Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
kształcie jest nie do przyjęcia. Opinia wydawana po odbyciu stażu
zawodowego powinna być oparta na jasno okre lonych zasadach i
kryteriach oceniania kandydata na brokera. Powinny one zostać
opracowane przez organizacje samorządową brokerów we
współpracy z KNF. Istotne jest to, aby opinia wydawana była na
podstawie obowiązującego dla wszystkich kandydatów,
jednoznacznego zbioru wytycznych w zakresie zasad oceniania
kandydata.
Brak powyższych uregulowań budzi uzasadnioną obawę nadużyć
związanych
z wydawanymi opiniami polegających na
wykorzystywaniu zależno ci towarzyskich, rodzinnych czy też
zawodowych przy opiniowaniu kandydatów przez brokerów.
Wobec powyższego zwracamy się o przeanalizowanie naszej
propozycji zrealizowania przedstawionego powyżej postulatu.
W nowej wersji projektu ustawy
Zwolnienie z odbywania egzaminu z powodu studiów.
jako alternatywę dla egzaminu
Zgodnie z art. 28 ust. 5c, d ustawy o po rednictwie
proponuje się aby Komisja
Egzaminacyjna dla Brokerów
ubezpieczeniowym której zmiana okre lona została w projekcie
Ubezpieczeniowych i
ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania zawodów
Reasekuracyjnych, na wniosek
finansowych, budowlanych i transportowych Zwolnienie (z
kandydata na brokera
egzaminu) następuje na wniosek kandydata, który wykaże, że
ubezpieczeniowego lub brokera
posiada wymaganą wiedzę, umiejętno ci i kompetencje
reasekuracyjnego, zwalniała z
w
odpowiednim zakresie, potwierdzone egzaminem złożonym z
egzaminu, jeżeli ukończył on
-
uznane przez Komisję studia
wynikiem pozytywnym w toku ukończonych studiów wyższych
wyższe, które zakresem
pierwszego i drugiego stopnia albo jednolitych studiów
kształcenia obejmują zakres
magisterskich."
tematów egzaminacyjnych dla
Ponadto (5d) „… Zwolnienie z egzaminu w zakresie okre lonego brokerów ubezpieczeniowych lub
bloku tematycznego następuje pod warunkiem, że kandydat zakres tematów egzaminacyjnych
dla brokerów reasekuracyjnych.
228
potwierdzi wymaganą wiedzę, umiejętno ci i kompetencje
egzaminem (egzaminami) złożonym z wynikiem pozytywnym
obejmującym cały zakres tematyczny okre lonego bloku
tematycznego."
Zdaniem
Stowarzyszenia
specyfika
zawodu
brokera
ubezpieczeniowego, polegająca m.in. na przekazaniu klientowi
skomplikowanej wiedzy na temat produktu ubezpieczeniowego, a
także pomocy w wyborze najlepszego produktu dla klienta nie
pozwala na prawidłową weryfikację kandydata na brokera
przyjmując za jedyne kryterium ukończenie kierunkowych
studiów wyższych. Różnorodno ć poziomu kształcących w Polsce
uczelni nie gwarantuje jednolitego poziomu absolwentów i nie
umożliwia uprawiania zawodu brokera ubezpieczeniowego bez
dodatkowej weryfikacji poprzez zdanie egzaminu brokerskiego.
Należy szczególnie podkre lić w tym miejscu, że decyzje brokera
ubezpieczeniowego mogą mieć znaczący wpływ na finansowe
zabezpieczenie jego klienta i nie mogą być podejmowane przez
osoby, których wiedza nie jest zweryfikowana w sposób nie
budzący żadnych wątpliwo ci.
Zachodzi również pytanie, kto będzie ustalał zakres tematycz
ny
zwolnienia z egzaminu, co będzie wymagało każdorazowo
indywidualnej decyzji.
W nawiązaniu do powyższego postulujemy o wyłączenie ze
zwolnień z egzaminu osób z okre lonym wyższym
wykształceniem.
Wysoko ć sumy gwarancyjnej
Ubezpieczenie odpowiedzialno ci cywilnej.
okre la dyrektywa w sprawie
Należy
zwrócić
uwagę
na
kwestię
ubezpieczenia po rednictwa ubezpieczeniowego.
odpowiedzialno ci cywilnej, którego wykupienie jest konieczne
aby wykonywać zawód brokera. W chwili obecnej suma
229
ubezpieczenia jest jedną z najwyższych na rynku obowiązkowych
ubezpieczeń OC zawodowych.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, zgodnie z art. 4
ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów, w sprawie
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialno ci cywilnej z
tytułu wykonywania działalno ci brokerskiej w odniesieniu do
jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia
OC wynosi równowarto ć w złotych 1.000.000 euro oraz
1.500.000 euro w odniesieniu do wszystkich takich zdarzeń.
Wskutek wprowadzenia nowych przepisów deregulacyjnych
należy się spodziewać dalszego podniesienia sumy OC (a co za
tym idzie także składki), ze względu na wyższe ryzyko
popełnienia błędu zawodowego przez osoby, które wejdą do
zawodu brokera ubezpieczeniowego bez należytych kwalifikacji
zawodowych. Podniesienie składki ubezpieczeniowej praktycznie
uniemożliwi niektórym jednoosobowym
podmiotom
na
wykonywanie zawodu ze względu na zbyt wysokie koszty
prowadzonej działalno ci. Formułując powyższe stwierdzenia
chcieli my uzmysłowić ustawodawcy, że tzw. deregulacja
prowadzi do osłabienia kwalifikacji podmiotów nią objętych, lecz
także należy zrozumieć, że osłabienie to wpłynie na konkretny
wzrost, jednoznacznie wynikający z wprowadzenia w/w ustawy.
Brak ustawowego wymogu wykształcenia wyższego dla Uwaga sprzeczna z zakładaną ideą
brokera ubezpieczeniowego.
deregulacji.
Postulujemy podniesienie ustawowego wymogu wykształcenia dla
Zgodnie z obowiązującą ustawą o
brokera do wykształcenia wyższego. Stosowaną w praktyce zasadą po rednictwie ubezpieczeniowym,
jest wymóg wyższego wykształcenia dla pracowników
osoba fizyczna ubiegająca się o
merytorycznych zakładów ubezpieczeń. Broker jako podmiot
wydanie zezwolenia na
negocjujący z zakładem ubezpieczeń najlepsze warunki
wykonywanie działalno ci
230
ubezpieczenia dla swojego klienta ma nierówne szanse, ze szkodą
brokerskiej m.in. musi spełnić
wymóg posiadania co najmniej
dla klienta.
redniego wykształcenie. Projekt
ustawy o ułatwieniu dostępu do
wykonywania zawodów
finansowych, budowlanych i
transportowych zachowuje wymóg
redniego wykształcenia dla
brokerów ubezpieczeniowych i
reasekuracyjnych. Poza tym celem
ustawy jest ułatwienie dostępu do
wykonywania okre lonej
działalno ci bądź zawodów, a nie
podniesienie wymogów.
Polska Izba
Zdaniem Polskiej Izby Ubezpieczeń, utrzymanie obowiązku
Ubezpieczeń
Uwaga sprzeczna z zakładaną ideą
egzaminacyjnego wobec po redników ubezpieczeniowych jest
deregulacji.
najlepszym rozwiązaniem wymogu Art. 8 projektowanej
dyrektywy IMD2, w którym okre lono wymogi zawodowe i
organizacyjne, które pierwotnie zawiera Art. 4 dyrektywy IMD1,
tj. wymóg posiadania wła ciwej wiedzy i umiejętno ci.
Analogicznie, Art.5 ust.1 lit. e) regulacji IMD2 w odniesieniu do
„Swobody wiadczenia usług i swobody przedsiębiorczo ci"
wskazuje, żeŚ
„Każdy pośrednik ubezpieczeniowy lub reasekuracyjny, który po
raz pierwszy zamierza prowadzić działalność na terytorium innego
państwa członkowskiego na podstawie swobody świadczenia usług
przekazuje następujące informacje właściwemu organowi państwa
członkowskiego jego pochodzenia
e) dowody potwierdzające fachową wiedzę i umiejętności.
Stworzenie
precedensu,
poprzez
wprowadzenie
zmian
deregulacyjnych, obowiązujących w okresie przej ciowym (stan
aktualny - nowe regulacje IMD2), oznaczać będzie sytuację, w
231
której po rednicy ubezpieczeniowi będą działać w obrębie trzech
różnych systemów stworzonych przez ustawodawcę, a mianowicie
na podstawie obecnie obowiązującej ustawy, po drugie na
podstawie ustawy po zmianach deregulacyjnych i po trzecie na
podstawie ustawy po zmianach implementujących IMD2. Takie
działania spowodują chaos legislacyjny iw rezultacie stworzenie
grup po redników, którzy będą musieli dostosowywać się do
nowych regulacji w krótkim czasie po uzyskaniu uprawnień do
bycia
po rednikiem
ubezpieczeniowym.
Dodatkową,
nieuzasadnioną
konsekwencją
wprowadzenia
zmian
deregulacyjnych w zakresie funkcjonowania po redników
ubezpieczeniowych będzie konieczno ć przygotowania regulacji
umożliwiającej funkcjonowanie po redników „bez egzaminu",
przy wprowadzeniu przez IMD2 wymogu uzyskania egzaminu.
Dyrektywa rozszerza zakres przedmiotowy po rednictwa i włącza
pod swój reżim dotychczas nieobjęte tymże zakresem podmioty
takie jak zakłady ubezpieczeń stwarzając nową kategorię
po redników, osób pracujących w tych zakładach. Deregulacja nie
uwzględnia tego rozszerzenia i nie okre la wymogów jakie muszą
być spełnione przez ww. osoby co spowoduje konieczno ć ich
opracowania i kolejnej zmiany w trakcie implementacji
dyrektywy.
Zgodnie z projektem dyrektywy IMD2:
Krajowa kwalifikacja akredytowana do poziomu 3 lub powyżej w
ramach Europejskich Ram Kwalifikacji, ustanowionych na mocy
zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia
2008 r. w sprawie ustanowienia Europejskich Ram Kwalifikacji
dla uczenia się przez całe życie powinna być zaakceptowana przez
przyjmujące Państwo Członkowskie jako wskazująca, że
po rednik ubezpieczeniowy lub reasekuracyjny spełnia wymogi
dotyczące wiedzy i umiejętno ci, które są warunkiem rejestracji
zgodnie z niniejszą dyrektywą.
Obecne zapisy ustawy dotyczącej deregulacji nie odzwierciedlają
tendencji okre lonych w Dyrektywie, zgodnie z którymi
232
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik
-
1576-cz-I
› Pobierz plik