Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz o zmianie innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia postępowania administracyjnego przed organami administracji publicznej przez uproszczenie wymogów związanych z dokumentacją w tym postępowaniu (oświadczenie zastępujące zaświadczenie)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 181
- Data wpłynięcia: 2011-12-02
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 9 dnia 02-03-2012
181
Warszawa, 19 grudnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-289/11
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna o zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego
projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
administracyjnego oraz o zmianie innych ustaw (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Adam Rybakowicz)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
administracyjnego oraz o zmianie innych ustaw przewiduje wprowadzenie do
Kodeksu postępowania administracyjnego ogólnych przepisów umożliwiających
zastępowanie w postępowaniu administracyjnym wymaganych zaświadczeń
oświadczeniami stron. Proponuje się także wprowadzenie regulacji określającej
termin ważności zaświadczeń, a także nowego działu dotyczącego
poświadczania przez osoby czynne w lokalu organu administracji publicznej
własnoręczności podpisów, zgodności odpisów, wyciągów lub kopii z
okazanymi dokumentami oraz daty okazania dokumentów.
Ponadto, projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. –
Kodeks postępowania karnego (Dz.U. Nr 89, poz. 555, ze zm.) oraz ustawy z
dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 225, poz. 1635, ze zm.).
Projekt zawiera przepis przejściowy. Ustawa ma wejść w życie po
upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Prawo Unii Europejskiej – co do zasady – nie reguluje kwestii objętych
zakresem opiniowanego projektu ustawy. Należy jednak zwrócić uwagę, że
obowiązek przedstawiania w konkretnych sprawach zaświadczeń, a nie
oświadczeń, może wynikać z poszczególnych aktów prawa Unii Europejskiej.
Przykładem jest art. 158a ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z
dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków
2
rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych
(„rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku”) (Dz. Urz. L 299 z
16.11.2007 r., s. 1, ze zm.).
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Ogólna zasada przewidująca możliwość złożenia oświadczenia zamiast
wymaganego zaświadczenia, a także określenie terminu ważności zaświadczeń,
czy reguły poświadczania dokumentów przez osoby czynne w lokalu organu
administracji publicznej nie są – co do zasady – objęte zakresem prawa Unii
Europejskiej. Jak już jednak wskazano w punkcie II niniejszej opinii, z
poszczególnych aktów prawa Unii Europejskiej może wynikać obowiązek
przedstawienia zaświadczenia, a nie oświadczenia. Wówczas ogólna zasada
zastępowania wymaganego zaświadczenia oświadczeniem – z uwagi na zasadę
pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej przed prawem krajowym (zob. wyrok
Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-6/64 Flaminio Costa przeciwko ENEL)
– nie mogłaby znaleźć zastosowania. W sytuacji, gdy obowiązek przedstawienia
zaświadczenia wynikać będzie z rozporządzeń wydawanych przez instytucje
Unii Europejskiej, kolizję przepisów, na korzyść zaświadczenia określonego w
prawie Unii Europejskiej, rozstrzygnie art. 91 ust. 3 Konstytucji. W sytuacjach,
gdy obowiązek przedstawienia zaświadczenia wynika lub będzie wynikał z
dyrektyw, konieczne będzie każdorazowe wyłączanie stosowania
proponowanych przepisów o zastępowaniu zaświadczeń oświadczeniami. Sam
proponowany art. 64e Kodeksu postępowania administracyjnego nie wystarczy.
IV. Konkluzje
Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
administracyjnego oraz o zmianie innych ustaw nie jest sprzeczny z prawem
Unii Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Warszawa, 19 grudnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-290/11
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o
zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz o zmianie
innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Adam Rybakowicz)
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu
art. 95a regulaminu Sejmu
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
administracyjnego oraz o zmianie innych ustaw przewiduje wprowadzenie do
Kodeksu postępowania administracyjnego ogólnych przepisów umożliwiających
zastępowanie w postępowaniu administracyjnym wymaganych zaświadczeń
oświadczeniami stron. Proponuje się także wprowadzenie regulacji określającej
termin ważności zaświadczeń, a także nowego działu dotyczącego
poświadczania przez osoby czynne w lokalu organu administracji publicznej
własnoręczności podpisów, zgodności odpisów, wyciągów lub kopii z
okazanymi dokumentami oraz daty okazania dokumentów.
Ponadto, projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. –
Kodeks postępowania karnego (Dz.U. Nr 89, poz. 555, ze zm.) oraz ustawy z
dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 225, poz. 1635, ze zm.).
Projekt ustawy nie ma na celu wykonania prawa Unii Europejskiej.
Projekt nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
administracyjnego oraz o zmianie innych ustaw nie jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu
Sejmu.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Dokumenty związane z tym projektem:
-
181
› Pobierz plik