Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego
projekt dotyczy modyfikacji rozwiązań legislacyjnych, uwzględniających zmiany społeczne i prawne, w stosunku do skazanych odbywających karę w systemie dozoru elektronicznego (SDE)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 179
- Data wpłynięcia: 2011-12-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego
- data uchwalenia: 2012-05-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 692
179
Od dnia 1 stycznia 2012 r. miesięczny koszt wykonania kary w SDE wobec jednego
skazanego będzie wynosił 564,00 zł. – jest to ostateczny koszt pełnej eksploatacji
systemu uregulowany umową nr 1 z dnia 8 stycznia 2009 r. zawartą pomiędzy
Ministrem Sprawiedliwości, a Konsorcjum Comp S.A. na utworzenie, wdrożenie i
eksploatację Systemu Dozoru Elektronicznego, planowany do dnia 31 sierpnia
2014 r. Tymczasem miesięczny koszt utrzymania jednego skazanego w warunkach
izolacji więziennej aktualnie wynosi ok. 2 600,00 zł.
Skutkiem projektowanych zmian będzie zwiększenie pojemności systemu,
co spowoduje dwojakie oszczędności dla Skarbu Państwa. Po pierwsze, w razie
warunkowego zwolnienia osoby odbywającej karę w SDE budżet nie będzie
ponosił kosztów w kwocie 564 zł miesięcznie z tytułu dozoru elektronicznego.
Po drugie, w sytuacji większego obciążenia i wypełnienia pojemności systemu,
co planowane jest w przyszłości, opuszczenie SDE przez osobę warunkowo
zwolnioną będzie oznaczać możliwość objęcia SDE kolejnej osoby skazanej, która
w innym razie musiałaby odbyć karę w zakładzie karnym. Oszczędności z tego
tytułu nie są jednak możliwe do ścisłego wyliczenia, nie wiadomo bowiem,
ilu skazanych zostanie warunkowo zwolnionych z odbywania kary w SDE.
Projekt nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
15
Warszawa, 5 stycznia 2012 roku
BAS-WAPEiM-591/11
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza
zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Krzysztof Kwiatkowski)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 2, 5, 6, 8, 10, 15, 17, 30, 44 i 60
oraz dodanie art. 37a w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o wykonywaniu kary
pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru
elektronicznego (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 142, poz. 960 ze zm., dalej:
u.s.d.e.).
Proponowane zmiany dotyczą m.in.:
- umożliwienia skazanym odbywającym karę w systemie dozoru
elektronicznego skorzystania z instytucji warunkowego przedterminowego
zwolnienia,
- uzupełnienia środków technicznych wykorzystywanych do kontroli skazanego
o system komunikacyjno-monitorujący,
- redefinicji przesłanek zastosowania systemu dozoru elektronicznego.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Projekt wymaga oceny z punktu widzenia zgodności z prawem Unii
Europejskiej w zakresie ochrony danych osobowych.
Aktem prawnym UE regulującym zasady postępowania z danymi
osobowymi jest dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie
przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych
(Dz. Urz. WE L 281 z 23.11.1995 r., str. 31 oraz Dz. Urz. UE L 284
z 31.10.2003 r., str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 15,
str. 355 oraz rozdz. 1, t. 4, str. 447, dalej: dyrektywa). Dyrektywa zobowiązuje
państwa członkowskie do ochrony podstawowych praw i wolności osób
fizycznych, w
szczególności ich prawa do prywatności w odniesieniu
do przetwarzania danych osobowych (art. 1 ust. 1).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Artykuł 1 pkt 11 projektu ustawy nadaje nowe brzmienie art. 60 u.s.d.e.,
odnoszącego się do sposobu przechowywania danych osobowych przez
upoważniony podmiot dozorujący.
Dyrektywa definiuje przetwarzanie danych jako każdą operację lub
zestaw operacji dokonywanych na danych osobowych, jak np. gromadzenie,
rejestracja, porządkowanie, przechowywanie, wykorzystywanie, ujawnianie
poprzez transmisję, rozpowszechnianie lub udostępnianie w inny sposób (art. 2
lit. b). Projekt ustawy dotyczy zatem przetwarzania danych osobowych w
powyższym rozumieniu.
Jednakże, dyrektywa nie ma zastosowania do przetwarzania danych
osobowych w ramach działalności wykraczającej poza zakres prawa unijnego,
a w żadnym razie do działalności na rzecz bezpieczeństwa publicznego,
obronności, bezpieczeństwa państwa oraz działalności państwa w obszarach
prawa karnego (art. 3 ust. 2 tiret drugie). Projekt ustawy dotyczy materii
wykraczającej poza zakres prawa unijnego i reguluje obszar prawa karnego. Z
tego względu dyrektywa nie znajduje do niego zastosowania.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu kary
pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru
elektronicznego nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
2
Warszawa, 5 stycznia 2012 roku
BAS-WAPEiM-592/11
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy
o
wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym
w systemie dozoru elektronicznego (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Krzysztof Kwiatkowski) jest projektem ustawy wykonującej prawo
Unii Europejskiej.
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 2, 5, 6, 8, 10, 15, 17, 30, 44, 60
oraz dodanie art. 37a w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o wykonywaniu kary
pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru
elektronicznego (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 142, poz. 960 ze zm.).
Proponowane zmiany dotyczą m.in.:
- umożliwienia skazanym odbywającym karę w systemie dozoru
elektronicznego (dalej: SDE) skorzystania z instytucji warunkowego
przedterminowego zwolnienia,
- uzupełnienia środków technicznych wykorzystywanych do kontroli skazanego
o system komunikacyjno-monitorujący,
- redefinicji przesłanek zastosowania SDE.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt
ustawy
nie jest projektem ustawy wykonującej prawo
Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Dokumenty związane z tym projektem:
-
179
› Pobierz plik