Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy powrotu do zasad gospodarki odpadami przez gminy sprzed 1 lipca 2011 r.; wprowadzenia możliwości dobrowolnego przejęcia przez gminy odpowiedzialności za odbieranie odpadów komunalnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1686
- Data wpłynięcia: 2013-05-17
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1686
4) maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów;
5) innych wymagań wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami;
6) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę
przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem
terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
7) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z
produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych
obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
8) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej
przeprowadzania.
3. Rada gminy dostosuje regulamin do gminnego planu gospodarki odpadami w
terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od daty uchwalenia tego planu.”;
7) Art. 5 otrzymuje brzmienie:
„Art. 5. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i
porządku przez:
1) wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów
komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie
sanitarnym, porządkowym i technicznym;
2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku
gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie
nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy
nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych,
spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie
nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli
nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków
spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;
3) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie
z wymaganiami określonymi w regulaminie;
4) gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych;
5) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz
nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami
odrębnymi;
6) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników
położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się
wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną
bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest
obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny
postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;
7) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.
2. Wykonywanie obowiązków, o których mowa w ust. 1, na terenie budowy
należy do wykonawcy robót budowlanych.
3. Uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z
wydzielonych krawężnikiem lub oznakowaniem poziomym torowisk pojazdów
szynowych, znajdujących się na terenie gminy, należy do obowiązków
przedsiębiorców użytkujących te torowiska.
4. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą
do zarządu drogi. Do obowiązków zarządu drogi należy także:
1) zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego
przeznaczonych i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym,
porządkowym i technicznym;
2) pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z
chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej;
3) uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z
chodników, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania
pojazdów samochodowych na takim chodniku.
5. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na terenach innych niż
wymienione w ust. 1-6 należą do gminy. Do obowiązków gminy należy także
uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z
chodników, jeżeli gmina pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów
samochodowych na takim chodniku, oraz zbieranie i pozbycie się odpadów
zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych umieszczonych na tym
chodniku i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym,
porządkowym i technicznym.
6. Nadzór nad realizacją obowiązków określonych w ust. 1-6 sprawuje wójt,
burmistrz lub prezydent miasta.
7. W przypadku stwierdzenia niewykonania obowiązków, o których mowa w
ust. 1-6, wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje decyzję nakazującą wykonanie
obowiązku.
8. Ust. 7 nie dotyczy obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt 4-5.
9. Wykonywanie decyzji, o której mowa w ust. 7, podlega egzekucji w trybie
przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954).”;
8) Art. 6 otrzymuje brzmienie:
„Art. 6. 1. Właściciele
nieruchomości przy wykonywaniu obowiązku
określonego w art. 5 ust. 1 pkt 5 obowiązani są do udokumentowania, w formie
umowy korzystania z usług wykonywanych przez zakład będący gminną jednostką
organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie
działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i
transportu nieczystości ciekłych, przez okazanie takiej umowy i dowodów płacenia
za takie usługi.
1a. Rada gminy może określić, w drodze uchwały, w zależności od lokalnych
warunków, inne sposoby udokumentowania wykonania obowiązków, o których
mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5.
2. Rada gminy określa, w drodze uchwały, górne stawki opłat ponoszonych
przez właścicieli nieruchomości za usługi, o których mowa w ust. 1.
3. Rada gminy określając stawki opłat, o których mowa w ust. 2, stosuje niższe
stawki, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
4. Rada gminy określając stawki opłat, o których mowa w ust. 2, może
stosować zróżnicowane stawki w zależności od gęstości zaludnienia na danym
obszarze gminy oraz odległości od miejsca unieszkodliwiania odpadów
komunalnych.
5. Gmina jest obowiązana zorganizować odbieranie odpadów komunalnych
oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych w przypadku właścicieli
nieruchomości, którzy nie zawarli umów, o których mowa w ust. 1.
6. Wójt, burmistrz, prezydent miasta wydaje z urzędu decyzję, w której ustala:
1) obowiązek uiszczania opłat za odbieranie odpadów komunalnych lub
opróżnianie zbiorników bezodpływowych;
2) wysokość opłat wyliczonych z zastosowaniem stawek, o których mowa w ust.
2;
3) terminy uiszczania opłat, o których mowa w pkt 1;
4) sposób i terminy udostępniania urządzeń lub zbiorników w celu ich
opróżnienia.
7. Decyzji, o której mowa w ust. 6, nadaje się rygor natychmiastowej
wykonalności.
8. Decyzja, o której mowa w ust. 6, jest wydana na okres 1 roku.
9. Decyzja, o której mowa w ust. 6, ulega przedłużeniu w drodze decyzji
wydawanej z urzędu, na kolejny okres, jeżeli właściciel nieruchomości nie
przedstawi, na co najmniej 3 miesiące przed upływem daty obowiązywania decyzji,
umowy, w której termin rozpoczęcia wykonywania usługi nie jest późniejszy niż
data utraty mocy obowiązującej decyzji.
10. Opłaty, o których mowa w ust. 6, są dochodami budżetów gmin.
11. Do opłat stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -
Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, Nr 85, poz. 727 i Nr 86, poz.
732 i Nr 143, poz. 1199), z wyłączeniem art. 67, z tym że uprawnienia organów
podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.”;
9) Uchyla się art. 6a i 6b:
10) Rozdział 3a otrzymuje brzmienie:
„Rozdział 3a
Gospodarowanie odpadami komunalnymi przez gminę
Art. 6c. Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa
miejscowego, postanowić o zorganizowaniu przez gminę odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości
Art.6ca. W przypadku podjęcia przez radę gminy uchwały wskazanej w art. 6c.,
gmina obowiązana jest osiągnąć do dnia 31 grudnia 2020:
1) poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących
frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w
wysokości co najmniej 50% wagowo;
2) poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi
metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w
wysokości co najmniej 70% wagowo.
Art. 6cb. 1. W przypadku podjęcia przez radę gminy uchwały wskazanej w art.
6c., gmina obowiązana jest ograniczyć masę odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji przekazywanych do składowania:
1) do dnia 16 lipca 2013 r. - do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do
składowania,
2) do dnia 16 lipca 2020 r. - do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania
- w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.
Art. 6d. 1. W przypadku podjęcia przez radę gminy uchwały wskazanej w art.
6c, wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany zorganizować przetarg na
odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa
w art. 6c, albo przetarg na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów.
2. W przypadku zlecenia odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości, o których mowa w art. 6c, albo odbierania i zagospodarowania tych
odpadów, działającym w gminie zakładowi budżetowemu zajmującemu się
gospodarką komunalną lub spółce komunalnej, w której gmina jest jedynym
udziałowcem, jeżeli zakład lub spółka ta wykonuje działalność użyteczności
publicznej w przeważającej mierze na terenie gminy i na jej rzecz, wójt, burmistrz
lub prezydent miasta, nie jest obowiązany do organizowania przetargu.
3. Zlecenia o którym mowa w ust. 1b. dokonuje się pod warunkiem utrzymania
statusu prawnego i własnościowego podmiotu otrzymującego zlecenie, z
zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia.
1c. W przypadku, gdy po udzieleniu zlecenia o którym mowa w ust. 1b.
następuje :
a)
komercjalizacja
lub
prywatyzacja
bezpośrednia
zakładu
budżetowego zajmującego się gospodarką komunalną, któremu
zlecono odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości, o których mowa w art. 6c, albo odbieranie i
zagospodarowanie tych odpadów;
b)
zbycie akcji w spółce komunalnej, w której gmina jest jedynym
udziałowcem, której zlecono odbieranie odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c, albo
odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1686
› Pobierz plik