Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-czesc-II
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A F I N A N S Ó W )
z dnia
w sprawie wniosków o zmianę wpisu do rejestru brokerów ubezpieczeniowych
Na podstawie art. 46 ust. 4 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie
ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
sposób składania wniosków o zmianę wpisu do rejestru brokerów ubezpieczeniowych,
zwanych dalej „wnioskami o zmianę wpisu";
2)
wykaz dokumentów dołączanych do wniosków o zmianę wpisu.
§ 2. 1. Wnioski o zmianę wpisu składane są na piśmie.
2. Wniosek o zmianę wpisu podpisywany jest przez brokera ubezpieczeniowego.
3. W przypadku gdy brokerem ubezpieczeniowym jest osoba prawna, wniosek o zmianę
wpisu podpisują osoby uprawnione do jej reprezentacji.
§ 3. Do wniosku o zmianę wpisu, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą fizyczną,
dołącza się następujące dokumenty:
1)
w przypadku zmiany danych osobowych, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 2 lit. a–c
ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym, zwanej dalej
„ustawą", kopię dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego zmianę
tych danych;
2)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 2 lit. d–f ustawy,
kopię decyzji o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej lub innego dokumentu
potwierdzającego zmianę tych danych;
3)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 5 ustawy, pisemną
informację, o której mowa odpowiednio w art. 32 ust. 2 lub art. 32 ust. 7 ustawy;
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 48,
poz. 447, Nr 167, poz. 1396 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. 157, poz. 1119, z 2009 r. Nr 18 poz. 97 i Nr 42
poz. 341.
– 2 –
4)
w przypadku zmiany danych dotyczących osób fizycznych, o których mowa w art. 44
ust. 1 pkt 7 ustawy, broker ubezpieczeniowy obowiązany jest złożyć:
a)
oświadczenie stwierdzające, że wniosek o zmianę wpisu, dotyczący osoby
fizycznej, przy pomocy której wykonywane są czynności brokerskie, został
sporządzony na podstawie dokumentów wymienionych w § 5,
b)
oświadczenie stwierdzające, że osoba fizyczna wykonująca w imieniu brokera
ubezpieczeniowego czynności brokerskie spełnia wymogi określone w art. 28 ust. 3
pkt 1 lit. a–e ustawy albo w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. a–d i ust. 5a lub ust. 5b ustawy;
5)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 8 ustawy, oryginał lub
kopię polisy poświadczoną przez zakład ubezpieczeń, stwierdzającą zawarcie umowy
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania
działalności brokerskiej.
§ 4. 1. Do wniosku o zmianę wpisu, jeżeli wnioskodawca jest osobą prawną,
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 2 lit. a–d ustawy, dołącza
się następujące dokumenty:
1)
akt notarialny umowy spółki, potwierdzający zaistniałe zmiany;
2)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, potwierdzający zaistniałe zmiany.
2. Do wniosku o zmianę wpisu, jeżeli wnioskodawca jest osobą prawną,
w przypadku zmiany danych osobowych osób wchodzących w skład zarządu, o których
mowa w art. 44 ust. 2 pkt 2 lit. c ustawy, należy dołączyć kopię dowodu osobistego lub
innego dokumentu potwierdzającego zmianę tych danych oraz:
1) w przypadku zmian dotyczących składu zarządu, należy dodatkowo dołączyć:
a)
oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych,
b)
informację o osobie, wydaną z Krajowego Rejestru Karnego, lub zaświadczenie
o niekaralności, wydane przez organ innego państwa, właściwy do wydawania
zaświadczeń o niekaralności, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia
wniosku o zmianę wpisu, świadczące o niekaralności za przestępstwa określone
w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy,
c)
kopię świadectwa dojrzałości lub świadectwa ukończenia szkoły dającej
wykształcenie średnie lub dyplomu ukończenia szkoły wyższej,
d)
oświadczenie, że wnioskodawca był lub nie był członkiem zarządu brokera
ubezpieczeniowego lub reasekuracyjnego będącego osobą prawną, któremu
– 3 –
cofnięto zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie
ubezpieczeń lub reasekuracji,
e)
oświadczenia, że wnioskodawca był lub nie był brokerem ubezpieczeniowym lub
reasekuracyjnym (osoba fizyczna), któremu cofnięto zezwolenie na wykonywanie
działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji;
2)
w przypadku zmian dotyczących składu członków zarządu, którzy spełniają wymogi
określone w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. e i f ustawy, należy dodatkowo dołączyć:
a)
kopię zaświadczenia o zdanym egzaminie przed Komisją Egzaminacyjną dla
Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych albo kopię uchwały Komisji
stwierdzającej uzyskanie zwolnienia z wymogu zdawania egzaminu przed tą
Komisją,
b)
informację o przebiegu pracy zawodowej oraz świadectwa pracy, umowy
agencyjne lub inne dokumenty, potwierdzające co najmniej trzyletnie
doświadczenie zawodowe w zakresie ubezpieczeń, zdobyte w okresie 5 lat
bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku o uzyskanie zezwolenia na
wykonywanie działalności brokerskiej;
3)
w przypadku zmian dotyczących składu członków zarządu, którzy spełniają wymogi
określone w art. 28 ust. 5a lub ust. 5b ustawy, należy dołączyć:
a)
informację o przebiegu pracy zawodowej oraz świadectwa pracy lub inne
dokumenty, potwierdzające, że wnioskodawca przez co najmniej sześć lat
wykonywał czynności bezpośrednio związane z czynnościami brokerskimi
w okresie 10 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku,
b)
pozytywną opinię brokera ubezpieczeniowego albo reasekuracyjnego, pod
kierunkiem którego wykonywali czynności bezpośrednio związane z czynnościami
brokerskimi przez okres co najmniej sześciu lat.
3. Do wniosku o zmianę wpisu, jeżeli wnioskodawca jest osobą prawną, w przypadku
zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 4 ustawy, dołącza się pisemną
informację, o której mowa odpowiednio w art. 32 ust. 2 lub art. 32 ust. 7 ustawy.
4. Do wniosku o zmianę wpisu, jeżeli wnioskodawca jest osobą prawną, w przypadku
zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 6 ustawy, w odniesieniu do osób
fizycznych, broker ubezpieczeniowy obowiązany jest złożyć:
– 4 –
1)
oświadczenie stwierdzające, że wniosek o zmianę wpisu, dotyczący osoby fizycznej,
przy pomocy której wykonywane są czynności brokerskie, został sporządzony na
podstawie dokumentów wymienionych w § 5;
2)
oświadczenie stwierdzające, że osoba fizyczna wykonująca w imieniu brokera
ubezpieczeniowego czynności brokerskie spełnia wymogi określone w art. 28 ust. 3
pkt 1 lit. a–e ustawy albo w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. a–d i ust. 5a lub ust. 5b ustawy.
5. Do wniosku o zmianę wpisu, jeżeli wnioskodawca jest osobą prawną, w przypadku
zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 7 ustawy, dołącza się oryginał lub kopię
polisy poświadczoną przez zakład ubezpieczeń, stwierdzającą zawarcie umowy
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania
działalności brokerskiej.
§ 5. Wniosek o zmianę wpisu w stosunku do danych, o których mowa w § 3 pkt 4 i § 4
ust. 4, sporządza się na podstawie następujących dokumentów, będących w posiadaniu
brokera:
1)
oświadczenia osoby fizycznej o pełnej zdolności do czynności prawnych;
2)
informacji o osobie, wydanej z Krajowego Rejestru Karnego, lub zaświadczenia
o niekaralności, wydanego przez organ innego państwa, właściwy do wydawania
zaświadczeń o niekaralności, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku,
świadczących o niekaralności za przestępstwa określone w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. b
ustawy;
3)
kopii świadectwa dojrzałości lub świadectwa ukończenia szkoły dającej wykształcenie
średnie lub kopii dyplomu ukończenia szkoły wyższej;
4)
kopii dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz
miejsce zamieszkania;
5)
kopii zaświadczenia o zdanym egzaminie przed Komisją Egzaminacyjną dla Brokerów
Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych albo kopię uchwały Komisji stwierdzającej
uzyskanie zwolnienia z wymogu zdawania egzaminu przed tą Komisją.
§ 6. 1. Oświadczenia, o których mowa w § 3 pkt 4 i § 4 ust. 4, składane są na piśmie
oddzielnie dla każdej osoby fizycznej, przy pomocy której wykonywane są czynności
brokerskie.
2. Oświadczenia, o których mowa w § 3 pkt 4 i § 4 ust. 4, podpisywane są przez brokera
ubezpieczeniowego.
– 5 –
3. W przypadku gdy brokerem ubezpieczeniowym jest osoba prawna, oświadczenia,
o których mowa w ust. 2, podpisują osoby uprawnione do jej reprezentacji.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
M I N I S T E R F I N A N S Ó W
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 31 sierpnia 2005 r.
w sprawie sposobu składania wniosków o zmianę wpisu do rejestru brokerów ubezpieczeniowych oraz
wykazu dokumentów dołączanych do takich wniosków (Dz. U. Nr 170, poz. 1427), które na podstawie
art. 37 ust. 1 ustawy z dnia …. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
(Dz. U. poz. ...) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
06/62rch
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik
-
1576-cz-I
› Pobierz plik