Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1881
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379
1881
operacyjnymi. Przyjęte rozwiązanie pozwoli zapewnić sprawną koordynację
w obszarze negocjacji umowy partnerstwa i programów służących jej realizacji
z Komisją Europejską, reprezentowania Rzeczypospolitej Polskiej w kontaktach
z Komisją Europejską i innymi instytucjami UE w sprawach związanych z realizacją
tych programów oraz zapewnienia właściwej koordynacji w obszarze realizacji
polityki spójności na poziomie całego państwa, w tym stworzenia jednolitych zasad
wdrażania programów nowej perspektywy finansowej UE 2014–2020,
z uwzględnieniem wymogów prawa unijnego oraz wytycznych Komisji
Europejskiej.
3. UMOWA PARTNERSTWA I DOKUMENTY PROGRAMOWE (art. 1 pkt 4 lit. a, f
i g oraz pkt 16 projektu ustawy – art. 5 pkt 1a, 7a i 9a oraz rozdział 2a: art. 14e–14l
uzppr)
W celu stworzenia podstaw prawnych przygotowania nowej perspektywy finansowej
w projekcie ustawy wprowadzono definicję umowy partnerstwa, programów
służących realizacji umowy partnerstwa, a także dokumentów programowych, do
których zalicza się umowa partnerstwa oraz programy służące jej realizacji. Zgodnie
z projektowaną definicją umowę partnerstwa stanowi umowa określająca
uwarunkowania, cele i kierunki wykorzystania środków pochodzących z budżetu
UE, przygotowywana przez państwo członkowskie z poszanowaniem zasady
partnerstwa, tj. przy udziale m.in. samorządu terytorialnego, partnerów społecznych
i gospodarczych, która jest zatwierdzana w drodze decyzji przez Komisję
Europejską.
Do dokumentów programowych będą się zaliczały ponadto programy służące
realizacji tej umowy, które będą wdrażane w nowym okresie programowania
UE 2014–2020. Ze względu na fakt, że umowa partnerstwa obejmuje swoim
zakresem politykę spójności, wspólną politykę rolną oraz wspólną politykę
rybołówstwa, używane w projekcie ustawy określenie „programy służące realizacji
umowy partnerstwa” dotyczyć będzie zarówno programów współfinansowanych
z udziałem środków pochodzących z EFRR, EFS, jak i EFRROW oraz z funduszy
wspierających sektor morski lub rybacki. W przypadku gdy konieczne będzie
7
wskazanie na rodzaj programu, będzie on dookreślany jako: program służący
realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności – dla tych programów,
które będą realizowane z udziałem środków z EFRR i EFS, albo program służący
realizacji umowy partnerstwa realizowany z wykorzystaniem środków EFRROW
oraz z funduszy wspierających sektor morski lub rybacki dla programów, które będą
realizowane z udziałem tych środków.
Umowa partnerstwa stanowi kluczowy dokument, który tworzy podstawy oraz ramy
organizacyjne i finansowe funkcjonowania nowego okresu programowania w UE
zarówno w ramach EFRR, EFS oraz Funduszu Spójności, jak również EFRROW
i funduszy wspierających sektor morski lub rybacki. Dokument ten będzie określał
cele i priorytety interwencji wraz z podstawowymi wskaźnikami, odniesienie do
kwestii związanych z koncentracją tematyczną, wymiarem terytorialnym
planowanych interwencji. Umowa partnerstwa będzie zawierała również układ
programów służących jej realizacji, podział interwencji między poziom krajowy
i regionalny, zarys finansowania planowanych interwencji, system wdrażania oraz
opis stopnia uzupełniania się poszczególnych interwencji finansowanych w ramach
środków przeznaczonych na realizację polityki spójności oraz Wspólnej Polityki
Rolnej i Rybołówstwa. Z uwagi na strategiczny charakter umowy partnerstwa, która
będzie tworzyć ramy finansowe, prawne i organizacyjne stanowiące podstawę
realizacji perspektywy finansowej UE 2014–2020, w projektowanej ustawie został
przewidziany szczególny tryb opracowania tej umowy, oparty na szerokiej
partycypacji samorządu terytorialnego oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
Zgodnie z projektowanym art. 14e ust. 1 projekt umowy partnerstwa jest
opracowywany przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego we
współpracy z ministrami właściwymi ze względu na zakres objęty umową
partnerstwa, zarządami województw oraz partnerami społecznymi i gospodarczymi.
Dodatkowo, w celu zagwarantowania udziału samorządu terytorialnego wszystkich
szczebli w procesie opracowywania umowy, a tym samym realizacji zasady
partnerstwa, stosownie do projektowanego art. 14e ust. 2, projekt umowy
partnerstwa będzie przedmiotem opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego. Taki sposób opracowania umowy partnerstwa umożliwi wszystkim
podmiotom zaangażowanym w realizację polityki rozwoju udział w tworzeniu
8
dokumentu strategicznego, który będzie stanowił podstawę wdrażania przez nie
perspektywy finansowej UE 2014–2020.
Należy mieć na uwadze, że umowa partnerstwa nie ma charakteru umowy
cywilnoprawnej ani umowy międzynarodowej, nie jest umową sensu stricto,
określenie to należy traktować jako nazwę własną dokumentu programowego,
z języka
angielskiego „Partnership agreement”, który będzie określać
uwarunkowania, cele i kierunki wykorzystania środków pochodzących z budżetu
UE. Z tego też powodu projekt ustawy nie zawiera określenia elementów
koniecznych dla skuteczności tej umowy, ponieważ elementy ramowe są narzucone
przez Komisję Europejską (KE). W ustawie proponuje się, aby minister właściwy do
spraw rozwoju regionalnego wykonujący zadania państwa członkowskiego
negocjował z KE projekt umowy partnerstwa po jego przyjęciu przez Radę
Ministrów.
Umowa partnerstwa podlega zatwierdzeniu przez Komisję Europejską w drodze
decyzji. Decyzjami, w rozumieniu art. 288 akapit 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej (TFUE), są wyłącznie akty prawne UE, które mają moc prawnie
wiążącą. Z zawartej w ww. przepisie definicji legalnej decyzji wynika, że decyzja
wiąże w całości. Decyzja, która wskazuje adresatów, wiąże tylko tych adresatów.
Adresatem decyzji Komisji Europejskiej zatwierdzającej umowę partnerstwa będzie
państwo członkowskie.
Zgodnie z pkt 5.2 projektu opinii przygotowanej przez prof. dr. hab. Władysława
Czaplińskiego, prof. dr. hab. Pawła Czechowskiego oraz dr. Aleksandra Proksę dla
Przeglądu Legislacyjnego 1(35)/2003 decyzje skierowane do państwa
członkowskiego wiążą jego organy, w tym rząd.
Jednocześnie Rada Legislacyjna w opinii o projekcie ustawy o zmianie ustawy
o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw z dnia
14 czerwca 2013 r., znak: RL-0303-22/13 jednoznacznie stwierdziła, że „…umowa
partnerstwa, zatwierdzona decyzją Komisji Europejskiej, wiązać będzie państwo
polskie tj. wszystkie jego organy, a także jednostki samorządu terytorialnego (…)”.
Jednostki samorządu terytorialnego, chcąc korzystać ze środków pochodzących
z budżetu UE, będą musiały zaakceptować warunki ustalone w umowie partnerstwa,
a także wskazane w niej cele i kierunki wykorzystania środków, gdyż w przeciwnym
9
razie instytucje unijne, dysponujące środkami budżetu UE, nie zaakceptują do
realizacji zgłoszonych projektów.
Mając na uwadze powyższe stanowisko, należy stwierdzić, że zarząd województwa
– jako organ samorządu województwa – opracowujący program służący realizacji
umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności, związany postanowieniami
decyzji zatwierdzającej umowę partnerstwa, będzie zobowiązany uwzględnić
ustalenia tej umowy przy opracowywaniu programu (art. 14g ust. 5 oraz art. 14h
uzppr).
W literaturze przedmiotu oraz w orzecznictwie Europejskiego Trybunału
Sprawiedliwości (ETS) w odniesieniu do zakresu związania decyzją KE wskazuje
się, że moc prawnie wiążąca decyzji różni się w zależności od katalogu adresatów,
do których jest skierowana. Adresatami decyzji mogą być zatem zarówno państwa
członkowskie, jak i osoby fizyczne i osoby prawne.
W przypadku gdy decyzja jest kierowana do państwa członkowskiego, posiada ona
walor aktu normatywnego. Decyzja ta wiąże prawnie wszystkie organy państwowe
i może stanowić dla tych organów podstawę prawną decyzji skierowanych do osób
fizycznych lub osób prawnych (por. wyrok 249/85 Albako BALM, pkt 17). Adresat
decyzji powinien zostać oznaczony w decyzji. Zgodnie z orzecznictwem ETS
(np. wyrok T-2/93 Air France v. KE pkt 42) oznaczenie adresata może wynikać
z treści samej decyzji.
Decyzja wywołuje skutek bezpośredni w stosunku do adresatów, a więc nie wymaga
wdrożenia do krajowego porządku prawnego, chyba że z treści samej decyzji wynika
coś innego. Z orzecznictwa wynika ponadto, że nawet w sytuacji, gdy decyzja jest
kierowana do państwa członkowskiego, a więc do wszystkich organów tego
państwa, może wywoływać skutek bezpośredni w stosunku do jednostek. Z definicji
legalnej pojęcia decyzji wynika bowiem, że powinna ona zawierać postanowienia
wystarczająco jasne, precyzyjne i bezwarunkowe, które nie pozostawiają państwu
członkowskiemu żadnego marginesu uznania (zob. C-156/91 Hansa Fleisch pkt 19).
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, w drodze komunikatu,
poinformuje o podjęciu przez KE decyzji zatwierdzającej umowę partnerstwa
i adresie strony internetowej, na której zostanie ona zamieszczona (art. 14e ust. 7).
10
Z uwagi na strategiczny charakter umowy partnerstwa, która jest dokumentem
niezbędnym do rozpoczęcia realizacji nowej perspektywy finansowej, jak również
konieczność stworzenia podstaw wykonywania jej postanowień, uzasadnione
pozostaje wprowadzenie do uzppr przepisów definiujących tę instytucję, jak również
przepisów ustanawiających mechanizmy koordynacji i monitorowania realizacji jej
postanowień.
W związku z powyższym w projekcie ustawy przewiduje się dodanie rozdziału 2a
Zasady przygotowania dokumentów programowych (art. 14e–14l uzppr), w którym
określono tryb opracowywania i przyjmowania umowy partnerstwa oraz programów
służących jej realizacji oraz koordynacyjną rolę ministra właściwego do spraw
rozwoju regionalnego w tym zakresie, a także zadania Komitetu do spraw Umowy
Partnerstwa jako podmiotu koordynującego i monitorującego jej realizację.
Tworzony system umożliwi sprawną organizację oraz koordynację prac związanych
z zawarciem umowy partnerstwa, a następnie prawidłową jej realizację i efektywne
wydatkowanie dostępnych funduszy unijnych.
W projektowanym art. 14e uzppr uregulowano proces przygotowania umowy
partnerstwa. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, we współpracy
z podmiotami wskazanymi w treści projektowanego przepisu, opracuje projekt
umowy partnerstwa, który zostanie przyjęty przez Radę Ministrów w drodze
uchwały. Projekt umowy będzie również opiniowany przez Komisję Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego.
Analogiczna procedura będzie stosowana w przypadku zmiany umowy partnerstwa.
W projektowanym art. 14f uzppr określono obowiązki w zakresie sprawozdawczości
z realizacji umowy partnerstwa. Sprawozdania z realizacji umowy partnerstwa
sporządzane będą przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego
w trybie rocznym i przedkładane Radzie Ministrów oraz dodatkowo, w 2017 r.
i w 2019 r., Komisji Europejskiej. W projektowanym przepisie został ponadto
wskazany termin przygotowania pierwszego oraz ostatniego sprawozdania. Ze
względu na spoczywający na ministrze właściwym do spraw rozwoju regionalnego
obowiązek sprawozdawczy, przekazywane będą do niego sprawozdania z realizacji
programów objętych umową partnerstwa sporządzane przez ministra właściwego do
spraw rybołówstwa i ministra właściwego do spraw rozwoju wsi.
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1881
› Pobierz plik