eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy - Kodeks wykroczeń

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy - Kodeks wykroczeń

projekt dotyczy rozszerzenia katalogu broni białej o noże, siekiery, tasaki i inne przedmioty stanowiące broń ofensywną a także wprowadzenia regulacji, na podstawie której posiadanie każdej broni pod wpływem alkoholu, narkotyków lub środków odurzających traktowane będzie jako przestępstwo

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1782
  • Data wpłynięcia: 2013-05-14
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 53 dnia 08-11-2013

1782

 
Druk nr 1782 
 
 
Warszawa, 13 maja 2013 r. 
SEJM 
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
 
 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia  
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani 
posłowie wnoszą projekt ustawy: 
 
 
 -  o zmianie ustawy o broni i amunicji 
oraz ustawy - Kodeks wykroczeń
 
 
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy 
upoważniamy pana posła Arkadiusza Mularczyka. 
 
 
 
 (-)   Jacek Bogucki;  (-)   Andrzej Dera;  (-)   Mieczysław  Golba;   (-)   Tomasz 
Górski;  (-)   Patryk Jaki;  (-)   Beata Kempa; (-) Arkadiusz Mularczyk;  (-)   Józef 
Rojek;   (-)   Andrzej Romanek;  (-)   Edward Siarka;   (-)   Piotr Szeliga; 
 (-)   Tadeusz  Woźniak;   (-)   Jan Ziobro;  (-)   Kazimierz Ziobro;  (-)   Jarosław 
Żaczek. 
 
PROJEKT 
Ustawa z dnia ……… 
o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy – Kodeks wykroczeń 
 
Art. 1.  W ustawie z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2012 r., poz. 576 j.t.) 
wprowadza się następujące zmiany: 
1)  Art. 2 otrzymuje brzmienie: 
Art. 2 1. Poza  przypadkami określonymi w ustawie nabywanie, posiadanie oraz 
zbywanie broni i amunicji jest zabronione, z zastrzeżeniem ust. 2. 
2. W przypadku broni białej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 lit a tiret piąty, 
zabronione jest jej posiadanie w miejscach publicznych,  z  wyłączeniem 

konieczności  przetransportowania tej broni po jej zakupie lub nabyciu w inny 
sposób oraz posiadania tej broni w celu prawidłowego  wykonania  uprawnień  i 

obowiązków zawodowych, sportowych oraz rekreacyjnych.”; 
2)  W art. 4 ust. 1 pkt 4 lit. a po tiret czwarty dodaje się tiret piąty w brzmieniu: 
-  noży,  siekier,  tasaków  i  innych  przedmiotów  mających  charakter  broni 
ofensywnej,  z  wyjątkiem  noży  o  jednej  krawędzi  roboczej  i  długości  ostrza 

nieprzekraczającej 8 centymetrów,”; 
3)  Po art. 50 dodaje się art. 50a i 50b w brzmieniu: 
Art. 50a.  1.  Kto  posiada  w  miejscu  publicznym  nóż,  siekierę,  tasak  lub  inne 
przedmioty  mające  charakter  broni  ofensywnej,  z  wyłączeniem  noży  o  jednej 

krawędzi roboczej i długości ostrza nieprzekraczającej 8 centymetrów 
podlega karze grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2. 
2. Kto popełnia przestępstwo określone w ust. 1 będąc prawomocnie skazanym za 
przestępstwo określone w Rozdziale XIX Kodeksu karnego 

podlega karze grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 3. 
3. Nie popełnia przestępstwa określonego w ust. 1 osoba, która posiada w miejscu 
publicznym  nóż,  siekierę,  tasak  lub  inne  przedmioty  mające  charakter  broni 
ofensywnej w celu ich przetransportowania po zakupie lub nabyciu w inny sposób 
oraz w sytuacji, gdy posiadanie tych przedmiotów jest  niezbędne  dla 

prawidłowego wykonania uprawnień i obowiązków zawodowych, sportowych oraz 
rekreacyjnych. 

Art.  50b.  Kto  posiada  broń  znajdując  się  w  stanie  po  użyciu  alkoholu,  środka 
odurzającego lub substancji psychotropowych albo środka zastępczego 

podlega  karze  grzywny,  ograniczenia  wolności  lub  pozbawienia  wolności  do  lat 
3.
”; 
4)  W art. 51 ust. 2 skreśla się pkt 4. 
Art. 2. W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2013 r., poz. 482 j.t.) 
skreśla się art. 50a. 
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
UZASADNIENIE 
1.  Potrzeba i cel wydania ustawy. 
Ustawa o broni i amunicji z 1999 r. wymienia, obok kategorii broni palnej, kategorii 
„broni pneumatycznej i  kategorii  miotaczy  gazu  obezwładniającego”,  kategorię  „narzędzi  i 
urządzeń, których używanie może zagrażać życiu lub zdrowiu”. Do kategorii tej należy broń 
biała, do której zaliczono z kolei ostrza ukryte w przedmiotach nie mających wyglądu broni, 
kastety i nunczako, oraz pewne  rodzaje  pałek.  Nie  umieszczono  w  tej  kategorii  noży  ani 
klasycznych rodzajów białej broni. Do kategorii tej należy także „broń cięciwowa w postaci 
kusz” oraz  „przedmioty  przeznaczone  do  obezwładniania  osób  za  pomocą  energii 
elektrycznej”. Na posiadanie wskazanych „narzędzi i urządzeń ” należących do tej kategorii 
wymagane jest pozwolenie. Z kolei na posiadanie i noszenie w miejscach publicznych noży i 
klasycznej  broni  białej  nie  jest  zakazane.  Taki stan rzeczy  uznać  należy  za  niepożądany, 
bowiem w Polsce popełnianych jest bardzo wiele przestępstw przy użyciu niebezpiecznych 
narzędzi  takich  jak  noże,  których  posiadanie  w  Polsce  w  miejscu  publicznym  jest  obecnie 
tylko  wykroczeniem,  zagrożonym  karą  grzywny  do  3.000,-  zł.,  karą  ograniczenia  wolności 
lub aresztu. 
Polskie przepisy dotyczące posiadania broni białej należą do najbardziej liberalnych w 
Europie, co nie znajduje żadnego uzasadnienia wobec faktu, że w Polsce popełnianych jest 
wiele  tysięcy  przestępstw  z  użyciem  noży,  czy  innych  niebezpiecznych  narzędzi,  w których 
giną i odnoszą rany setki osób. 
Statystyki  przestępczości  pochodzące  z  oficjalnych  statystyk  policyjnych  ujęte  w 
dwóch  tabelach  za  2012  i  2011  rok,  pokazują  jednoznacznie,  że  w  Polsce  najwięcej 
przestępstw dokonywanych jest przy użyciu niebezpiecznego narzędzia,  
STATYSTYKA PRZESTĘPSTW ZA 2012 R. 
  
Niebezp.  Pies lub 
Broń 
Broń 
Broń 
Miot. 
inne 
 
pneuma- Inna 
gazu 
Mat. 
narzę- 
zwie- 
palna 
gazowa  
tyczna 
obezwł.  wybu-
chowe. 
dzie 
rzę 
Zabójstwo (w 
tym także 
30 





271 

usiłowania) 
Uszczerbek na 
33 

33 



606 
26 
zdrowiu 
Udział w bójce 






370 

lub pobiciu 
Zgwałcenie 





  
16 

Przestępstwa 
173 
35 

38 
53 

1 105 

rozbójnicze 
Ogół 
490 
70 
162 
57 
102 
22 
3 053 
114 
przestępstw 
 
STATYSTYKA PRZESTĘPSTW ZA 2011 R. 
Broń  Broń 
Broń
Miot. 
Pies lub 
 
Mat. 
Niebezp. 
 
Inna  gazu 
inne 
palna  gazowa  pneumatyczna 
obezwł. wybuch.  narzędzie 
 
zwierzę 
Zabójstwo 
20 





323 

Uszczerbek na  40 

29 



573 
24 
zdrowiu 
Udział w bójce  





346 

lub pobiciu 
Zgwałcenie 






27 

Przestępstwa  235  33 
15 
53 
72 

1 220 

rozbójnicze 
Ogół 
przestępstw*
541 
96 
141 
98 
161 
25 
3 196 
95 
 
 
 
W  celu  ograniczenia  popełniania  przestępstw  przy  użyciu  niebezpiecznych  narzędzi 
projektodawcy  postulują  dokonanie zmian w ustawie o broni i amunicji oraz w Kodeksie 
wykroczeń,  na  podstawie  których  samo  nieuzasadnione  posiadanie  niebezpiecznego 
narzędzia, będzie stanowić przestępstwo. Z grupy niebezpiecznych przedmiotów wyłączone 
zostają przy tym noże o jednej krawędzi roboczej oraz ostrzu, którego długość nie przekracza 
8  cm.  Przedmiotowe  wyłączenie  uzasadnione  jest  relatywnie  niewielką  możliwością 
wyrządzenia  poważnej  krzywdy  człowiekowi  przy  pomocy  takich  narzędzi.  Jednocześnie, 
jeżeli osoba, która bez uzasadnienia w miejscu publicznym jest w posiadaniu niebezpiecznego 
narzędzia, popełniła przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu, to posiadanie narzędzia będzie 
zagrożone wyższą karą pozbawienia wolności. Dodatkowo wprowadzona zostanie regulacja, 
na podstawie której posiadanie każdej broni pod wpływem alkoholu, narkotyków lub środków 
odurzających traktowane będzie jako przestępstwo, a nie jak dotychczas jako wykroczenie. 
2.  Stan  rzeczywisty  w  normowanej  dziedzinie  oraz  różnica  pomiędzy 
dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym 
W  obecnym  stanie  prawnym  posiadanie  niebezpiecznego  przedmiotu,  jeżeli 
okoliczności tego posiadania wskazują na zamiar użycia go w celu popełnienia przestępstwa 
jest wykroczeniem. Przeglądając policyjne statystyki popełnianych przestępstw należy dojść 
do  wniosku,  że  przedmiotowa  regulacja  nie  jest  wystarczająco  dolegliwa  dla  przestępców, 
którzy  zdecydowaną  ilość  przestępstw  popełniają  przy  użyciu  niebezpiecznego  narzędzia. 
Podobnie - jako wykroczenie - traktowane jest obecnie posiadanie każdej broni pod wpływem 
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: