Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-czesc-II
3) wartości oczekiwane, wariancje i kowariancje brzegowe i warunkowe.
3. Rozkłady stosowane w matematyce ubezpieczeniowej:
1) rozkłady złożone;
2) rozkłady mieszane;
3) zastosowanie funkcji tworzącej momenty;
4) rozkład sumy niezależnych zmiennych losowych – wartość oczekiwana, wariancja
i skośność.
4. Procesy stochastyczne:
1) łańcuchy Markowa ze skończoną ilością stanów;
2) procesy stochastyczne – elementarne pojęcia i własności.
5. Metody estymacji parametrów rozkładu:
1) własności estymatorów;
2) metoda największej wiarygodności, metoda momentów;
3) model regresji liniowej – metoda najmniejszych kwadratów, ważona metoda
najmniejszych kwadratów;
4) elementarne zagadnienia regresji nieliniowej.
6. Testowanie hipotez statystycznych:
1) hipotezy proste;
2) testy istotności;
3) iloraz wiarygodności;
4) hipotezy nieparametryczne – testy zgodności i testy niezależności.
7. Metody bayes'owskie:
1) rozkład a priori i rozkład a posteriori;
2) estymacja punktowa;
3) testowanie hipotez;
4) estymatory liniowe.
– 12 –
UZASADNIENIE
Wejście w życie ustawy z dnia … o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych
zawodów regulowanych (Dz. U. poz. …), która wprowadza zmiany w ustawie z dnia 22 maja
2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 11 poz. 66, z późn. zm.),
powoduje konieczność wydania, na podstawie art. 166 ust. 3 ustawy o działalności
ubezpieczeniowej nowego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie egzaminów
aktuarialnych.
Przepisy nowelizujące ustawę o działalności ubezpieczeniowej wprowadzają zmiany, które
mają służyć ułatwieniu dostępu do zawodu aktuariusza. W odniesieniu do wymogu złożenia
egzaminu aktuarialnego przewidziano możliwość zwolnienia kandydata z tego wymogu po
spełnieniu określonych przesłanek. W myśl art. 163 ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 22 maja 2003 r.
o działalności ubezpieczeniowej Komisja Egzaminacyjna dla Aktuariuszy stwierdza na
wniosek jednostek organizacyjnych uczelni uprawnionych do nadawania stopnia naukowego
doktora nauk ekonomicznych, matematycznych lub fizycznych, uznanie studiów wyższych
ukończonych w RP lub zagranicznych studiów wyższych uznawanych w RP za równorzędne,
które zakresem kształcenia obejmują zakres egzaminu aktuarialnego. Powyższa ustawa
przewiduje w art. 161 ust. 1b ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej,
że kandydat zostanie zwolniony z wymogu złożenia egzaminu, jeżeli ukończył studia wyższe,
o których mowa powyżej, oraz zaliczył egzaminy na tych studiach przeprowadzone w formie
pisemnej, z zachowaniem zasady anonimowości oceny prac, a od ukończenia studiów nie
upłynęło więcej niż trzy lata.
Projekt rozporządzenia jest analogiczny do dotychczasowego rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie zakresu obowiązujących tematów egzaminów
aktuarialnych oraz trybu przeprowadzania tych egzaminów (Dz. U. Nr 211, poz. 2054).
Zmiany wprowadzone w projektowanym rozporządzeniu są konsekwencją zmian jakie
przewidziano w ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej w tym
zakresie i zostały omówione poniżej:
1) W związku z wprowadzeniem do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności
ubezpieczeniowej przepisów dotyczących zwolnienia kandydata z egzaminu
aktuarialnego w projektowanym rozporządzeniu przewidziano tryb i sposób uzyskania
przez kandydata przedmiotowego zwolnienia. W projektowanym rozporządzeniu
przewidziano rozdział czwarty „Zwolnienie z egzaminu”. W § 20 projektowanego
– 13 –
rozporządzenia określono sposób i tryb uznawania przez Komisję Egzaminacyjną dla
Aktuariuszy studiów wyższych ukończonych w Rzeczpospolitej Polskiej lub
zagranicznych studiów wyższych uznawanych w Rzeczpospolitej Polskiej za
równorzędne.
Postępowanie związane ze stwierdzeniem uznania studiów wyższych za obejmujące
zakres egzaminu aktuarialnego jest wszczynane na wniosek. Do wniosku, który
kierowany jest przez jednostkę organizacyjną uprawnioną do nadawania stopnia
naukowego doktora nauk ekonomicznych, matematycznych i fizycznych do Komisji
Egzaminacyjnej dla Aktuariuszy, należy dołączyć dokumenty dotyczące programu
studiów. Komisja Egzaminacyjna może zwrócić się do wnioskodawcy o uzupełnienie
dołączonej dokumentacji. Przed podjęciem uchwały w sprawie stwierdzenia uznania
Komisja Egzaminacyjna jest zobowiązana zasięgnąć opinii ogólnopolskich organizacji
aktuariuszy. Komisja Egzaminacyjna może określić sposób weryfikacji spełnienia
przez jednostkę organizacyjną uprawnioną do nadawania stopnia naukowego doktora
nauk ekonomicznych, matematycznych lub fizycznych wymogów ustawowych.
Uchwałę podejmowaną przez Komisję Egzaminacyjną w terminie trzech miesięcy od
dnia złożenia wniosku, doręcza się wnioskodawcy listem poleconym.
W projektowanym rozporządzeniu w § 21 przewidziano tryb odwoławczy od
powyższej uchwały. Odwołanie od uchwały przysługuje wnioskodawcy w terminie
30 dni od dnia doręczenia uchwały. Natomiast zgodnie z § 21 ust. 5 projektowanego
rozporządzenia Komisja Egzaminacyjna podejmuje uchwałę w sprawie odwołania
w terminie 2 miesięcy od dnia jego doręczenia Komisji.
W § 22 projektowanego rozporządzenia przewidziano natomiast sposób i tryb
uzyskania zwolnienia z egzaminu aktuarialnego. Postępowanie związane ze
zwolnieniem kandydata z egzaminu aktuarialnego jest wszczynane na wniosek
kandydata. Kandydat zostaje zwolniony z egzaminu w formie uchwały podejmowanej
przez Komisję Egzaminacyjną, po uprzednim złożeniu przez kandydata wniosku wraz
z załączonymi dokumentami potwierdzającymi, że kandydat zaliczył egzaminy na
tych studiach przeprowadzone w formie pisemnej, z zachowaniem zasady
anonimowości oceny prac, a od ukończenia studiów nie upłynęło więcej niż trzy lata.
Komisja Egzaminacyjna podejmuje uchwałę w sprawie zwolnienia kandydata
w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku przez kandydata. Uchwałę doręcza się
kandydatowi listem poleconym. W § 22 ust. 6 projektowanego rozporządzenia
– 14 –
przewidziano tryb odwoławczy od powyższej uchwały Komisji Egzaminacyjnej.
Odwołanie od uchwały Komisji Egzaminacyjnej przysługuje kandydatowi w terminie
14 dni od dnia doręczenia kandydatowi uchwały. Komisja Egzaminacyjna rozpatruje
odwołanie podejmując uchwałę w terminie 30 dni od dnia doręczenia Komisji
odwołania.
2) W projektowanym rozporządzeniu wprowadzono zmiany w umiejscowieniu
określonych przepisów, co stanowi odzwierciedlenie kolejności przewidzianej w § 1
projektowanego rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Projekt nie podlega
procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Na podstawie art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (Rządowy Proces
Legislacyjny) z chwilą przekazania go do uzgodnień z członkami Rady Ministrów
i konsultacji społecznych.
– 15 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1) Podmioty, na które oddziałuje projekt:
projekt rozporządzenia będzie oddziaływał na kandydatów na aktuariuszy, zakłady
ubezpieczeń i reasekuracji oraz Komisję Egzaminacyjną dla Aktuariuszy,
2) Wyniki przeprowadzonych konsultacji:
projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z:
1. Komisją Nadzoru Finansowego,
2. Polską Izbą Ubezpieczeń,
3. Rzecznikiem Ubezpieczonych,
4. Polskim Stowarzyszeniem Aktuariuszy,
5. Izbą Gospodarczą Ubezpieczeń i Obsługi Ryzyka,
6. Rzecznikiem Praw Absolwenta,
7. Konferencją Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
8. Radą Główną Szkolnictwa Wyższego,
3) Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego:
wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego,
b) rynek pracy:
wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy,
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw:
Przepisy nowelizujące ustawę o działalności ubezpieczeniowej wprowadzają
zmiany, które mają służyć ułatwieniu dostępu do zawodu aktuariusza. Ze względu
na proponowane zmiany w uzyskaniu wpisu do rejestru aktuariuszy (ukończenie
odpowiednich studiów wyższych i 6-letnie doświadczenie zawodowe) można
oczekiwać, że zwiększy się liczba osób uzyskujących wpis do rejestru aktuariuszy.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik
-
1576-cz-I
› Pobierz plik