eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-czesc-II

UZASADNIENIE
Obecnie szczegółowe warunki odbywania praktyki zawodowej przez kandydatów na
doradców podatkowych oraz rodzaje zatrudnienia traktowane na równi z tą praktyką reguluje
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie praktyk
zawodowych kandydatów na doradców podatkowych (Dz. U. Nr 230, poz. 1514). Kandydaci
odbywają praktykę w urzędach i izbach skarbowych, w urzędach kontroli skarbowej, u
doradcy podatkowego lub w spółce doradztwa podatkowego a łączny okres jej trwania
wynosi 2 lata.
W związku z zaproponowanymi w nowelizacji ustawy o doradztwie podatkowym
zmianami m.in. w zakresie skrócenia długości obowiązkowej praktyki zawodowej do 6
miesięcy oraz zmianą podmiotów, u których praktyka będzie odbywana zasadne jest wydanie
nowego rozporządzenia celem dostosowania do unormowań ustawowych. Należy wskazać,
iż projekt rozporządzenia przewiduje również zmiany (skrócenie) w zakresie wymaganego
okresu zatrudnienia, które może być traktowane na równi z praktyką zawodową kandydatów.
Projekt rozporządzenia obejmuje następujące zmiany:

1. Ad § 2 ust. 1-3 projektu rozporządzenia
Zaproponowana w § 2 rozporządzenia regulacja jest konsekwencją zmian wyznaczonych
przez art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o doradztwie podatkowym polegających na skrócenia okresu
obowiązkowej praktyki zawodowej z okresu 2 lat do 6 miesięcy (ust.1). Praktyka zawodowa
będzie odbywana wyłącznie u doradcy podatkowego lub w spółce doradztwa podatkowego.
Zrezygnowano z dotychczasowego obowiązku jej odbywania także w organach podatkowych
i organach kontroli skarbowej. Należy wskazać, iż w myśl projektowanego ust. 3, z uwagi na
znaczne skrócenie długości okresu praktyki u doradcy podatkowego lub w spółce doradztwa
podatkowego (z obecnych 18 do 6 miesięcy) proponuje się tygodniowy wymiar czasu
praktyki zmienić do 16 godzin. W ten sposób zostanie wymiar czasu praktyki odbywanej w
tych podmiotach pozwalający na ok. 3h praktyki dziennie, z drugiej zaś strony nie będący
zbyt dużym obciążeniem dla tych kandydatów, którzy pracują zawodowo i muszą godzić
odbywanie praktyki z zatrudnieniem.
Proponowane w ustawie skrócenie czasu praktyki zawodowej kandydata do 6 miesięcy u
doradcy podatkowego lub w spółce doradztwa podatkowego, przy jednoczesnym utrzymaniu
tygodniowego ich wymiaru na poziomie 8 godzin, znacznie ograniczyłoby rzeczywisty czas
przeznaczony na zdobycie doświadczenia zawodowego przez kandydata. Dlatego też w celu
zapewnienia kandydatowi możliwości praktycznego zapoznania się i właściwego
przygotowania do wykonywania zawodu doradcy podatkowego proponuje się powyższą
regulację.

2. Ad § 3 ust. 1-2 projektu rozporządzenia
W myśl przepisu § 3 ust. 1 podmiotem wyznaczającym termin i miejsce rozpoczęcia
praktyki u doradcy podatkowego lub w spółce doradztwa podatkowego jest, jak to ma
miejsce obecnie, Przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Projektowany
przepis ust. 2 określa końcowy termin na złożenie przez kandydata wniosku o wyznaczenie
praktyki, tj. nie później niż dwa lata od dnia złożenia z wynikiem pozytywnym egzaminu na
doradcę podatkowego. Powyższa regulacja ma charakter dostosowawczy do określonego w
ustawie o doradztwie podatkowym (art. 6 ust.1 pkt 8) granicznego terminu 3 lat do
wystąpienia z wnioskiem o wpis na listę doradców podatkowych. Przyjęcie takiego terminu

4
pozwoli odbyć praktykę zawodową w dogodnym terminie i uniknąć ewentualnego
przekroczenia ww. 3 letniego terminu określonego dla wpisu na listę.

3. Ad § 4 ust. 1-3 projektu rozporządzenia
Projektowane w § 4 przepisy określają warunki odbywania praktyki zawodowej przez
kandydata i są konsekwencją zmian wprowadzonych ustawą o doradztwie podatkowym.
Z uwagi na fakt, iż zawodowe wykonywanie czynności określonych w art. 2 ust. 1 pkt 4
ustawy o doradztwie podatkowym zastrzeżone jest (m.in.) dla doradców podatkowych
proponuje się w ust. 1. doprecyzować warunek odbywanej praktyki zawodowej o zapoznanie
kandydata na doradcę podatkowego w szczególności z ww. czynnościami. Natomiast przepis
ust. 2 określa odpowiednio osoby nadzorujące odbywaną praktykę zawodową. Proponuje się
również uzgadnianie programu praktyki zawodowej z osobami nadzorującymi praktykę.
Praktyka winna przygotować przyszłego doradcę podatkowego do wykonywania zawodu i
umożliwić zapoznanie się kandydata z czynnościami doradztwa wymienionymi w art. 2 ust. 1
pkt 4 ustawy o doradztwie podatkowym.
Projektowana regulacja (ust. 3) przewiduje obowiązek otrzymania przez kandydata
dokumentu potwierdzającego odbycie praktyki zawodowej.

4. Ad § 5 ust. 1-2 projektu rozporządzenia
Projektowane w § 5 rozporządzenia regulacje polegają na odpowiednim skróceniu
wymaganego obecnie okresu zatrudnienia lub wykonywania zawodu, które mogą być
traktowane na równi z praktyką zawodową i są konsekwencją zmiany długości okresu
trwania obowiązkowej praktyki zawodowej dla kandydatów na doradców podatkowych.
Proponuje się skrócić wymagany okres zatrudnienia lub wykonywania zawodu z dwóch lat
do okresu 6 miesięcy m.in. (ust.1 pkt 1) dla kandydatów zatrudnionych w organach
podatkowych, celnych lub kontroli skarbowej, dla kandydatów wykonujących zawód
adwokata, radcy prawnego lub biegłego rewidenta (ust.2) czy zatrudnionych na stanowisku,
na którym wykonywane są czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg
rachunkowych. Projektowana zmiana zawarta w (ust. 1 pkt 2 lit. c) polegająca na rezygnacji
z konieczności posiadania certyfikatu księgowego do wykonywania czynności z zakresu
usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych jest konsekwencją przyjętych rozwiązań w
zakresie zmiany ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Ponadto proponuje się
skrócenie z 4 lat do 2 lat wymaganego okresu zatrudnienia dla kandydatów, w przypadku
zatrudnienia na stanowisku skarbnika gminy lub jako pracownika naukowego,
dydaktycznego lub naukowo-dydaktycznego, zajmującego się dziedzinami, w których zakres
wchodzi prawo podatkowe.

W związku z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
157, poz. 1240, z późn. zm.), projektodawca nie przewiduje, aby wydanie rozporządzenia
miało wpływ na sektor finansów publicznych, w szczególności nie wystąpi skutek w postaci
zwiększenia wydatków lub zmniejszenia dochodów jednostek sektora finansów publicznych.

Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), projekt rozporządzenia zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów z chwilą przekazania projektu do
uzgodnień z członkami Rady Ministrów.


5
Stosownie do postanowień § 11a ust. 1 i ust. 2 pkt 1 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z
dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn.
zm.), projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji.

Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.
Materia regulowana przez projekt rozporządzenia nie jest objęta zakresem prawa Unii
Europejskiej.









































6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do kandydatów na doradców podatkowych, tj.
osób, które złożyły z wynikiem pozytywnym egzamin na doradcę podatkowego.

2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na budżet państwa. Rozporządzenie nie wpłynie na
budżety jednostek samorządu terytorialnego.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie pozostaje bez wpływu na rynek pracy.

4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie pozostaje bez wpływu na konkurencyjność gospodarki, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw.

5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.

6. Konsultacje społeczne

W ramach konsultacji społecznych projekt zostanie przesłany do opinii:
− Krajowej Radzie Doradców Podatkowych,
− Krajowej Izbie Biegłych Rewidentów,
− Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce.

7. Źródła finansowania
Wejście w życie niniejszego rozporządzenia nie wymaga dodatkowych źródeł finansowania.














48/06/BS

7

Projekt


ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ)

z dnia

w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów


Na podstawie));
3) kserokopie zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, o którym mowa w § 2 ust. 2;
4) kserokopie dowodu uiszczenia opłaty za egzamin kwalifikacyjny.

§ 5. 1. Egzamin kwalifikacyjny składa się z części teoretycznej i praktycznej.
2. Egzamin kwalifikacyjny dla osób ubiegających się o uprawnienia diagnosty obejmuje:
1) część teoretyczną (pisemną) składającą się odpowiednio z:
a) trzydziestu pytań zawierających tematykę pierwszej części szkolenia w formie testu
jednokrotnego wyboru,
b) pięciu pytań dla każdej z pozostałych czterech części szkolenia specjalistycznego
w formie testu jednokrotnego wyboru,
c) jednego pytania opisowego obejmującego swoim zakresem program szkolenia;
2) część praktyczną polegającą na przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu,
wydaniu oceny z zakresu stanu technicznego badanego pojazdu i wypełnieniu dokumentów
stosowanych przy tych badaniach.
3. Egzamin kwalifikacyjny dla diagnostów uzupełniających uprawnienia obejmuje:
1) część teoretyczną (pisemną) składającą się odpowiednio z:
a) pięciu pytań zawierających tematykę każdej części szkolenia specjalistycznego
w formie testu jednokrotnego wyboru,
b) jednego pytania opisowego obejmującego swoim zakresem program szkolenia;
2) część praktyczną polegającą na przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu,
wydaniu oceny z zakresu stanu technicznego badanego pojazdu i wypełnieniu dokumentów
stosowanych przy tych badaniach.
4. Zakres badań technicznych do wykonania w części praktycznej, o której mowa w ust. 2
pkt 2 i ust. 3 pkt 2, określa komisja egzaminacyjna.
5. Część teoretyczna egzaminu kwalifikacyjnego trwa:
1) 60 minut - w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a;
2) 10 minut - w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. b i ust. 3 pkt 1 lit. a, dla
każdej części szkolenia specjalistycznego;
3) 30 minut - w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. c i ust. 3 pkt 1 lit. b.
6. Warunkiem dopuszczenia do części praktycznej egzaminu kwalifikacyjnego jest uzyskanie
pozytywnego wyniku z części teoretycznej, jeżeli od dnia uzyskania tego wyniku nie upłynął
okres dłuższy niż 6 miesięcy.
7. Podczas egzaminu z części teoretycznej (pisemnej) komisja egzaminacyjna udostępnia na
czas egzaminu do wglądu uczestnikom egzaminu kwalifikacyjnego dzienniki ustaw
zawierające akty normatywne obejmujące tematykę egzaminu w ilości 1 komplet na 2 osoby
zdające.

§ 6.
1. Egzamin z części teoretycznej uważa się za zdany w przypadku udzielenia co najmniej
80% prawidłowych odpowiedzi na pytania testowe z każdej części szkolenia oraz udzielenia
prawidłowej odpowiedzi na pytanie opisowe.
2. Egzamin z części praktycznej uważa się za zdany w przypadku wykazania się praktyczną
umiejętnością prawidłowego wykonania badania technicznego i wydania prawidłowej oceny

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 25,
poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 104, poz. 711 , z 2007 r. Nr 165, poz. 1170
i Nr 176, poz. 1238, z 2010 r. Nr 41, poz. 233, z 2011 r. Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1497 oraz 2011 r.
Nr 230, poz. 1371)
2
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 20 ... 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: