Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych
projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku TK z dnia 27 marca 2013 r. (sygn. akt K 27/12), stwierdzającego niezgodność art. 3 paragraf 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. Prawo o ustroju sądów wojskowych poprzez uzupełnienie przepisów o wytyczne wskazujące kryteria, jakimi Minister Obrony Narodowej winien kierować się przy wydawaniu rozporządzeń o utworzeniu lub zniesieniu sądów wojskowych oraz przy określaniu siedzib takich sądów i obszarów ich właściwości
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1846
- Data wpłynięcia: 2013-10-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 188
1846
Druk nr 1846
Warszawa, 3 października 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Marszałek Senatu
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt przekazać Pani Marszałek podjętą przez Senat
na 40. posiedzeniu w dniu 3 października 2013 r. uchwałę w sprawie wniesienia
do Sejmu projektu ustawy
- o zmianie ustawy - Prawo o ustroju
sądów wojskowych wraz z projektem tej ustawy.
Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu
prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senator Grażynę
Sztark do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym projektem.
Z poważaniem
(-) Bogdan Borusewicz
U C H WA Ł A
S E N A T U R Z E C Z Y P O S P O L I T E J P O L S K I E J
z dnia 3 października 2013 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju
sądów wojskowych
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie
ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych.
Jednocześnie upoważnia senator Grażynę Sztark do reprezentowania Senatu w pracach
nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
Bogdan BORUSEWICZ
projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych
Art. 1. W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych
(Dz. U. z 2012 r. poz. 952 oraz z 2013 r. poz. 448) w art. 3:
1)
§ 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„§ 3. Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości,
po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa, w drodze rozporządzenia, tworzy
i znosi sądy wojskowe oraz określa ich siedziby i obszary właściwości, mając na
względzie potrzebę zapewnienia racjonalnej organizacji sądownictwa wojskowego przez
dostosowanie liczby sądów, ich wielkości i obszarów właściwości do rozmieszczenia Sił
Zbrojnych realizującą zasadę dostępu do sądu i uwzględniającą ekonomię postępowania
sądowego, w celu zagwarantowania realizacji prawa do rozpoznania sprawy
w rozsądnym terminie, a także mając na uwadze potrzeby Sił Zbrojnych w przypadku
ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.
§ 4. Kierując się kryteriami i celem, o których mowa w § 3, Minister Obrony
Narodowej w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości, w drodze rozporządzenia,
może tworzyć i znosić wydziały zamiejscowe wojskowych sądów garnizonowych.”;
2)
uchyla się § 5 i 6.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
U Z A S A D N I E N I E
1. Cel projektowanej ustawy
Projektowana ustawa o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych ma na
celu dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 27 marca
2013 r. (sygn. akt K 27/12), stwierdzającego niezgodność art. 3 § 3 ustawy z dnia 21 sierpnia
1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 952, z późn. zm.; dalej
jako: u.s.w.) z art. 92 ust. 1 Konstytucji. Sentencja rozstrzygnięcia została opublikowana
w Dz. U. z 2013 r. poz. 448 w dniu 11 kwietnia 2013 r. Wyrok wraz z uzasadnieniem ukazał
się w OTK ZU Nr 3A, poz. 29.
2. Przedmiot i istota wypowiedzi Trybunału Konstytucyjnego
Art. 92 ust. 1 (zdanie drugie) Konstytucji określa warunki, jakim powinno odpowiadać
upoważnienie do wydania rozporządzenia będącego aktem wykonawczym do ustawy. Wedle
powołanego wzorca kontroli, upoważnienie powinno wskazywać organ właściwy do wydania
rozporządzenia, zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści
aktu. Zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą Trybunału, upoważnienie musi być wyraźne
(nie może być domniemywane), a ponadto powinno mieć charakter szczegółowy tak pod
względem podmiotowym, przedmiotowym, jak i treściowym. Jeżeli chodzi przy tym
o ostatnie z tych kryteriów, to warto podkreślić, że stopień dookreślenia i sama formuła
wytycznych pozostawione są w zasadzie uznaniu ustawodawcy. Niemniej sąd konstytucyjny
przyjmuje, że ustalenie ich minimum treściowego zależy od regulowanej materii – im większa
jest bowiem ingerencja w sferę konstytucyjnych praw i wolności, tym bardziej szczegółowe
muszą być wytyczne. Nie ulega jednak wątpliwości, że brak jakichkolwiek wytycznych
(choćby nawet sformułowanych w innej jednostce redakcyjnej ustawy niż ta, która obejmuje
upoważnienie) przesądza o niekonstytucyjności upoważnienia.
W myśl zakwestionowanego art. 3 § 3 u.s.w., Minister Obrony Narodowej w porozumieniu
z Ministrem Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa, tworzy
i znosi, w drodze rozporządzenia, sądy wojskowe oraz określa ich siedziby i obszary
właściwości. Przytoczony przepis wskazuje zatem organ właściwy do wydania rozporządzenia
oraz zakres spraw przekazanych do uregulowania, przez co spełnia wymagania szczegółowości
podmiotowej i przedmiotowej. Nie zawiera natomiast wytycznych. Co więcej: na gruncie
– 2 –
pozostałych przepisów u.s.w. także nie da się zrekonstruować wytycznych odnośnie do treści
rozporządzenia, o którym mowa w art. 3 § 3.
Jak zauważył Trybunał Konstytucyjny, jedynym przepisem opisującym kompetencje
Ministra Obrony Narodowej w tym zakresie jest właśnie zaskarżony art. 3 § 3 i nie ma
w u.s.w. innych postanowień, które bezpośrednio bądź też pośrednio determinowałyby
okoliczności, jakie wymieniony Minister powinien uwzględniać realizując swoje kompetencje.
W konsekwencji więc można postawić tezę, że Minister Obrony Narodowej otrzymał wręcz
nieograniczoną swobodę, gdy chodzi o tworzenie i znoszenie sądów wojskowych oraz
określanie ich siedzib i obszarów właściwości. Tymczasem „[w] wypadku czynności takich
jak tworzenie i znoszenie sądów, określanie ich siedzib i obszarów właściwości wskazówki/
wytyczne są zasadniczym elementem upoważnienia i wymagana jest ich znaczna
szczegółowość, a to ze względu na doniosłość tych czynności.” Notabene „[b]raku wytycznych
nie sanuje nałożony na Ministra Obrony Narodowej obowiązek wydania rozporządzenia
«w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady
Sądownictwa». (…) [W]skazania dotyczące spraw proceduralnych (np. nakazujące, by
ustanowienie rozporządzenia następowało «w porozumieniu» czy «po zasięgnięciu opinii») nie
mogą zastąpić wytycznych merytorycznych wymaganych przez art. 92 ust. 1 Konstytucji.”
Trybunał Konstytucyjny podzielił tym samym zarzut niekonstytucyjności upoważnienia
zamieszczonego w art. 3 § 3 u.s.w. Jednocześnie Trybunał uznał, iż celowe jest odroczenie
terminu utraty mocy obowiązującej tego przepisu. Rozporządzenia wydane w oparciu o art. 3
§ 3 u.s.w. nie ulegają bowiem „skonsumowaniu” w zakresie, w jakim określają siedziby
sądów wojskowych i obszary ich właściwości, w związku z czym wyeliminowanie z systemu
prawa podstawy ich wydania skutkowałoby automatycznie ich derogacją oraz luką prawną.
Dlatego też, stosownie do pkt II sentencji wyroku, zakwestionowany przepis utraci moc
obowiązującą z upływem 12 miesięcy od dnia ogłoszenia orzeczenia w Dzienniku Ustaw
(12 kwietnia 2014 r.).
3. Różnice między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
Zważywszy motywy rozstrzygnięcia przedstawione w uzasadnieniu wyroku, w projekcie
proponuje się nadanie nowego brzmienia nie tylko przepisowi negatywnie zweryfikowanemu
przez Trybunał Konstytucyjny, lecz również art. 3 § 4 u.s.w. Projektowana ustawa zakłada
poza tym uchylenie w art. 3 § 5 i 6 u.s.w.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1846 › Pobierz plik