Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy - Kodeks wykroczeń
projekt dotyczy rozszerzenia katalogu broni białej o noże, siekiery, tasaki i inne przedmioty stanowiące broń ofensywną a także wprowadzenia regulacji, na podstawie której posiadanie każdej broni pod wpływem alkoholu, narkotyków lub środków odurzających traktowane będzie jako przestępstwo
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1782
- Data wpłynięcia: 2013-05-14
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 53 dnia 08-11-2013
1782
Druk nr 1782
Warszawa, 13 maja 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o broni i amunicji
oraz ustawy - Kodeks wykroczeń.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Arkadiusza Mularczyka.
(-) Jacek Bogucki; (-) Andrzej Dera; (-) Mieczysław Golba; (-) Tomasz
Górski; (-) Patryk Jaki; (-) Beata Kempa; (-) Arkadiusz Mularczyk; (-) Józef
Rojek; (-) Andrzej Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr Szeliga;
(-) Tadeusz Woźniak; (-) Jan Ziobro; (-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław
Żaczek.
PROJEKT
Ustawa z dnia ………
o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy – Kodeks wykroczeń
Art. 1. W ustawie z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2012 r., poz. 576 j.t.)
wprowadza się następujące zmiany:
1) Art. 2 otrzymuje brzmienie:
„Art. 2 1. Poza przypadkami określonymi w ustawie nabywanie, posiadanie oraz
zbywanie broni i amunicji jest zabronione, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku broni białej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 lit a tiret piąty,
zabronione jest jej posiadanie w miejscach publicznych, z wyłączeniem
konieczności przetransportowania tej broni po jej zakupie lub nabyciu w inny
sposób oraz posiadania tej broni w celu prawidłowego wykonania uprawnień i
obowiązków zawodowych, sportowych oraz rekreacyjnych.”;
2) W art. 4 ust. 1 pkt 4 lit. a po tiret czwarty dodaje się tiret piąty w brzmieniu:
„- noży, siekier, tasaków i innych przedmiotów mających charakter broni
ofensywnej, z wyjątkiem noży o jednej krawędzi roboczej i długości ostrza
nieprzekraczającej 8 centymetrów,”;
3) Po art. 50 dodaje się art. 50a i 50b w brzmieniu:
„Art. 50a. 1. Kto posiada w miejscu publicznym nóż, siekierę, tasak lub inne
przedmioty mające charakter broni ofensywnej, z wyłączeniem noży o jednej
krawędzi roboczej i długości ostrza nieprzekraczającej 8 centymetrów
podlega karze grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2.
2. Kto popełnia przestępstwo określone w ust. 1 będąc prawomocnie skazanym za
przestępstwo określone w Rozdziale XIX Kodeksu karnego
podlega karze grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 3.
3. Nie popełnia przestępstwa określonego w ust. 1 osoba, która posiada w miejscu
publicznym nóż, siekierę, tasak lub inne przedmioty mające charakter broni
ofensywnej w celu ich przetransportowania po zakupie lub nabyciu w inny sposób
oraz w sytuacji, gdy posiadanie tych przedmiotów jest niezbędne dla
prawidłowego wykonania uprawnień i obowiązków zawodowych, sportowych oraz
rekreacyjnych.
Art. 50b. Kto posiada broń znajdując się w stanie po użyciu alkoholu, środka
odurzającego lub substancji psychotropowych albo środka zastępczego
podlega karze grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat
3.”;
4) W art. 51 ust. 2 skreśla się pkt 4.
Art. 2. W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2013 r., poz. 482 j.t.)
skreśla się art. 50a.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Potrzeba i cel wydania ustawy.
Ustawa o broni i amunicji z 1999 r. wymienia, obok kategorii broni palnej, kategorii
„broni pneumatycznej i kategorii miotaczy gazu obezwładniającego”, kategorię „narzędzi i
urządzeń, których używanie może zagrażać życiu lub zdrowiu”. Do kategorii tej należy broń
biała, do której zaliczono z kolei ostrza ukryte w przedmiotach nie mających wyglądu broni,
kastety i nunczako, oraz pewne rodzaje pałek. Nie umieszczono w tej kategorii noży ani
klasycznych rodzajów białej broni. Do kategorii tej należy także „broń cięciwowa w postaci
kusz” oraz „przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii
elektrycznej”. Na posiadanie wskazanych „narzędzi i urządzeń ” należących do tej kategorii
wymagane jest pozwolenie. Z kolei na posiadanie i noszenie w miejscach publicznych noży i
klasycznej broni białej nie jest zakazane. Taki stan rzeczy uznać należy za niepożądany,
bowiem w Polsce popełnianych jest bardzo wiele przestępstw przy użyciu niebezpiecznych
narzędzi takich jak noże, których posiadanie w Polsce w miejscu publicznym jest obecnie
tylko wykroczeniem, zagrożonym karą grzywny do 3.000,- zł., karą ograniczenia wolności
lub aresztu.
Polskie przepisy dotyczące posiadania broni białej należą do najbardziej liberalnych w
Europie, co nie znajduje żadnego uzasadnienia wobec faktu, że w Polsce popełnianych jest
wiele tysięcy przestępstw z użyciem noży, czy innych niebezpiecznych narzędzi, w których
giną i odnoszą rany setki osób.
Statystyki przestępczości pochodzące z oficjalnych statystyk policyjnych ujęte w
dwóch tabelach za 2012 i 2011 rok, pokazują jednoznacznie, że w Polsce najwięcej
przestępstw dokonywanych jest przy użyciu niebezpiecznego narzędzia,
STATYSTYKA PRZESTĘPSTW ZA 2012 R.
Niebezp. Pies lub
Broń
Broń
Broń
Miot.
inne
pneuma- Inna
gazu
Mat.
narzę-
zwie-
palna
gazowa
tyczna
obezwł. wybu-
chowe.
dzie
rzę
Zabójstwo (w
tym także
30
0
0
4
0
0
271
2
usiłowania)
Uszczerbek na
33
8
33
2
5
2
606
26
zdrowiu
Udział w bójce
5
0
1
3
3
0
370
2
lub pobiciu
Zgwałcenie
6
1
2
0
0
16
2
Przestępstwa
173
35
8
38
53
1
1 105
9
rozbójnicze
Ogół
490
70
162
57
102
22
3 053
114
przestępstw
STATYSTYKA PRZESTĘPSTW ZA 2011 R.
Broń Broń
Broń
Miot.
Pies lub
Mat.
Niebezp.
Inna gazu
inne
palna gazowa pneumatyczna
obezwł. wybuch. narzędzie
zwierzę
Zabójstwo
20
0
1
8
0
1
323
0
Uszczerbek na 40
6
29
3
9
0
573
24
zdrowiu
Udział w bójce 3
1
1
2
1
0
346
3
lub pobiciu
Zgwałcenie
2
7
0
0
3
0
27
2
Przestępstwa 235 33
15
53
72
1
1 220
7
rozbójnicze
Ogół
przestępstw*
541
96
141
98
161
25
3 196
95
W celu ograniczenia popełniania przestępstw przy użyciu niebezpiecznych narzędzi
projektodawcy postulują dokonanie zmian w ustawie o broni i amunicji oraz w Kodeksie
wykroczeń, na podstawie których samo nieuzasadnione posiadanie niebezpiecznego
narzędzia, będzie stanowić przestępstwo. Z grupy niebezpiecznych przedmiotów wyłączone
zostają przy tym noże o jednej krawędzi roboczej oraz ostrzu, którego długość nie przekracza
8 cm. Przedmiotowe wyłączenie uzasadnione jest relatywnie niewielką możliwością
wyrządzenia poważnej krzywdy człowiekowi przy pomocy takich narzędzi. Jednocześnie,
jeżeli osoba, która bez uzasadnienia w miejscu publicznym jest w posiadaniu niebezpiecznego
narzędzia, popełniła przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu, to posiadanie narzędzia będzie
zagrożone wyższą karą pozbawienia wolności. Dodatkowo wprowadzona zostanie regulacja,
na podstawie której posiadanie każdej broni pod wpływem alkoholu, narkotyków lub środków
odurzających traktowane będzie jako przestępstwo, a nie jak dotychczas jako wykroczenie.
2. Stan rzeczywisty w normowanej dziedzinie oraz różnica pomiędzy
dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
W obecnym stanie prawnym posiadanie niebezpiecznego przedmiotu, jeżeli
okoliczności tego posiadania wskazują na zamiar użycia go w celu popełnienia przestępstwa
jest wykroczeniem. Przeglądając policyjne statystyki popełnianych przestępstw należy dojść
do wniosku, że przedmiotowa regulacja nie jest wystarczająco dolegliwa dla przestępców,
którzy zdecydowaną ilość przestępstw popełniają przy użyciu niebezpiecznego narzędzia.
Podobnie - jako wykroczenie - traktowane jest obecnie posiadanie każdej broni pod wpływem
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1782
› Pobierz plik