Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy - Kodeks wykroczeń
projekt dotyczy rozszerzenia katalogu broni białej o noże, siekiery, tasaki i inne przedmioty stanowiące broń ofensywną a także wprowadzenia regulacji, na podstawie której posiadanie każdej broni pod wpływem alkoholu, narkotyków lub środków odurzających traktowane będzie jako przestępstwo
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1782
- Data wpłynięcia: 2013-05-14
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 53 dnia 08-11-2013
1782
kary dla przestępcy, który popełnił w przeszłości przestępstwo przeciwko życiu lub zdrowiu.
Proponowana regulacja rozszerza katalog broni białej o noże, siekiery, tasaki i inne
przedmioty stanowiące broń ofensywną, poza niemogącymi wyrządzić znacznej szkody,
małymi nożami. Nowelizacja ustawy o broni i amunicji wprowadza zakaz posiadania w
miejscach publicznych, z wyłączeniem konieczności przetransportowania tej broni po jej
zakupie lub nabyciu w inny sposób oraz posiadania tej broni w celu prawidłowego wykonania
uprawnień i obowiązków zawodowych, sportowych oraz rekreacyjnych. Przedmiotowe
wyłączenie sprawia, że nie będzie karane transportowanie w miejscu publicznym przedmiotu,
który może być uznany za niebezpieczny, jeżeli został on kupiony lub pozyskany w inny
sposób, na przykład użyczony. W związku z powyższym, obywatel nie będzie odpowiadał za
transport siekiery, którą zakupił w celu wyrębu na własnej posesji. Z drugiej zaś strony nie
będzie podlegać karaniu posługiwanie się potencjalnie niebezpiecznymi narzędziami w pracy,
podczas uprawiania sportu lub przykładowo organizowania inscenizacji historycznych.
Posiadanie przedmiotów niebezpiecznych w miejscu publicznym, które nie będzie
miało uzasadnionej przyczyny będzie traktowane jako przestępstwo, którego górna granica
podlegać będzie zwiększeniu do 3 lat w wypadku prawomocnego skazania na karę
pozbawienia wolności za przestępstwo przeciwko życiu lub zdrowiu. Zagrożone karą
pozbawienia wolności do lat 3 będzie również każde posiadanie broni (nie tylko przedmiotu
niebezpiecznego) pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.
3. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Wejście w życie przedmiotowej ustawy powinno przyczynić się do spadku ilości
przestępstw popełnianych przy użyciu niebezpiecznego narzędzia, co przyczyni się do
zwiększenia zaufania społecznego do naczelnych organów państwa, prokuratury, policji oraz
sądów. Zmniejszenie liczby popełnianych przestępstw jest odpowiedzią na społeczne
oczekiwanie poczucia bezpieczeństwa, które demokratyczne państwo prawa powinno
zapewniać każdemu obywatelowi.
Przygotowana nowelizacja nie będzie miała wpływu na sferę finansową ani
gospodarczą. Skutki prawne przedmiotowej nowelizacji opisane zostały w pkt. 2 uzasadnienia
powyżej.
4. Źródła finansowania jeżeli projekt niesie obciążenia dla budżetu państwa lub
jednostek samorządu terytorialnego
Projekt ustawy nie niesie obciążenia dla budżetu państwa ani jednostek samorządu
terytorialnego.
5. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
Nowelizowane przepisy nie wymagają przygotowania nowych ani modyfikacji
istniejących aktów wykonawczych.
6. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Wprowadzane przepisy nie sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 21 maja 2013 r.
BAS-WAPEiM-1204/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz
ustawy – Kodeks wykroczeń (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Arkadiusz Mularczyk)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy – Kodeks
wykroczeń przewiduje wprowadzenie wyjątku od zakazu posiadania broni w
miejscach publicznych. Wyjątek dotyczy jednej z kategorii broni białej – noży,
siekier, tasaków i innych przedmiotów mających charakter broni ofensywnej, z
wyjątkiem noży o jednej krawędzi roboczej i długości ostrza nieprzekraczającej
8 centymetrów. Zgodnie z projektem, zabronione byłoby posiadanie broni białej,
należącej do wymienionej kategorii, w miejscach publicznych, z wyłączeniem
konieczności przetransportowania tej broni po jej zakupie lub nabyciu w inny
sposób oraz posiadania tej broni w celu prawidłowego wykonania uprawnień i
obowiązków zawodowych, sportowych oraz rekreacyjnych. Naruszenie tego
zakazu zagrożone byłoby karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia
wolności do lat 2.
Ponadto, projekt przewiduje zaostrzenie kary za posiadanie broni w stanie
po użyciu alkoholu, środka odurzającego lub substancji psychotropowych albo
środka zastępczego.
Ustawa ma wejść w życie 30 dni od dnia ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy uwzględnić dyrektywę
Rady 91/477/EWG z dnia 18 czerwca 1991 r. w sprawie kontroli nabywania i
posiadania broni (Dz. Urz. WE L 256 z 13.9.1991 r., s. 51, ze zm.).
Dyrektywa w art. 1 pkt 1 definiuje pojęcie broni palnej i tego rodzaju
broni dotyczy przeważająca część przepisów dyrektywy (pojęcie broni palnej
jest doprecyzowane w przepisach załącznika I do dyrektywy).
Przepis art. 2 ust. 1 dyrektywy stanowi, że pozostaje ona bez uszczerbku
dla stosowania przepisów prawa krajowego dotyczących noszenia broni,
myślistwa i strzelectwa sportowego.
Broń biała mieści się w pojęciu broni zdefiniowanym w punkcie 1
załącznika I do dyrektywy. Przepis ten określa broń jako broń palną (w
rozumieniu art. 1 dyrektywy) oraz broń inną niż broń palna zgodnie z definicją
w ustawodawstwie krajowym.
W art. 14 dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do
przyjmowania wszelkich stosownych przepisów zakazujących wprowadzania na
ich terytorium broni innej niż broń palna, jeśli dopuszczają to przepisy prawa
krajowego.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Wobec przywołanych przepisów dyrektywy 91/477/EWG w sprawie
kontroli nabywania i posiadania broni należy uznać, że regulacja zasad
posiadania w miejscach publicznych poszczególnych kategorii broni białej
pozostaje w kompetencji państw członkowskich.
IV.
Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy – Kodeks
wykroczeń nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Warszawa, 21 maja 2013 r.
BAS-WAPEiM-1205/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o
zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy – Kodeks wykroczeń
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Arkadiusz Mularczyk) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art.
95a Regulaminu Sejmu
Projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy – Kodeks
wykroczeń przewiduje wprowadzenie wyjątku od zakazu posiadania broni w
miejscach publicznych. Wyjątek dotyczy jednej z kategorii broni białej – noży,
siekier, tasaków i innych przedmiotów mających charakter broni ofensywnej, z
wyjątkiem noży o jednej krawędzi roboczej i długości ostrza nieprzekraczającej
8 centymetrów. Zgodnie z projektem, zabronione byłoby posiadanie broni białej,
należącej do wymienionej kategorii, w miejscach publicznych, z wyłączeniem
konieczności przetransportowania tej broni po jej zakupie lub nabyciu w inny
sposób oraz posiadania tej broni w celu prawidłowego wykonania uprawnień i
obowiązków zawodowych, sportowych oraz rekreacyjnych. Naruszenie tego
zakazu zagrożone byłoby karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia
wolności do lat 2.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa
Unii Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy
– Kodeks wykroczeń nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1782
› Pobierz plik