eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy - Kodeks wykroczeń

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy - Kodeks wykroczeń

projekt dotyczy rozszerzenia katalogu broni białej o noże, siekiery, tasaki i inne przedmioty stanowiące broń ofensywną a także wprowadzenia regulacji, na podstawie której posiadanie każdej broni pod wpływem alkoholu, narkotyków lub środków odurzających traktowane będzie jako przestępstwo

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1782
  • Data wpłynięcia: 2013-05-14
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 53 dnia 08-11-2013

1782

alkoholu, narkotyków lub środków odurzających. Przepisy nie przewidują również ostrzejszej 
kary dla przestępcy, który popełnił w przeszłości przestępstwo przeciwko życiu lub zdrowiu. 
Proponowana  regulacja  rozszerza  katalog  broni  białej  o  noże,  siekiery,  tasaki  i  inne 
przedmioty  stanowiące  broń  ofensywną,  poza  niemogącymi  wyrządzić  znacznej  szkody, 
małymi  nożami.  Nowelizacja  ustawy  o  broni  i  amunicji  wprowadza  zakaz  posiadania  w 
miejscach  publicznych,  z  wyłączeniem  konieczności  przetransportowania tej broni po jej 
zakupie lub nabyciu w inny sposób oraz posiadania tej broni w celu prawidłowego wykonania 
uprawnień  i  obowiązków  zawodowych,  sportowych  oraz  rekreacyjnych.  Przedmiotowe 
wyłączenie sprawia, że nie będzie karane transportowanie w miejscu publicznym przedmiotu, 
który  może  być  uznany  za  niebezpieczny,  jeżeli  został  on  kupiony  lub  pozyskany  w  inny 
sposób, na przykład użyczony. W związku z powyższym, obywatel nie będzie odpowiadał za 
transport siekiery, którą zakupił w celu wyrębu na własnej posesji. Z drugiej zaś strony nie 
będzie podlegać karaniu posługiwanie się potencjalnie niebezpiecznymi narzędziami w pracy, 
podczas uprawiania sportu lub przykładowo organizowania inscenizacji historycznych. 
Posiadanie przedmiotów niebezpiecznych  w  miejscu  publicznym,  które  nie  będzie 
miało  uzasadnionej  przyczyny  będzie  traktowane  jako  przestępstwo,  którego  górna  granica 
podlegać  będzie  zwiększeniu  do  3  lat  w  wypadku  prawomocnego  skazania  na  karę 
pozbawienia  wolności  za  przestępstwo  przeciwko  życiu  lub  zdrowiu.  Zagrożone  karą 
pozbawienia wolności do lat 3 będzie również każde posiadanie broni (nie tylko przedmiotu 
niebezpiecznego) pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających. 
3.  Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne 
Wejście  w  życie  przedmiotowej  ustawy  powinno  przyczynić  się  do  spadku  ilości 
przestępstw  popełnianych  przy  użyciu  niebezpiecznego  narzędzia,  co  przyczyni  się  do 
zwiększenia zaufania społecznego do naczelnych organów państwa, prokuratury, policji oraz 
sądów.  Zmniejszenie  liczby  popełnianych  przestępstw  jest  odpowiedzią  na  społeczne 
oczekiwanie  poczucia  bezpieczeństwa,  które  demokratyczne  państwo  prawa  powinno 
zapewniać każdemu obywatelowi. 
Przygotowana  nowelizacja  nie  będzie  miała  wpływu  na  sferę  finansową  ani 
gospodarczą. Skutki prawne przedmiotowej nowelizacji opisane zostały w pkt. 2 uzasadnienia 
powyżej. 
4.  Źródła  finansowania  jeżeli  projekt  niesie  obciążenia  dla  budżetu  państwa  lub 
jednostek samorządu terytorialnego 
Projekt  ustawy  nie  niesie  obciążenia  dla  budżetu  państwa  ani  jednostek  samorządu 
terytorialnego. 
5.  Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych 
Nowelizowane  przepisy  nie  wymagają  przygotowania  nowych ani modyfikacji 
istniejących aktów wykonawczych. 
6.  Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej 
Wprowadzane przepisy nie sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.  
 
 
Warszawa, 21 maja 2013 r. 
BAS-WAPEiM-1204/13 
 
Pani Ewa Kopacz 
Marszałek Sejmu 
Rzeczypospolitej Polskiej  
 
 
Opinia prawna dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej 
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz 
ustawy – Kodeks wykroczeń (przedstawiciel wnioskodawców: poseł 
Arkadiusz Mularczyk) 
 
 

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 
1992 r. –  Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012  r. poz. 32, ze zm.) 
sporządza się następującą opinię: 
 
 
 
I. 
Przedmiot projektu ustawy 
Projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy – Kodeks 
wykroczeń  przewiduje  wprowadzenie  wyjątku  od  zakazu  posiadania  broni  w 
miejscach publicznych. Wyjątek dotyczy jednej z kategorii broni białej – noży, 
siekier, tasaków i innych przedmiotów mających charakter broni ofensywnej, z 
wyjątkiem noży o jednej krawędzi roboczej i długości ostrza nieprzekraczającej 
8 centymetrów. Zgodnie z projektem, zabronione byłoby posiadanie broni białej, 
należącej  do  wymienionej kategorii,  w miejscach publicznych,  z  wyłączeniem 
konieczności przetransportowania tej  broni po  jej  zakupie lub  nabyciu  w  inny 
sposób oraz posiadania tej broni w celu prawidłowego wykonania uprawnień i 
obowiązków  zawodowych,  sportowych  oraz  rekreacyjnych.  Naruszenie tego 
zakazu zagrożone byłoby karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia 
wolności do lat 2. 
Ponadto, projekt przewiduje zaostrzenie kary za posiadanie broni w stanie 
po użyciu alkoholu, środka odurzającego lub substancji psychotropowych albo 
środka zastępczego. 
Ustawa ma wejść w życie 30 dni od dnia ogłoszenia. 
 
II. 
Stan  prawa  Unii  Europejskiej  w  materii  objętej  projektem 
ustawy 
Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy uwzględnić dyrektywę 
Rady  91/477/EWG  z dnia 18 czerwca 1991 r. w sprawie kontroli nabywania i 
posiadania broni (Dz. Urz. WE L 256 z 13.9.1991 r., s. 51, ze zm.). 
 
 
Dyrektywa  w  art.  1  pkt  1  definiuje  pojęcie  broni  palnej  i  tego  rodzaju 
broni  dotyczy  przeważająca  część  przepisów  dyrektywy  (pojęcie broni palnej 
jest doprecyzowane w przepisach załącznika I do dyrektywy). 
Przepis art. 2 ust. 1 dyrektywy stanowi, że pozostaje ona bez uszczerbku 
dla  stosowania  przepisów  prawa  krajowego  dotyczących  noszenia  broni, 
myślistwa i strzelectwa sportowego. 
Broń  biała  mieści  się  w  pojęciu  broni  zdefiniowanym  w  punkcie  1 
załącznika  I  do  dyrektywy.  Przepis  ten  określa  broń  jako  broń  palną  (w 
rozumieniu art. 1 dyrektywy) oraz broń inną niż broń palna zgodnie z definicją 
w ustawodawstwie krajowym.  
W art. 14 dyrektywa  zobowiązuje  państwa  członkowskie  do 
przyjmowania wszelkich stosownych przepisów zakazujących wprowadzania na 
ich  terytorium  broni innej niż  broń palna,  jeśli dopuszczają to  przepisy  prawa 
krajowego. 
 
III.  Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa 
Unii Europejskiej 
Wobec  przywołanych  przepisów  dyrektywy  91/477/EWG  w  sprawie 
kontroli  nabywania  i  posiadania  broni  należy  uznać,  że  regulacja zasad 
posiadania  w  miejscach  publicznych  poszczególnych  kategorii  broni  białej 
pozostaje w kompetencji państw członkowskich.  
 
IV. 

Konkluzje 
Projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy – Kodeks 
wykroczeń nie narusza prawa Unii Europejskiej. 
 
 
 
 
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych 
 
Zbigniew Wrona 
 
 
 
 
 
 
 
Warszawa, 21 maja 2013 r. 
 
BAS-WAPEiM-1205/13  
 
Pani Ewa Kopacz 
Marszałek Sejmu 
Rzeczypospolitej Polskiej  
 
 
Opinia prawna w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o 
zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy – Kodeks wykroczeń 
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Arkadiusz Mularczyk) jest 
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 
95a Regulaminu Sejmu  
 
 
Projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy – Kodeks 
wykroczeń  przewiduje  wprowadzenie  wyjątku  od  zakazu  posiadania  broni  w 
miejscach publicznych. Wyjątek dotyczy jednej z kategorii broni białej – noży, 
siekier, tasaków i innych przedmiotów mających charakter broni ofensywnej, z 
wyjątkiem noży o jednej krawędzi roboczej i długości ostrza nieprzekraczającej 
8 centymetrów. Zgodnie z projektem, zabronione byłoby posiadanie broni białej, 
należącej  do  wymienionej  kategorii,  w  miejscach  publicznych,  z  wyłączeniem 
konieczności przetransportowania tej  broni po  jej  zakupie lub  nabyciu  w  inny 
sposób oraz posiadania tej broni w celu prawidłowego wykonania uprawnień i 
obowiązków  zawodowych,  sportowych  oraz  rekreacyjnych. Naruszenie tego 
zakazu zagrożone byłoby karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia 
wolności do lat 2. 
Projekt ustawy nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa 
Unii Europejskiej. 
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy 
–  Kodeks  wykroczeń  nie  jest  projektem  ustawy  wykonującej  prawo  Unii 
Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu. 
 
 
 
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych 
 
Zbigniew Wrona 
 
 
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: