eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych

Rządowy projekt ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych

projekt dotyczy zwiększenia dostępności do informacji o zbiórkach dla obywateli poprzez stworzenie ogólnopolskiego portalu zbiórek publicznych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1726
  • Data wpłynięcia: 2013-09-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych
  • data uchwalenia: 2014-03-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 498

1726



względów obiektywnych nie może być dalej realizowany. Jednocześnie nowo
zgłoszony cel powinien pozostawać w zakresie tych samych zadań ze sfery zadań
publicznych lub w zakresie celów religijnych deklarowanych w pierwszym
zgłoszeniu. W takim przypadku organizator zbiórki zostaje zobowiązany do
dokonania powtórnego zgłoszenia, zgodnie z projektowanym art. 13 ust. 1.
Zasady prowadzenia zbiórek publicznychŚ zgłoszenie
Wymagane w obowiązującej ustawie o zbiórkach publicznych pozwolenie na
prowadzenie zbiórek publicznych zostało zastąpione zgłoszeniem, które będzie
publikowane na ogólnopolskim portalu
zbiórek publicznych. Organem
odpowiedzialnym za zapewnienie obsługi zgłoszenia i publikację na portalu będzie
minister właściwy do spraw administracji publicznej (art. 6 projektu ustawy).
Zgodnie z projektem ustawy, zbiórki będą wymagały jedynie zgłoszenia za pomocą
formularza. Dokonanie zgłoszenia zbiórki będzie możliwe zarówno w postaci
elektronicznej, jak i papierowej.
Projekt ustawy w art. 7 dopuszcza możliwość prowadzenia przez jednego
organizatora w tym samym czasie więcej niż jednej zbiórki publicznej.
Stosownie do art. 9 ust. 1 projektowanej regulacji, zgłoszenie niezależnie od swojej
postaci (elektronicznej lub papierowej) będzie zawierało w szczególności
następujące polaŚ
1) dane organizatora zbiórki publicznej – imię i nazwisko, nazwę podmiotu, adres
zamieszkania, siedzibę, numer PźSźL (NIP), a przypadku gdy dana osoba nie
posiada numeru PźSźL, serię i numer dowodu potwierdzającego tożsamość tej
osoby, lub numer wpisu do KRS;
2) dane osoby upoważnionej do reprezentowania organizatora zbiórki w zakresie
określonym w pkt 1ś
3) cel zbiórki publicznej, zgodny z art. 1 ust. 1;
4) sposób prowadzenia zbiórki publicznejś
5) miejsce prowadzenia zbiórki publicznejś
6) termin rozpoczęcia i termin zakończenia zbiórki publicznejś
7) przewidywane koszty niezbędne do zorganizowania i przeprowadzenia zbiórki,
które zostaną pokryte z zebranych ofiar.
Wskazane (lecz nieobowiązkowe) będzie też dokładniejsze opisanie celu zbiórki –
np. zbiórka na budowę pomnika upamiętniającego określone wydarzenie
7



w określonym miejscu itp. – informacja taka będzie służyła darczyńcy, aby wiedział
dokładnie, na co przeznacza swoje ofiary.
Zbiórka zostanie umieszczona na elektronicznym portalu zbiórek publicznych po
poprawnym wypełnieniu zgłoszenia, dołączeniu wymaganych załączników
(pełnomocnictwa, aktu założycielskiego wraz z oświadczeniem o niekaralności)
i przesłaniu w postaci elektronicznej lub papierowej wszystkich dokumentów do
ministra właściwego do spraw administracji publicznej. W zależności od postaci
zgłoszenia minister właściwy do spraw administracji publicznej zamieszcza
zgłoszenie na portalu zbiórek w terminieŚ 3 dni roboczych od dnia otrzymania
zgłoszenia dla zgłoszenia w postaci elektronicznej lub 7 dni roboczych od dnia
otrzymania zgłoszenia dla zgłoszenia w postaci papierowej (art. 10 ust. 1
projektowanej ustawy).
W przypadku zgłoszenia dokonywanego z wykorzystaniem formularza
elektronicznego będzie wymagany bezpieczny podpis elektroniczny lub podpis
potwierdzony profilem zaufanym ePUAP (art. 9 ust. 2 projektowanej ustawy).
W przypadku zgłoszenia dokonywanego w postaci papierowej musi zostać ono
opatrzone własnoręcznym podpisem osoby lub podpisami osób uprawnionych do
reprezentowania organizatora zbiórki (art. 11 ust. 3 projektowanej ustawy). Dane
zawarte w zgłoszeniu złożonym w postaci papierowej będą zamieszczane przez
ministra właściwego do spraw administracji publicznej na ogólnopolskim portalu
zbiórek publicznych (art. 11 ust. 2). Zasady zamieszczania danych zawartych
w zgłoszeniu (art. 10 ust. 2) odnoszą się do każdego zgłoszenia, niezależnie od
postaci, w jakiej zostanie doręczone.
Zgodnie z projektem ustawy zgłoszenie zbiórki publicznej jest dokumentem
sporządzanym przez organizatora zbiórki publicznej i przesyłanym do ministra
właściwego do spraw administracji publicznej. Po dokonaniu weryfikacji
przesłanego zgłoszenia, dane zawarte w zgłoszeniu będą zamieszczane na portalu
zbiórek. Informacja o zgłoszeniu publikowana na portalu zbiórek w odróżnieniu od
przesłanego do MAC zgłoszenia nie będzie zawierała części informacji, które
podlegają ochronie danych osobowych (art. 10 ust. 2).
Obowiązki sprawozdawcze organizatorów zbiórek publicznych
Organizatorzy zbiórek wg projektu ustawy mają obowiązek sporządzenia i przesłania
dwóch sprawozdańŚ
8



1) z przeprowadzonej zbiórki z podaniem wysokości i rodzaju zebranych ofiar
(gotówki i darów rzeczowych) – w ciągu 30 dni od zakończenia zbiórkiś
2) ze sposobu rozdysponowania zebranych ofiar (gotówki i darów rzeczowych) –
w ciągu 3 miesięcy od zakończenia roku obrotowego dla organizacji lub w ciągu
roku od zakończenia zbiórki dla komitetów społecznych, sprawozdanie to należy
składać do momentu rozdysponowania zebranych ofiar.
W przypadku zbiórek publicznych trwających dłużej niż rok obowiązkowe będzie
rozliczenie się z zebranych ofiar co najmniej raz na sześć miesięcy, a ze sposobu ich
rozdysponowania co najmniej raz na rok (art. 18).
Projekt ustawy dopuszcza możliwość rozdysponowania zebranych ofiar w różnej
formie np. wpłata na fundusz stypendialny lub fundusz wieczysty. Rozdysponowanie
zebranych ofiar nie oznacza więc tylko i wyłącznie wydania środków. W przypadku
konieczności zmiany celu przeznaczenia zebranych ofiar, który został podany
w zgłoszeniu, organizator zbiórki będzie mógł dokonać zmiany celu w zakresie sfery
zadań publicznych zdefiniowanych w art. 4 pkt 1 ustawy o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie lub celów religijnych.
Wzory sprawozdań określi, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw
administracji publicznej, kierując się przy tym potrzebą jednolitości formy
składanych sprawozdań (projektowany art. 22 pkt 3).
Informacje dotyczące zgłoszeń i sprawozdań będą publikowane na elektronicznym
portalu zbiórek publicznych przez co najmniej 3 lata od daty ich zamieszczenia.
Informacje dotyczące zgłoszenia będą publikowane w powiązaniu ze
sprawozdaniami i tak długo jak sprawozdania.
Nieprzesłanie w terminie sprawozdania lub poprawionego sprawozdania, zgodnie
z wezwaniem do uzupełnienia braków, będzie skutkowało decyzją o odmowie
publikacji kolejnych zgłoszeń przez 3 lata, licząc od upływu terminu przesłania
sprawozdania (art. 21). Odmowa publikacji będzie dotyczyła organizatora zbiórki,
a w przypadku komitetu społecznego wszystkich jego członków.
W przypadku podejrzenia, że miały miejsce nieprawidłowości, czy w sposobie
prowadzenia zbiórki, czy w przeznaczeniu zebranych ofiar, stosuje się ogólnie
obowiązujące przepisy dotyczące wykroczeń, a także ogólnie obowiązujące
mechanizmy kontroli, np. skarbowej. Zastosowanie będą miały odpowiednie
9



przepisy Kodeksu karnego (np. przepisy o wyłudzeniu), Kodeksu wykroczeń czy też
inne przepisy, np. o naruszeniu obowiązków skarbowych.
Zbiórka nie zostanie opublikowana na elektronicznym portalu zbiórek publicznych,
w przypadku gdy:
1) cel zbiórki będzie niezgodny z prawem lub wykracza poza sferę zadań
publicznych zdefiniowanych w art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz nie jest celem
religijnym, a w przypadku komitetu również z celem, do jakiego został powołany;
2) sprawozdanie z poprzedniej zbiórki nie zostało przesłane w celu publikacji na
portalu zbiórek mimo upływu terminu na jego złożenie.
We wszystkich ww. przypadkach odmowa umieszczenia zbiórki na elektronicznym
portalu zbiórek publicznych nastąpi w drodze decyzji administracyjnej (art. 16
ust. 1).
Organizator zbiórki będzie miał prawo uzupełnienia danych przesłanych
w zgłoszeniu zbiórki. Organ obsługujący portal wyśle do organizatora zbiórki
niezwłocznie, ale nie pó niej jednak niż w ciągu 3 dni roboczych dla zgłoszeń
sporządzonych w postaci elektronicznej lub 7 dni roboczych dla zgłoszeń wysłanych
w postaci papierowej, wezwanie do uzupełnienia zgłoszenia. Natomiast organizator
zbiórki w terminie 7 dni będzie miał czas na uzupełnienie zgłoszenia. Jeżeli podmiot
nie dokona uzupełnienia zgłoszenia zgodnie z wezwaniem, wówczas zgłoszenie
pozostanie bez rozpatrzenia (art. 15). Natomiast podmiot, który otrzyma decyzję
o odmowie publikacji zgłoszenia zbiórki na portalu, ma prawo do złożenia
odwołania w trybie kpa.
W przypadku gdy minister we wskazanych powyżej terminach nie zamieści
zgłoszenia na portalu zbiórek publicznych ani nie wezwie organizatora zbiórki do
uzupełnienia braków zgłoszenia, czyli w przypadku bezczynności organu,
organizator zbiórki zgodnie zasadami ogólnymi Kodeksu postępowania
administracyjnego ma prawo do złożenia skargi na bezczynność organu.
Upoważnienia do wydania aktów wykonawczych
Ustawa będzie przewidywała przepisy upoważniające ministra właściwego do spraw
administracji publicznej do wydania rozporządzenia, w którym określiŚ
1) wzór aktu założycielskiego komitetu społecznego wraz z oświadczeniem
o niekaralnościś
10



2) wzór zgłoszenia zbiórki,
3) wzór sprawozdania z przeprowadzonej zbiórkiś
4) wzór sprawozdania ze sposobu rozdysponowania zebranych ofiar.
Przepisy zmieniające
Ze względu na projektowaną ustawę o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych
konieczna jest nowelizacja szeregu innych aktów prawnych, w celu uspójnienia
przepisów.
Przepisy przejściowe i końcowe
Po wejściu w życie projektowanej ustawy moc obowiązującą straci obecna ustawa
z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych oraz rozporządzenie Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 listopada 2003 r. w sprawie sposobów
przeprowadzania zbiórek publicznych oraz zakresu kontroli nad tymi zbiórkami.
Zakłada się, że ustawa wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Do postępowań w sprawie wydania pozwolenia na przeprowadzanie zbiórki
wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy zastosowanie będą miały
dotychczasowe przepisy. Pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej wydane
przed dniem wejścia w życie ustawy zachowają ważność zgodnie z określonymi
w decyzjach terminami.
Projektowana ustawa nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Ministra Administracji i Cyfryzacji oraz na stronach Biuletynu
Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Wobec projektu nie wpłynęło żadne zgłoszenie o zainteresowaniu pracami w trybie
przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.).
Projekt nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. Nie zachodzi również
konieczność przedkładania projektu instytucjom i organom Unii Europejskiej lub
Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
11

strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: