eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych

Rządowy projekt ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych

projekt dotyczy zwiększenia dostępności do informacji o zbiórkach dla obywateli poprzez stworzenie ogólnopolskiego portalu zbiórek publicznych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1726
  • Data wpłynięcia: 2013-09-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych
  • data uchwalenia: 2014-03-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 498

1726



OCźNA SKUTKÓW RźżULACJI
I. Podmioty, na które będzie oddziaływać ustawa
Projekt ustawy oddziałuje naŚ
1) podmioty uprawnione do prowadzenia zbiórekŚ
a) organizacje pozarządowe w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
b) podmioty, które mogą prowadzić działalność pożytku publicznegoŚ
– osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie
przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego
w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów
i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia
i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności
pożytku publicznego,
– stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,
– spółdzielnie socjalne,
– spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby
sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy
z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, które nie działają w celu osiągnięcia
zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych
oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców,
akcjonariuszy i pracowników,
c) komitety społeczne powołane przez osoby fizyczne w celu przeprowadzenia
zbiórki publicznejś
2) darczyńców, umożliwiając im wgląd we wszystkie istotne informacje dotyczące
każdej ze zgłoszonych zbiórek poprzez portal internetowyś
3) organy administracji publicznej:
a) ministra właściwego do spraw administracji publicznej,
b) wójta/burmistrza/prezydenta miasta, starostę i marszałka województwa,
którzy przestaną realizować zadania w obszarze zbiórek publicznych.
II. Konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne projektu założeń
12



W ramach otwartych konsultacji społecznych projekt założeń został umieszczony
w BIP na stronach MAC oraz w BIP Rządowego Centrum Legislacji, informacja
o konsultacjach pojawiła się na stronie podmiotowej MAC. Projekt został również
umieszczony na stronie umożliwiającej prowadzenie konsultacji online –
mamzdanie.org.pl. Konsultacje trwały 21 dni i wypowiedzieć mógł się każdy
zainteresowany.
Projekt został również przesłany do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego.
Projekt założeń został przesłany dodatkowo do następujących podmiotówŚ
1) Alians Ewangeliczny;
2) Caritas Polska;
3) Federacja Polskich Banków ywnościś
4) Żorum Darczyńcówś
5) Żundacja Anioły Żilantropiiś
6) Fundacja im. Stefana Batorego;
7) Fundacja na Rzecz Ofiar Wypadków Komunikacyjnych i Bezpieczeństwa
w Ruchu Drogowym „Zielony Liść”ś
8) Fundacja Nowoczesna Polska;
9) Fundacja Polsat;
10) Żundacja TVN „Nie jesteś sam”ś
11) Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych;
12) Fundacja Wielka Orkiestra wiątecznej Pomocyś
13) Fundacja World Wide Fund for Nature (WWF);
14) Żundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci – UNICEF;
15) Konferencja Episkopatu Polski;
16) Ogólnopolska Żederacja Organizacji Pozarządowychś
17) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatanś
18) Polska Akcja Humanitarna;
19) Polski Czerwony Krzyżś
20) Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP);
21) Stowarzyszenie Akademia Rozwoju Filantropii;
22) Związek Harcerstwa Polskiego (ZHP);
23) Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej (ZHR);
13



Podsumowanie konsultacji społecznych projektu założeń
W ramach przeprowadzonych konsultacji społecznych zostały zgłoszone uwagi
przez Alians źwangeliczny, Żorum Darczyńców, Stowarzyszenie Wiosna oraz na
portalu mamzdanie.org.pl.
Uwaga zgłoszona przez Alians źwangeliczny dotyczyła płatności związanych
z dokonywaniem zgłoszenia zbiórki w postaci elektronicznej. Zgodnie z projektem
założeń dokonywanie zgłoszenia w postaci elektronicznej nie będzie związane
z jakimikolwiek opłatami.
Uwagi zgłoszone przez Żorum Darczyńców dotycząceŚ sankcji za niedopełnienie
obowiązku sprawozdawczego, sposobu rozdysponowania zebranych darów,
wprowadzenia obowiązku sprawozdawczego w okresach rocznych zostały
uwzględnione przez doprecyzowanie przepisów lub ich zmiany. Natomiast postulaty
wprowadzenia dodatkowego oświadczenia dla członków komitetu społecznego
dotyczącego wcześniejszego prowadzenia przez nich zbiórek oraz skróconej
procedury dla zbiórek prowadzonych dla ofiar klęsk żywiołowych są zrealizowane
w obecnym projekcie założeń i nie ma konieczności dokonywania w tym zakresie
dodatkowych zmian.
Uwagi zgłoszone przez Stowarzyszenie Wiosna dotycząceŚ częstotliwości
sprawozdań z rozdysponowania zebranych środków, obliczania terminu dla złożenia
sprawozdania, dołączania pełnomocnictw zostały uwzględnione i wprowadzone do
projektu. Postulaty dotyczące definiowania miejsca publicznego, wpłaty
ewidencjonowanej,
określenia
pełnego
zakresu
danych
wymaganych
w sprawozdaniach, określenia miejsca zbiórki oraz objęcie wyłączeniem także
zbiórek prowadzonych na terenach szkół wyższych zostały odrzucone jako
niemające uzasadnienia. Jedynie informacje podlegające ochronie na podstawie
ustawy o ochronie danych osobowych zostały wprowadzone do projektu założeń.
Uwagi dotyczące wyboru celu zbiórki, dołączania załączników do zgłoszenia
wysyłanego w postaci elektronicznej oraz danych dotyczących identyfikacji
organizatorów zbiórki będą uwzględnione w projektowanym rozporządzeniu
wykonawczym zgodnie zakresem delegacji zawartym w projekcie założeń.
Uwagi dotycząceŚ stworzenia możliwości zgłaszania innych rodzajów zbiórek,
terminów składania sprawozdań dotyczących rozdysponowania darów,
doprecyzowania przesłanek ścigania z art. 56 Kodeksu wykroczeń, sposobu
14



rozdysponowania darów oraz sankcji z tytułu złożenia fałszywego oświadczenia
o niekaralności zostały uwzględnione i wprowadzone do projektu założeń.
Szczegółowe podsumowanie konsultacji projektu założeń ministerstwo umieściło
również na podmiotowej stronie MAC oraz na stronie www.mamzdanie.org.pl.
Konsultacje społeczne projektu ustawy
W ramach otwartych konsultacji społecznych projekt ustawy został umieszczony
w BIP na stronach MAC oraz w BIP Rządowego Centrum Legislacji, a także na
stronie umożliwiającej prowadzenie konsultacji online – mamzdanie.org.pl.
Informacja o rozpoczęciu konsultacji została również umieszczona na stronie
podmiotowej MAC. Konsultacje trwały 21 dni, podobnie jak w przypadku projektu
założeń. Swoją opinię mógł wyrazić każdy zainteresowany.
Projekt został również przesłany do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego, która zaakceptowała projekt ustawy.
Projekt ustawy został przesłany dodatkowo do następujących podmiotówŚ
1) Alians Ewangeliczny;
2) Caritas Polska;
3) Federacja Polskich Banków ywnościś
4) Żorum Darczyńcówś
5) Żundacja Anioły Żilantropiiś
6) Fundacja im. Stefana Batorego;
7) Żundacja na Rzecz Ofiar Wypadków Komunikacyjnych i Bezpieczeństwa
w Ruchu Drogowym „Zielony Liść”ś
8) Fundacja Nowoczesna Polska;
9) Fundacja Polsat;
10) Żundacja TVN „Nie jesteś sam”ś
11) Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych;
12) Fundacja Wielka Orkiestra wiątecznej Pomocyś
13) Fundacja Wiosna;
14) Fundacja World Wide Fund for Nature (WWF);
15) Żundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci – UNICEF;
16) Konferencja Episkopatu Polski;
17) Ogólnopolska Żederacji Organizacji Pozarządowychś
18) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatanś
15



19) Polska Akcja Humanitarna;
20) Polski Czerwony Krzyżś
21) Polskie Stowarzyszenie Fundraisingu;
22) Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP);
23) Stowarzyszenie Akademia Rozwoju Filantropii;
24) Stowarzyszenie Klon/Jawor;
25) Towarzystwo Przyjaciół Chorych „Hospicjum im. w. Łazarza”ś
26) Związek Harcerstwa Polskiego (ZHP);
27) Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej (ZHR).
Podsumowanie konsultacji społecznych projektu ustawy
Konsultacje projektu ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych trwały od
15 maja do 5 czerwca 2013 r. W trakcie konsultacji wpłynęło kilkadziesiąt uwag
i opinii zarówno od organizacji, jak i od obywateli korzystających z możliwości
konsultowania projektu online.
Konsultacje pokazały, że większość organizacji i obywateli, którzy wzięli udział
w konsultacjach popiera ogólny kierunek zmian proponowanych w ustawie. Uwagi
koncentrowały się głównie na szczegółowych rozwiązaniach zawartych w projekcie.
Pojawiły się także pojedyncze głosy opowiadające się za zaostrzeniem regulacji,
zwłaszcza w zakresie kontroli nad zbiórkami. Z drugiej strony pojawił się głos, aby
całkowicie deregulować zbiórki.
Dyskusja nad ogólnym kierunkiem i kształtem regulacji miała miejsce już na etapie
prac nad projektem założeń projektu ustawy. Obecny kształt projektu ustawy jest
wynikiem wcześniej prowadzonych debat, w tym m.in. konsultacji społecznych,
których podsumowanie można znale ć na mamzdanie.org.plŚ
="https://mamzdanie.org.pl/web/guest/konsultacje/-/message_boards/message/24535"
Uwagi zgłoszone w toku konsultacji dotyczyły istotnych elementów projektu, jak na
przykład definicji zbiórki publicznej i miejsca publicznego. Pojawiły się także
postulaty doprecyzowania tych rodzajów zbiórek, do których projekt ustawy nie ma
mieć zastosowania. Kilka uwag i opinii związanych było z funkcjonowaniem
komitetów społecznych – czy są potrzebne oraz czy nie warto dopuścić stowarzyszeń
zwykłych do prowadzenia zbiórek publicznych. Pojawiły się także uwagi dotyczące
16

strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: