Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1627
- Data wpłynięcia: 2013-08-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
- data uchwalenia: 2013-09-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1231
1627
w tym charakterze, nie muszą składać zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu
naczelnikowi urzędu celnego.
Właściwy naczelnik urzędu celnego, jak stanowi art. 16 ust. 3b, bez zbędnej zwłoki
potwierdza przyjęcie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej
jako pośredniczący podmiot węglowy, pośredniczący podmiot tytoniowy lub
pośredniczący podmiot gazowy.
Nowelizacja art. 16 ust. 3c ma na celu ujęcie pośredniczących podmiotów gazowych
w aktualnej liście pośredniczących podmiotów gazowych, do której publikacji
w Biuletynie Informacji Publicznej zobowiązany jest, bez zbędnej zwłoki, minister
właściwy do spraw finansów publicznych lub upoważniony przez niego organ. Tak jak
w przypadku listy pośredniczących podmiotów węglowych i pośredniczących
podmiotów tytoniowych lista ta zawierać będzie dane identyfikacyjne pośredniczącego
podmiotu gazowego, adres zamieszkania lub siedziby, NIP lub REGON oraz rodzaj
prowadzonej działalności gospodarczej.
Jednocześnie objęto pośredniczący podmiot gazowy obowiązkiem aktualizacji danych
zawartych w pisemnym powiadomieniu o zamiarze rozpoczęcia działalności
gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy oraz obowiązkiem poinformowania
właściwego naczelnika urzędu celnego o zaprzestaniu prowadzenia takiej działalności.
Art. 1 pkt 7 – zmiana przepisu art. 17 ust. 3a związana jest z wprowadzeniem nowego
podmiotu – finalnego nabywcy gazowego, który bierze udział w obrocie wyrobami
gazowymi. W związku z powyższym, mając na uwadze, że podmiot ten może nabywać
wewnątrzwspólnotowo od podmiotu zagranicznego wyroby gazowe należało
obowiązkiem przesyłania kopii faktur, o którym mowa w art. 24b ust. 1 pkt 1,
podmiotowi reprezentującemu objąć także finalnego nabywcę gazowego.
Art. 1 pkt 8 – dodany przepis art. 24b reguluje kwestie związane z obowiązkiem
składania przez podatnika dokonującego obrotu wyrobami gazowymi deklaracji
podatkowych oraz rozliczeniem należnej akcyzy z tytułu obrotu ww. wyrobami.
Przepis ustanawia obowiązek składania deklaracji podatkowej oraz obliczania
i wpłacania akcyzy na rachunek właściwej izby celnej za miesięczne okresy
rozliczeniowe do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął
termin płatności wynikający z faktury lub określony w umowie właściwej dla rozliczeń
z tytułu dostaw wyrobów gazowych, a jeżeli termin płatności nie został określony
w fakturze – do 25. dnia miesiąca, który następuje po miesiącu, w którym wystawiono
6
fakturę – w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego albo jeżeli termin płatności
nie został określony w umowie – do 25. dnia miesiąca, który następuje po miesiącu,
w którym upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu
wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez
podatnika wyroby gazowe, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani
fakturze lub w tym dokumencie – do 25. dnia miesiąca, który następuje po miesiącu,
w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży wyrobów
gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.
Ponadto w ust. 2 wyłączono obowiązek składania deklaracji podatkowych i zapłaty
akcyzy, o których mowa w ust. 1, w zakresie wyrobów gazowych ze względu na objęcie
ww. wyrobów zwolnieniem od akcyzy.
Jednocześnie w ust. 3 wprowadzono regulację umożliwiającą obniżenie należnej akcyzy
od wyrobów gazowych o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych
wyrobów gazowych. Przepis ten będzie mieć w szczególności zastosowanie do sytuacji
mieszania różnego rodzaju gazów, od których akcyza została już zapłacona.
Art. 1 pkt 9 – zmiana ta ma charakter porządkujący i polega na dodaniu do
obowiązującej regulacji art. 24b i jest konsekwencją wprowadzenia projektowanych
regulacji.
Art. 1 pkt 10 – przepis dodaje art. 31b, całościowo regulujący zakres zwolnień od
akcyzy wyrobów gazowych oraz system warunków, od których uzależnione są te
zwolnienia.
Zwolnienia wprowadzone w dodanym art. 31b są związane z przeznaczeniem wyrobów
gazowych. Zwolnieniu zatem podlegają wyroby gazowe przeznaczone do celów
opałowych: do przewozu towarów i pasażerów koleją, do łącznego wytwarzania ciepła
i energii elektrycznej, w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz
w leśnictwie, w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz
do redukcji chemicznej. Zwolnieniu podlegać będzie także użycie ww. wyrobów
w celach opałowych przez zakłady energochłonne, w których wprowadzony został
w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub
do podwyższenia efektywności energetycznej. Za system taki uważa się m.in. system
ETS, o którym mowa w dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów
cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE.
7
Zwolnieniu podlegają również wyroby energetyczne o kodzie CN 2705 00 00, 2711 11
00 i 2711 21 00 przeznaczone do celów opałowych przez określonych odbiorców:
gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, szkoły, przedszkola i inne podmioty systemu oświaty, żłobki
i kluby dziecięce, szpitale, przychodnie i inne podmioty lecznicze, jednostki
organizacyjne pomocy społecznej, organizacje pożytku publicznego.
Zwolnienia uregulowane w projekcie zawierają unijne zwolnienia obligatoryjne oraz
wszystkie fakultatywne.
Zwolnieniem objęto również wyroby gazowe przeznaczone do napędu statków
powietrznych i w żegludze, z wyłączeniem prywatnych rejsów i prywatnych lotów
o charakterze rekreacyjnym oraz przeznaczone do użycia w procesie produkcji energii
elektrycznej i w procesie produkcji wyrobów energetycznych.
Zwolnieniem objęto także wyroby energetyczne o kodzie CN 2711 11 00 i 2711 21 00
przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń, jak np. napędzana silnikiem
spalinowym pompa czy sprężarka, wykorzystywanych w procesach, o których mowa
w art. 31b ust. 1 pkt 1–5, jak również użyte na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub
magazynowania tych wyrobów.
Zwolnieniem objęto również wyroby energetyczne o kodzie CN 2711 29 00, tj. biogaz,
używany do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie produkcji energii elektrycznej
i ciepła w skojarzeniu.
Wprowadzenie tych zwolnień stanowi realizację postulatów środowisk gospodarczych
i jest
zgodne
z przepisami dyrektywy energetycznej, która w art. 15
ust. 1 lit. i przewiduje możliwość zwolnienia gazu ziemnego wykorzystywanego do
celów napędowych.
Jednocześnie w ust. 5 wprowadzono warunek zwolnienia dla sprzedaży wyrobów
gazowych, o których mowa w art. 31b ust. 1, ust. 2, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4. Jest nim
obowiązek określenia w umowie, zawartej między sprzedawcą a nabywcą zwolnienia,
w ramach którego nastąpi zużycie tych wyrobów. Jednakże w umowie nie będzie trzeba
wskazywać precyzyjnej podstawy prawnej zwolnienia, lecz wystarczy ogólne
stwierdzenie, iż umowa odnosi się do transakcji, której przedmiotem są wyroby gazowe
przeznaczone do celów zwolnionych. Natomiast w przypadku sprzedaży wyrobów
gazowych, o których mowa w art. 31b ust. 3 pkt 1 warunkiem zwolnienia jest faktura
8
wystawiona przez sprzedawcę z oświadczeniem nabywcy o przeznaczeniu wyrobów
gazowych do zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 3 pkt 1.
W ust. 7 zdefiniowano pojęcie zakładu energochłonnego, przyjmując, iż jest to podmiot
u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi
nie mniej niż 5% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest
ustalany procentowy udział.
W ust. 8 zwolnieniem objęto straty wyrobów gazowych powstałe u finalnego nabywcy
gazowego korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1–4, jeżeli
organ podatkowy nie ustali, że wyroby te zostały użyte do celów innych niż wskazane
w ust. 1–4. Zwolnienie to wprowadzono na wzór zwolnienia przewidzianego dla
wyrobów węglowych.
Opisane powyżej zwolnienia stanowią implementację przepisów dyrektywy
2003/96/WE. Projekt zakłada wprowadzenie wszystkich przewidzianych w dyrektywie
dla gazu ziemnego zwolnień. Część z wprowadzonych zwolnień stanowi zwolnienia
obligatoryjne, do wprowadzenia których państwa członkowskie są zobligowane. Są to
zwolnienia wyrobów gazowych zużywanych do wytwarzania energii elektrycznej, do
celów żeglugi oraz lotniczych.
Druga grupa zwolnień są to wyroby gazowe zużywane w procesach mineralogicznych,
elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej. Na podstawie art. 2
ust. 4 dyrektywy 2003/96/WE nie stosuje się bowiem jej przepisów do wymienionych
powyżej zastosowań. Stąd państwa członkowskie mają dowolność w ich
opodatkowaniu, przy czym większość państw stosuje zwolnienia w tym zakresie.
Trzecia grupa zwolnień to zwolnienia fakultatywne przewidziane w dyrektywie
2003/96/WE. Są to pozostałe zwolnienia przewidziane w projekcie ustawy.
W ust. 9 wprowadzono mechanizm, który wpływa na obowiązywanie zwolnień
określonych w ust. 1 i 4. Jeśli zostanie spełniona relacja, o której mowa w pkt 1 tego
ustępu, ww. zwolnienia wygasną (przestałyby obowiązywać) od dnia 1 stycznia roku
kalendarzowego następującego po roku kalendarzowym, w którym średnia ważona cen
transakcyjnych gazu ziemnego na krajowej giełdzie energii w lipcu tego roku, byłaby
niższa od średniej ważonej cen transakcyjnych gazu ziemnego na tej giełdzie w lipcu
roku poprzedniego (zwanej „średnią ceną bazową”) o co najmniej dwukrotność stawki,
o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 13, tj. 1,28 zł/1 gigadżul. Jeśli natomiast po
zaprzestaniu obowiązywania niektórych zwolnień zostanie spełniona relacja, o której
9
mowa w pkt 2 ust. 9, powyższe zwolnienia zostaną przywrócone (będą ponownie
obowiązywać) od dnia 1 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku
kalendarzowym, w którym średnia ważona cen transakcyjnych gazu ziemnego w lipcu
tego roku osiągnie poziom co najmniej równy średniej cenie bazowej.
Zaprzestanie obowiązywania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego
w przypadku spadku ceny gazu ziemnego na krajowej giełdzie energii przyjęto z uwagi
na możliwość zrekompensowania podatnikom wprowadzenia akcyzy na gaz ziemny
jego niższą ceną rynkową. Dwukrotność stawki została przyjęta w celu
proporcjonalnego rozłożenia skutków obniżki cen gazu ziemnego pomiędzy podmiot
dokonujący zakupu gazu ziemnego oraz budżet państwa. Koszty zakupu gazu ziemnego
przez podmioty po obniżonej cenie z uwzględnionym podatkiem akcyzowym nie
powinny znacząco wpłynąć na ich konkurencyjność, zaś wpływy z tytułu podatku
akcyzowego od gazu ziemnego zwiększą dochody podatkowe budżetu państwa.
Powyższy mechanizm stanowi spójny i elastyczny sposób dostosowywania
funkcjonowania niektórych zwolnień od akcyzy dla wyrobów gazowych do poziomu
cen na krajowej giełdzie energii.
W ust. 10 wprowadzono delegację dla ministra właściwego do spraw finansów
publicznych do ogłaszania, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, relacji średnich ważonych cen
transakcyjnych gazu ziemnego na krajowej giełdzie energii, o których mowa w ust. 1,
w terminie do 20 sierpnia roku, w którym został spełniony warunek, dotyczący relacji
średnich ważonych cen transakcyjnych gazu ziemnego
Art. 1 pkt 11 – dodany pkt 3a rozszerza katalog zwolnień, obejmując zwolnieniem od
akcyzy ze względu na przeznaczenie węglowodory alifatyczne nasycone o kodzie CN
2901 10 00. Zwolnienie ww. wyrobów od akcyzy uregulowano na ogólnych zasadach,
czyli z zachowaniem warunków jak przewidziane np. dla gazu płynnego LPG
przeznaczonego do celów opałowych. Oznacza to przede wszystkim, iż ich
przemieszczanie odbywać się będzie z załączonym dokumentem dostawy, ze złożonym
zabezpieczeniem i tylko pomiędzy składem podatkowym – podmiotem pośredniczącym
– podmiotem zużywającym.
Art. 1 pkt 12 – zmiana przepisu polega na dodaniu do katalogu wyrobów, co do których
nie ma zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów gazowych.
10
naczelnikowi urzędu celnego.
Właściwy naczelnik urzędu celnego, jak stanowi art. 16 ust. 3b, bez zbędnej zwłoki
potwierdza przyjęcie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej
jako pośredniczący podmiot węglowy, pośredniczący podmiot tytoniowy lub
pośredniczący podmiot gazowy.
Nowelizacja art. 16 ust. 3c ma na celu ujęcie pośredniczących podmiotów gazowych
w aktualnej liście pośredniczących podmiotów gazowych, do której publikacji
w Biuletynie Informacji Publicznej zobowiązany jest, bez zbędnej zwłoki, minister
właściwy do spraw finansów publicznych lub upoważniony przez niego organ. Tak jak
w przypadku listy pośredniczących podmiotów węglowych i pośredniczących
podmiotów tytoniowych lista ta zawierać będzie dane identyfikacyjne pośredniczącego
podmiotu gazowego, adres zamieszkania lub siedziby, NIP lub REGON oraz rodzaj
prowadzonej działalności gospodarczej.
Jednocześnie objęto pośredniczący podmiot gazowy obowiązkiem aktualizacji danych
zawartych w pisemnym powiadomieniu o zamiarze rozpoczęcia działalności
gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy oraz obowiązkiem poinformowania
właściwego naczelnika urzędu celnego o zaprzestaniu prowadzenia takiej działalności.
Art. 1 pkt 7 – zmiana przepisu art. 17 ust. 3a związana jest z wprowadzeniem nowego
podmiotu – finalnego nabywcy gazowego, który bierze udział w obrocie wyrobami
gazowymi. W związku z powyższym, mając na uwadze, że podmiot ten może nabywać
wewnątrzwspólnotowo od podmiotu zagranicznego wyroby gazowe należało
obowiązkiem przesyłania kopii faktur, o którym mowa w art. 24b ust. 1 pkt 1,
podmiotowi reprezentującemu objąć także finalnego nabywcę gazowego.
Art. 1 pkt 8 – dodany przepis art. 24b reguluje kwestie związane z obowiązkiem
składania przez podatnika dokonującego obrotu wyrobami gazowymi deklaracji
podatkowych oraz rozliczeniem należnej akcyzy z tytułu obrotu ww. wyrobami.
Przepis ustanawia obowiązek składania deklaracji podatkowej oraz obliczania
i wpłacania akcyzy na rachunek właściwej izby celnej za miesięczne okresy
rozliczeniowe do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął
termin płatności wynikający z faktury lub określony w umowie właściwej dla rozliczeń
z tytułu dostaw wyrobów gazowych, a jeżeli termin płatności nie został określony
w fakturze – do 25. dnia miesiąca, który następuje po miesiącu, w którym wystawiono
6
fakturę – w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego albo jeżeli termin płatności
nie został określony w umowie – do 25. dnia miesiąca, który następuje po miesiącu,
w którym upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu
wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez
podatnika wyroby gazowe, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani
fakturze lub w tym dokumencie – do 25. dnia miesiąca, który następuje po miesiącu,
w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży wyrobów
gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.
Ponadto w ust. 2 wyłączono obowiązek składania deklaracji podatkowych i zapłaty
akcyzy, o których mowa w ust. 1, w zakresie wyrobów gazowych ze względu na objęcie
ww. wyrobów zwolnieniem od akcyzy.
Jednocześnie w ust. 3 wprowadzono regulację umożliwiającą obniżenie należnej akcyzy
od wyrobów gazowych o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych
wyrobów gazowych. Przepis ten będzie mieć w szczególności zastosowanie do sytuacji
mieszania różnego rodzaju gazów, od których akcyza została już zapłacona.
Art. 1 pkt 9 – zmiana ta ma charakter porządkujący i polega na dodaniu do
obowiązującej regulacji art. 24b i jest konsekwencją wprowadzenia projektowanych
regulacji.
Art. 1 pkt 10 – przepis dodaje art. 31b, całościowo regulujący zakres zwolnień od
akcyzy wyrobów gazowych oraz system warunków, od których uzależnione są te
zwolnienia.
Zwolnienia wprowadzone w dodanym art. 31b są związane z przeznaczeniem wyrobów
gazowych. Zwolnieniu zatem podlegają wyroby gazowe przeznaczone do celów
opałowych: do przewozu towarów i pasażerów koleją, do łącznego wytwarzania ciepła
i energii elektrycznej, w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz
w leśnictwie, w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz
do redukcji chemicznej. Zwolnieniu podlegać będzie także użycie ww. wyrobów
w celach opałowych przez zakłady energochłonne, w których wprowadzony został
w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub
do podwyższenia efektywności energetycznej. Za system taki uważa się m.in. system
ETS, o którym mowa w dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów
cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE.
7
Zwolnieniu podlegają również wyroby energetyczne o kodzie CN 2705 00 00, 2711 11
00 i 2711 21 00 przeznaczone do celów opałowych przez określonych odbiorców:
gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, szkoły, przedszkola i inne podmioty systemu oświaty, żłobki
i kluby dziecięce, szpitale, przychodnie i inne podmioty lecznicze, jednostki
organizacyjne pomocy społecznej, organizacje pożytku publicznego.
Zwolnienia uregulowane w projekcie zawierają unijne zwolnienia obligatoryjne oraz
wszystkie fakultatywne.
Zwolnieniem objęto również wyroby gazowe przeznaczone do napędu statków
powietrznych i w żegludze, z wyłączeniem prywatnych rejsów i prywatnych lotów
o charakterze rekreacyjnym oraz przeznaczone do użycia w procesie produkcji energii
elektrycznej i w procesie produkcji wyrobów energetycznych.
Zwolnieniem objęto także wyroby energetyczne o kodzie CN 2711 11 00 i 2711 21 00
przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń, jak np. napędzana silnikiem
spalinowym pompa czy sprężarka, wykorzystywanych w procesach, o których mowa
w art. 31b ust. 1 pkt 1–5, jak również użyte na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub
magazynowania tych wyrobów.
Zwolnieniem objęto również wyroby energetyczne o kodzie CN 2711 29 00, tj. biogaz,
używany do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie produkcji energii elektrycznej
i ciepła w skojarzeniu.
Wprowadzenie tych zwolnień stanowi realizację postulatów środowisk gospodarczych
i jest
zgodne
z przepisami dyrektywy energetycznej, która w art. 15
ust. 1 lit. i przewiduje możliwość zwolnienia gazu ziemnego wykorzystywanego do
celów napędowych.
Jednocześnie w ust. 5 wprowadzono warunek zwolnienia dla sprzedaży wyrobów
gazowych, o których mowa w art. 31b ust. 1, ust. 2, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4. Jest nim
obowiązek określenia w umowie, zawartej między sprzedawcą a nabywcą zwolnienia,
w ramach którego nastąpi zużycie tych wyrobów. Jednakże w umowie nie będzie trzeba
wskazywać precyzyjnej podstawy prawnej zwolnienia, lecz wystarczy ogólne
stwierdzenie, iż umowa odnosi się do transakcji, której przedmiotem są wyroby gazowe
przeznaczone do celów zwolnionych. Natomiast w przypadku sprzedaży wyrobów
gazowych, o których mowa w art. 31b ust. 3 pkt 1 warunkiem zwolnienia jest faktura
8
wystawiona przez sprzedawcę z oświadczeniem nabywcy o przeznaczeniu wyrobów
gazowych do zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 3 pkt 1.
W ust. 7 zdefiniowano pojęcie zakładu energochłonnego, przyjmując, iż jest to podmiot
u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi
nie mniej niż 5% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest
ustalany procentowy udział.
W ust. 8 zwolnieniem objęto straty wyrobów gazowych powstałe u finalnego nabywcy
gazowego korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1–4, jeżeli
organ podatkowy nie ustali, że wyroby te zostały użyte do celów innych niż wskazane
w ust. 1–4. Zwolnienie to wprowadzono na wzór zwolnienia przewidzianego dla
wyrobów węglowych.
Opisane powyżej zwolnienia stanowią implementację przepisów dyrektywy
2003/96/WE. Projekt zakłada wprowadzenie wszystkich przewidzianych w dyrektywie
dla gazu ziemnego zwolnień. Część z wprowadzonych zwolnień stanowi zwolnienia
obligatoryjne, do wprowadzenia których państwa członkowskie są zobligowane. Są to
zwolnienia wyrobów gazowych zużywanych do wytwarzania energii elektrycznej, do
celów żeglugi oraz lotniczych.
Druga grupa zwolnień są to wyroby gazowe zużywane w procesach mineralogicznych,
elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej. Na podstawie art. 2
ust. 4 dyrektywy 2003/96/WE nie stosuje się bowiem jej przepisów do wymienionych
powyżej zastosowań. Stąd państwa członkowskie mają dowolność w ich
opodatkowaniu, przy czym większość państw stosuje zwolnienia w tym zakresie.
Trzecia grupa zwolnień to zwolnienia fakultatywne przewidziane w dyrektywie
2003/96/WE. Są to pozostałe zwolnienia przewidziane w projekcie ustawy.
W ust. 9 wprowadzono mechanizm, który wpływa na obowiązywanie zwolnień
określonych w ust. 1 i 4. Jeśli zostanie spełniona relacja, o której mowa w pkt 1 tego
ustępu, ww. zwolnienia wygasną (przestałyby obowiązywać) od dnia 1 stycznia roku
kalendarzowego następującego po roku kalendarzowym, w którym średnia ważona cen
transakcyjnych gazu ziemnego na krajowej giełdzie energii w lipcu tego roku, byłaby
niższa od średniej ważonej cen transakcyjnych gazu ziemnego na tej giełdzie w lipcu
roku poprzedniego (zwanej „średnią ceną bazową”) o co najmniej dwukrotność stawki,
o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 13, tj. 1,28 zł/1 gigadżul. Jeśli natomiast po
zaprzestaniu obowiązywania niektórych zwolnień zostanie spełniona relacja, o której
9
mowa w pkt 2 ust. 9, powyższe zwolnienia zostaną przywrócone (będą ponownie
obowiązywać) od dnia 1 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku
kalendarzowym, w którym średnia ważona cen transakcyjnych gazu ziemnego w lipcu
tego roku osiągnie poziom co najmniej równy średniej cenie bazowej.
Zaprzestanie obowiązywania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego
w przypadku spadku ceny gazu ziemnego na krajowej giełdzie energii przyjęto z uwagi
na możliwość zrekompensowania podatnikom wprowadzenia akcyzy na gaz ziemny
jego niższą ceną rynkową. Dwukrotność stawki została przyjęta w celu
proporcjonalnego rozłożenia skutków obniżki cen gazu ziemnego pomiędzy podmiot
dokonujący zakupu gazu ziemnego oraz budżet państwa. Koszty zakupu gazu ziemnego
przez podmioty po obniżonej cenie z uwzględnionym podatkiem akcyzowym nie
powinny znacząco wpłynąć na ich konkurencyjność, zaś wpływy z tytułu podatku
akcyzowego od gazu ziemnego zwiększą dochody podatkowe budżetu państwa.
Powyższy mechanizm stanowi spójny i elastyczny sposób dostosowywania
funkcjonowania niektórych zwolnień od akcyzy dla wyrobów gazowych do poziomu
cen na krajowej giełdzie energii.
W ust. 10 wprowadzono delegację dla ministra właściwego do spraw finansów
publicznych do ogłaszania, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, relacji średnich ważonych cen
transakcyjnych gazu ziemnego na krajowej giełdzie energii, o których mowa w ust. 1,
w terminie do 20 sierpnia roku, w którym został spełniony warunek, dotyczący relacji
średnich ważonych cen transakcyjnych gazu ziemnego
Art. 1 pkt 11 – dodany pkt 3a rozszerza katalog zwolnień, obejmując zwolnieniem od
akcyzy ze względu na przeznaczenie węglowodory alifatyczne nasycone o kodzie CN
2901 10 00. Zwolnienie ww. wyrobów od akcyzy uregulowano na ogólnych zasadach,
czyli z zachowaniem warunków jak przewidziane np. dla gazu płynnego LPG
przeznaczonego do celów opałowych. Oznacza to przede wszystkim, iż ich
przemieszczanie odbywać się będzie z załączonym dokumentem dostawy, ze złożonym
zabezpieczeniem i tylko pomiędzy składem podatkowym – podmiotem pośredniczącym
– podmiotem zużywającym.
Art. 1 pkt 12 – zmiana przepisu polega na dodaniu do katalogu wyrobów, co do których
nie ma zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów gazowych.
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1627
› Pobierz plik