Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-cz-I
posiadania szczególnych uprawnień lub kwalifikacji.
Przepisy Dyrektywy zaliczają „działalno ć w zakresie planowania
przestrzennego" do szczególnych kwalifikacji w szeroko
rozumianej dziedzinie architektury (pkt 27 Dyrektywy), które
mogą być wykonywane przez przedstawicieli różnych zawodów
„bez uszczerbku dla odrębno ci występujących w przepisach
krajowych regulujących tą działalno ć" (pkt 28 Dyrektywy).
Zgodnie z przyjętym w Rzeczpospolitej Polskiej porządkiem
prawnym, zawody architekta, inżyniera budownictwa oraz
urbanisty charakteryzują się zasadniczo odmiennym i rozłącznym
przedmiotem czynno ci zawodowych oraz uprawnień osób je
wykonujących. Jednocze nie, tylko wszystkie te zawody
ujmowane łącznie składają się na pełny zakres czynno ci i
uprawnień w dziedzinie architektury w rozumieniu prawa Unii
Europejskiej.
Obowiązująca ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach
zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz
urbanistów, w art. 5 ust. 3 precyzyjnie okre la kwalifikacje, jakie
muszą posiadać osoby ubiegające się o członkostwo w Izbie
Urbanistów. Proponowane w projekcie ustawy zmiany sprawią, że
nie będzie podmiotu odpowiedzialnego za przygotowanie osób do
należytego wykonywania zawodu, w tym przygotowywania
skomplikowanych
projektów
gminnych
dokumentów
planistycznych.
Należy przypomnieć, że już ustawa z dnia 12 lipca 1984 r. o
planowaniu
przestrzennym
wprowadziła
uprawnienia do
projektowania w planowaniu przestrzennym. Już wtedy
dostrzeżono potrzebę wskazania osób, których wiedza i
szczególne umiejętno ci zawodowe predestynowały do
przygotowywania dokumentów regulujących zagospodarowanie
przestrzeni. Kontynuacją tych działań jest istniejący obecnie
samorząd zawodowy urbanistów.
Powołanie oraz funkcjonowanie Izby Urbanistów jest realizacją
okre lonych w Konstytucji zasad pomocniczo ci, podziału władzy
223
oraz decentralizacji. W sposób zupełny wyręcza organy
administracji państwowej w sprawowaniu pieczy nad osobami
wykonującymi zawód urbanisty. Jest i będzie to możliwe jedynie
w sytuacji powszechnej przynależno ci do samorządu
zawodowego, wykonującego samodzielnie powierzone mu
zadania publiczne i związanego z tą przynależno cią prawa do
wykonywania zawodu. Dobrowolne zrzeszenie zawodowe,
postulowane w opiniowanym projekcie zmiany ustawy, nie będzie
mogło wpływać na sposób działania osób niebędących członkami
takich zrzeszeń. Stąd dla rzetelnego i efektywnego wypełniania
zadań powierzonych w ustawie, przynależno ć osób
wykonujących okre lony zawód zaufania publicznego do
samorządu zawodowego musi być obligatoryjna.
Okre lone w art. 17 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej,
sprawowanie pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu,
winno wiązać się ze sprawnym sądownictwem dyscyplinarnym.
Proponowane zmiany, zmierzające do jego likwidacji, spowodują
znacznie mniejszy wpływ samorządu zawodowego na
postępowanie swoich członków.
W tej sytuacji, w imieniu Rady Okręgowej Izby Urbanistów z
siedzibą w Warszawie, reprezentującej urbanistów z województwŚ
mazowieckiego, podlaskiego, łódzkiego i lubelskiego wnoszę o
wyłączenie z projektu ustawy o ułatwieniu dostępu do
wykonywania
zawodów
finansowych,
budowlanych
i
transportowych proponowanych w nim zmian w ustawie z dnia 15
grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów,
inżynierów budownictwa oraz urbanistów oraz w ustawie z dnia
27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym.
PKP Polskie Linie
W odniesieniu do proponowanych zmian ustawy z dnia 28 marca
Uwaga nieuwzględniona
Kolejowe S.A.
2003 r. o transporcie kolejowym należy podtrzymać stanowisko
naszej Spółki, prezentowane w pi mie IOR3-0230-81/2012 z dnia
W ustawie powinny zostać
7 listopada 2012 r., przede wszystkim w zakresie pkt 4 pkt 1-3 w
wymienione poszczególne
224
odniesieniu do proponowanego art. 22d, by nie zawierał katalogu
zawody, natomiast ich
stanowisk bezpo rednio związanych z prowadzeniem i
szczegółowe wymagania mogą
bezpieczeństwem ruchu kolejowego. Stanowiska te winien
znaleźć się w rozporządzeniu
okre lić minister wła ciwy do spraw transportu w drodze
rozporządzenia, na podstawie którego zostaną okre lone warunki,
jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach.
Uwaga nieuwzględniona.
W zakresie proponowanych zmian ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. -
Prawo budowlane należy podkre lić, iż problemem pozostają
Zgodnie z art. 3 pkt 4 projektu
specjalizacje, które są bardzo istotne w przypadku specjalno ci
ustawy de regulującej m.in.
kolejowej. Specjalno ć kolejowa nie może być samoistna, jak np.
„wykaz specjalizacji
wyodrębnionych w ramach
mostowa, drogowa czy wyburzeniowa - musi być ona ci le
powiązana ze specjalizacją, gdyż kolej obejmuje wiele branż.
poszczególnych specjalno ci”
Dlatego też podtrzymujemy stanowisko, że w przypadku zostanie okre lony w stosownym
specjalno ci kolejowej, specjalizacje kolejowe powinny być
rozporządzeniu.
wymienione w ustawie.
Politechnika
Rada Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych, działając na
Uwaga niezasadna.
Warszawska Wydział
podstawie § 58 ust. l pkt 5) Statutu PW w związku z ogłoszeniem
Samochodów i
na stronach Rządowego Centrum Legislacji projektu ustawy o Celem projektowanej ustawy jest
Maszyn Roboczych
ułatwieniu dostępu do wykonywania zawodów finansowych,
obniżenie wymagań w zakresie
budowlanych i transportowych, wyraża następujące stanowisko w
wykształcenia oraz praktyki
zawodowej, dla osób ubiegających
sprawie tego projektu.
się
Rada Wydziału zdecydowanie negatywnie ocenia zmiany
o wpis na listę rzeczoznawców
istniejącego prawa o ruchu drogowym, wprowadzone w art. 7 samochodowych. Wyja niamy, że
projektowanej ustawy, dotyczące wymagań kwalifikacji dotychczasowy wymóg wyższego
kandydatów na rzeczoznawców samochodowych, w tymŚ
wykształcenia spełniały również
- odstąpienia od wymagania wykształcenia wyższego.
osoby, które ukończyły studia
- redukcji stażu zawodowego z 5 do 3 lat.
wyższe na kierunkach nie
Projektowane zmiany oznaczają drastyczne obniżenie wymagań,
związanych
które spowoduje spadek jako ci i wiarygodno ci ekspertyz
z motoryzacją (np. hotelarstwo,
rzeczoznawczych, a także nieuchronną deprecjację tego zawodu.
filozofia), zatem obniżenie tego
wymogu, w ocenie TD4, nie
Rada Wydziału stoi na stanowisku, że dostęp do wykonywania
wpłynie negatywnie na poziom
225
zawodu rzeczoznawcy samochodowego należy ułatwiać,
jako ci
ponieważ szybko ro nie liczba zarejestrowanych w Polsce i wiarygodno ci ekspertyz. Należy
pojazdów, a w konsekwencji liczba zdarzeń wymagających
zwrócić uwagę, że nadal jednym
profesjonalnych ekspertyz. Ułatwianie to nie powinno się jednak
z warunków wpisania na listę
dokonywać w wyniku obniżenia wymagań, ale poprzez rzeczoznawców samochodowych
zapewnienie kształcenia, odbywania praktyk i ustawicznego
jest posiadanie certyfikatu
doskonalenia zawodowego, odpowiedniego do postępu, jaki
w zakresie rzeczoznawstwa
dokonał się w ostatnich lalach w technice motoryzacyjnej.
samochodowego wydanego przez
jednostkę akredytowaną w polskim
Wychodząc naprzeciw postulatom otwarcia zawodu rzeczoznawcy systemie akredytacji, co pozwala
samochodowego. Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych
zweryfikować wiedzę osób
rozpoczął przygotowania do uruchomienia w roku 2013 studiów ubiegających się następnie o wpis
na listę rzeczoznawców
pod nazwą „Inżynieria rzeczoznawstwa samochodowego", jako
samochodowych prowadzoną
studiów inżynierskich I stopnia o profilu praktycznym, we
przez ministra wła ciwego do
współpracy ze stowarzyszeniami rzeczoznawców, z programem spraw transportu. Wiedza osoby,
dostosowanym
specjalnie do standardów i wymagań
która uzyskała certyfikat
współczesnych ekspertyz samochodowych.
w zakresie rzeczoznawstwa
samochodowego wydany przez
jednostkę akredytowaną w polskim
systemie akredytacji jest
weryfikowana w procesie
certyfikacji
i potwierdzona
w wydanym, dla tej osoby,
certyfikacie. Jednocze nie należy
pamiętać, iż certyfikaty wydawane
są na okre lony czas, co powoduje,
że osoba wpisana na ww. listę
rzeczoznawców samochodowych
celem aktualizacji wpisu ponownie
musi przedstawić m.in. nowy
certyfikat. Procedura ta pozwala na
cykliczne sprawdzanie wiedzy
osób wpisanych na ww. listę.
226
Należy przypuszczać, że osoba z
wykształceniem wyższym np. z
kierunku związanego z
motoryzacją, będzie reprezentować
odpowiednio wyższy poziom i nie
będzie miała problemu z
uzyskaniem certyfikatu i będzie to
też element ułatwiający wpis.
Nie można wykluczyć, że
czę ć osób ze rednim
wykształceniem nie przejdzie
procedury certyfikacji , ale nie
można również wykluczyć osób ze
rednim wykształceniem , jeżeli
osoby te mają wiedze
i pasje związane
z motoryzacją i przejdą
pozytywnie proces certyfikacji.
Stowarzyszenie
Polskich Brokerów
Pozytywna opinia brokera ubezpieczeniowego.
Uwaga sprzeczna z zakładaną ideą
Zgodnie z art. 28 ust. 5a,b ustawy o po rednictwie
deregulacji.
ubezpieczeniowym, której zmiana okre lona została w projekcie
ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania zawodów
Deregulacja nie przewiduje
finansowych, budowlanych i transportowych „...o zezwolenie na
powołania organizacji
wykonywanie działalno ci brokerskiej w zakresie ubezpieczeń samorządowej brokerów. Jednak
oraz osób wykonujących czynno ci brokerskie w zakresie nie wyklucza to opracowania przez
ubezpieczeń, które przez co najmniej sze ć lat wykonywały
stowarzyszenia brokerskie
standardów wydawania
czynno ci bezpo rednio związane z czynno ciami brokerskimi w
pozytywnej opinii brokera.
okresie 10 lat bezpo rednio poprzedzających złożenie wniosku o
uzyskanie zezwolenia na wykonywanie działalno ci brokerskiej,
potwierdzone pozytywną opinią brokera ubezpieczeniowego”.
Zdaniem
Stowarzyszenia
pozytywna
opinia
brokera
ubezpieczonego jest wskazaną rekomendacją zawodową po
227
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1576-czesc-II
› Pobierz plik
-
1576-cz-I
› Pobierz plik