przygotowania programów służących realizacji umowy partnerstwa. Funkcję
koordynacyjną przyznano ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego.
W zakresie znaczeniowym pojęcia „koordynacja” mieści się m.in. proponowanie
podmiotów, które w następnej perspektywie finansowej będą odpowiedzialne za
zarządzanie i kontrolę tych programów (ust. 3 pkt 3). Propozycje te będą
uwzględnione również w umowie partnerstwa, która przed jej notyfikowaniem
Komisji Europejskiej będzie przyjmowana przez Radę Ministrów. Powyższe zadanie
przypisane właściwym ministrom, którzy będą pełnić funkcję instytucji
zarządzających programami służącymi realizacji umowy partnerstwa, jest konieczne
dla właściwego przygotowania programów. Instrumenty koordynacji będą określone
w planowanych aktach prawnych regulujących m.in. kwestie związane
z wdrażaniem programów.
Koordynacja przygotowania programów służących realizacji umowy partnerstwa,
w tym programów służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki
spójności i programów służących realizacji umowy partnerstwa realizowanych
z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju
Obszarów Wiejskich oraz funduszy wspierających sektor morski lub rybacki, polega
nie tylko na ich opracowaniu – czyli napisaniu, dostosowaniu do wymogów
unijnych, zastosowaniu wzorców zalecanych przez Komisję Europejską, ale również
na przygotowaniu całego otoczenia faktycznego i prawnego, m.in. na przygotowaniu
systemu realizacyjnego dla nowych programów, uzgodnieniu z zainteresowanymi
podmiotami ich funkcji i roli w systemie instytucjonalnym nowych programów.
Art. 14g uzppr określa również kompetencje wskazanych w nim podmiotów do
opracowania programów służących realizacji umowy partnerstwa. Przewiduje się, że
minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego będzie koordynował
przygotowanie programów służących realizacji umowy partnerstwa, będzie mógł
również inicjować lub opracowywać programy służące realizacji umowy partnerstwa
w zakresie polityki spójności. Programy służące realizacji umowy partnerstwa
w zakresie polityki spójności dla danego województwa będzie opracowywał zarząd
województwa, natomiast programy służące realizacji umowy partnerstwa
realizowane z wykorzystaniem środków EFRROW oraz funduszy wspierających
12
sektor morski lub rybacki będą opracowywał minister właściwy do spraw rozwoju
wsi oraz minister właściwy do spraw rybołówstwa.
Wskazać należy, że w zakresie związanym z regulacją programów służących
realizacji umowy partnerstwa realizowanych z wykorzystaniem środków EFRROW
oraz funduszy wspierających sektor morski lub rybacki, projektowana ustawa ma na
celu wyłącznie stworzenie podstaw prawnych opracowania programów, natomiast
wszelkie kwestie wdrożeniowe w tym zakresie będzie regulowała odrębna ustawa,
której opracowanie należy do kompetencji ministra właściwego do spraw rozwoju
wsi oraz ministra właściwego do spraw rybołówstwa. Zaproponowany sposób
regulacji wynika z przyjętej w nadchodzącym okresie programowania
2014–2020 logiki objęcia EFRROW oraz funduszy wspierających sektor morski lub
rybacki jednym dokumentem strategicznym, jaki stanowi umowa partnerstwa.
Żeby móc rozróżnić obecne programy operacyjne od programów, które będą
realizowane w ramach następnego okresu programowania na lata 2014–2020, a które
będą realizować umowę partnerstwa, konsekwentnie na określenie programów na
nową perspektywę finansową 2014–2020 używa się określenia „programy służące
realizacji umowy partnerstwa”, w odróżnieniu od programów, o których mowa
w art. 15 ust. 4 nowelizowanej ustawy.
Mając na uwadze, że programy służące realizacji umowy partnerstwa w zakresie
polityki spójności mają być następcami funkcjonujących obecnie programów
operacyjnych oraz w związku z brakiem właściwych rozporządzeń unijnych,
zdecydowano, że do programów służących realizacji umowy partnerstwa stosuje się
odpowiednio przepisy art. 19 ust. 7 pkt 2 i ust. 8, art. 19a i art. 20 ust. 2a, 3 i 3b
uzppr, dotyczące trybu uzgadniania, negocjacji, ogłaszania programów służących
realizacji umowy partnerstwa.
Natomiast przepisy dotyczące trybu zmian tych programów zostaną zawarte
w odrębnej ustawie regulującej kwestie związane z wdrażaniem programów polityki
spójności w latach 2014–2020, która zostanie przygotowana przez ministra
właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
Programy służące realizacji umowy partnerstwa, podobnie jak sama umowa, będą
przyjmowane przez Komisję Europejską w drodze decyzji. Mając na uwadze tezy
zawarte w opinii Rady Legislacyjnej o projekcie ustawy o zmianie ustawy
13
o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw z dnia
14 czerwca 2013 r., jak również poglądy, doktryny i orzecznictwa ETS w kwestii
zakresu obowiązywania decyzji Komisji Europejskiej, należy wskazać, że program
służący realizacji umowy partnerstwa przyjęty decyzją Komisji Europejskiej będzie
obowiązywać wszystkich adresatów tej decyzji.
Dodatkowo, podzielając pogląd zawarty w opinii Rady Legislacyjnej o projekcie
ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych
innych ustaw z dnia 14 czerwca 2013 r. w odniesieniu do umowy partnerstwa,
analogicznie w przypadku programów służących realizacji tej umowy, konieczność
ich uwzględniania wyniknie stąd, że to dysponent środków finansowych uzależnia
ich przyznanie i rozliczenie od tego, czy ubiegający się o dotacje, a następnie
korzystający z nich, przyjmie dobrowolnie, że może je otrzymać i użyć tylko na
takich warunkach, w takich celach i z zamiarem osiągnięcia takich kierunków
rozwoju, jakie zostały zatwierdzone przez ich właściciela. W art. 14h określono
obowiązek uwzględnienia ustaleń umowy partnerstwa przy opracowywaniu
programów służących realizacji umowy partnerstwa.
W art. 14i uregulowano zakres programów służących realizacji umowy partnerstwa
w zakresie polityki spójności. Jest to katalog otwarty, określający podstawowe
elementy tych programów. Przepis ten dotyczy wyłącznie programów służących
realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności z uwagi na fakt, że
przepisy dotyczące programów w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej oraz Wspólnej
Polityki Rybołówstwa będą uregulowane w odrębnym akcie prawnym.
Natomiast w art. 14j uregulowano kompetencje w zakresie przyjmowania
programów służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności
przez właściwe organy.
Na mocy projektowanego art. 14l uzppr planuje się powołanie Komitetu do spraw
Umowy Partnerstwa oraz określenie jego składu i kompetencji. Komitet do spraw
Umowy Partnerstwa powołuje się w celu zapewnienia prawidłowej koordynacji
i monitorowania realizacji umowy partnerstwa. Projektowany przepis zawiera
katalog zadań realizowanych przez ten Komitet, w tym opiniowanie dokumentów
z zakresu komunikacji polityki spójności (strategia komunikacji polityki spójności),
które to dokumenty będą musiały powstać zgodnie z wymogami prawa
14
europejskiego na nowy okres programowania 2014–2020. Nie będą to strategie
w rozumieniu art. 9 uzppr, ale będą miały zastosowanie do programów służących
realizacji umowy partnerstwa, zatem będą mieć charakter strategiczny, przekrojowy.
A ponieważ Komitet ma się zająć przede wszystkim nowym okresem
programowania, wydaje się właściwe powierzenie mu zadań odnoszących się do
tego okresu. Należy przy tym wyraźnie wskazać, że rekomendacje dla instytucji
zarządzających, wydawane przez Komitet w przypadku stwierdzenia opóźnień lub
problemów systemowych związanych z realizacją umowy partnerstwa, a dotyczące
w szczególności poprawy efektywności programów służących realizacji umowy
partnerstwa w zakresie osiągania jej celów, w tym działań naprawczych, związanych
z wypełnieniem warunków wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej
w Unii Europejskiej, nie będą mieć mocy wiążącej, w szczególności w odniesieniu
do zarządów województw. Pracom Komitetu przewodniczyć będzie minister
właściwy do spraw rozwoju regionalnego, jako wykonujący zadania państwa
członkowskiego. Funkcję zastępcy przewodniczącego Komitetu pełnić będzie
przedstawiciel wyznaczony wspólnie przez ministra właściwego do spraw rozwoju
wsi i ministra właściwego do spraw rybołówstwa. W skład Komitetu do spraw
Umowy Partnerstwa wejdą ponadto przedstawiciele instytucji zarządzających
programami służącymi realizacji umowy partnerstwa, w tym przedstawiciele
zarządów województw, przedstawiciele ministrów właściwych ze względu na zakres
objęty umową partnerstwa, przedstawiciel ministra właściwego do spraw finansów
publicznych, przedstawiciel ministra właściwego do spraw gospodarki,
przedstawiciel Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, 3 przedstawicieli strony
samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz
przedstawiciele partnerów społecznych i gospodarczych. Przedstawiciele rządu,
samorządu, z uwzględnieniem przedstawicieli strony samorządowej Komisji
Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz partnerów społecznych
i gospodarczych, stanowić będą po 1/3 składu Komitetu.
Dodatkowo wskazane zostało, że tryb pracy Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
zostanie określony w regulaminie przyjętym przez ten Komitet w drodze uchwały.
15
4. KONTRAKT TERYTORIALNY (art. 1 pkt 4 lit. b i pkt 16 projektu ustawy – art. 5
pkt 4b i rozdział 2b: art. 14m–14r uzppr)
Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowego instrumentu – kontraktu
terytorialnego, który będzie umową określającą cele i przedsięwzięcia priorytetowe,
które mają istotne znaczenie dla rozwoju kraju oraz wskazanego w niej
województwa, sposób ich finansowania, koordynacji i realizacji, a także
dofinansowanie, opracowywanych przez zarząd województwa, programów
służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności. Instrument
ten umożliwi uzgadnianie wspólnych celów oraz koordynację podejmowanych,
zarówno przez rząd, jak i samorząd, działań prorozwojowych, co odróżnia ten
instrument od kontraktu wojewódzkiego, który był ukierunkowany na zapewnienie
dofinansowania zadań realizowanych przez samorząd województwa w ramach
regionalnych programów operacyjnych. Kontrakt terytorialny jest instrumentem
o wiele szerszym i nie obejmuje wyłącznie zadań objętych regionalnym programem
operacyjnym. Wprowadzane rozwiązanie ułatwi zarówno właściwe określanie
potencjałów rozwojowych, jak i ustalanie zadań związanych z realizacją polityki
regionalnej. Przepisy rozdziału 2b uzppr w szczególności regulować będą: procedurę
związaną z negocjowaniem i zawarciem kontraktu terytorialnego, zakres kontraktu,
zakres zadań podmiotów zaangażowanych w jego realizację oraz relację między
nimi, a także system monitorowania i wdrażania kontraktu terytorialnego.
W projektowanym rozdziale 2b znajdą się także przepisy regulujące obowiązki
poszczególnych ministrów właściwych ze względu na zakres objęty kontraktem
terytorialnym, jak również instytucji zarządzających programami służącymi
realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności, dotyczące informowania
ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, jako koordynującego realizację
tego instrumentu, o wykonywaniu kontraktu terytorialnego w poszczególnych latach
(art. 14r uzppr). W kontekście sprawozdań przygotowywanych przez instytucje
zarządzające programami służącymi realizacji umowy partnerstwa w zakresie
polityki spójności (art. 14r uzppr) precyzyjne zdefiniowanie tych instytucji zostanie
dokonane w przepisach odrębnej ustawy dotyczącej wdrażania projektowanych
instrumentów polityki rozwoju.
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1881
› Pobierz plik