Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-czesc-II
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WYKAZ SPECJALIZACJI TECHNICZNO-BUDOWLANYCH WYODRĘBNIONYCH
W SPECJALNOŚCIACH BUDOWLANYCH
Specjalizacja techniczno-budowlana do projektowania
Lp.
Specjalność
lub kierowania robotami budowlanymi
1
konstrukcyjno-budowlana
– geotechnika
– obiekty budowlane budownictwa ogólnego
– obiekty budowlane budownictwa przemysłowego
– budowle wysokościowe
– budowle hydrotechniczne
– obiekty budowlane melioracji wodnych
– rusztowania i deskowania wielofunkcyjne
2
inżynieryjna:
– drogowe obiekty inżynierskie
a) mostowa,
– kolejowe obiekty inżynierskie
b) drogowa,
c) kolejowa,
d) hydrotechniczna,
e) wyburzeniowa
3
instalacyjna w zakresie sieci,
– sieci, instalacje i urządzenia cieplne i wentylacyjne
instalacji i urządzeń:
– sieci, instalacje i urządzenia gazowe
a) telekomunikacyjnych
– sieci, instalacje i urządzenia wodociągowe
b) cieplnych,
i kanalizacyjne
wentylacyjnych,
gazowych,
wodociągowych i
kanalizacyjnych
c) elektrycznych i
elektroenergetycznych
4
instalacyjna w zakresie sieci,
– sieci, instalacje i urządzenia elektryczne
instalacji i urządzeń
i elektroenergetyczne powyżej 45 kV
elektrycznych
– sieci, instalacje i urządzenia elektryczne
i elektroenergetycznych
i elektroenergetyczne w elektrowniach jądrowych
– trakcje elektryczne
10
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WYKAZ SUPLEMENTÓW DO DYPLOMU UKOŃCZONYCH STUDIÓW
TECHNICZNYCH – § 6 UST. 2 ROZPORZĄDZENIA.
…
11
UZASADNIENIE
Podstawę do wydania przedmiotowego rozporządzenia stanowi art. 16 ustawy z dnia
7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.), zmieniony
projektem ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
zwanej dalej „ustawą deregulacyjną”, obejmującym m.in. zawody architekta i inżyniera
budownictwa posiadających uprawnienia budowlane.
Przywołany przepis upoważnia ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego
planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa do określenia, w drodze
rozporządzenia, rodzaju i zakresu przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych
funkcji technicznych w budownictwie, w tym kierunków studiów wyższych odpowiednich lub
pokrewnych dla danej specjalności, wykazu zawodów technicznych w budownictwie, wykazu
specjalizacji wyodrębnionych w ramach poszczególnych specjalności, sposobu stwierdzania
posiadania przygotowania zawodowego i jego weryfikacji, w tym sposobu dokumentowania
i weryfikacji posiadanego wykształcenia i kwalifikacji wykształcenia za odpowiednie lub
pokrewne dla danej specjalności, stwierdzania przygotowania zawodowego oraz sposób jego
dokumentowania do uzyskania specjalizacji techniczno-budowlanej, dokumentowania
i odbywania praktyki a także kryteriów uznawania praktyki, przeprowadzania egzaminu na
uprawienia budowlane oraz ograniczenia zakresu uprawnień budowlanych.
Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia
28 kwietnia 2006 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U.
z 2006 r. Nr 83, poz. 578, z późn. zm.) określa rodzaje i zakres przygotowania zawodowego do
wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, sposób stwierdzania
posiadania tego przygotowania, ograniczenia zakresu uprawnień budowlanych, wykaz kierunków
wykształcenia odpowiedniego i pokrewnego dla danej specjalności, wykaz specjalizacji
wyodrębnionych w ramach poszczególnych specjalności, sposób przeprowadzania i zakres
egzaminu, zasady odpłatności za postępowanie kwalifikacyjne oraz zasady wynagradzania
członków komisji egzaminacyjnej.
Zmiany przewidziane w projekcie ustawy deregulacyjnej polegają w szczególności na:
1) umożliwieniu uzyskania uprawnień do kierowania bez ograniczeń osobom, które
ukończyły studia pierwszego stopnia na kierunku odpowiednim dla danej specjalności po
odbyciu 3 letniej praktyki na budowie (obecnie uprawnienia do kierowania bez
ograniczeń mogły uzyskać wyłącznie osoby, które ukończyły studia magisterskie na
kierunku odpowiednim dla danej specjalności i odbyły 2 letnią praktykę);
2) umożliwieniu dostępu do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie osobom z wykształceniem średnim zawodowym posiadającym tytuł
technika albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na
poziomie technika, w zawodach związanych z budownictwem, w zakresie odpowiednim
dla danej specjalności po odbyciu 4 letniej praktyki na budowie;
3) przeniesieniu do ustawy regulacji dotyczących opłat za postępowania kwalifikacyjne
o nadanie uprawnień budowlanych, które dotychczas były regulowane rozporządzeniem
w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie;
4) umożliwieniu uzyskania uprawnień łącznie: do projektowania i kierowania robotami
budowlanymi bez ograniczeń (po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku
odpowiednim dla danej specjalności, odbyciu rocznej praktyki przy sporządzaniu
projektów oraz odbyciu półtorarocznej praktyki na budowie) oraz do projektowania
i kierowania robotami budowlanymi w ograniczonym zakresie (po ukończeniu studiów
pierwszego stopnia na kierunku odpowiednim dla tej specjalności lub studiów drugiego
stopnia na kierunku pokrewnym dla tej specjalności, odbycia rocznej praktyki przy
sporządzaniu projektów oraz odbycia półtorarocznej praktyki na budowie);
5) zmianach w zakresie rzeczoznawstwa budowlanego, w wyniku których rzeczoznawstwo
budowlane przestanie być samodzielną funkcją techniczną w budownictwie lecz będzie
tytułem nadawanym przez właściwy organ samorządu zawodowego.
Ponieważ projekt ustawy przewiduje zmianę materii regulowanej obowiązującym
rozporządzeniem, w tym zmianę treści przepisu upoważniającego do wydania przedmiotowego
rozporządzenia, polegającą w szczególności na zmianie zakresu spraw przekazanych do
uregulowania rozporządzeniem, obowiązujące rozporządzenie w sprawie samodzielnych funkcji
technicznych w budownictwie utraci moc obowiązującą z dniem wejścia w życie ustawy
deregulacyjnej.
Nowe rozporządzenie będzie uwzględniać zmiany wynikające z nowelizacji ustawy –
Prawo budowlane dokonanej ustawą deregulacyjną w zakresie uzyskiwania uprawnień
budowlanych i wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
13
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia skutkować będzie ułatwieniem
uzyskania uprawnień budowlanych.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597), w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Projekt rozporządzenia, stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pózn. zm.), zostanie
udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego Biuletynu Informacji
Publicznej.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik
-
1576-cz-I
› Pobierz plik