eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia kolejnego etapu procesu zmian legislacyjnych w obszarze informatyzacji i cyfryzacji podmiotów realizujących zadania publiczne

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1637
  • Data wpłynięcia: 2013-08-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-01-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 183

1637

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie zawiera regulacje, które będą oddziaływały na
obywateli, przedsiębiorców i cudzoziemców korzystających z usług e-administracji, a także
na wszystkie podmioty publiczne oraz podmioty niepubliczne realizujące zadania publiczne.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym z następującymi
partnerami społecznymi:
– Polskim Towarzystwem Informatycznym (PTI),
– Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji (PIIT),
– Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT),
– Stowarzyszeniem Instytutu Informatyki Śledczej,
– Polskim Komitetem Normalizacyjnym (PKN),
– Związkiem Pracodawców Branży Internetowej Interactive Advertising Bureau Polska,
– Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
– Fundacją Panoptykon,
– Polską Izbą Komunikacji Elektronicznej,
– Internet Society Poland,
– Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
– Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych (GIODO),
– Radą Główną Instytutów Badawczych (RGIB),
– Instytutem Logistyki i Magazynowania (ILiM).
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione po ich zakończeniu.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
03/08/EP
3

Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI)
z dnia
w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania
profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej


Na podstawie art. 20a ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235) zarządza
się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie
określa zasady potwierdzania, przedłużania ważności,
wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji
publicznej, zwanej dalej „ePUAP”, w tym:
1) okres ważności profilu zaufanego ePUAP;
2) zawartość profilu zaufanego ePUAP;
3) przypadki, w których nie dokonuje się potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP;
4) przypadki, w których profil zaufany ePUAP traci ważność;
5) warunki składania podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP;
6) warunki przechowywania oraz archiwizowania dokumentów i danych związanych
z potwierdzeniem, przedłużaniem ważności albo unieważnianiem profilu zaufanego
ePUAP;
7) wzory wniosków o potwierdzenie, przedłużenie ważności i unieważnienie profilu
zaufanego ePUAP;
8) warunki, które powinien spełniać punkt potwierdzający profil zaufany ePUAP.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) bezpieczny podpis elektroniczny – bezpieczny podpis elektroniczny, o którym mowa
w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U.
Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.);

1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem informatyzacja na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).
2) identyfikator profilu zaufanego ePUAP – unikatowy ciąg znaków alfanumerycznych
jednoznacznie identyfikujących profil zaufany ePUAP;
3) identyfikator użytkownika – identyfikator użytkownika w rozumieniu przepisów
wydanych na podstawie art. 19a ust. 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
4) konto użytkownika – profil użytkownika wraz z zasobami ePUAP przyporządkowanymi
do tego użytkownika;
5) kwalifikowany certyfikat – kwalifikowany certyfikat, o którym mowa w art. 3 pkt 12
ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym;
6) minister – ministra właściwego do spraw informatyzacji;
7) osoba wnioskująca – osobę fizyczną posiadającą konto użytkownika występującą
z wnioskiem o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP w swoim imieniu;
8) profil użytkownika – dane opisujące osobę fizyczną korzystającą z ePUAP;
9) ustawa – ustawę z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne.
§ 3. 1. Osoba wnioskująca przesyła wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP
na ePUAP w postaci elektronicznej.
2. Jeżeli w okresie 14 dni od daty przesłania wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba
wnioskująca nie zgłosi się do punktu potwierdzającego w celu potwierdzenia profilu
zaufanego ePUAP, wniosek ten uważa się za wycofany.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 4. Potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP dokonuje się wyłącznie na ePUAP.
§ 5. 1. W celu potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP osoba wnioskująca zgłasza się do
wybranego przez siebie punktu potwierdzającego.
2. Punkt potwierdzający stwierdza tożsamość osoby wnioskującej na podstawie dowodu
osobistego albo paszportu.
3. Punkt potwierdzający weryfikuje dane z wniosku z danymi z profilu użytkownika,
w zakresie obejmującym:
1) imię;
2) nazwisko;
3) numer PESEL;
4) identyfikator użytkownika.
2

4. Weryfikacja danych, o których mowa w ust. 3 pkt 1–3, następuje także ze zbiorem
PESEL.
5. Punkt potwierdzający drukuje wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP
z ePUAP.
6. Osoba wnioskująca podpisuje wydrukowany wniosek.
7. Punkt potwierdzający, po pozytywnej weryfikacji danych, o których mowa w ust. 3,
potwierdza profil zaufany ePUAP i odnotowuje to na wydrukowanym wniosku wraz
z podaniem czasu potwierdzenia.
8. Punkt potwierdzający podpisuje profil zaufany ePUAP osoby wnioskującej:
1) podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP albo
2) bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu.
§ 6. Punkt potwierdzający, dokonujący czynności, o których mowa w § 4, zapewnia
administrowanie systemem zarządzania tożsamością zgodnie z wymaganiami określonymi
w przepisach wydanych na podstawie art. 20a ust. 3 pkt 1 ustawy.
§ 7. Procedurę utworzenia punktu potwierdzającego i zarządzającego profilami
zaufanymi ePUAP opublikuje na swojej stronie podmiotowej BIP minister właściwy do
spraw informatyzacji.
§ 8. 1. Profil zaufany ePUAP zawiera:
1) imię użytkownika;
2) nazwisko użytkownika;
3) numer PESEL użytkownika;
4) identyfikator użytkownika;
5) identyfikator profilu zaufanego ePUAP;
6) czas jego potwierdzenia;
7) termin ważności;
8) adres poczty elektronicznej użytkownika;
9) określenie sposobu autoryzacji.
2. Profil zaufany ePUAP może zawierać inne dane niż określone w ust. 1,
a w szczególności oznaczenie punktu potwierdzającego albo imię i nazwisko pracownika
upoważnionego do potwierdzania profilu zaufanego ePUAP w przypadku podpisania profilu
3

zaufanego ePUAP bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą
ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
3. Sposób autoryzacji, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, określa osoba wnioskująca przez
wskazanie we wniosku o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP środka komunikacji
elektronicznej, w szczególności wskazanego w ust. 1 pkt 8, który służy do przekazywania
przez ePUAP danych niezbędnych do autoryzacji.
4. Minister publikuje na ePUAP strukturę danych profilu zaufanego ePUAP oraz podpisu
potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP.
§ 9. 1. Osoba wnioskująca, która posiada możliwość złożenia bezpiecznego podpisu
elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, może
samodzielnie dokonać potwierdzenia swojego profilu zaufanego ePUAP w przypadku, gdy
certyfikat kwalifikowany zawiera dane obejmujące co najmniej:
1) imię;
2) nazwisko;
3) numer PESEL.
2. Po zweryfikowaniu wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 1, osoba wnioskująca
niezwłocznie podpisuje profil zaufany ePUAP swoim bezpiecznym podpisem elektronicznym
weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
3. Jeżeli osoba wnioskująca nie podpisze profilu zaufanego ePUAP swoim bezpiecznym
podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu,
wniosek uważa się za wycofany.
§ 10. 1. Profil zaufany ePUAP potwierdza się na okres trzech lat i jego ważność może
być przedłużana na taki sam okres.
2. Przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1, osoba posiadająca profil zaufany
ePUAP może dokonać przedłużenia ważności swojego profilu zaufanego ePUAP:
1) samodzielnie przez podpisanie go podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP
albo
2) na zasadach określonych w § 3 i 5.
3. Do przedłużenia profilu zaufanego ePUAP § 11 i 12 stosuje się odpowiednio.
4. Wzór wniosku o przedłużenie ważności profilu zaufanego ePUAP stanowi załącznik
nr 2 do rozporządzenia.
4

strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: