eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz zmianie niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1698
  • Data wpłynięcia: 2013-08-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 29

1698


12

UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie
wysokości kar pieniężnych za naruszenia wymagań dotyczących postępowania z produktami
ubocznymi pochodzenia zwierzęcego i produktami pochodnymi stanowi wykonanie
upoważnienia zawartego w art. 85a ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia
zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342,
z 2010 r. Nr 47, poz. 278, Nr 60, poz. 372 i Nr 78, poz. 513 oraz z ...).
W rozporządzeniu określona została wysokość kar pieniężnych za naruszenia
wymagań dotyczących postępowania z produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego
i produktami pochodnymi, o których mowa w art. 85a ust. 1 wymienionej ustawy. Wydanie
projektowanego rozporządzenia jest konieczne, aby umożliwić wymierzanie tych kar.
Wymienione kary pieniężne zostały wprowadzone na mocy ustawy z dnia …
o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt
oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …). Celem uchwalenia tej ustawy było
zapewnienie efektywnego i jednolitego stosowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia
21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych
pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego
rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia
zwierzęcego) (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 1, z późn. zm.) oraz przepisów Unii
Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia. W ustawie tej wprowadzono
w szczególności zmiany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz
zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt polegające na zniesieniu przepisów penalizujących
jako występki lub wykroczenia czyny stanowiące naruszenie przepisów dotyczących
produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz produktów pochodnych, a jednocześnie
– w dodanym rozdziale 10a wymienionej ustawy – wprowadzono kary administracyjne za
naruszenia przepisów dotyczących tych produktów. Kary te będą nakładali powiatowy lekarz
weterynarii albo graniczny lekarz weterynarii, w drodze decyzji administracyjnej. Zmiana ta
miała na celu realizację obowiązku nałożonego na państwa członkowskie w art. 53
rozporządzenia nr 1069/2009, tj. obowiązku zapewnienia, aby sankcje za naruszenie
przepisów tego rozporządzenia były skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Uwzględniała
ona także zastrzeżenia Komisji Europejskiej. Komisja Europejska zwracała uwagę na



13
niedostatecznie odstraszający charakter sankcji stosowanych w razie naruszenia zakazów
dotyczących karmienia zwierząt paszą zawierającą przetworzone białka zwierzęce.
Zakłada się, że odpowiedzialność administracyjna, którą cechuje automatyzm
stosowania sankcji za obiektywny fakt naruszenia prawa, będzie bardziej skutecznym,
proporcjonalnym i odstraszającym środkiem reakcji na naruszenia przepisów dotyczących
produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz produktów pochodnych, w porównaniu
ze stosowaną w poprzednim stanie prawnym odpowiedzialnością karną. Bardzo ważne jest
znaczące zwiększenie odpowiedzialności pieniężnej za takie naruszenia, w porównaniu
z poprzednią regulacją ustawową. Miało ono na celu zmniejszenie ekonomicznej motywacji
celowego ich dokonywania. Wprowadzenie kar administracyjnych powinno również
zwiększyć nieuchronność kary. Postępowania karne w sprawach przestępstw lub wykroczeń
polegających na naruszeniu przepisów dotyczących produktów ubocznych pochodzenia
zwierzęcego oraz produktów pochodnych często kończyły się wymierzeniem łagodnej sankcji
karnej lub odstąpieniem od jej wymierzenia z uwagi na stwierdzenie przez organy ścigania
znikomej szkodliwości społecznej czynu.
Większość kar administracyjnych za naruszenia wymagań dotyczących postępowania
z produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego i produktami pochodnymi została
wprowadzona w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz
zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. Kary administracyjne za naruszenia wymienionych
wymagań związane z działalnością podmiotów działających na rynku pasz wprowadzono
w art. 53a–53f dodanych w ustawie z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. Nr 144,
poz. 1045, z późn. zm.). Podział przepisów wprowadzających kary administracyjne pomiędzy
wymienione ustawy został dokonany według kryterium zakresu spraw regulowanych w tych
ustawach.
Przedmiotowy projekt jest objęty przepisami prawa Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Ponadto projekt zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji.
Projekt przedmiotowego rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych,
w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych, określonej
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu



14
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia zostanie ujęty w wykazie prac legislacyjnych Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi.




15

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Projektowane rozporządzenie dotyczy:
1) podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną w zakresie produktów ubocznych
pochodzenia zwierzęcego lub produktów pochodnych;
2) organów Inspekcji Weterynaryjnej – Głównego Lekarza Weterynarii, wojewódzkiego
lekarza weterynarii, powiatowego lekarza weterynarii oraz granicznego lekarza
weterynarii;
3) producentów, podmiotów wprowadzających na rynek oraz podmiotów stosujących
nawozy organiczne, organiczno-mineralne albo środki wspomagające uprawę roślin,
które zostały wytworzone z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub
zawierają w swoim składzie produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego lub produkty
pochodne.

2. Konsultacje społeczne

W zakresie konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany
z następującymi organizacjami społeczno-zawodowymi: Business Centre Club, Federacją
Branżowych Związków Producentów Rolnych, Federacją Związków Pracodawców-
-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Forum Związków Zawodowych, Izbą Gospodarczą
„Farmacja Polska”, Izbą Gospodarczą Handlowców, Przetwórców Zbóż i Producentów Pasz,
Konfederacją Pracodawców Polskich, Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ
„Solidarność” Sekcją Krajową Pracowników Weterynarii, Krajową Izbą Lekarsko-
-Weterynaryjną, Krajową Izbą Producentów Drobiu i Pasz, Krajową Federacją Hodowców
Drobiu i Producentów Jaj, Krajową Radą Drobiarstwa – Izbą Gospodarczą w Warszawie,
Krajową Radą Izb Rolniczych, Krajową Radą Spółdzielczą, Krajowym Związkiem Grup
Producentów Rolnych – Izbą Gospodarczą, Krajowym Związkiem Hodowców Królików,
Krajowym Związkiem Pracodawców – Producentów Trzody Chlewnej, Krajowym
Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, Krajowym Związkiem
Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajowym Związkiem Rewizyjnym Spółdzielni
„Samopomoc Chłopska”, NSZZ RI „Solidarność”, Komisją Krajową Niezależnego
Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”, Niezależnym Samorządnym Związkiem
Zawodowym Solidarność '80, Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Lekarzy Weterynarii



16
Inspekcji Weterynaryjnej, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych,
Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Lekarzy Weterynarii Wolnej Praktyki „Medicus
Veterinarius”, Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Techników Weterynarii „ESKULAP”,
Ogólnopolskim Związkiem Pracodawców Rybackich, Polską Federacją Hodowców Bydła
i Producentów Mleka, Polską Federacją Producentów Żywności, Polską Izbą Handlu, Polską
Izbą Mleka, Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych LEWIATAN, Polską
Organizacją Handlu i Dystrybucji, Polskim Stowarzyszeniem Przetwórców Ryb, Polskim
Towarzystwem Nauk Weterynaryjnych, Polskim Związkiem Hodowców i Producentów
Bydła Mięsnego, Polskim Związkiem Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej
„POLSUS”, Polskim Związkiem Branżowym Hodowców Jeleniowatych, Polskim Związkiem
Hodowców Koni, Polskim Związkiem Owczarskim, Polskim Związkiem Hodowców Strusi,
Związkiem „Polskie Mięso”, Polskim Stowarzyszeniem Producentów Karmy dla Zwierząt
Domowych „Polkarma”, Polskim Towarzystwem Rybackim, Polskim Towarzystwem
Rybackim Zakładem Hodowli Ryb Łososiowatych w Rutkach, Polskim Zrzeszeniem
Producentów Bydła Mięsnego, Federacją Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia
Porozumienie Zielonogórskie, Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej, Radą Gospodarki
Żywnościowej, Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
Stowarzyszeniem Polska Federacja Producentów Żywności, Stowarzyszeniem Rzeźników
i Wędliniarzy RP, Unią Polskiego Przemysłu Chłodniczego, Unią Producentów
i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa
w RP, Zrzeszeniem Producentów Ryb, Zrzeszeniem Rybaków Zalewu Szczecińskiego,
Kamieńskiego i Jeziora Dąbie, Związkiem Polskich Przetwórców Mleka, Związkiem
Producentów Ryb, Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników,
Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „REGIONY”, Związkiem
Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”, Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”,
Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczypospolitej „Solidarni”, Związkiem Zawodowym
Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”, Ogólnopolskim Związkiem Zrzeszeń Hodowców
i Producentów Przepiórek oraz Polskim Związkiem Hodowców i Producentów Gęsi.

3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje zwiększenia
wydatków lub zmniejszenia dochodów jednostek sektora finansów publicznych w stosunku


strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: