Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1881
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379
1881
kontrakt terytorialny, tj. spójne ukierunkowanie inwestycji publicznych
skierowanych na terytorium danego województwa, konieczne jest zapewnienie
mechanizmu umożliwiającego przekazanie środków finansowych na realizację
programów służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności
opracowanych przez zarząd województwa. Wobec faktu, iż nie jest przewidziane
zawieranie kontraktów wojewódzkich na perspektywę 2014–2020, które
w perspektywie 2007–2013 pełniły tę funkcję, wysokość, sposób i warunki
dofinansowania programów służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie
polityki spójności opracowanych przez zarząd województwa zostaną określone
w kontrakcie terytorialnym.
Kontrakt terytorialny powinien obejmować działania realizowane na poziomie
krajowym (przez poszczególne resorty wskazane w kontrakcie terytorialnym) oraz
na poziomie regionalnym (działania, które realizują różne jednostki samorządu
terytorialnego – województwo, powiat, gmina). Na poziomie krajowym Radę
Ministrów reprezentuje minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego i to on
zawiera w imieniu Rady Ministrów kontrakt terytorialny – po uzgodnieniu
z właściwymi ministrami i po zatwierdzeniu wynegocjowanego kontraktu przez
Radę Ministrów, w drodze uchwały. Stronę samorządową reprezentuje zarząd
województwa, który ma obowiązek zorganizować konferencję z udziałem gmin
i powiatów znajdujących się na terenie województwa objętego kontraktem w celu
umożliwienia poszczególnym jednostkom wyrażenia opinii o proponowanych
zakresie i treści kontraktu.
Do zmiany kontraktu terytorialnego będą miały odpowiednie zastosowanie przepisy
regulujące tryb opracowania i przyjmowania kontraktu terytorialnego,
z wyłączeniem zmian dotyczących:
1) okresu realizacji przedsięwzięć priorytetowych;
2) zakresu i trybu sprawozdawczości z realizacji kontraktu;
3) sposobu wykonywania przez ministra właściwego do spraw rozwoju
regionalnego kontroli i monitoringu realizacji kontraktu;
17
4) sposobu i warunków weryfikacji realizacji przedsięwzięć priorytetowych
zawartych w kontrakcie;
5) sposobu i warunków dofinansowania programów służących realizacji umowy
partnerstwa w zakresie polityki spójności opracowywanych przez zarząd
województwa.
Wprowadzenie zmian w powyższym zakresie, ze względu zarówno na ich
techniczny charakter, jak i częstotliwość, nie będzie wymagało podejmowania przez
Radę Ministrów uchwały w sprawie zmiany kontraktu terytorialnego.
Proponowana formuła opracowania, uzgodnienia, negocjacji oraz realizacji
kontraktu terytorialnego wymaga szerokiej partycypacji wszystkich członków Rady
Ministrów, ze szczególnym uwzględnieniem ministrów odpowiedzialnych za
prowadzenie odpowiednich polityk sektorowych. Z tego względu projektowane
przepisy rozdziału 2b uzppr przewidują obowiązek współpracy ministra właściwego
do spraw rozwoju regionalnego z właściwymi ministrami już na etapie opracowania
wstępnego stanowiska dotyczącego zakresu i treści kontraktu terytorialnego, co
oznacza również aktywny udział tych ministrów w zakresie zmian tego stanowiska
w toku negocjacji treści kontraktu z samorządem województwa, a ponadto ich zgodę
na przyjęcie kontraktu oraz udział w jego realizacji, z uwzględnieniem obowiązków
sprawozdawczych. Podmioty zaangażowane w realizację kontraktu terytorialnego to
podmioty odpowiedzialne za realizację konkretnych przedsięwzięć priorytetowych –
może to być Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w odniesieniu do
przedsięwzięć polegających na budowie lub modernizacji dróg krajowych bądź PKP
PLK w odniesieniu do przedsięwzięć kolejowych.
Przed zakończeniem negocjacji kontraktu terytorialnego oraz przed jego
zatwierdzeniem przez Radę Ministrów i zarząd województwa trudno jest natomiast
wskazać konkretnych ministrów właściwych, o których mowa w art. 14r ust. 1.
Zważywszy na otwarty i długoterminowy charakter kontraktu terytorialnego,
potencjalnie mogą to być wszyscy członkowie Rady Ministrów.
W związku z wprowadzeniem do uzppr nowego instrumentu – kontraktu
terytorialnego, w art. 5 pkt 5 oraz w art. 20 zostaną uchylone przepisy z zakresu
dotychczas obowiązującego kontraktu wojewódzkiego (art. 1 pkt 4 lit. c i pkt 21 –
art. 5 pkt 5 i art. 20 ust. 4–8 uzppr). Jednocześnie ze względu na fakt, że kontrakty
18
wojewódzkie zostały zawarte na lata 2007–2013, ich realizacja będzie odbywała się
na podstawie dotychczasowych przepisów (art. 15 i art. 16 projektu ustawy).
5. UWZGLĘDNIANIE
WYMIARU TERYTORIALNEGO W POLITYCE
ROZWOJU (art. 1 pkt 4 lit. d projektu ustawy – art. 5 pkt 6a–6c uzppr)
W celu stworzenia ram prawnych dla realizacji zintegrowanego podejścia
terytorialnego w polityce rozwoju w nowym okresie programowania oraz
zapewnienia w tym zakresie spójności z przepisami dotyczącymi systemu
planowania przestrzennego w Polsce, tj. z przepisami ustawy z dnia 27 marca 2003 r.
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, projektowane przepisy zawierają
odesłanie do definicji obszaru funkcjonalnego, która zostanie równolegle
wprowadzona do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, oraz
wprowadzają do uzppr definicje: obszaru strategicznej interwencji państwa oraz
obszaru problemowego.
Tym samym projektowane przepisy porządkują pojęcia występujące w różnych
dokumentach strategicznych i planistycznych odnoszące się do geograficznie
rozumianych obszarów różnego typu. Wprowadzenie definicji obszaru strategicznej
interwencji państwa (art. 5 pkt 6b), obszaru problemowego rozumianego jako
dotkniętego największą koncentracją negatywnych zjawisk rozwojowych (art. 5
pkt 6c) oraz odwołanie do obszaru funkcjonalnego (art. 5 pkt 6a) ma na celu
zapewnienie jednolitego stosowania tych pojęć, wyeliminowanie niespójności
interpretacyjnych oraz w jasny sposób ustalenie relacji między poszczególnymi
obszarami.
Propozycja zdefiniowania w projektowanej nowelizacji obszaru strategicznej
interwencji państwa oraz obszaru problemowego ma na celu wprowadzenie do
systemu prawa pojęć funkcjonujących dotychczas w ramach polityki rozwoju, które
będą służyć realizacji zasady zorientowania na rezultaty przez skierowanie na te
obszary adekwatnych interwencji i w efekcie jak najlepsze wykorzystanie ich
potencjału rozwojowego albo zniwelowanie problemów istniejących w danym
obszarze.
19
6. EWALUACJA (art. 1 pkt 6, 8, pkt 17 lit. b–d projektu ustawy – art. 6b, art. 9a ust. 2,
art. 15 ust. 6, 7 i 8 uzppr)
W związku z doprecyzowaniem katalogu kompetencji ministra właściwego do spraw
rozwoju regionalnego o zadania związane z koordynacją i realizacją procesu
ewaluacji polityki rozwoju w projektowanym art. 6b uzppr wprowadzone zostaną
przepisy stanowiące podstawę prawną funkcjonowania krajowej jednostki ewaluacji,
umiejscowionej w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw rozwoju
regionalnego. Jednostka ta będzie wykonywała przypisane temu ministrowi zadania
z zakresu koordynacji i realizacji procesu ewaluacji polityki rozwoju. Zakres
działania krajowej jednostki ewaluacji będzie obejmował prowadzenie ewaluacji
strategii rozwoju opracowywanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju
regionalnego oraz instrumentów istotnych dla realizacji polityki rozwoju i na tej
podstawie formułowanie wniosków i rekomendacji w zakresie programowania
i realizacji polityki rozwoju, a także koordynowanie procesu ewaluacji strategii
rozwoju oraz innych dokumentów, w tym opracowywanie standardów i zaleceń dla
ich ewaluacji. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego będzie zamieszczał
ww. standardy i zalecenia na swojej stronie internetowej.
Ponadto:
1) określono obowiązek dokonywania uprzedniej ewaluacji przed przyjęciem
średniookresowej strategii rozwoju kraju (śsrk) oraz innych strategii rozwoju,
o których mowa w art. 9 pkt 3 uzppr, który w obowiązującym stanie prawnym
nie wynika wprost z przepisów uzppr;
2) ograniczono obowiązek przeprowadzania ewaluacji dla programów rozwoju do
programów o wartości powyżej 300 milionów złotych, również w przypadku
zmiany tych programów. Przygotowanie raportu ewaluacyjnego zawierającego
uprzednią ewaluację programu w przypadku zmiany programu operacyjnego nie
jest wymagane. W odniesieniu do programów operacyjnych wprowadzane
zmiany są zdecydowanie częstsze niż w przypadku programów rozwoju,
a jednocześnie dotyczą kwestii niewpływających na przyjęte cele i priorytety
tych programów – mają często charakter techniczny czy też przesunięcia
środków w ramach osi priorytetowych;
20
3) zlikwidowano obowiązek przekazywania raportu ewaluacyjnego do wiadomości
Rady Ministrów lub sejmiku województwa wraz z projektem programu;
4) wprowadzono możliwość odstąpienia w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw rozwoju regionalnego od przygotowania raportu ewaluacyjnego
w przypadku opracowania lub zmiany programu rozwoju, o wartości powyżej
300 milionów złotych, przy uwzględnieniu w szczególności wysokiego stopnia
realizacji celu publicznego oraz skali oddziaływania na gospodarkę
i społeczeństwo. Przypadki odstępstwa od realizacji raportu ewaluacyjnego
wynikają w szczególności z przesłanek wymagających sprawności
i efektywności działania administracji (np. konieczność dokończenia
realizowanej inwestycji, realizacja inwestycji wpływającej w istotny sposób na
społeczeństwo czy gospodarkę, reagowanie na pojawiające się sytuacje
nadzwyczajne), a także biorąc pod uwagę w szczególności wysoki stopień
realizacji celu publicznego oraz skalę oddziaływania na gospodarkę
i społeczeństwo.
7. ZMIANY W SYSTEMIE DOKUMENTÓW STRATEGICZNYCH (art. 1 pkt 7–15
i 30 projektu ustawy – art. 9, art. 9a ust. 1, art. 10, art. 12a, art. 13, art. 14, art. 14b
i art. 35a ust. 2 pkt 10 uzppr)
Projektowane zmiany w zakresie systemu dokumentów strategicznych mają na celu
realizację zasady zintegrowanego podejścia terytorialnego, przez uwzględnianie
wymiaru terytorialnego w polityce rozwoju, co ma usprawnić system zarządzania
rozwojem w Polsce w nowym okresie programowania. Zmiany te polegają na
modyfikacji zakresu dokumentów strategicznych, przez uwzględnienie w systemie
dokumentów koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju jako dokumentu
kompleksowo regulującego aspekt przestrzenny i w tym zakresie komplementarnego
wobec długookresowej strategii rozwoju kraju.
W związku z powyższym w projekcie ustawy:
1) uwypuklona została możliwość uwzględniania w strategiach rozwoju, o których
mowa w art. 9 pkt 3 uzppr, zagadnień związanych z rozwojem przestrzennym,
w tym rozwojem obszarów funkcjonalnych (art. 1 pkt 7 lit. b projektu – art. 9
pkt 3 uzppr);
21
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1881
› Pobierz plik